Beleggen in Passieve Index Fondsen & ETF's
TIP
- Trunks9000
- Newbie

- Contacteer:
Beleggen in Passieve Index Fondsen & ETF's
Dag allen!
Mijn allereerste post op spaargids is bij deze een feit.
Zoals de titel al doet vermoeden ben ik op zoek naar wat tips en advies met betrekking tot het beleggen in "(passive) index funds" of in ETF's aangezien beide productklassen uiteindelijk hetzelfde klaarspelen. Ik geloof niet dat het actief beheerde fonds gemiddeld gezien significant beter presteert dan de benchmarks of indices die ze proberen verslaan, toch niet wanneer we de lopende kosten en instapkosten in gaan rekenen. Daarom had ik graag mijn geld in enkele ETF's of Index Funds belegt met spreiding over de wereld.
Wanneer ik wat Google kom ik echter uitsluitend Amerikaanse brokers tegen: E-trade, Schwabb, Fidelity, TD Ameritrade, Vanguard, ...
Nu is mijn vraag of wij Belgen via die weg kunnen gaan beleggen en of dit dus legaal en praktisch kan? Ben ik juist dat de TOB op die platformen niet afgehouden wordt en deze zelf jaarlijks aan te geven is? Zijn er nog zaken die ik moet weten? Kan ik ook instappen in Index Funds via Belgische of Europese brokerplatformen zoals DeGiro, Bolero, KeyTrade, ...?
Alvast enorm bedankt voor de hulp.
Trunks9000
Mijn allereerste post op spaargids is bij deze een feit.
Zoals de titel al doet vermoeden ben ik op zoek naar wat tips en advies met betrekking tot het beleggen in "(passive) index funds" of in ETF's aangezien beide productklassen uiteindelijk hetzelfde klaarspelen. Ik geloof niet dat het actief beheerde fonds gemiddeld gezien significant beter presteert dan de benchmarks of indices die ze proberen verslaan, toch niet wanneer we de lopende kosten en instapkosten in gaan rekenen. Daarom had ik graag mijn geld in enkele ETF's of Index Funds belegt met spreiding over de wereld.
Wanneer ik wat Google kom ik echter uitsluitend Amerikaanse brokers tegen: E-trade, Schwabb, Fidelity, TD Ameritrade, Vanguard, ...
Nu is mijn vraag of wij Belgen via die weg kunnen gaan beleggen en of dit dus legaal en praktisch kan? Ben ik juist dat de TOB op die platformen niet afgehouden wordt en deze zelf jaarlijks aan te geven is? Zijn er nog zaken die ik moet weten? Kan ik ook instappen in Index Funds via Belgische of Europese brokerplatformen zoals DeGiro, Bolero, KeyTrade, ...?
Alvast enorm bedankt voor de hulp.
Trunks9000
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Beleggen in Passieve Index Fondsen & ETF's
Ik heb veel informatie op "yoranbrondsema.com -> start here" gevonden. En natuurlijk ook op spaargids.be 
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
"Bogleheads.org -> investing from belgium" zal ook helpen.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
In Europa is het niet makkelijk om indexfondsen te vinden die geen ETFs zijn.
Voor Belgen zijn dit de populaire breed gediversifieerde ETFs.
- voor aandelen: VWCE of IWDA + EIMI/EMIM/IS3N/IEMA, beide eventueel aangevuld met meer volatiele small caps WSML/IUSN
- voor obligaties: wereldwijde obligaties gehedged naar de Euro AGGH/VAGF, of Euro obligaties IEAG
ETFS kan je aankopen op de beurs vie de meeste Belgische brokers die dan ook voor de fiscale administratie zorgen.
- voor aandelen: VWCE of IWDA + EIMI/EMIM/IS3N/IEMA, beide eventueel aangevuld met meer volatiele small caps WSML/IUSN
- voor obligaties: wereldwijde obligaties gehedged naar de Euro AGGH/VAGF, of Euro obligaties IEAG
ETFS kan je aankopen op de beurs vie de meeste Belgische brokers die dan ook voor de fiscale administratie zorgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- Trunks9000
- Newbie

- Contacteer:
Bedankt voor de bronnen, superspaarder. Zal ik deze week eens doornemenSuperspaarder schreef: ↑10 oktober 2020, 14:56 Ik heb veel informatie op... gevonden. En natuurlijk ook op spaargids.be
... -> investing from belgium" zal ook helpen.
Niet makkelijk te vinden in Europa ze je, maar kunnen we niet simpelweg via Amerikaanse brokerplatformen investeren in index funds dan? Die ETF tickers heb ik allen nog nooit van gehoord dus er staat me duidelijk nog wat te leren. Via welke Belgische brokers raad jij aan dan? Of Europese brokers?B7H4long schreef: ↑10 oktober 2020, 16:18 In Europa is het niet makkelijk om indexfondsen te vinden die geen ETFs zijn.
Thanks!
US fundproviders en US brokers zullen je niet als klant willen.
US fondsen zal je niet kunnen kopen vanuit de EU.
Keuze van broker hangt af welke fondsen je uiteindelijk wil en over welke bedragen je spreekt.
US fondsen zal je niet kunnen kopen vanuit de EU.
Keuze van broker hangt af welke fondsen je uiteindelijk wil en over welke bedragen je spreekt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.