Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggen in goud of zilver
Ah, ik dacht dat het 91$ was en dan opeens off the cliff - zat / zit te kijken op Kitco en had niet de indruk dat de handel stilgelegd werd? Wel lamgelegd
voor heel even.
Het filmpje van Clive Thompson vandaag was weer zeer interessant.
Het filmpje van Clive Thompson vandaag was weer zeer interessant.
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Kan ook $91 'en bollekes geweest zijn ook.
Thomson is mijn 'slaapmutsje' in bed.
Ik kijk ProRealTime (web), vroeger Netdania.
Ik kijk op mijn laptop, reden: geregeld passeren er interessante grafieken of tabellen en dan maak ik er een mooi gekadreerd screenshot van. Zeker als het over historische data gaat. Ook wil ik van sommige zaken even nota nemen.
Dringend opsporing verzocht!!
Iemand toevallig recent nog ne Silver shorter gezien, hahaha
Maar goed, de tradingdag in de States is nog te jong om nu al de maand conclusie te trekken. Er is weer veel volatiliteit vandaag. Shanghai zeer hoge spread met de Comex.
Iemand toevallig recent nog ne Silver shorter gezien, hahaha
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
https://metalcharts.org/shanghai
$12/Oz. In Indië laten de beleggingsfondsen de prijszetting van Londen en NY los.
Comex gaat op de tabellen er enkel nog voor spek en bonen bij staan.
IK vraag me dan meteen af wat met de meerwaarde op fysiek goud, je kan moeilijk een ijkingspunt nemen op de Comex.
Naar de RvS er mee.
begin vorig jaar wat gouden munten gekocht.
ik merk op dat dit ( tot nu toe) een mooie bescherming is voor de waardevermindering van mijn termijnrekening in USD.
wordt verder opgevolgd, zien wat het in de toekomst geeft
ik merk op dat dit ( tot nu toe) een mooie bescherming is voor de waardevermindering van mijn termijnrekening in USD.
wordt verder opgevolgd, zien wat het in de toekomst geeft
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Met het conflict in Iran zijn zilver en goud in Shanghai enorm gestegen vandaag. Tot 130 dollar en 5500 dollar.
Ik zou echt graag eens een bevraging zien in een representatief / doorsnee deel van de bevolking (dus niet de SG-ers) hoeveel % fysiek zilver en / of goud heeft. Nee, niet de bestek zilverkoffer (of de keukenwekker) van de Bomma of de gouden oorbellen uit de erfenis van Tante Julia. Nu gaat het tussen de institutionele partijen, de private belegger boeit het (nog) niet. Maart wordt spannend. Ik hoop komende maand ergens te kunnen lezen wat de consequenties zijn van de ontkoppeling die zich nu voordoet. Er moeten daar toch arbitrage mechanismes tussen gebeuren maar daar ken ik te weinig van.
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Imho, zijn er meer die blij zijn dat ze hun scrap verkocht hebben voor 'veel geld' dan dat er tot besef gaan komen hoe ze zichzelf kunnen beschermen tegen wat voor de deur staat. Ook op de Ark kon iedereen niet mee.
Volgens mij kan er enkel arbitrage zijn als de assets aan hetzelfde (of quasi hetzelfde) zijn en dat wordt meer en meer duidelijk dat dit niet meer het geval is. NY en Londen zijn gewoon IOU's of 'papieren beloften' geworden wat elders als fysiek wordt verhandeld.
Of we daar nu blij moeten voor zijn, daar vrees ik ook voor. Het Westen gaat dan toch een nieuw systeem moeten opzetten en met nieuwe 'bijhorende regeltjes' en ik vrees dat deze laatste nu echt niet voor de particuliere PM-houder gaan geschreven worden.
Ik hoop van niet maar ik vrees er voor.
Volgens mij kan er enkel arbitrage zijn als de assets aan hetzelfde (of quasi hetzelfde) zijn en dat wordt meer en meer duidelijk dat dit niet meer het geval is. NY en Londen zijn gewoon IOU's of 'papieren beloften' geworden wat elders als fysiek wordt verhandeld.
Of we daar nu blij moeten voor zijn, daar vrees ik ook voor. Het Westen gaat dan toch een nieuw systeem moeten opzetten en met nieuwe 'bijhorende regeltjes' en ik vrees dat deze laatste nu echt niet voor de particuliere PM-houder gaan geschreven worden.
Ik hoop van niet maar ik vrees er voor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik deel je 2 laatste zinnen.
Wat we zien is The Great Silver Divorce. Scheiding zoals in papier beloften versus fysieke realiteit.
Wat verder over opgezocht mbt arbitrage :
- export en importrestricties, vooral mbt export waardoor Shanghai als een soort “stofzuiger” werkt, die de COMEX en de LBMA leegzuigt bij wijze van spreken.
- zuiverheidsverschillen (en dat wist ik niet), maar is te technisch geneuzel tss 3 Nine en 4 Nine Silver. Echter als je de situatie bij de “Westerse” raffinaderijen wat volgt, die zitten voor maanden vol.
- kapitaalcontroles wat arbitrage / omwisselen tussen verschillende valuta’s als RMB en EUR USD bemoeilijkt.
- groeiende vertrouwenscrisis in papier / ETF. Als grote partijen fysieke levering eisen komt de tegenpartij en grote problemen et voilà, short squeeze
- groot ? Is hoe de industriële grootverbruikers gaan reageren, Samsung heeft daar recent zeer intelligent op geanticipeerd. Kopen jaarproducties op.
- oorlog US / Iran : het is in grote militaire nevelen gehuld hoeveel ounces een Tomahawk raket bevat. Conservatieve bronnen zeggen 5-15 Oz, andere 500 Oz maar dat is strategische info die wij niet te weten zullen komen.
Spannende tijden, ben echt benieuwd als de markten zondag 24h weer opengaan.
-
Wat we zien is The Great Silver Divorce. Scheiding zoals in papier beloften versus fysieke realiteit.
Wat verder over opgezocht mbt arbitrage :
- export en importrestricties, vooral mbt export waardoor Shanghai als een soort “stofzuiger” werkt, die de COMEX en de LBMA leegzuigt bij wijze van spreken.
- zuiverheidsverschillen (en dat wist ik niet), maar is te technisch geneuzel tss 3 Nine en 4 Nine Silver. Echter als je de situatie bij de “Westerse” raffinaderijen wat volgt, die zitten voor maanden vol.
- kapitaalcontroles wat arbitrage / omwisselen tussen verschillende valuta’s als RMB en EUR USD bemoeilijkt.
- groeiende vertrouwenscrisis in papier / ETF. Als grote partijen fysieke levering eisen komt de tegenpartij en grote problemen et voilà, short squeeze
- groot ? Is hoe de industriële grootverbruikers gaan reageren, Samsung heeft daar recent zeer intelligent op geanticipeerd. Kopen jaarproducties op.
- oorlog US / Iran : het is in grote militaire nevelen gehuld hoeveel ounces een Tomahawk raket bevat. Conservatieve bronnen zeggen 5-15 Oz, andere 500 Oz maar dat is strategische info die wij niet te weten zullen komen.
Spannende tijden, ben echt benieuwd als de markten zondag 24h weer opengaan.
-
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Om de kwalificatie 'eligible' te krijgen moeten de staven niet alleen van 'het juiste gewicht' maar idd ook van 'de juiste zuiverheid' zijn. Voor overheden maakt het niet uit of het nu 999.9 of 995 of 950 is, het ligt daar maar. Maar om in het systeem mee te draaien,... ja, idd. Ik vermoed dat de raffinaderijen zich vooral hebben ingesteld om baren van een bepaalde zuiverheid om te smelten naar een 999.9 (of zelfs 999.99) om mee te kunnen 'draaien' in het systeem en de boel te rekken. Ik "denk" (merk op: de dubbele haken) dat er daarmee een probleem was waarom de zilvermunten niet aanvaard werden wanneer door de handelaars, het probleem dat ze aangaven was dat ze door de smelters ze gewoon niet aanvaardt werden. Ik vermoed dat ze het geen kwestie was van niet willen aanvaarden maar van geen ruimte hebben om te smelten.
Ik hoorde dat de mijn die onder contract stond van Samsung geblokkeerd is in Mexico. Blijkbaar zouden de 'drugskartels' bescherming leveren aan de mijnen in ruil voor een percentage. Er werd blijkbaar een blokkade opgelegd op de Mexicaanse mijnen omdat ze hun 'prijs' verhoogd hadden en er daarmee geen output meer was. Daarom dat er ook gewaarschuwd werd van geen (of beperkt deel) Mexicaanse zilvermijnen op te nemen in de portefeuilles. Het is daar 'niet simpel' om daar uw handel op te zetten, zeker omdat er ook gijzelingen zijn van personeel en zelfs personeel dat wordt vermoord. (Bron) Ook de Chinese bedrijven aan het Panama-kanaal zouden daar weg zijn. (Bron)
Allemaal nog eens gaan tanken zou ik zeggen.
Ik hoorde dat de mijn die onder contract stond van Samsung geblokkeerd is in Mexico. Blijkbaar zouden de 'drugskartels' bescherming leveren aan de mijnen in ruil voor een percentage. Er werd blijkbaar een blokkade opgelegd op de Mexicaanse mijnen omdat ze hun 'prijs' verhoogd hadden en er daarmee geen output meer was. Daarom dat er ook gewaarschuwd werd van geen (of beperkt deel) Mexicaanse zilvermijnen op te nemen in de portefeuilles. Het is daar 'niet simpel' om daar uw handel op te zetten, zeker omdat er ook gijzelingen zijn van personeel en zelfs personeel dat wordt vermoord. (Bron) Ook de Chinese bedrijven aan het Panama-kanaal zouden daar weg zijn. (Bron)
Allemaal nog eens gaan tanken zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door PotjeVickx op 1 maart 2026, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Holland Gold bied voor munten al weer 11% boven spot.
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ja, ja, goud en zilver beiden uiteraard weer omhoog.
S&P futures valt mee met slechts - 0,69%.
S&P futures valt mee met slechts - 0,69%.