Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggen in goud of zilver
Het probleem is de geldontwaarding momenteel. En daarbij komt nog de kans op oorlog en eencrash in aandelen.the_bishop schreef: ↑16 oktober 2025, 15:59Volg je volledig... je wil zo dicht mogelijk tegen die goudprijs kopen als je met zulke dingen bezig bentJOKER247 schreef: ↑16 oktober 2025, 14:21 Dat munten mooier zijn, is zonder meer waar.
Bij mij gaat het echter puur om de investering.
Als je dan ziet dat de aan- + verkoopkosten bij een baar totaal 2% zijn en bij munten 4% (Scheelt toch ruim 2,200 per kg)...
Gaat lekker trouwens, in 2 maanden alweer ruim 25% er bij.![]()
Daarom ook die 'proof' en beperkte oplage bullshit totaal genegeerd. 100-en euro's teveel betalen voor dezelfde hoeveelheid goud, je moet wel gek zijn. Maar toch nu collectie mooie munten tegen 2 à 3 % boven goudprijs indertijd. Canadese cry of the wild serie heb ik, UK lunar serie, verschilllende panda's ook heel mooi.
Indertijd dikwijls zitten twijfelen bij een bar van 1 kilo. Na het bekijken van youtube filmpjes met mensen met zo'n bar, met de vinger op de koopknop gezeten en maar twijfelen en dan toch niet gedaan. Moet een jaar of 6-7 terug geweest, was toen nog onder 50k voor zo'n kilobar.
Dan denk ik soms... had ik maar gedrukt, 60.000 euro laten liggen![]()
Maar rationeel bekeken klopt dat gelukkig niet. Dan had ik ongetwijfeld voorzichtiger moeten zijn met investeren en minder in ETF's gezeten en die zijn in die tijd ook meer dan verdubbeld. Dus dat kompenseert dat.
En zo'n kilo goud... wanneer verkoop je dat !![]()
32 oz stukjes kun je met gerust gemoed nu van de hand beginnen doen stuk voor stuk. Maar met zo 1 klomp van 110.000 euro zitten, wat doe je dan nu vraag ik me af.
Ik had hem NU in stukken laten zagen denk ik, want inderdaad de stijging is echt ongezien.
Enkele maanden terug zei een analist van een grote US bank... over 1 jaar gaat goud naar 4000 $. Dat zou de zomer van volgend jaar zijn, ik dacht laat maar komen. Paar maanden verder en 't staat 4250, die gasten weten dus ook totaal NIKS net gelijk een ander.
Dan is goud King.
Eind 2008 ook gekocht net voor de crash voor 17.500, 18.000 en 19.000. in 2010 deel verkocht voor 33.000. In 2012 en 2013 weer wat bijgekocht, zelfs in 2020 nog. Vanaf 2024 langzaam wat gaan verkopen van 60.000 per kg. Zaten ook nog baren bij van 18.000..
in aug. 2 maanden gelden nog wat bijgekocht tegen 94.000/kg., omdat het niet goed ging met Ukraïne en de handelstarieven.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Tja... dat is de uitleg die eraan wordt gegeven inderdaad.
Goud gaat + 60% in dollar en de analisten komen nu met de verklaringen, zo gaat dat gewoonlijk.
De gewone mensen stappen ook in goud wat de prijzen nog hoger stuwt. Komen daar ongelukken van ? Ik zou er niet van verschieten.
De realiteit is dat de inflatie voorbije jaren is gedaald en stabiliseert rond 2 à 3 % voor Europa/US. De gewone mens denk nu geldontwaarding zeggen de expertds, dus debasement naar goud want dat brengt op. Wrong moment zou ik denken. Goud +60%, inflatie +3%. Op 2 jaar goud zelfs +100%, houdt de inflatie bij hoor je dan... dan moet het serieus zakken

Kans op oorlog lees je inderdaad ook veel van experten, wereld is héél onveilig geworden.
Realiteit... midden oosten nog nooit zo ontmijnt geweest als nu.
Rusland houd de druk inderdaad graag op de ketel bij het Westen want die mafkezen van politici hier hollen alle kanten op en smijten met ons belastinggeld naar wapentuig dat het niet meer schoon is. Effe houden zo zal Putin denken, laat ze maar wat spartelen die clowns.
En China zal Taiwan binnenvallen horen we al jaren, niet of maar wanneer heeft Holslag eens gezegd. Bwa, Xi beschouwt dat nu al als deel van China. Daarvoor moeten ze daar niet eens binnenvallen. En als het toch gebeurd, zal rap gedaan zijn ook, zal heel wat efficienter gebeuren dat de verkeerd gelopen blitzkrieg van Rusland.
Is de wereld nu onveiliger dan anders. Volgens die stokers van Europese politici misschien, voor de rest van de wereld, krak hetzelfde als vroeger.
En crashgevaar beurs hoor je ook vaak. Een understatement, ge moet al goed zoeken om er nog te vinden die nog GEEN hoogtevrees hebben gekregen tegenwoordig

Wie daarvoor naar goud aan het vluchten is gaat nog ogen trekken denk ik. Zal zijn gelijk vorige crisissen.... goud mee de dieperik in.
En de uitleg van dezelfde experten die nu uitleggen dat goud stijgt door gevaar op beurscrash kennen we ook al. Tijdens de beurscrash leggen experten altijd uit dat het goud mee daalt door margin calls en daarom winsten worden verzilverd op goud. Ge wordt daar op den duur zelf expert van.
Laatste klopt niet. Tijdens een crash (zie o.a. 2008) stijgt goud juist hard, net als tijdens een oorlog.the_bishop schreef: ↑16 oktober 2025, 17:14Tja... dat is de uitleg die eraan wordt gegeven inderdaad.
Goud gaat + 60% in dollar en de analisten komen nu met de verklaringen, zo gaat dat gewoonlijk.
De gewone mensen stappen ook in goud wat de prijzen nog hoger stuwt. Komen daar ongelukken van ? Ik zou er niet van verschieten.
De realiteit is dat de inflatie voorbije jaren is gedaald en stabiliseert rond 2 à 3 % voor Europa/US. De gewone mens denk nu geldontwaarding zeggen de expertds, dus debasement naar goud want dat brengt op. Wrong moment zou ik denken. Goud +60%, inflatie +3%. Op 2 jaar goud zelfs +100%, houdt de inflatie bij hoor je dan... dan moet het serieus zakken![]()
Kans op oorlog lees je inderdaad ook veel van experten, wereld is héél onveilig geworden.
Realiteit... midden oosten nog nooit zo ontmijnt geweest als nu.
Rusland houd de druk inderdaad graag op de ketel bij het Westen want die mafkezen van politici hier hollen alle kanten op en smijten met ons belastinggeld naar wapentuig dat het niet meer schoon is. Effe houden zo zal Putin denken, laat ze maar wat spartelen die clowns.
En China zal Taiwan binnenvallen horen we al jaren, niet of maar wanneer heeft Holslag eens gezegd. Bwa, Xi beschouwt dat nu al als deel van China. Daarvoor moeten ze daar niet eens binnenvallen. En als het toch gebeurd, zal rap gedaan zijn ook, zal heel wat efficienter gebeuren dat de verkeerd gelopen blitzkrieg van Rusland.
Is de wereld nu onveiliger dan anders. Volgens die stokers van Europese politici misschien, voor de rest van de wereld, krak hetzelfde als vroeger.
En crashgevaar beurs hoor je ook vaak. Een understatement, ge moet al goed zoeken om er nog te vinden die nog GEEN hoogtevrees hebben gekregen tegenwoordigDit wordt te meest voorspelde crash ooit lijkt mij, alle experten gaan het juist hebben dit keer
Wie daarvoor naar goud aan het vluchten is gaat nog ogen trekken denk ik. Zal zijn gelijk vorige crisissen.... goud mee de dieperik in.
En de uitleg van dezelfde experten die nu uitleggen dat goud stijgt door gevaar op beurscrash kennen we ook al. Tijdens de beurscrash leggen experten altijd uit dat het goud mee daalt door margin calls en daarom winsten worden verzilverd op goud. Ge wordt daar op den duur zelf expert van.
- PotjeVickx
- Jr. Member
- Contacteer:
Tijdens een crash zal goud ook wel eventjes naar beneden gaan, posities zullen worden gesloten. Al zie ik de premies dan wel oplopen (zowel voor verkoop als aankoop) voor fysiek. Mogelijk ga je meer krijgen dan de spotprijs bij verkoop.
Wat zilver betreft lijkt het mij niet echt het moment om nu te verkopen. Er heerst schaarste en de raffinaderijen liggen grotendeels stil, angst voor de mogelijke tarieven (geen enkele raffinaderij wil daarvoor opdraaien) en tevens is de lease-rate héél hoog waardoor de raffinaderijen heel moeilijk hun risico kunnen afdekken. Hierdoor aanvaarden ze in de VS geen scrapzilver meer in de PM-winkels omdat de raffinaderijen het momenteel niet willen aanvaarden. Ze moeten de lokale handelaar betalen en ze willen het risico niet afdekken door de hoge lease-rates.
Dus liever op de handen zitten dan werken met grote kans op grote verliezen. Fysiek zilver gaat de komende maanden een pak boven de spot gaan.
Wat zilver betreft lijkt het mij niet echt het moment om nu te verkopen. Er heerst schaarste en de raffinaderijen liggen grotendeels stil, angst voor de mogelijke tarieven (geen enkele raffinaderij wil daarvoor opdraaien) en tevens is de lease-rate héél hoog waardoor de raffinaderijen heel moeilijk hun risico kunnen afdekken. Hierdoor aanvaarden ze in de VS geen scrapzilver meer in de PM-winkels omdat de raffinaderijen het momenteel niet willen aanvaarden. Ze moeten de lokale handelaar betalen en ze willen het risico niet afdekken door de hoge lease-rates.
Dus liever op de handen zitten dan werken met grote kans op grote verliezen. Fysiek zilver gaat de komende maanden een pak boven de spot gaan.
Dat over goud ben ik totaal oneens met je, ook wat betreft de premies en verkoop boven de spotprijs.PotjeVickx schreef: ↑16 oktober 2025, 18:22 Tijdens een crash zal goud ook wel eventjes naar beneden gaan, posities zullen worden gesloten. Al zie ik de premies dan wel oplopen (zowel voor verkoop als aankoop) voor fysiek. Mogelijk ga je meer krijgen dan de spotprijs bij verkoop.
Heb je wel eens in goud gehandeld? De vrisis eind 2008 bewust meegemaakt?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Inderdaad verschilt van crisis tot crisis. En ook welk tijdsinterval je neemt bij zo'n crisis.
De inval in Oekraine van Rusland op 24 feb 2022 bvb schiet goud omhoog om nog exact 8 dagen door te stijgen, begrijpelijk ook. Maar daarna (in dollar) 8 maanden op rij omlaag tot de oktober lows net als de beurzen op Wallstreet en een pak lager dan toen de oorlog nog niet uitgebroken was. Wie uit schrik naar goud vluchtte toen de oorlog net begonnen was heeft patatten rond zijn oren gehad en dat zullen er niet weinigen geweest zijn.
In euro minder omdat dit gedempt werd door een dollar die 10% sterker werd. 2 weken na het uitbreken van de oorlog begon een vlucht naar dollar die 7 maanden duurde, goud daalde van 2000$ naar 1600 in dezelfde tijd (-20%). Voor Europeanen minder, een physical gold tracker in euro verloor zo'n 13% van begin maart tot de oktober lows op de beurzen.
Wie in die tijdsspanne z'n euro had omgezet in $, werd 10% rijker.
Allemaal tijdens het 1ste jaar oorlog. Daarna trokken de beurzen zich geen bal meer aan van die oorlog. Verklaar het allemaal maar.
Hangt er dus allemaal vanaf welke vluchthaven je kiest bij welk soort crisis en in welke tijdsspanne. Onmogelijk op voorhand te voorspellen zoiets.
Al veel meegemaakt op de beurs maar 1 ding is min of meer duidelijk, als men het heeft over gevaren en beleggers die vluchten naar vluchthavens. Wie daaraan meedoet krijgt achteraf vaak klappen en wie gewoon in z'n aandelen blijft zitten wordt vaak beloond.
6 dagen terug ene "expert"...
"Goud is traditioneel een vluchthaven in tijden van onzekerheid," zegt Tom Simonts, financieel econoom bij KBC in 'Zijn er nog vragen?' op Radio 1. "De prijsstijging toont aan dat mensen op zoek zijn naar zekerheid."
Goud kopen aan 4300$ en na een verdubbeling op 2 jaar tijd... voor de zekerheid. Ik ga daarvoor passen, joker

Maar daarnet kreegt ge bij hollandgold 3665 euro voor een oz goud en 52 euro voor een oz zilver. 't Is daar dicht vanaf 17u, maar als ze dat morgen nog geven ga ik tegen betaling wat zekerheid afzetten in Rotterdam voor mensen die het wél kunnen gebruiken

Dat laatste was in 2011 ook het geval PotjeVickx. Silver Eagles vooral (Maples minder) gingen - voor zover je er aan kon raken - ver boven spot, dit herhaalt zich nu.
Levertijden bij TSM zijn 4 weken momenteel.
Levertijden bij TSM zijn 4 weken momenteel.
Zilver is een ander verhaal dan goud.
Zilver heeft industriële toepassingen, b.t.w. (uitgezonderd munten) en een veel grotere spread.
Inkoopedelmetaal is in Baarn.
Welke shop is er gevestigd in Rotterdam?
Ik heb nog 30% over.
Benieuwd wat de komende weken geven.
Welke shop is er gevestigd in Rotterdam?
Ik heb nog 30% over.
Benieuwd wat de komende weken geven.
Goud al boven de 4310. 4315 is weerstand.
En er al doorheen 4320.
Zilver al 5410.
Zilver al 5410.
Als de nationale bank hun goud zou verkopen dan is het gat in de begroting direct dicht, en moeten er geen besparingen meer gebeuren.
Ja, dat zou schelen.
Maar...., België heeft nog maar 227,4 ton goud. Tussen 1978 en 1999 verkochten ze al 1073 ton voor prijzen tussen de $ 250
(in 1999) en $ 300 à $ 500.
Dat is ongeveer 27 000 000 000,00 euro.
En Bart de Wever is op zoek naar "amper" 10 000 000 000,00 euro.
Ze zijn rijker dan ze denken.
Ik stel voor dat ze de meerwaardetaks afschaffen daarom.
En Bart de Wever is op zoek naar "amper" 10 000 000 000,00 euro.
Ze zijn rijker dan ze denken.
Ik stel voor dat ze de meerwaardetaks afschaffen daarom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door paul op 16 oktober 2025, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.