Beleggen in fondsen voor beginners:
TIP
Re: Beleggen in fondsen voor beginners:
Eindelijk heb ik genoeg fondsen gevonden. Enkel de obligatiefondsen zijn , op 1 na, nergens aan te kopen. Ik heb gezocht bij Rabobank, Deutsche Bank en Binckbank. We kunnen binnenkort van start gaan.
Vind het ook jammer dat Skagen niet verkrijgbaar is via Binck.dave1976 schreef:Eindelijk heb ik genoeg fondsen gevonden. Enkel de obligatiefondsen zijn , op 1 na, nergens aan te kopen. Ik heb gezocht bij Rabobank, Deutsche Bank en Binckbank. We kunnen binnenkort van start gaan.
Skagen is wel degelijk verkrijgbaar via Binck! Je kan het wel enkel telefonisch aankopen.
Je kan bij Binck alle fondsen kopen: met de juiste naam zoek je de exacte ( belangrijk want jij bent verantwoordelijk ) isincode en je belt naar de helpdesk. Als ik me niet vergis, is dat bij Keytrade net hetzelfde.
Zo simpel is dat.
Zoek het echter niet te ver, er zijn hier al fondsen genoeg
Zo simpel is dat.
Zoek het echter niet te ver, er zijn hier al fondsen genoeg
Achzo, bedankt voor de info!
Skagen Kon-Tiki lijkt me wel iets.
Skagen Kon-Tiki lijkt me wel iets.
Mag ik vragen welke 2, want ik heb er ook geen gevonden op rabobank.frankske schreef:Ik werk ook met rabobank en heb er toch 2 gevonden hoor.
Alvast bedankt!
Oops te snel over gelezen, dank je Yaris.
Ik heb alle fondsen hier aangeprezen [14] in een morningstar portefeuille gestoken, met begindatum 1 feb, zoals Al fonds aangaf. Op een maandje tijd scoren ze op 2 na allemaal positief.
De hoogste score is voor BlackRock Global Funds - Continental European Flexible A2 EUR= 4.8 %
Ik weet het, tis nog allemaal kort, maar we volgen ze verder op!
De hoogste score is voor BlackRock Global Funds - Continental European Flexible A2 EUR= 4.8 %
Ik weet het, tis nog allemaal kort, maar we volgen ze verder op!
Momenteel wel niet echt de moment om (vol) in te stappen, aangezien bijna alle fondsen fors zijn doorgestegen de laatste 3 a 4 maand, er zal nu wel weer een correctie volgen de eerstkomende maanden.
Vorig jaar ook rond februari ingestapt in een grondstoffen-fonds, na een periode van stijging & in de maanden daarna fors teruggezakt. Ik voorspel een gelijkaardig scenario.
Vorig jaar ook rond februari ingestapt in een grondstoffen-fonds, na een periode van stijging & in de maanden daarna fors teruggezakt. Ik voorspel een gelijkaardig scenario.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Heb eens de tijd genomen om dit interessante topic eens door te nemen. Volg de blog van Alfonds al sedert oktober 2010 en enkele van zijn aanraders heb k toen ook eens bestudeerd en in mn fondsenportefeuille opgenomen, na deze ook elders eens doorgelicht te hebben, o.a. via Morningstar. Hij reikt kosteloos nuttige lijsten allerhande aan die je kunnen helpen bij het maken van keuze van fondsen. Kan alleszins bevestigen dat hij gedurende heel die tijd niets probeerde te verkopen en bij vragen gaf hij direct een antwoord zonder hierbij iets op te dringen. Om hem hierbij wat te helpen (en om zelf ook om te weten hoe deze fondsen presteren in zijn analyses) meldde ik hem destijds het bestaan van o.a. de Skagen en de Amundi Volatility fondsen. Met zijn voorbeeldportefeuilles op zijn blog presteert Alfonds goed, met 4-5% winst op jaarbasis. Maar die portefeuilles lopen nog 'maar' sedert eind 2009/begin 2010 dus het is relatief nog veel te vroeg om te kunnen oordelen hieromtrent. Alfonds probeert ook nieuwe strategieën met nieuwe aanraders, wat ik wel positief vind en leerzaam om op te volgen waarom hij deze keuzes maakt.
Persoonlijk vind ik de portefeuille in deze topic te onevenwichtig omwille van diverse redenen. Te veel fondsen gefocused op obligaties bijvoorbeeld. De voorbije tien jaar presteerden die obligatiefondsen in verhouding inderdaad supergoed, maar als ik zo overal de adviezen en meningen van 'experten en goeroes' lees, loopt dit verhaal zowat op zn laatste pootjes en liggen er opportunisten bij de vleet op de loer om 'short' te gaan op obligaties, bv. via daartoe bruikbare trackers. Ook de overlappingen (diverse emerging markets fondsen / europese fondsen) vind ik opvallend + daarbij specifiek een Brazilië fonds. Is een uitstekende keuze qua Brazilië fonds, daar twijfel ik niet aan, naar ik vermoed ook een goeie keuze op termijn, maar op één land inzetten brengt toch een aanzienlijk risico mee voor de totale portefeuille.
In deze topic las ik alleszins ook enkele dingen waar ik het ook mee eens ben :
Selecteer je fondsen vanuit je eigen criteria en niet die van iemand anders. De info die Alfonds en Morningstar en FN Universe en tal van andere sites aanbieden, kunnen hierbij zeer nuttige hulpmiddelen zijn.
En ben zelf ook van mening dat een stoploss strategie niet werkt voor fondsen. Wat wél werkt volgens mij, is uw periodieke instap qua bedrag gaan verhogen in periodes waar de fondsen historisch laag genoteerd staan, en de periodieke instap verlagen wanneer ze hoog staan. Gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk ...
Persoonlijk koop ik fondsen maar mondjesmaat aan voor kleine bedragen via Binckbank (indien 0% instap mogelijk is) of de periodieke aankoop via Deutsche Bank 100€/fonds met 0% instapkost.
Ik vind het wel héééél moeilijk om een goeie spreiding van fondsen te vinden en de tijd te vinden om dat uit te dokteren en continu bij te sturen. Eigenlijk zijn fondsen zoals Carmignac Patrimoine voor een soort 'luie' belegger als mij ideaal. Zij zijn daar continu mee bezig om een goeie spreiding te vinden en continu bij te sturen in de verhouding tussen aandelen/obligaties/valuta en geografische spreiding. Heb dat en een soortgelijk fonds dan ook sterk overwogen in mijn portefeuille. Overweeg vaak sterk om nog wat extra fondsen periodiek bij te kopen, liefst na een dip natuurlijke. De meeste ervan staan hoog genoteerd in de lijsten van Alfonds. Maar eigenlijk brengt dit dan weer meer onevenwicht in het totaal + extra perikelen om het allemaal op te volgen teweeg ...
Zelf zou ik trouwens nu ook niet ineens ten volle instappen, omwille van de reden die Wimpie52 in zijn reply hierboven aanhaalt. Maar dat risico nemen of niet, moet ieder voor zich uitmaken uiteraard ...
Persoonlijk vind ik de portefeuille in deze topic te onevenwichtig omwille van diverse redenen. Te veel fondsen gefocused op obligaties bijvoorbeeld. De voorbije tien jaar presteerden die obligatiefondsen in verhouding inderdaad supergoed, maar als ik zo overal de adviezen en meningen van 'experten en goeroes' lees, loopt dit verhaal zowat op zn laatste pootjes en liggen er opportunisten bij de vleet op de loer om 'short' te gaan op obligaties, bv. via daartoe bruikbare trackers. Ook de overlappingen (diverse emerging markets fondsen / europese fondsen) vind ik opvallend + daarbij specifiek een Brazilië fonds. Is een uitstekende keuze qua Brazilië fonds, daar twijfel ik niet aan, naar ik vermoed ook een goeie keuze op termijn, maar op één land inzetten brengt toch een aanzienlijk risico mee voor de totale portefeuille.
In deze topic las ik alleszins ook enkele dingen waar ik het ook mee eens ben :
Selecteer je fondsen vanuit je eigen criteria en niet die van iemand anders. De info die Alfonds en Morningstar en FN Universe en tal van andere sites aanbieden, kunnen hierbij zeer nuttige hulpmiddelen zijn.
En ben zelf ook van mening dat een stoploss strategie niet werkt voor fondsen. Wat wél werkt volgens mij, is uw periodieke instap qua bedrag gaan verhogen in periodes waar de fondsen historisch laag genoteerd staan, en de periodieke instap verlagen wanneer ze hoog staan. Gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk ...
Persoonlijk koop ik fondsen maar mondjesmaat aan voor kleine bedragen via Binckbank (indien 0% instap mogelijk is) of de periodieke aankoop via Deutsche Bank 100€/fonds met 0% instapkost.
Ik vind het wel héééél moeilijk om een goeie spreiding van fondsen te vinden en de tijd te vinden om dat uit te dokteren en continu bij te sturen. Eigenlijk zijn fondsen zoals Carmignac Patrimoine voor een soort 'luie' belegger als mij ideaal. Zij zijn daar continu mee bezig om een goeie spreiding te vinden en continu bij te sturen in de verhouding tussen aandelen/obligaties/valuta en geografische spreiding. Heb dat en een soortgelijk fonds dan ook sterk overwogen in mijn portefeuille. Overweeg vaak sterk om nog wat extra fondsen periodiek bij te kopen, liefst na een dip natuurlijke. De meeste ervan staan hoog genoteerd in de lijsten van Alfonds. Maar eigenlijk brengt dit dan weer meer onevenwicht in het totaal + extra perikelen om het allemaal op te volgen teweeg ...
Zelf zou ik trouwens nu ook niet ineens ten volle instappen, omwille van de reden die Wimpie52 in zijn reply hierboven aanhaalt. Maar dat risico nemen of niet, moet ieder voor zich uitmaken uiteraard ...
Binckbank doet nu tot 9 maart een actie voor het fonds : INVESCO Balanced risk allocation (lu0432616737)
ik weet niet in welke categorie je dit fonds moet plaatsen : mix fonds ?
Ik lees daarover veel goede commentaren. Wat denken jullie?
Kan je het ook beschouwen als een soort Carm.Patrimoine.
ik weet niet in welke categorie je dit fonds moet plaatsen : mix fonds ?
Ik lees daarover veel goede commentaren. Wat denken jullie?
Kan je het ook beschouwen als een soort Carm.Patrimoine.
Dit fonds is voor mij nog veel te "jong" om daar iets zinnigs kunnen over te vertellen.
Op 't eerste zicht niet slecht maar ik heb er nog gezien die tijdens de eerste periode gensters sloegen en daarna een stille dood stierven.
Er zijn genoeg andere fondsen die hun kwaliteit bewezen hebben.
Maar opgelet voor Carmignac Patrimoine en Investissement: die zijn op dit moment serieus aan 't broddelen. De fondsenindex MSCI en ook de DJ Eurostoxx50 stegen tijdens de tweede helft van februari: Carmignac daarentegen daalde.
Misschien is zijnen glazen bol kapot gevallen...
Op 't eerste zicht niet slecht maar ik heb er nog gezien die tijdens de eerste periode gensters sloegen en daarna een stille dood stierven.
Er zijn genoeg andere fondsen die hun kwaliteit bewezen hebben.
Maar opgelet voor Carmignac Patrimoine en Investissement: die zijn op dit moment serieus aan 't broddelen. De fondsenindex MSCI en ook de DJ Eurostoxx50 stegen tijdens de tweede helft van februari: Carmignac daarentegen daalde.
Misschien is zijnen glazen bol kapot gevallen...
Ben het eens met Al Fonds dat het Invesco mixfonds nog erg jong is om er al vertrouwen in te hebben.
Maar de prestatie over één jaar is wel extreem goed: +16,6%
Heb dit fonds juist vanavond opgenomen in de lijstjes op m'n website, om het de komende tijd in de gaten te houden:
http://www.vanwent.nl/Info/Rendement.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In deze lijstjes is trouwens ook te zien dat Carmignac Patrimoine en Investissement het nog steeds goed doen.
Al Fonds heeft het over de prestaties van de afgelopen twee weken, maar zelf vindt ik dat een veel te korte termijn om iets te concluderen.
Een periode van een jaar vindt ik wel het minimum om te vergelijken voor lange termijn beleggingen.
Als we kijken naar het afgelopen jaar (dus van eind februari 2011 tot eind februari 2012):
MSCI: -0,6%
C. Patrimoine: +4,4%
C. Investissement: +3,0%
Toch niet zo slecht?
Maar de prestatie over één jaar is wel extreem goed: +16,6%
Heb dit fonds juist vanavond opgenomen in de lijstjes op m'n website, om het de komende tijd in de gaten te houden:
http://www.vanwent.nl/Info/Rendement.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In deze lijstjes is trouwens ook te zien dat Carmignac Patrimoine en Investissement het nog steeds goed doen.
Al Fonds heeft het over de prestaties van de afgelopen twee weken, maar zelf vindt ik dat een veel te korte termijn om iets te concluderen.
Een periode van een jaar vindt ik wel het minimum om te vergelijken voor lange termijn beleggingen.
Als we kijken naar het afgelopen jaar (dus van eind februari 2011 tot eind februari 2012):
MSCI: -0,6%
C. Patrimoine: +4,4%
C. Investissement: +3,0%
Toch niet zo slecht?
Ik ben het met je eens dat de periode kort is maar...
Zolang Europa onder druk stond had je bij C.I. en C.P. een overperformance. Sinds de druk min of meer weg is, is C.I. zwaar gaan underperformen en C.P. iets minder maar ook negatief.
Ten opzichte van de MSCI EUR lopen ze meer dan 10% achter. Ten opzichte van de DJ Eurostoxx50 zo'n 5 à 6 %. Ik vind dat toch wel belangrijk genoeg om in 't oog te houden.
Als je te lang wacht, kan je wel wat mislopen. Maar eerlijk: voorlopig gaan ze nog niet buiten.
Zolang Europa onder druk stond had je bij C.I. en C.P. een overperformance. Sinds de druk min of meer weg is, is C.I. zwaar gaan underperformen en C.P. iets minder maar ook negatief.
Ten opzichte van de MSCI EUR lopen ze meer dan 10% achter. Ten opzichte van de DJ Eurostoxx50 zo'n 5 à 6 %. Ik vind dat toch wel belangrijk genoeg om in 't oog te houden.
Als je te lang wacht, kan je wel wat mislopen. Maar eerlijk: voorlopig gaan ze nog niet buiten.
Het is moeilijk met die fondsen CI en CP. CI vind ik heel volatiel. Ik heb ook meer belegd in Carmignac Invest Lattitude (tak23), een soort mix fonds maar ook heel volatiel en presteert toch ook niet zo fantastisch het jongste jaar. Carmignac (Patrimoine, Investissement en Commodities) omvat ongeveer 10% van mijn portefeuille, ik denk niet teveel. Maar ik denk dat die fondsen het toch moeten doen : grondstoffen en energie zullen de thema's worden in de toekomst.