Beleggen in Bitcoins?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- VincentVega
- VIP member

Re: Beleggen in Bitcoins?
Mogelijk of moeilijk … een wereld van verschil
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Ze doen meestal moeilijk waardoor het soms niet mogelijk is
Is bitcoin niet puur speculeren? Als dat in je portefeuille zit dan ben je een speculant in mijn ogen. Kan dan gevolgen hebben voor de rest, ik zou dit niet bij dezelfde broker als mijn aandelen kopen.
Door te splitsen in verschillende effectenrekeningen zou de (r)overheid iemand dan voor de ene rekening als een speculant (33 % vanaf 0,01 ) beschouwen en voor de andere rekening als een gewone belegger ( 10% vanaf 10 000 ) ?
Kan de redenering wel ergens volgen.
Een brave mens die dan maar één effectenrekening zou hebben, die zouden ze dan over de volledige rekening aan 33% aanslagen ?
België is toch een ramp op dat vlak.
Hetzelfde voor de effectentaks vanaf 1 000 000 euro ( daar worden per kwartaal het saldo bekeken ). Als die meer dan één effectenrekening zou hebben dan is dat allemaal niet zo simpel om dat te berekenen. Bovendien zegt de wetgever PER EFFECTENREKENING, maar dat is natuurlijk een draak van een flater die ze maken.
Juist natuurlijk. Maar kwam er enige tijd geleden geen bericht voorbij dat zo'n belangrijke marktparticipant 3000 bitcoins bijgekocht had? Denk dat dat kaderde in wat ik voorheen poneerde, en de conclusie daaruit is dat de bitcoinmarkt altijd risicovoller wordt. Risico bovenop risico stapelen in bepaalde hoeken. Mijn conclusie, zonder enige waarde.KleineSpaarder schreef: ↑17 februari 2026, 10:54Het zijn de honderden miljoenen personen die handelen in crypto die bepalen wat de koers is.
Het enige dat belet dat de koers valt, zijn genoeg kopers. Als er geen andere kopers zijn, kunnen degene die veel verlies hebben, bijkopen wat ze willen. Het zal niet helpen.
Er worden elke dag voor tientallen miljarden aan bitcoin verhandeld. Een stijgende of dalende koers kan niemand tegenhouden. Het is de massa aan kopers en verkopers die de koers bepalen. Van zodra er een groot onevenwicht is, schiet de koers naar boven of naar omlaag.
Ik snap waarom je dit denkt, maar het antwoord is nee.
Asset classes zijn neutraal, speculatie is een strategie maar geen categorie.
Speculatie zit in het gedrag, de tijdshorizon en de context waarin je belegt.
Een asset class KAN dus als speculatief gezien worden, maar is NIET per definitie speculatief.
Je kan dus Bitcoin & Crypto in zijn geheel ALS speculatief zien, maar dat hoeft dus niet zo noodzakelijk te zijn.
Zal Crypto vaak speculatief gebruikt worden? Zeker en vast.
Veel assetklassen hebben echte onderliggende waarden (bedrijven, leningen, ...), crypto (munten, NFT, .. ) niet.
Als het fout gaat heb je nog steeds de onderliggende waarde.
Crypto hangt volledig af van wat iemand er in de toekomst voor zal willen geven ("greater fool theory") - dus ja speculatie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het feit dat je bitcoin aan een aparte asset class wilt toekennen geeft al aan dat je gedrag speculatief van aard is.
Verder ben ik het wel eens, dat niet enkel het instrument zelf van doorslaggevende aard is. Iemand die 1% van zijn vermogen in de asset class "speculatieve assets" steekt maakt nog niet dat hij speculatief handelt. Immers, met die 1% kunt je toch nooit rijk of arm worden.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Als je het feit dat crypto een aparte asset klasse is wil onderkennen, toon je aan dat je onvoldoende kennis hebt over het onderwerp.
Binnen Crypto heb je een categorie genaamd stablecoins.
vb: USDT, USDC en hun waarde is gekoppeld aan de fiatmunt USD. Speculatief? Nee
De digitale euro die Europe wil creëren zal ook een stablecoin worden.
Als iemand bitcoin vandaag koopt en het 8 jaar in portefuille houd is dit dan speculatief? Nee
Anders hoeft het op zich weer niet speculatief te zijn.
Als iemand bitcoin vandaag koopt en het 8 jaar in portefuille houd is dit dan speculatief? Nee
Vervang het woord Crypto door Bitcoin of eender andere NIET stablecoin en ik ben akkoord, mits het over een korte periode gaat.
patrick4 schreef: ↑19 februari 2026, 14:22Het feit dat je bitcoin aan een aparte asset class wilt toekennen geeft al aan dat je gedrag speculatief van aard is.![]()
Verder ben ik het wel eens, dat niet enkel het instrument zelf van doorslaggevende aard is. Iemand die 1% van zijn vermogen in de asset class "speculatieve assets" steekt maakt nog niet dat hij speculatief handelt. Immers, met die 1% kunt je toch nooit rijk of
Laatst gewijzigd door Sint1 op 20 februari 2026, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Als 'stablecoins' en 'bit- en shitcoins' zo verschillend zijn, is 'crypto' helemaal geen asset klasse en zijn stablecoins geen belegging maar een betaalmiddel.6ilverfox schreef: ↑19 februari 2026, 15:41 Als je het feit dat crypto een aparte asset klasse is wil onderkennen, toon je aan dat je onvoldoende kennis hebt over het onderwerp.
Vervang het woord Crypto door Bitcoin of eender andere NIET stablecoin en ik ben akkoord, mits het over een korte periode gaat.
Je argumenten slaan nergens op
1. Ik beslis niet of iets een asset klasse is en ook niet welke instrumenten er binnen een assetklasse kunnen behoren.
Dat hebben we internationaal bepaald.
2. Dat iets verschillend is bepaald ook niet dat ze niet tot dezelfde assetklasse kunnen behoren
vb: binnen de asset klasse Aandelen heb je Individuele Aandelen, ETF's gebaseerd op aandelen, Aandelen Fondsen,.. . Zijn dit verschillende producten? JA
3.Dat je iets als betaalmiddel kan gebruiken betekend niet dat het geen belegging kan zijn.
Ik denk dat we akkoord zijn over het feit dat euro's(EUR) & amerikaanse dollars(USD) een betaalmiddel zijn?
Als ik nu euro's omzet naar dollars en deze later terugwissel om winst te maken op de koersbeweging. Wat ben ik dan aan het doen?
Op korte termijn ben ik aan het speculeren, op lange termijn ben ik aan het beleggen.
1. Ik beslis niet of iets een asset klasse is en ook niet welke instrumenten er binnen een assetklasse kunnen behoren.
Dat hebben we internationaal bepaald.
2. Dat iets verschillend is bepaald ook niet dat ze niet tot dezelfde assetklasse kunnen behoren
vb: binnen de asset klasse Aandelen heb je Individuele Aandelen, ETF's gebaseerd op aandelen, Aandelen Fondsen,.. . Zijn dit verschillende producten? JA
3.Dat je iets als betaalmiddel kan gebruiken betekend niet dat het geen belegging kan zijn.
Ik denk dat we akkoord zijn over het feit dat euro's(EUR) & amerikaanse dollars(USD) een betaalmiddel zijn?
Als ik nu euro's omzet naar dollars en deze later terugwissel om winst te maken op de koersbeweging. Wat ben ik dan aan het doen?
Op korte termijn ben ik aan het speculeren, op lange termijn ben ik aan het beleggen.
Ik merk dat er vooral veel jongeren in Bitcoins beleggen.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.