Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggen in goud of zilver
Die wet is toch nog steeds niet in het staatsblad gepubliceert?
Ook zelfs de vraag of hij 1 jan. in gaat, want als de banken er nog niet klaar voor zijn dan wordt het sowieso opt-out voor iedereen met een groot probleem voor de regering. Moeten ze weer een leger ambtenaren aannemen om alles te controleren.
En dan zal je net zien dat de beurs instort na de jaarwisseling.
Ook zelfs de vraag of hij 1 jan. in gaat, want als de banken er nog niet klaar voor zijn dan wordt het sowieso opt-out voor iedereen met een groot probleem voor de regering. Moeten ze weer een leger ambtenaren aannemen om alles te controleren.
En dan zal je net zien dat de beurs instort na de jaarwisseling.
Indien iemand nog wat maple leafs uit 2012 wilt kopen. Je mag gerust iets sturen.
Een 75-tal kan ik er missen.
Een 75-tal kan ik er missen.
Ik vrees - door de nakende meerwaardebelasting - dat de mensen enkel nog zoiets willen kopen, met factuur, factuurnummer, en indien mogelijk de nummer van die stukken op de factuur, en eveneens het gewicht.
Vanaf 2026 krijgt de fiscus ( en niet de goudhandelaren ) de taak, om de meerwaardetaks juist te heffen.
Een paar standaardvragen hebben ze misschien al ontwikkeld de fiscus :
- amai, mijnheer, je hebt zo een groot bedrag aan goud, kan je de herkomst, met alle bewijsstukken ervan bewijzen.
- mijnheer, ben je ons niet in het zak aan het zetten, door 100 keer hettzelfde aankoopfactuur te tonen voor telkens een ander goudstuk dat je verkoopt.
- mijnheer, heeft geen aankoopbewijzen, dat is dan pech he
- wij gaan een speculatiebelasting heffen op dergelijk groot bedrag, de roverheid heeft dringend geld nodig.
Eveneens moet die vrijstelling van 10 000 euro nog verrekend worden met de meerwaarde op aandelen.
Wat ik eerder al schreef, de hele boel digitaliseren heeft me veel tijd gekost maar achteraf blij dat ik het heb gedaan.
Rekeninguittreksels van10+ jaar oud zijn niet altijd meer even goed leesbaar.
Ik heb het 100% gedocumenteerd gekregen, maar OPM bij wat Paul schrijft: als je oude munten koopt staat het gewicht er niet bij (gewoon x stuks van munt y aan koers z). Ook kleinere baren hebben geen serienummer, wel wie ze geproduceerd heeft genre Umicore etc.
Er is tegenwoordig genoeg technologie om te testen op echtheid.
Rekeninguittreksels van10+ jaar oud zijn niet altijd meer even goed leesbaar.
Ik heb het 100% gedocumenteerd gekregen, maar OPM bij wat Paul schrijft: als je oude munten koopt staat het gewicht er niet bij (gewoon x stuks van munt y aan koers z). Ook kleinere baren hebben geen serienummer, wel wie ze geproduceerd heeft genre Umicore etc.
Er is tegenwoordig genoeg technologie om te testen op echtheid.
Dag Paulpaul schreef: ↑10 oktober 2025, 10:57Ik vrees - door de nakende meerwaardebelasting - dat de mensen enkel nog zoiets willen kopen, met factuur, factuurnummer, en indien mogelijk de nummer van die stukken op de factuur, en eveneens het gewicht.
Vanaf 2026 krijgt de fiscus ( en niet de goudhandelaren ) de taak, om de meerwaardetaks juist te heffen.
- amai, mijnheer, je hebt zo een groot bedrag aan goud, kan je de herkomst, met alle bewijsstukken ervan bewijzen.
- mijnheer, ben je ons niet in het zak aan het zetten, door 100 keer hettzelfde aankoopfactuur te tonen voor telkens een ander goudstuk dat je verkoopt.
- wij gaan een speculatiebelasting heffen op dergelijk groot bedrag, de roverheid heeft dringend geld nodig.
Eveneens moet die vrijstelling van 10 000 euro nog verrekend worden met de meerwaarde op aandelen.
1. Er is geen meerwaardebelasting op zilver. (Of had je gedacht dat ik 75 gouden maple leafs had

2. Beetje vermoeiend dat je altijd spreekt over 'Roverheid' etc. Misschien in een ander topic gedetailleerd aangeven hoe jij de huidige budgettaire problemen zou oplossen.
Paul heeft wel nog altijd gelijk met zijn term Roverheid. Die is nog altijd brandend actueel.MVT schreef: ↑11 oktober 2025, 10:18Dag Paulpaul schreef: ↑10 oktober 2025, 10:57
Ik vrees - door de nakende meerwaardebelasting - dat de mensen enkel nog zoiets willen kopen, met factuur, factuurnummer, en indien mogelijk de nummer van die stukken op de factuur, en eveneens het gewicht.
1. Er is geen meerwaardebelasting op zilver. (Of had je gedacht dat ik 75 gouden maple leafs had)
2. Beetje vermoeiend dat je altijd spreekt over 'Roverheid' etc. Misschien in een ander topic gedetailleerd aangeven hoe jij de huidige budgettaire problemen zou oplossen.
De budgettaire problemen zijn zeker oplosbaar door de volgende olifanten aan te pakken:
1,6 miljoen personen in BE op loondienst van de staat. Hallo ?
De enorm complexe staatstructuur terug platslaan naar 1 niveau. Geen BE, VL, WALLONIE, BXL, DE maar 1 enkele BE.
En als dit ooit opgeruimd is kunnen we terug spreken.
Om bij het onderwerp te blijven wil ik toch even zeggen dat zowel de goud als zilverprijs op een record hoogte de week hebben afgesloten.
Benieuwd naar volgende week hoe het gaat evolueren en of (en wanneer) er een (serieuze) correctie komt.
Benieuwd naar volgende week hoe het gaat evolueren en of (en wanneer) er een (serieuze) correctie komt.
- voorheenCP1234
- Verbannen Gebruiker
Vanaf 1/1/26 kennelijk wel, of is het enkel voor goud en niet voor zilver ...MVT schreef: ↑11 oktober 2025, 10:18Dag Paulpaul schreef: ↑10 oktober 2025, 10:57
1. Er is geen meerwaardebelasting op zilver. (Of had je gedacht dat ik 75 gouden maple leafs had)
Make Spaargids " Great Again ! "
Alleen op goud, tenminste dat heb ik een paar keer gelezen. Maar ja, de wet is nog niet gepubliceerd.....voorheenCP1234 schreef: ↑11 oktober 2025, 16:30Vanaf 1/1/26 kennelijk wel, of is het enkel voor goud en niet voor zilver ...MVT schreef: ↑11 oktober 2025, 10:18
Dag Paul
Zilver levert de staat al 21% b.t.w. op.
Dat laatste klopt NIET altijd.
Zilveren Baren : 21% BTW Zilver wordt, in tegenstelling tot beleggingsgoud, gezien als een industriële grondstof.
Zilveren Munten Margeregeling. Bij de aankoop van zilveren munten (beleggingsmunten) betaalt de koper als particulier geen BTW over de volledige prijs, maar wordt de BTW enkel berekend over de winstmarge van de handelaar. Dit maakt munten fiscaal veel aantrekkelijker dan baren.
BTW-vrij Opslag 0% Het is mogelijk om zilverbaren BTW-vrij aan te kopen, op voorwaarde dat ze worden opgeslagen in een douane-entrepot (een BTW-vrije zone). Dit gebeurt vaak in het buitenland (zoals Zwitserland).
Geen fan van dat laatste, koop gewoon munten zou ik aanraden.
Zilveren Baren : 21% BTW Zilver wordt, in tegenstelling tot beleggingsgoud, gezien als een industriële grondstof.
Zilveren Munten Margeregeling. Bij de aankoop van zilveren munten (beleggingsmunten) betaalt de koper als particulier geen BTW over de volledige prijs, maar wordt de BTW enkel berekend over de winstmarge van de handelaar. Dit maakt munten fiscaal veel aantrekkelijker dan baren.
BTW-vrij Opslag 0% Het is mogelijk om zilverbaren BTW-vrij aan te kopen, op voorwaarde dat ze worden opgeslagen in een douane-entrepot (een BTW-vrije zone). Dit gebeurt vaak in het buitenland (zoals Zwitserland).
Het verschil tussen bied en laat is veel te groot bij zilveren munten. En dan met emmers ziveren munten lopen sjouwen.VTEC schreef: ↑11 oktober 2025, 17:09 Dat laatste klopt NIET altijd.

Ik heb wel zilver gehad, maar dan b.t.w. vrij van particulieren gekocht voor de spotprijs. Iedereen beter af.
Maar het is wel sjouwen met 100 ounce baren.
Ook op nieuwe munten zou er in België btw moeten betaald worden, zoals dat nu al is in andere Europese landen. Maar België is nog steeds niet in orde met deze Europese wetgeving (waarmee is dit land wel eens op tijd en met alles in orde). Dus tot de tijd dat België zich in orde stelt, kunnen we in België nieuwe munten nog steeds goedkoper kopen dan in onze buurlanden. Voor tweedehands munten blijft de marge regeling wel van kracht. Doe er u voordeel mee, want op een dag zal ook België zich aan deze regel moeten houden en btw heffen op nieuwe munten.VTEC schreef: ↑11 oktober 2025, 17:09 Dat laatste klopt NIET altijd.
Wat doe je met gouden munten (napoleon en kruger) die al 2 generaties worden doorgegeven?
Geen herkomst of facturen meer…
Maw hoe vermijd je hier de meerwaardebelasting?
Geen herkomst of facturen meer…
Maw hoe vermijd je hier de meerwaardebelasting?
Ook zonder enig factuur of aankoopbewijs? Moet je bij verkoop niets van herkomst verantwoorden?