Beleggen in fondsen voor beginners:
TIP
Re: Beleggen in fondsen voor beginners:
Ik blijf alles zeer aandachtig volgen, hier, op Al Fonds z'n blog en op die van Robokat. De "mist" begint zo'n beetje te liften en maakt stilaan plaats voor toch al wat meer begrip op een aantal punten
Mijn rekening-nummer van Binck Bank zal bijna onderweg zijn zodat ik een eerste overschrijving kan doen om de rekening te activeren.
@Al Fonds. Ik weet niet of het (technisch) mogelijk is, maar kan je op jouw blog iets installeren zodat volgers automatisch een mailtje krijgen bij een nieuwe post of zo?

Mijn rekening-nummer van Binck Bank zal bijna onderweg zijn zodat ik een eerste overschrijving kan doen om de rekening te activeren.
@Al Fonds. Ik weet niet of het (technisch) mogelijk is, maar kan je op jouw blog iets installeren zodat volgers automatisch een mailtje krijgen bij een nieuwe post of zo?
Je kunt deze rss feed volgen (ik weet niet waarom Al 'm niet op z'n homepage vermeldt), bijvoorbeeld met behulp van Google Reader: http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/index.rss" onclick="window.open(this.href);return false;Andi73 schreef:@Al Fonds. Ik weet niet of het (technisch) mogelijk is, maar kan je op jouw blog iets installeren zodat volgers automatisch een mailtje krijgen bij een nieuwe post of zo?
P.S. Beste Al, ik vind uw site qua structuur een beetje verwarrend/ongebruikelijk. Maar ik ben zeer enthousiast over de inhoud. Bedankt voor het delen van uw kennis, ik waardeer het ten zeerste!
Een tip om te lezen !
Zaterdag in 'De Tijd' bijlage Netto,
Welke fondsen scoorden het beste in 2011 !
Welke fondsen zijn de kanshebbers in 2012 !
Een nummer om te lezen !
Zaterdag in 'De Tijd' bijlage Netto,
Welke fondsen scoorden het beste in 2011 !
Welke fondsen zijn de kanshebbers in 2012 !
Een nummer om te lezen !
[Je kunt deze rss feed volgen (ik weet niet waarom Al 'm niet op z'n homepage vermeldt), bijvoorbeeld met behulp van Google Reader: http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/index.rss" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]
Bedankt voor de tip!
Bedankt voor de tip!
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor de tip![/quote]Andi73 schreef:[Je kunt deze rss feed volgen (ik weet niet waarom Al 'm niet op z'n homepage vermeldt), bijvoorbeeld met behulp van Google Reader: http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/index.rss" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel spijtig dat hij met afbeeldingen werkt waarin hij zijn tekst en tabellen steekt. Dat komt wel door in mijn feedreader, maar is niet gemakkelijk om te lezen...
De fondsen van 2012 dat wil ik nog wel zien. De fondsen die het best scoorden in 2011 zijn ZEKER NIET de fondsen waar je zo maar dient in te stappen. Meestal integendeel zelfs.patrick1 schreef:Een tip om te lezen !Zaterdag in 'De Tijd' bijlage Netto,Welke fondsen scoorden het beste in 2011 !
Welke fondsen zijn de kanshebbers in 2012 !Een nummer om te lezen !
Bij Morningstar is men zo eerlijk om er op te wijzen dat de MS-Awards geen tips zijn voor de belegger. Enkel fondsen om in 't oog houden.
In de cursus fondsenbeleggen voor beginners wordt heel uitgebreid uitgelegd waarom je moet oppassen met al die trofeeën, bekers, vermeldingen, fonds van de week en andere awards.
Ik heb sinds een week een vijftal fondsen aangekocht en ik moet zeggen dat er toch wel veel verandert is voor mij. Zo een fonds zoeken en aankopen was al een avontuur op zich. Het grootste aanbod onder de keuze van All fonds heb ik bij binckbank gevonden. Het opzoeken bij hen vind ik persoonlijk trouwens veel gemakkelijker dan bij bvb Rabobank.
Ik betrap me er ook op dat ik elke dag eens ga kijken naar morningstar waar ik de portefeuille kan beheren samen met het excell sheet van all fonds. De ene dag rode cijfers, de andere dag bijna alles weer positief. Het hoort allemaal bij het leerproces zeker. Die dagelijkse controle zal wel verdwijnen vermoed ik maar een frequente controle zal er altijd zijn bij mij.
Het initiatief van all fonds en robokat hebben voor mij de extra boost gegeven die nodig was om de eerste stap te zetten in het beleggen.
Nog wel een lange weg te gaan maar ik ben al gestart en dat is iets wat ik al jaren van plan was maar nooit kon overwinnen.
Ik betrap me er ook op dat ik elke dag eens ga kijken naar morningstar waar ik de portefeuille kan beheren samen met het excell sheet van all fonds. De ene dag rode cijfers, de andere dag bijna alles weer positief. Het hoort allemaal bij het leerproces zeker. Die dagelijkse controle zal wel verdwijnen vermoed ik maar een frequente controle zal er altijd zijn bij mij.
Het initiatief van all fonds en robokat hebben voor mij de extra boost gegeven die nodig was om de eerste stap te zetten in het beleggen.
Nog wel een lange weg te gaan maar ik ben al gestart en dat is iets wat ik al jaren van plan was maar nooit kon overwinnen.

Op een week 5 fondsen aangekocht? Mij lijkt het toch beter wat te spreiden...
Momenteel hou ik zo'n 19% cash over van mijn totale portefeuille om nog bij te kopen.Wimpie85 schreef:Op een week 5 fondsen aangekocht? Mij lijkt het toch beter wat te spreiden...
Het is nu afwachten wat er dit jaar nog zal gebeuren met die Griekse crisis.
@Wimpie85
Je moet dat in zijn context zien. Het zijn kleine orders in 5 verschillende fondsen en het is een start. Veel meer spreiding kan je niet organiseren. Als je daar al mee gaat spreiden ( ik denk dat je wil zeggen spreiden in de tijd ) dan ben je binnen een half jaar nog niet vertrokken.
Als je tevreden bent van je eerste aankopen, dan kan je nog altijd bijkopen.
Bovendien zijn er verschillende wetenschappelijke studies die aantonen dat gespreid aankopen geen meerwaarde en ook niet meer veiligheid biedt. Noem het een marketing-instrument.
Je moet dat in zijn context zien. Het zijn kleine orders in 5 verschillende fondsen en het is een start. Veel meer spreiding kan je niet organiseren. Als je daar al mee gaat spreiden ( ik denk dat je wil zeggen spreiden in de tijd ) dan ben je binnen een half jaar nog niet vertrokken.
Als je tevreden bent van je eerste aankopen, dan kan je nog altijd bijkopen.
Bovendien zijn er verschillende wetenschappelijke studies die aantonen dat gespreid aankopen geen meerwaarde en ook niet meer veiligheid biedt. Noem het een marketing-instrument.
De blogs van Al Fonds en Robocat zijn ongetwijfeld zeer leerzaam en bijzonder geappreciërd door een fondsenbelegger beginner zoals ik.
Nochtans, over het fiscaal aspect van dergelijke beleggingen wordt weinig uitgelegd. Alvorens in fondsen te beleggen vind ik het wel noodzakelijk kennis te hebben van de fiscale omvang die erop van toepassing is.
Misschien zijn er hier leden die in staat en bereid zijn hun desbetreffende kennis te delen en dit belangrijk deel samen te vatten, rekening houdende met de laatste fiscale hervorming.
Dank bij voorbaat.
Nochtans, over het fiscaal aspect van dergelijke beleggingen wordt weinig uitgelegd. Alvorens in fondsen te beleggen vind ik het wel noodzakelijk kennis te hebben van de fiscale omvang die erop van toepassing is.
Misschien zijn er hier leden die in staat en bereid zijn hun desbetreffende kennis te delen en dit belangrijk deel samen te vatten, rekening houdende met de laatste fiscale hervorming.
Dank bij voorbaat.
Ik ga het gemakkelijkste deel al uitleggen:
Alle aandelen-Sicavs van het kapitalisatietype ( geen dividenden= Acc of Cap ): bij de verkoop betaalt u voortaan 0,65 % beurstaks ( in plaats van vroeger 0,50 % ). Het maximumbedrag dat u betaalt is 975 euro ( was vroeger 750 euro ).
Voor de obligatiefondsen is het iets inegwikkelder en dat probeer ik zo snel mogelijk verstaanbaar online te krijgen.
Op Sicavs die dividenden uitkeren ( = Inc of Dis ) naar Belgisch recht = BE en ook die met een Europees paspoort ( meestal LU als begin van de Isincode ) : 21% op het dividend.
Voor obligatiefondsen volgt de uitleg: maar die is, zoals gezegd, iets gecomplicieerder...
Alle aandelen-Sicavs van het kapitalisatietype ( geen dividenden= Acc of Cap ): bij de verkoop betaalt u voortaan 0,65 % beurstaks ( in plaats van vroeger 0,50 % ). Het maximumbedrag dat u betaalt is 975 euro ( was vroeger 750 euro ).
Voor de obligatiefondsen is het iets inegwikkelder en dat probeer ik zo snel mogelijk verstaanbaar online te krijgen.
Op Sicavs die dividenden uitkeren ( = Inc of Dis ) naar Belgisch recht = BE en ook die met een Europees paspoort ( meestal LU als begin van de Isincode ) : 21% op het dividend.
Voor obligatiefondsen volgt de uitleg: maar die is, zoals gezegd, iets gecomplicieerder...
@Al Fonds
Over het eerste deel.
Ik heb ondervonden dat fondsen vaak gemengd zijn. (o.a. aandelen, obligaties, liquiditeiten)
Is het zo, dat bij kapitalisatie Sicavs die minstens 75% aandelen bevatten (max. 25% vastrentende effecten) er uitsluitend een beurstaks van 0,65% afgehouden wordt bij verkoop?
Over het eerste deel.
Ik heb ondervonden dat fondsen vaak gemengd zijn. (o.a. aandelen, obligaties, liquiditeiten)
Is het zo, dat bij kapitalisatie Sicavs die minstens 75% aandelen bevatten (max. 25% vastrentende effecten) er uitsluitend een beurstaks van 0,65% afgehouden wordt bij verkoop?
Klopt. Van zodra het percentage Obligaties boven de 40 % beginnen de moeilijkheden.
Er zijn zelfs fondsen die zo dikwijls wisselen dat je dat zelf niet kunt volgen ( C. Patrimoine is daar een voorbeeld van ).
Er zijn zelfs fondsen die zo dikwijls wisselen dat je dat zelf niet kunt volgen ( C. Patrimoine is daar een voorbeeld van ).
Ik vind dat een aanduiding of er wel of geen onderworpenheid is aan de meerwaardetaks verplicht zou moeten zijn.
Bij mij komt het nu over als een echte zoektocht, maar dat kan natuurlijk ook te wijten zijn aan het feit dat ik newbie ben.
=> net vastgesteld dat Rabobank nu bij elk fonds vermeldt of er al dan niet meerwaardebelasting verschuldigd is. Zouden ze mijn opmerking hier gelezen hebben?
Bij mij komt het nu over als een echte zoektocht, maar dat kan natuurlijk ook te wijten zijn aan het feit dat ik newbie ben.

=> net vastgesteld dat Rabobank nu bij elk fonds vermeldt of er al dan niet meerwaardebelasting verschuldigd is. Zouden ze mijn opmerking hier gelezen hebben?

Laatst gewijzigd door Mie1975 op 17 maart 2012, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.