Beleggen in Groen...tot het implodeert
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Met 500 miljoen euro kunnen er ongeveer 17 windturbines op zee worden gefinancierd. De gemiddelde kostprijs voor zo'n turbine is een kleine 30 miljoen euro (afhankelijk van het aantal kilowatt). Het is iets, maar niet veel ...
Investeringskosten: 29,58 miljoen euro
Turbines op de zee zijn een stuk duurder dan op het land, onder meer omdat het moeilijker is een vergunning te krijgen en omdat de logistieke kosten (o.a. vervoer per schip) natuurlijk hoger liggen. IRENA schat de investeringskost op 3.286,57 euro per kilowatt.
Ach ja, jij hebt voor mijn zonnepanelen betaald, ik betaal voor jouw pensioen.platin schreef: ↑8 augustus 2023, 09:01Een idealist die 14 j geleden zonnepanelen plaatste gelukkig zijn er zo een mensen.
Iemand moet de eerste zijn.
Maar zal wel eerder voor de certificaten geweest zijn zeker dan als pionier.
Terug draaiende teller ook niet te vergeten.
Dus de rekening aan iemand anders gepresenteerd.
Wil natuurlijk niet zeggen een goede investering.
En uw leverancier zal wel de groene uit Antwerpen zijn zeker.![]()
En voor andermans werkloosheid, ziekenzorg, kinderen, isolatie... That's life!

Wat mij stoort aan jouw commentaren is dat jij steeds meent voor andere mensen te moeten denken: "zal wel voor de certificaten geweest zijn zeker ...".
Als ieder voor zijn eigen deur veegt, dan zijn alle straten schoon!

Er is potentieel 118GW uit de lucht te plukken in Belgie.m-peeters schreef: ↑8 augustus 2023, 06:58Denemarken heeft vooral veel meer kust en zee, dus vooral windenergie.
”Bijna 60 procent van de elektriciteit in Denemarken wordt met windenergie opgewekt”.
Hier is de prognose 100% hernieuwbare energie te hebben tegen 2050. Kan het sneller? Mogelijk, en zelfs hopelijk, want de huidige kerncentrales kunnen wel iets langer open blijven maar vermoedelijk niet tot 2050 …
Voor vragen en klachten over de snelheid van de transitie: zie federale regering - minister van Energie is ene Tinne Van der Straeten.

https://www.energyville.be/pers/hoeveel ... dynamische
Waarom Tinne er altijd bijsleuren?

Dat je zelf 14 jaar geleden al zonnepanelen plaatste pleit voor je, let niet op de ongepaste commentaren van sommigen.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Deel dat bedrag eens door 250 € voor een aandeel.
De energie coöperaties gaan er veel mogen slijten.
Slechts 2.000.000 aandelen extra.
En elkeen staat volgens u waarschijnlijk te springen om coöperant (mede-eigenaar)te worden.
Als er een jaar niks is te graaien gaat men het al verkopen.
Voor een staatsbon staat men op een rijtje, voor de Coöperatie ook?
Nu uitgifte gaat plaatsvinden in nieuwe aandelen en/of obligaties.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vermoedelijk: https://seacoop.be/nl/persbericht-feder ... -werk-van/
"Moet" is mogelijks wat overdreven, misschien eerder een doelstelling (gebaseerd op enquetes) die ze wensen te halen met het nodige realisme. En als de doelstelling niet gehaald wordt, dan is dat ook geen probleem en lossen ze dat wel op.
SeaCoop wil voor 20% in het eigenaarschap van de parken stappen en 20% van de elektriciteit aan burgers leveren
Hun ambitie is om 445 miljoen euro te investeren in toekomstige windparken in de Noordzee.
Ter info: het eigen vermogen (wat iets meer is dan het geïnvesteerd kapitaal) van alle Vlaamse en Waalse REScoops samen was eind 2021 zo'n 130 miljoen euro.Een nationale communicatiecampagne zal in 2027 de burgers uitnodigen om zich aan te sluiten bij één van de 34 lokale coöperaties om deel te nemen aan dit omvangrijke initiatief.
Ja...ook met EV's en hybride wagens. Het is gewoon de rekening aan een ander geven.pukkie007 schreef: ↑8 augustus 2023, 09:06 Dus als je van één of ander gunstregime, terugbetaling, aftrekbaarheid, subsidie, korting geniet, dan ben je een profiteur ?
Ik zou de meeste posten ook liever afgeschaft zien, maar er zijn er tig en iedere Belg zal wel op minstens 1 manier 'profiteren'. Bassie zal ook wel een deel RV terugvorderen neem ik aan? Kindergeld, Bassie? Toevallig een hybride wagen ingeschreven in 2020? ...
Wees nu eens eerlijk, kocht je dat ook zonder die subsidies? Neen, doe je niet.
Kindergeld is iets heel anders, die moeten later jouw pensioen betalen.
Ik heb gewoon een Mercedes diesel, ik vorder de standaard RV terug (doet iedereen), geen zonnepanelen....ik betaal wel gewoon electriek maar door ledlampen te plaatsen heb ik de rekening enorm doen dalen. Dat betaal ik!
Zelfde als voor computers, ik heb computers in gebruik die per stuk amper 20W gebruiken, dat heb ik betaald. Ja dat doet mijn rekening dalen. Neen de rekening is niet voor een ander.
De meeste computers en laptops verbruiken 40~500W per uur, om the zwijgen over Playstations....meet ze eens.....PS4 = 400W!!!!
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
De teruggave van een gedeelte van rv van aandelen is een subsidie die denk ik niet veel mensen zullen krijgen, de meeste mensen die ik ken, beleggen niet in individuele aandelen.
Dat is wel 118GW per jaar!!! ik heb het over 130GW/uur!!!Spaarplan schreef: ↑8 augustus 2023, 16:02Er is potentieel 118GW uit de lucht te plukken in Belgie.m-peeters schreef: ↑8 augustus 2023, 06:58
Denemarken heeft vooral veel meer kust en zee, dus vooral windenergie.
”Bijna 60 procent van de elektriciteit in Denemarken wordt met windenergie opgewekt”.
Hier is de prognose 100% hernieuwbare energie te hebben tegen 2050. Kan het sneller? Mogelijk, en zelfs hopelijk, want de huidige kerncentrales kunnen wel iets langer open blijven maar vermoedelijk niet tot 2050 …
Voor vragen en klachten over de snelheid van de transitie: zie federale regering - minister van Energie is ene Tinne Van der Straeten.![]()
https://www.energyville.be/pers/hoeveel ... dynamische
Waarom Tinne er altijd bijsleuren?
Dat je zelf 14 jaar geleden al zonnepanelen plaatste pleit voor je, let niet op de ongepaste commentaren van sommigen.
Kijk eens op het kaartje van je, dan ineens gaat het over per/uur, en blijft er niks over.

Ook dit is een leuke uitspraak:
Ze tellen gewoon de boek op, door uren even te vermenigvuldigen naar een jaar-getal. Zo werkt elektriciteit niet!!!De beschikbaarheid van PV varieert tussen 930 en 1060 vollasturen in België of een potentiële extra energieproductie van ongeveer 99,3 TWh per jaar.
Dat het per/uur is, is al een belachelijk gegeven. Want het is realtime, dat houd in dat het per seconde is (ook al belachelijk) en dan moet je CONSTANT 130GW leveren. Of dit nu per seconde is, of een uur lang, of een jaar lang.
Ik wil dit wel even uitrekenen wat je dan PER JAAR MOET opwekken...blijft belachelijk want zo werkt elektrieker niet.
130GWh x 24 x 365 = 1138800GW/uur per jaar. Waar haal je dit in godsnaam vandaan? Want het is geen 130GW per eenheid, het is 130GW op elk moment dat het gevraagd gaat worden. Dat kan 1 seconde zijn.
Elektriciteit is een REAL-TIME gebeuren, als er NU 200GW nodig is, dan moet het net dat leveren, al is het maar 1 Nano-seconde.
Kan je dit niet leveren dan klapt de boel. Iets wat velen maar niet willen of kunnen begrijpen.
Het is als je waterkraan, je doet hem open er er komt water uit, als er niks uitkomt heb je geen water. Enig probleem bij elektriciteit is dat door het opendoen van je kraan het totale netwerk implodeert en uitvalt. Bij water hoor je wat geborrel.
Je kan het net niet naar believen belasten.....als je het overbelast dan knalt de zooi uit elkaar. En dit staat te gebeuren.
Effe dan weer opstarten is er niet meer bij, want iedereen heeft de 'kraan' open en het net blijft knallen.
Groeten Bas.
Je kan standaard 800 euro aftrekken als je belegd, maar je moet dan wel bewijzen dat je dat bedrag haalt.
Dus gewoon maar even opgeven is riskant.
Als je 100000 euro belegt in goede aandelen dan kom je er normaal wel aan.
Het is een doekje voor het bloeden en gewoonlijk zonder controle.
Groeten Bas.
Er zullen heel wat Belgen hun RV niet terugvorderen. Te omslachtig/ de moeite niet waard, maar ze zouden het wel kunnen natuurlijk. Het ware eenvoudiger geweest dat je een vrijstelling kreeg tot een bepaald bedrag, alles boven dat bedrag zou gewoon op je aanslagbiljet kunnen komen. Belgische regelitis ...
Ik heb idd een hybride aangekocht in 2020. De dealers waren gesloten en konden enkel online verkopen. Buitenkansje dus. De bedoeling was om de wagen wekelijks aan het stopcontact te hangen, maar de elektriciteitsprijs heeft mij weerhouden. Dat ik nu geen BIV noch wegentaks betaal, noem ik een compensatie ...
Ik heb idd een hybride aangekocht in 2020. De dealers waren gesloten en konden enkel online verkopen. Buitenkansje dus. De bedoeling was om de wagen wekelijks aan het stopcontact te hangen, maar de elektriciteitsprijs heeft mij weerhouden. Dat ik nu geen BIV noch wegentaks betaal, noem ik een compensatie ...

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Of liever "hebt betaald".
Dan heb je een dividend rendement van zo'n 1% bruto. Lijkt me aan de lage kant.
50K zal normaal gezien ook wel ongeveer volstaan om optimaal van het belastingvoordeel gebruik te maken.
Het is een fiscale stimulans (zinnig of onzinnig laat ik het midden).
En als je wil frauderen moet je het risico om "gepakt te worden" en de gevolgen te moeten dragen er ook bij nemen.
Precies....voor het groene deed je het niet. Ik noem je gebrek aan BIV geen compensatie maar gewoon een ander laten betalen.pukkie007 schreef: ↑8 augustus 2023, 19:37 Ik heb idd een hybride aangekocht in 2020. De dealers waren gesloten en konden enkel online verkopen. Buitenkansje dus. De bedoeling was om de wagen wekelijks aan het stopcontact te hangen, maar de elektriciteitsprijs heeft mij weerhouden. Dat ik nu geen BIV noch wegentaks betaal, noem ik een compensatie ...![]()
Ik betaal gewoon 500 euro per jaar, voor mijn diesel. Wat ik wel schandalig vind is dat ze dit ook nog indexeren.
Ook dat ik geen XTL kan tanken waardoor ik nog schoner ben, ondanks dat mijn Euro6 al de schoonste wagen op aarde is.
Mij straffen ze voor jou 'groen' rijden. Ik vind dat gewoon niet eerlijk. Ik wil XTL tanken, maar kan niet, want het is nergens te krijgen buiten 2 plaatsen in België en dan ook nog eens aan 2,50 euro per liter.
Jij hoeft niks te bewijzen en krijgt alles voor nop....ook de wegen die ik betaal. Jouw uitstoot en verbruik is 2x zo hoog als dat van mij. Toch betaal jij niks. Ik vind dat schandalig.
Groeten Bas.
Jij mag dat gerust schandalig vinden.
Ik vind het schandalig dat ik mijn vloerverwarming op elektriciteit moet uitschakelen wegens onbetaalbaar geworden. Het is nochtans de properste verwarming die er bestaat. En zo kunnen we nog dagen doorbomen.
Ik vind het schandalig dat ik mijn vloerverwarming op elektriciteit moet uitschakelen wegens onbetaalbaar geworden. Het is nochtans de properste verwarming die er bestaat. En zo kunnen we nog dagen doorbomen.

Waarom? Dat kies je toch zelf? Ik stook gewoon Mazout. Die was ook heel duur.
Ga je nu echt jouw keuzes die verkeerd zijn aan ons opleggen om te betalen?
Is dat wat je zegt?
Ik betaal steeds mijn energie zelf.....doe dat ook eens

Groeten Bas.