Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Re: Beleggen in goud of zilver
Dat is geen opstoken hé chesini, da's gewoon het werk van arbitrage.
We gaan imo gewoon weer oppikken waar we 2-3 weken geleden zaten maar dan mogelijk met een rustiger verloop.
Er zullen wel wat 'zwakke handjes' die de laatste 2 weken (voor 't eerst) gekocht hebben van tussenuit gaan of gegaan zijn.
We gaan imo gewoon weer oppikken waar we 2-3 weken geleden zaten maar dan mogelijk met een rustiger verloop.
Er zullen wel wat 'zwakke handjes' die de laatste 2 weken (voor 't eerst) gekocht hebben van tussenuit gaan of gegaan zijn.
Zal platinum ook terug opveren?
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Ik denk dat het weer naar de prijs van vorige week donderdag kan. Maar dat even terzijde.
Ik heb even de volgende vraag:
Aangezien de marges tussen aan- en verkoopprijs in België het laatste half jaar nogal gestegen zijn, zowel voor goud als zeker voor zilver, zou ik graag weten wat jullie de beste handelaar in zilver en/of goud vinden in Nederland (of jullie moeten een goede qua marge weten in België)
Helaas is de mede eigenaar van Holland Gold, die vlak bij mij woonde in België, 3 maanden geleden overleden.
Om een idee te krijgen heb ik er vast een paar bekeken. Als voorbeeld heb ik voor een Maple Leaf het verschil van hun verkoopprijs en aankoopprijs genomen en dat als percentage van hun aankoopprijs (onze verkoopprijs aan hen) berekend.
Goudbank Antwerpen:
ML Goud 4,44%. ML Zilver 18%
Argentor:
ML Goud 4,53%. ML zilver 24,7%
Richards:
ML Goud 12,48%. Zilver 90%!
Silvermountain NL:
ML Goud 3,03%. ML Zilver 12%
Holland Gold NL
ML Goud 2,6%. ML Zilver 8,6%
Graag jullie ervaringen.
Ik heb even de volgende vraag:
Aangezien de marges tussen aan- en verkoopprijs in België het laatste half jaar nogal gestegen zijn, zowel voor goud als zeker voor zilver, zou ik graag weten wat jullie de beste handelaar in zilver en/of goud vinden in Nederland (of jullie moeten een goede qua marge weten in België)
Helaas is de mede eigenaar van Holland Gold, die vlak bij mij woonde in België, 3 maanden geleden overleden.
Om een idee te krijgen heb ik er vast een paar bekeken. Als voorbeeld heb ik voor een Maple Leaf het verschil van hun verkoopprijs en aankoopprijs genomen en dat als percentage van hun aankoopprijs (onze verkoopprijs aan hen) berekend.
Goudbank Antwerpen:
ML Goud 4,44%. ML Zilver 18%
Argentor:
ML Goud 4,53%. ML zilver 24,7%
Richards:
ML Goud 12,48%. Zilver 90%!
Silvermountain NL:
ML Goud 3,03%. ML Zilver 12%
Holland Gold NL
ML Goud 2,6%. ML Zilver 8,6%
Graag jullie ervaringen.
Wat een rare spreidingen zeg. Ik heb enkel ervaring met TSM (Rolf) en AGB (Frans) uit je lijstje. Beide webshops leveren een zeer goede service, nooit over te klagen gehad en dan spreek ik nu niet bepaald over 1 bestelling…
Mijn vuistregel is als je rond of onder 4-5% spread handelt voor goud en 10-12% spread voor zilver zit je goed. Platina is een ander verhaal, dat is eerder 20% and up maar wie dat koopt om mee te traden
dat is voor “de heb”.
Mijn vuistregel is als je rond of onder 4-5% spread handelt voor goud en 10-12% spread voor zilver zit je goed. Platina is een ander verhaal, dat is eerder 20% and up maar wie dat koopt om mee te traden
Als iemand oud goud wil verkopen, moet die toch wel goed opletten want er zijn rare CHARLES die veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig geven
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/02/03 ... ht-om-lag/
In Nederland is er een paar maanden geleden een gelijkaardige reportage geweest.
Ze trachten er zich natuurlijk goed uit te lullen.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... an-klanten
Denk dat die RARE CHARLES ( waar heb ik dat woord onlangs nog gehoord ?) hun omzet nu ook wel exponentieel zal dalen
In Nederland is er een paar maanden geleden een gelijkaardige reportage geweest.
Denk dat die RARE CHARLES ( waar heb ik dat woord onlangs nog gehoord ?) hun omzet nu ook wel exponentieel zal dalen
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Ik heb recent ook een oudere dame horen zeggen dat ze haar 18kt hangertje van 21 gram ook verkocht heeft voor 446€. Héél blij er mee tot ze -in alle enthousiasme- haar verhaal deed aan een vriendin die wel de waarde kent. Dat zijn zo van die georganiseerde rondtrekkers die mensen proberen te overtuigen van hun goud te verkopen. Het was héél gezellig en ze hadden een hele babbel gehad vooraf. (waarschijnlijk eerst lekker gepolst naar het IQ of over de waardenkennis van de persoon)
En toen was er geween en tandengeknars. (Matteüs 13:42)
ikzelf ben er mee gestopt met de apostel uit te hangen en proberen mensen tot 'bepaalde inzichten' te brengen. Ga er ook niet meer wakker van liggen.
En toen was er geween en tandengeknars. (Matteüs 13:42)
ikzelf ben er mee gestopt met de apostel uit te hangen en proberen mensen tot 'bepaalde inzichten' te brengen. Ga er ook niet meer wakker van liggen.
Laatst gewijzigd door PotjeVickx op 3 februari 2026, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
De spread bij AGB was voor goud: baren 1,7-1,9% en voor munten 2,8-3%VTEC schreef: ↑3 februari 2026, 17:03 Wat een rare spreidingen zeg. Ik heb enkel ervaring met TSM (Rolf) en AGB (Frans) uit je lijstje. Beide webshops leveren een zeer goede service, nooit over te klagen gehad en dan spreek ik nu niet bepaald over 1 bestelling…
Mijn vuistregel is als je rond of onder 4-5% spread handelt voor goud en 10-12% spread voor zilver zit je goed. Platina is een ander verhaal, dat is eerder 20% and up maar wie dat koopt om mee te tradendat is voor “de heb”.
Ik vind Holland Gold er toch wel uitspringen. En bij verkoop terug aan hen nog steeds 5% boven spot.
Boven 10.000 leveren ze ook nog aan huis.
Ik vond het een slechte reportage bij VRT.paul schreef: ↑3 februari 2026, 17:15 Als iemand oud goud wil verkopen, moet die toch wel goed opletten want er zijn rare CHARLES die veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig geven
Echte beleggers/kenners gaan voor fysiek.chesini schreef: ↑2 februari 2026, 12:26 De goud- en zilverprijs wordt gezet in een markt waar bijna niemand fysiek goud of zilver wil ontvangen. De prijs wordt vooral bepaald door gespeculeerde papierclaims, gestuurd door futures, leverage, shorts en macro-verwachtingen, terwijl fysiek aanbod en vraag meestal pas bij extreme stress de doorslag geven.
De goud- en zilvermarkt is letterlijk een papieren kaartenhuis dat van de ene dag op de andere zomaar kan instorten. En de cyclus zich dan opnieuw herhaalt van begin af aan. Men kan ongelimiteerd posities innemen niet om het metaal fysiek te gebruiken, maar om te profiteren van prijsbewegingen (omhoog of omlaag), vaak op korte tot middellange termijn. Eén ounce fysiek goud/zilver kan tientallen tot honderden keren “verhandeld” worden op papier. Speculanten bewegen de prijs zonder het metaal ooit te zien.
Alles is quasi toegelaten:
- voor futures moet je slechts 5–10% margin dwz echte inleg op tafel leggen
- het merendeel van de contracten wordt nooit fysiek geleverd, men verhandelt contracten & papier, geen metaal
- je kan verkopen wat je niet bezit (shorten)
- men sluit contracten voor ze aflopen, of men rollt ze door naar de volgende maand
- grote spelers zijn grote banken JPMorgan, HSBC, UBS, Goldman Sachs die de markt bewust manipuleren
En ga zo maar door. Hoeveel beleggers kennen al de internals van deze markt? En mochten ze deze kennen, zouden ze dan nog instappen?
Goh, ja en nee. Ja : blijf weg van die events waar ze van gouden munten over bontmantels tot Chinees porselein, zakhorloges, postzegels en noem het maar opkopen. Ik heb het voor de grap eens gedaan met, inderdaad oud goud. Over de waarde van een Krugerrand valt immers niet veel te discuteren.PotjeVickx schreef: ↑3 februari 2026, 18:04 Ik heb recent ook een oudere dame horen zeggen dat ze haar 18kt hangertje van 21 gram ook verkocht heeft voor 446€. Héél blij er mee tot ze haar verhaal deed aan een vriendin die wel de waarde kent. Dat zijn zo van die georganiseerde rondtrekkers die mensen proberen te overtuigen van hun goud te verkopen.
ikzelf ben er mee gestopt met de apostel uit te hangen en proberen mensen tot 'bepaalde inzichten' te brengen.
Ik kom uit een juweliersfamilie dus ik kende de waarde vooraf van wat zij zouden geven. Het bod dat ik kreeg was te zot voor woorden (laag).
Nee : langs de andere kant, op fora zoals dit en ook op YT zit een pak kennis die gratis ter beschikking is. Maar je moet er wel je tijd in steken om je te informeren. 446€ is voor veel mensen veel geld hé...
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Heel veel mensen (ouderen) hebben nog een gewone gsm (liefst met grote toetsen) laat staan dat ze hun weg weten naar dit forum, YT of dat ze überhaupt internet hebben.
Maar laat ons misschien niet afleiden tot de misbruiken in de rand maar tot ' beleggen in goud en zilver'
Maar laat ons misschien niet afleiden tot de misbruiken in de rand maar tot ' beleggen in goud en zilver'
Als je een mooi afgewerkt juweel hebt, is een veiling dan niet beste manier van verkopen?
Ik denk van niet. Wat jij een mooi afgewerkt juweel vindt, kan iemand anders net kitsch of spuuglelijk vinden…
Ga ermee naar een juwelier als je er vanaf wil. En weet dat die mensen ook hun kost moeten verdienen. Of geef het aan je vrouw, dochter, bijzit etc als cadeau
Ga ermee naar een juwelier als je er vanaf wil. En weet dat die mensen ook hun kost moeten verdienen. Of geef het aan je vrouw, dochter, bijzit etc als cadeau
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Om op Sint te antwoorden; platinum heeft nog veel te goed. Niet aarzelen, daar verkoop ik niks van onder de 4000 dollar. Bij dipjes blijf ik bijkopen.