Beleggen in fondsen voor beginners:
TIP
Re: Beleggen in fondsen voor beginners:
Ik heb de infomap van Binckbank aangevraagd en ontvangen, op 2 dagen zoals door hen op de site vermeld. Deze ga ik tijdens het weekend eens doornemen en dan open ik daar waarschijnlijk ook een rekening.
Wat me stoort bij Rabobank, buiten de 100 euro inleg, is dat je (dacht ik toch) niet meteen de ISIN code kan invoeren. Als je dan fondsen probeert te vinden die, bijvoorbeeld, door Al Fonds worden aangeraden is dat een gedoe om ze terug te vinden, of lees je er zoals ik gewoonweg over.
Wat me stoort bij Rabobank, buiten de 100 euro inleg, is dat je (dacht ik toch) niet meteen de ISIN code kan invoeren. Als je dan fondsen probeert te vinden die, bijvoorbeeld, door Al Fonds worden aangeraden is dat een gedoe om ze terug te vinden, of lees je er zoals ik gewoonweg over.
Ik heb ook al aan de klaagmuur gestaan bij andere maatschappijen omdat ze daar ook erg weinig belang hechten aan de Isincode. Als klant controleren zij je identiteit tot in de puntjes, maar als je een product koopt, kan je niet controleren of je wel het juiste kiest.
Ik spreek uit eigen ervaring: kies je louter op de naam dan heb je vroeg of laat het verkeerde fonds gekocht.
Voor diegenen die de cijfers van de "beginnersselectie" willlen opvolgen: ik heb ze enkele minuten geleden online gezet.
http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/a ... -2012.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik spreek uit eigen ervaring: kies je louter op de naam dan heb je vroeg of laat het verkeerde fonds gekocht.
Voor diegenen die de cijfers van de "beginnersselectie" willlen opvolgen: ik heb ze enkele minuten geleden online gezet.
http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/a ... -2012.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Thx Al Fonds, ook ik ben een volger ! Keep up the good work
Even ter info, Rabobank breidt haar fondsengamma uit met 8 nieuwe fondsen :
Blackrock Global Funds UK EUR
Fidelity Funds China Focus
Franklin India EUR Fund
Franklin US Opportunities
JPMorgan Brazil Equity
Robeco Global Consumer Trends Equity
Robeco Investment Grade Corporate Bonds
State Street gA Switzerland Index CHF

Even ter info, Rabobank breidt haar fondsengamma uit met 8 nieuwe fondsen :
Blackrock Global Funds UK EUR
Fidelity Funds China Focus
Franklin India EUR Fund
Franklin US Opportunities
JPMorgan Brazil Equity
Robeco Global Consumer Trends Equity
Robeco Investment Grade Corporate Bonds
State Street gA Switzerland Index CHF
De meeste daarvan zitten al in mijn basisbestand.
In de selectie "beginners" waren ze allemaal gefilterd op max 15 euro.
Eens we de portefeuille gaan opbouwen, komen ze natuurlijk allemaal aan bod ( als ze door de selectie geraken ).
In de selectie "beginners" waren ze allemaal gefilterd op max 15 euro.
Eens we de portefeuille gaan opbouwen, komen ze natuurlijk allemaal aan bod ( als ze door de selectie geraken ).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vind de site van Rabo toch overzichtelijker dan die van Binck.Wat me stoort bij Rabobank, buiten de 100 euro inleg, is dat je (dacht ik toch) niet meteen de ISIN code kan invoeren. Als je dan fondsen probeert te vinden die, bijvoorbeeld, door Al Fonds worden aangeraden is dat een gedoe om ze terug te vinden, of lees je er zoals ik gewoonweg over.
EN van de rabo site kan je het isinnummer kopieren om vervolgens bv in de zoekfunctie van morningstar te plakken.
De site van Binck accepteert de copy functie spijtig genoeg niet, en het overschrijven van isinnummers is wel een heel gedoe.
Op de kernselectiepagina van binck kan je ook geen isincode ingeven bij de zoekfunctie.
Spijtig voor mijne vriend bij Rabo maar het fondsenaanbod bij Binck is veel uitgebreider. Aberdeen, Skagen, Amundi en noem maar op.
Je kan bij BB wel selecteren op de Isincode: helemaal bovenaan rechts : ga direct naar... Daar kan je starten met de code en de computer zal je wel waarschuwen als er kosten zijn ( = geen kernselectie ).
Persoonlijk kijk ik voor mijn selectie nooit of een fonds in de kernselectie zit. Als je een goed fonds kiest en je geeft een normaal order in, dan zijn die transactiekosten zo verteerd. Koop geen slechte fondsen aan omdat je ze kan kopen zonder kosten. Koop ook geen fondsen aan die een Award wonnen: Morningstar geeft zelf aan dat dat niet de bedoeling is van die Awards.
Je kan bij BB wel selecteren op de Isincode: helemaal bovenaan rechts : ga direct naar... Daar kan je starten met de code en de computer zal je wel waarschuwen als er kosten zijn ( = geen kernselectie ).
Persoonlijk kijk ik voor mijn selectie nooit of een fonds in de kernselectie zit. Als je een goed fonds kiest en je geeft een normaal order in, dan zijn die transactiekosten zo verteerd. Koop geen slechte fondsen aan omdat je ze kan kopen zonder kosten. Koop ook geen fondsen aan die een Award wonnen: Morningstar geeft zelf aan dat dat niet de bedoeling is van die Awards.
Fonds in de kijker, kernselectie, ... het heeft allemaal niets te maken met kwaliteit, hoewel ze soms beweren van wel.
Bedenk dat men zonder instapkosten nog altijd flink verdient als je een fonds ergens aankoopt, dus zijn die selecties niet vrij van commerciele belangen.
Bedenk dat men zonder instapkosten nog altijd flink verdient als je een fonds ergens aankoopt, dus zijn die selecties niet vrij van commerciele belangen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
hoe kan het dat in dat xls bestand het volgende gebeurt :
aankoopbedrag / aantal stuks = aankoopwaarde per stul
toevallig is huidige waarde per stuk hetzelfde als aankoopwaarde per stuk.
Dan zou toch de huidige waarde per stuk x aantal stuks toch terug het oorspronkelijk aankoopbedrag moeten geven, als huidige totale waarde ?
Dat doet dat rekenblad dus niet, er zit een verschil op.
Als ik de formule aanpas nl : aantal stuks x aankoopwaarde per stuk dan krijg ik wel hetzelfde totale aankoopbedrag en huidige totale waarde....
XL is weinig nauwkeurig en lijkt me niet echt geschikt voor dit soort dingen, zeker niet als je met grotere bedragen werkt waarin een onnauwkeurigheid van 0,01 toch al gemakkelijk de prijs van een avondje uit is. 10 000 x 0.01 = 100
toevallig is huidige waarde per stuk hetzelfde als aankoopwaarde per stuk.
Dan zou toch de huidige waarde per stuk x aantal stuks toch terug het oorspronkelijk aankoopbedrag moeten geven, als huidige totale waarde ?
Dat doet dat rekenblad dus niet, er zit een verschil op.
Als ik de formule aanpas nl : aantal stuks x aankoopwaarde per stuk dan krijg ik wel hetzelfde totale aankoopbedrag en huidige totale waarde....
XL is weinig nauwkeurig en lijkt me niet echt geschikt voor dit soort dingen, zeker niet als je met grotere bedragen werkt waarin een onnauwkeurigheid van 0,01 toch al gemakkelijk de prijs van een avondje uit is. 10 000 x 0.01 = 100

Je kan in Excel perfect het aantal decimale cijfers zelf kiezen. Ik gebruik (professioneel dan en niets met beurs te maken) Excel dagelijks, en heb dit nog nooit ondervonden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Awel, dan zal ik hem nog moeten finetunen.
En onzinnig is die opmerking alleszins niet
Neen, een beter alternatief heb ik niet onmiddelijk, en heb geen zin in een discussie over een Mickeysoft product.
En onzinnig is die opmerking alleszins niet
Heb al genoeg farcen en bugs met excell meegemaakt.Excel is wel heel nauwkeurig en wordt voor de meest uiteenlopende toepassingen gebruikt
Neen, een beter alternatief heb ik niet onmiddelijk, en heb geen zin in een discussie over een Mickeysoft product.
Er is een verschil tussen wat Excel toont als bedrag (nl. volgens het aantal decimalen wat gespecifieerd werd voor de desbetreffende cel) en het eigenlijke getal wat in de cel staat. Dat is zeker van belang bij deling.nicknamesucks schreef:hoe kan het dat in dat xls bestand het volgende gebeurt :
<snip>
Misschien de formule aanpassen naar afronden(aankoopbedrag/aantal stuks;2) om de celwaarde ook effectief op 2 cijfers na de komma te brengen.
En ja, soms heeft Excel wel eens een bug, zoals elke andere software, maar toch gebruik ik het frequent (zowel prive als professioneel).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Danku, zal het zeker verder uitpluizen, en inieder geval reeds met 4 cijfers na de komma gaan rekenen.
Dit feit geeft me alleszins al een verklaring waarom de waarden op Rabo soms iets verschillen van morningstar.
tZal idd te maken hebben met wijze van afronding.
Dit feit geeft me alleszins al een verklaring waarom de waarden op Rabo soms iets verschillen van morningstar.
tZal idd te maken hebben met wijze van afronding.
Als men een fonds raadpleegt bij Morningstar dan krijgt men een overzicht van de regioverdeling. Nu vraag ik mij af welke landen bedoelt men met Azië ontwikkeld want Japan staat apart vermeld ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Heb ik mij ook al afgevraagd.
Uit wikipedia :
Landen die duidelijk ontwikkelingslanden zijn:
De meeste landen in Afrika
De meeste landen in Azië met uitzondering van Israël, Taiwan, Japan en Zuid-Korea
De meeste landen in Zuidoost-Azië, behalve Maleisië en Singapore.
Dus oa 3 vd zogenaamde "4 tijgers" : Z.Korea, Taiwan (industrie) , Singapore en vermoedelijk ook HongKong (financiele centra)
Uit wikipedia :
Landen die duidelijk ontwikkelingslanden zijn:
De meeste landen in Afrika
De meeste landen in Azië met uitzondering van Israël, Taiwan, Japan en Zuid-Korea
De meeste landen in Zuidoost-Azië, behalve Maleisië en Singapore.
Dus oa 3 vd zogenaamde "4 tijgers" : Z.Korea, Taiwan (industrie) , Singapore en vermoedelijk ook HongKong (financiele centra)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zoals verwacht zijn de beurzen de afgelopen flink aant zakken.
@Al Fonds : je spreekt in je blog over een verkoopsorder ingeven wanneer kolom P in rood komt te staan ( - 10%)
Bedoel je daarmee, alle stukken van dat fonds verkopen ? Of slechts een gedeelte ?
( want bij mij is het reeds weer zover :-( , stomme worldmining )
@Al Fonds : je spreekt in je blog over een verkoopsorder ingeven wanneer kolom P in rood komt te staan ( - 10%)
Bedoel je daarmee, alle stukken van dat fonds verkopen ? Of slechts een gedeelte ?
( want bij mij is het reeds weer zover :-( , stomme worldmining )