Beleggen in fondsen voor beginners:
TIP
Re: Beleggen in fondsen voor beginners:
Het probleem: zoals gezegd zijn het producten met een Europees paspoort. Ze worden dus ergens in Europa ( vaak in Luxemburg ) "gefabriceerd" en dan overal verkocht. De verplichte documenten worden ook in Luxemburg opgemaakt.
MAAR: de fiscale wetgeving is in alle landen verschillend en dan sta je daar met dat Europees document...
MAAR: de fiscale wetgeving is in alle landen verschillend en dan sta je daar met dat Europees document...
Ik lees net dat de beurstaks (kapitalisatie sicavs) opgedreven wordt van 0,65% naar 1%. Over het maximum bedrag vond ik niets. Blijkbaar gaan we van 21% ook naar 25% - behalve voor Staatsbons!Al Fonds schreef:Ik ga het gemakkelijkste deel al uitleggen:
Alle aandelen-Sicavs van het kapitalisatietype ( geen dividenden= Acc of Cap ): bij de verkoop betaalt u voortaan 0,65 % beurstaks ( in plaats van vroeger 0,50 % ). Het maximumbedrag dat u betaalt is 975 euro ( was vroeger 750 euro ).
Nope:Flytox schreef:Ik lees net dat de beurstaks (kapitalisatie sicavs) opgedreven wordt van 0,65% naar 1%. Over het maximum bedrag vond ik niets. Blijkbaar gaan we van 21% ook naar 25% - behalve voor Staatsbons!Al Fonds schreef:Ik ga het gemakkelijkste deel al uitleggen:
Alle aandelen-Sicavs van het kapitalisatietype ( geen dividenden= Acc of Cap ): bij de verkoop betaalt u voortaan 0,65 % beurstaks ( in plaats van vroeger 0,50 % ). Het maximumbedrag dat u betaalt is 975 euro ( was vroeger 750 euro ).
Het idee om iedereen tijdelijk te laten 25 procent betalen op inkomsten uit beleggingen, ook als die inkomsten minder hoog zouden zijn dan 20.000 euro, werd niet behouden. Die 25 procent (in plaats van 21 procent) geldt wel voor wie meer dan 20.000 euro winst haalt uit die beleggingen.
Het idee is ook verlaten om Belgen die te veel belastingen hebben betaald, minder snel terug te betalen.
De beurstaks op sicavs en beveks zou inderdaad stijgen van 0,65% naar 1,00%....
@Al Fonds : Deze link lijkt mij het fiscaal aspect duidelijk samen te vaten.
http://www.beama.be/financiele-vaardigh ... enguage=nl
Sprekend is het bijgevoegd schema.
Wel te verstaan dat de percentages en bedragen dienen aangepast te worden aan de meest recente wettelijke veranderingen, namelijk van vandaag.
http://www.beama.be/financiele-vaardigh ... enguage=nl
Sprekend is het bijgevoegd schema.
Wel te verstaan dat de percentages en bedragen dienen aangepast te worden aan de meest recente wettelijke veranderingen, namelijk van vandaag.
Da's inderdaad de perfecte link om later in mijn cursus te vermelden. De firma dankt u.
Waarschijnlijk zal Beama de pagina nog wel up to date houden ook. Weeral een zorg minder.
Waarschijnlijk zal Beama de pagina nog wel up to date houden ook. Weeral een zorg minder.
Als men fondsen of aandelen via een buitenlandse broker of bank ( één muisklik verder !!! ) koopt dan is meestal de beurtstaks
0,0000000000000000000000000000000000 %
bij de volgende landen is er geen fiscale gegevensuitwisseling :
Luxemburg, Oostenrijk, Britse Maagdeneilanden, Eiland Man, Guernsey, Jersey, Nederlandse Antillen, Turkse Eilanden, Caicos Eilanden, Andorra, Monaco, Liechtenstein en Zwitserland.
0,0000000000000000000000000000000000 %
bij de volgende landen is er geen fiscale gegevensuitwisseling :
Luxemburg, Oostenrijk, Britse Maagdeneilanden, Eiland Man, Guernsey, Jersey, Nederlandse Antillen, Turkse Eilanden, Caicos Eilanden, Andorra, Monaco, Liechtenstein en Zwitserland.
Je moet wel opletten dat het omzeilen van de belasting uiteindelijk niet meer kost dan de belasting zelf.
En denk eraan, de Grieken waren experten in het ontwijken van de belastingen. Zij zijn er heel ver mee geraakt !
En denk eraan, de Grieken waren experten in het ontwijken van de belastingen. Zij zijn er heel ver mee geraakt !
Mijn effecten rekening bij BinckBank is sedert vandaag bruikbaar. Op 8 dagen was alles geregeld, dat valt heel goed mee.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Waar 1 muisklik verder ?Als men fondsen of aandelen via een buitenlandse broker of bank ( één muisklik verder !!! ) koopt dan is meestal de beurtstaks
nicknamesucks schreef:Waar 1 muisklik verder ?Als men fondsen of aandelen via een buitenlandse broker of bank ( één muisklik verder !!! ) koopt dan is meestal de beurtstaks
bv bij keytrade
Vooreerst mijn dank aan Al Fonds voor de wijze woorden (zowel hier als in het blog).
Nu heb ik het Excel bestand aan het bekijken geweest, en ben zo stout geweest om er een eigen versie van te maken (zou in dit bericht te vinden moeten zijn): enkele kolommen weg, enkele andere erbij (en de formules bijgewerkt om o.a. die vervelende deling-door-nul fout weg te krijgen). De afmetingen zijn ook aangepast aan de grootte van m'n PC scherm, vandaar ... Bijkomende kolommen betreffen o.a. het effectieve (bij verkoop) en het fictieve (indien nog in portefeuille) resultaat op jaarbasis. Ik dacht zo (zie eerste voorbeeld) als een fonds op één maand tijd 1,82 % meerwaarde realiseert, als dat dan verkocht wordt, en dat zou zich nog eens 11x voordoen, dan heb je eigenlijk op jaarbasis een resultaat van meer dan 11%.
Is m'n gedachtengang fout?
Nu heb ik het Excel bestand aan het bekijken geweest, en ben zo stout geweest om er een eigen versie van te maken (zou in dit bericht te vinden moeten zijn): enkele kolommen weg, enkele andere erbij (en de formules bijgewerkt om o.a. die vervelende deling-door-nul fout weg te krijgen). De afmetingen zijn ook aangepast aan de grootte van m'n PC scherm, vandaar ... Bijkomende kolommen betreffen o.a. het effectieve (bij verkoop) en het fictieve (indien nog in portefeuille) resultaat op jaarbasis. Ik dacht zo (zie eerste voorbeeld) als een fonds op één maand tijd 1,82 % meerwaarde realiseert, als dat dan verkocht wordt, en dat zou zich nog eens 11x voordoen, dan heb je eigenlijk op jaarbasis een resultaat van meer dan 11%.
Is m'n gedachtengang fout?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoals gezegd is beleggen geen exacte wetenschap en elk overzicht waar je je goed bij voelt, is voor mij een goed schema.
Het schema dat ik zelf gebruik, is ook veel uitgebreider.
Het systeem daarin ( bij jou weg ) met de stoploss vind ik voor mij belangrijk.
Bij mij zit er nog een cash ( in en uit ) gedeelte in, een overzicht van een volatiliteitsaanduiding ( zowel van het fonds als van de totale portefeuille ) en een rendementsberekening op jaarbasis per fonds en van de portefeuille.
Maar proficiat voor je eigen visie.
Het schema dat ik zelf gebruik, is ook veel uitgebreider.
Het systeem daarin ( bij jou weg ) met de stoploss vind ik voor mij belangrijk.
Bij mij zit er nog een cash ( in en uit ) gedeelte in, een overzicht van een volatiliteitsaanduiding ( zowel van het fonds als van de totale portefeuille ) en een rendementsberekening op jaarbasis per fonds en van de portefeuille.
Maar proficiat voor je eigen visie.
Even mezelf 'positioneren': ik ben een beginner qua beleggen in fondsen, en begin dus vanaf les 1. Ik bouw de Excel file op in functie van m'n ervaringen. De huidige versie zal zeker niet de definitieve zijn.
Voor wat de stop loss betreft (dacht ik) om voorlopig te kunnen werken met de meerwaarde kolom (die ook negatief kan gaan). Verder was ik ook zinnens om eventueel bijkomende aankopen van een fonds dat ik al in portefeuille had op een aparte lijn te vermelden (en er misschien ooit een gecumuleerd overzicht van ineen te steken in de Excel file). Rolling stop loss hoef ik me nu dan ook nog niet om te bekommeren.
Ik heb dus, voor les 1, een aantal fondsen geselecteerd. Let wel, niet op de manier die Al Fonds voorstelde, maar volgens wat ik dacht dat de goeie methode was (ook gezien de beperking qua beschikbaarheid - ik zit bij Rabobank.be). Is de manier van kiezen ook niet een deel van les 1, zodat je later kan zien of je op de juiste manier te werk bent gegaan van in den beginne - 't zal wel niet
'k heb nog nooit goed gekozen met de lottocijfers, dus 't zal hier meer dan waarschijnlijk ook wel niet lukken.
Nog een PS: ik had 7 fondsen gekocht, maar de gegevens van de derde tem de zevende uit de voorbeeld Excel verwijderd (daarbij zijn de formules ook verwijderd). Wie wil spelen met m'n Excel moet dus eventueel de formules vanuit één van de andere lijnen doorkopieren.
Voor wat de stop loss betreft (dacht ik) om voorlopig te kunnen werken met de meerwaarde kolom (die ook negatief kan gaan). Verder was ik ook zinnens om eventueel bijkomende aankopen van een fonds dat ik al in portefeuille had op een aparte lijn te vermelden (en er misschien ooit een gecumuleerd overzicht van ineen te steken in de Excel file). Rolling stop loss hoef ik me nu dan ook nog niet om te bekommeren.
Ik heb dus, voor les 1, een aantal fondsen geselecteerd. Let wel, niet op de manier die Al Fonds voorstelde, maar volgens wat ik dacht dat de goeie methode was (ook gezien de beperking qua beschikbaarheid - ik zit bij Rabobank.be). Is de manier van kiezen ook niet een deel van les 1, zodat je later kan zien of je op de juiste manier te werk bent gegaan van in den beginne - 't zal wel niet

Nog een PS: ik had 7 fondsen gekocht, maar de gegevens van de derde tem de zevende uit de voorbeeld Excel verwijderd (daarbij zijn de formules ook verwijderd). Wie wil spelen met m'n Excel moet dus eventueel de formules vanuit één van de andere lijnen doorkopieren.
Al Fonds om te beginnen goed werk, maakt de kunst van het beleggen meteen een stuk duidelijker.
Wat ik echter mis in je blog is hoe bouw je nu zelf zo'n databestand op.
Ik kan me niet voorstellen dat je alle koersen handmatig overneemt in een excel bestand. Zijn er bijvoorbeeld websites of softwarepakketten waar ik een filter kan maken (bijv max fondseenheid) en dan die koersen kan downloaden?
Wat ik echter mis in je blog is hoe bouw je nu zelf zo'n databestand op.
Ik kan me niet voorstellen dat je alle koersen handmatig overneemt in een excel bestand. Zijn er bijvoorbeeld websites of softwarepakketten waar ik een filter kan maken (bijv max fondseenheid) en dan die koersen kan downloaden?