Beleggen met zo min mogelijk risico :)
TIP
-
- Newbie
Re: Beleggen met zo min mogelijk risico :)
De weg van het minste risico is nog altijd 'geld dat je kan missen' gewoon uit te geven.
Het is niet meer aan inflatie onderhevig. Is aan geen enkele schommeling van welke index onderhevig en als je wat oplet meestal een uitstekende investering in jezelf.

Maar die logica ligt waarschijnlijk te veel voor de hand en is te eenvoudig om zich staande te houden?
Ja, als je graag tot je 67ste wilt blijven werken (tegen dan 75 waarschijnlijk) en tevreden bent met je pensioentje is dat ook een optie.RagnarrsTriumph schreef: ↑27 augustus 2018, 18:28De weg van het minste risico is nog altijd 'geld dat je kan missen' gewoon uit te geven.
Het is niet meer aan inflatie onderhevig. Is aan geen enkele schommeling van welke index onderhevig en als je wat oplet meestal een uitstekende investering in jezelf.En gezien je het toch kon missen ga je het....... nooit missen, ook niet nadat het is uitgegeven.
Maar die logica ligt waarschijnlijk te veel voor de hand en is te eenvoudig om zich staande te houden?
je kunt ook je bedrag aanpassen aan het verwachte risico. bij een klein risico is je rendement meestal ook een stuk lager dan bij een hoog risico. als je ipv 100000 nu 15% belegt in iets met een groter risico, kan je rendement hoger zijn dan met een klein risico profiel. zonder dat je meer verliest hoeft te maken.
het is een beetje hoe je het bekijkt.
het is een beetje hoe je het bekijkt.
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission
Ik zal zeker niet tot 75 blijven werken en ben tevreden met mijn toekomstig pensioen.
Dus geniet ik ook liever van dag tot dag dan te hopen op iets dat later misschien beter is. Of helemaal weg.
Wat ik gehad heb kan niemand mij nog afpakken. De rest valt af te wachten en is altijd een risico.
-
- Newbie
Ik moet al zeker tot mijn 66ste blijven werken. Leuk.
En volgens MyPension zal ik dan ongeveer 1200-1300 € pensioen krijgen.
Gewoon omdat het in het begin van mijn carrière nog de gewoonte was dat mijn ex kon verder studeren en zich daarna
volledig kon richten op een carrière en ik dan maar de kinderen moest opvoeden en deeltijds werken.
Dat mag ik nu dus uitzweten.

Gewoon omdat het in het begin van mijn carrière nog de gewoonte was dat mijn ex kon verder studeren en zich daarna
volledig kon richten op een carrière en ik dan maar de kinderen moest opvoeden en deeltijds werken.
Je grootste risico wanneer je een aandeel koopt is dat je het niet voor meer gaat kunnen verkopen aan een ander.
Dus volgens mij is de beste manier om dat risico te beperken sterk fundamenteel ondergewaardeerde aandelen te kopen.
Dus volgens mij is de beste manier om dat risico te beperken sterk fundamenteel ondergewaardeerde aandelen te kopen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Of helemaal geen aandelen kopen.
Dus blijkbaar kon je toch niet al je geld missen, en heb je het nodig voor je pensioen een beetje aan te vullen.RagnarrsTriumph schreef: ↑27 augustus 2018, 20:46 Ik moet al zeker tot mijn 66ste blijven werken. Leuk.![]()
Welkom bij de club.
Geen idee hoe oud je bent, maar als je 50 bent, dan moet je wel kunnen zorgen dat je iets van je inkomen kan sparen.
Dat kan je dan in principe missen tot je 66e, en dus kan je daar wat risico mee nemen.
Dat je je ex geholpen hebt in zijn carrière zonder daar voor jezelf iets uit te halen is spijtig, daar kan je nu niet veel meer aan veranderen. Slechte advokaat gehad voor de scheiding?
Gewoon elke maand of elk kwartaal een pakketje aandelen aankopen (liefst breed gespreide goedkope ETF's). Sowieso dat die over 20 jaar een stuk hoger staan.
Waarderingen zien er ook vrij goed uit momenteel. Zelfs in de US niet overdreven gewaardeerd als je kijkt naar de PE en forward PE en vergelijkt met het rendement op obligaties/spaarboekjes. Zeker geen bubbel zoals eind jaren 90.
Waarderingen zien er ook vrij goed uit momenteel. Zelfs in de US niet overdreven gewaardeerd als je kijkt naar de PE en forward PE en vergelijkt met het rendement op obligaties/spaarboekjes. Zeker geen bubbel zoals eind jaren 90.
-
- Newbie
56 and countingBlackbelt schreef: ↑28 augustus 2018, 10:30Dus blijkbaar kon je toch niet al je geld missen, en heb je het nodig voor je pensioen een beetje aan te vullen.RagnarrsTriumph schreef: ↑27 augustus 2018, 20:46 Ik moet al zeker tot mijn 66ste blijven werken. Leuk.![]()
Welkom bij de club.
Geen idee hoe oud je bent, maar als je 50 bent, dan moet je wel kunnen zorgen dat je iets van je inkomen kan sparen.
Dat kan je dan in principe missen tot je 66e, en dus kan je daar wat risico mee nemen.
Dat je je ex geholpen hebt in zijn carrière zonder daar voor jezelf iets uit te halen is spijtig, daar kan je nu niet veel meer aan veranderen. Slechte advokaat gehad voor de scheiding?

We waren getrouwd en blijkbaar was ik indertijd veel te naïef.
Het huis en de beleggingen stonden op zijn naam. Was zogezegd fiscaal interessanter. En plots stond ik op straat met twee tieners want mijnheer was het beu zijn tijd te verbeuzelen aan een gezin. Maar uiteindelijk hebben we het alle drie wel gered. Spaargeld heb ik niet. Alles steekt in een huis en dat is dan ook nog eens grotendeels met geleend geld.
Het enige dat de advocaat er na veel moeite heeft uitgekregen was alimentatie voor de kinderen zolang ze studeerden. Maar dat was ieder jaar zo'n helletocht (achterstallige betalingen - opeisingen met deurwaarders) dat ik er na een tijdje de energie en het geld niet meer voor had.
Ik heb door van job te switchen nu een ook een redelijk loon en weinig kosten. Ben onder andere DBA en die worden steeds zeldzamer.

je zou ook ineens 100 aandelen kunnen kopen en die afdekken met een putoptie op het juiste moment en ze af en toe 'verhuren' door er een call op te schrijven om je put (dekking) goedkoper te maken...
Kan je eens een praktisch voorbeeld geven op basis van huidige cijfers hoe je dat zou doen? Wil wel eens meer weten over het gebruik van put opties. Heb dat destijds eens bekeken en had altijd het gevoel dat de kost van de premie het de moeite niet waard maakte.
De regering moedigt ons aan om (beperkt) individuele aandelen te kopen door de eerste schijf van 640 EUR dividenden vrij te stellen van roerende voorheffing. Dat levert jaarlijks een voordeel op van 192 EUR.
(Nb: Ik hoor sommigen al zeggen dat men hierop jaren moet wachten om ditl via de belastingen te kunnen recupereren maar door met bv. een broker als Degiro te werken wordt de roerende voorheffing niet automatisch afgehouden en incasseert men dit voordeel onmiddellijk)
Belgische aandelen hebben een streepje voor, want op buitenlandse aandelen betaalt men vaak nog een extra afhouding van 15% (en soms zelfs meer!) op ontvangen dividenden.
Deze 640 EUR dividenden kan men op de Belgische beurs actueel het goedkoopst bereiken door bv. 488 aandelen van BPOST te kopen. Aan een koers van bv. 13 EUR behaalt men dan met het huidige dividend van 1,31 EUR een bruto=netto rendement van 10%. De investering bedraagt 488*13=6344 EUR plus kosten.
Ter vergelijking: om dit zelfde bedrag aan intresten te bekomen op een spaarrekening met 0,50% moet men een bedrag van 640/0,5%=128000 EUR op deze spaarrekening plaatsen om nog niet te spreken over een spaarrekening met 0,3% (213333 EUR)
Ik denk dat het een goede strategie is om beperkte bedragen in te zetten op meer risico-volle beleggingen die potentieel veel kunnen opbrengen en grotere bedragen op risico-loze beleggingen die veel minder opbrengen.
NB: BPOST is actueel wellicht het meest volatiele aandeel in de BEL20, met dagelijkse schommelingen van ettelijke procenten. Zolang het dividend van 1,31 EUR gehandhaafd blijft zou ik mij geen zorgen maken over eventuele koersdalingen.
(Nb: Ik hoor sommigen al zeggen dat men hierop jaren moet wachten om ditl via de belastingen te kunnen recupereren maar door met bv. een broker als Degiro te werken wordt de roerende voorheffing niet automatisch afgehouden en incasseert men dit voordeel onmiddellijk)
Belgische aandelen hebben een streepje voor, want op buitenlandse aandelen betaalt men vaak nog een extra afhouding van 15% (en soms zelfs meer!) op ontvangen dividenden.
Deze 640 EUR dividenden kan men op de Belgische beurs actueel het goedkoopst bereiken door bv. 488 aandelen van BPOST te kopen. Aan een koers van bv. 13 EUR behaalt men dan met het huidige dividend van 1,31 EUR een bruto=netto rendement van 10%. De investering bedraagt 488*13=6344 EUR plus kosten.
Ter vergelijking: om dit zelfde bedrag aan intresten te bekomen op een spaarrekening met 0,50% moet men een bedrag van 640/0,5%=128000 EUR op deze spaarrekening plaatsen om nog niet te spreken over een spaarrekening met 0,3% (213333 EUR)
Ik denk dat het een goede strategie is om beperkte bedragen in te zetten op meer risico-volle beleggingen die potentieel veel kunnen opbrengen en grotere bedragen op risico-loze beleggingen die veel minder opbrengen.
NB: BPOST is actueel wellicht het meest volatiele aandeel in de BEL20, met dagelijkse schommelingen van ettelijke procenten. Zolang het dividend van 1,31 EUR gehandhaafd blijft zou ik mij geen zorgen maken over eventuele koersdalingen.
dus pas zorgen maken (met terugwerkende kracht ) wanneer het dividend in laten we zeggen 2021 daalt ?
-
- Full Member
Die dividendcultuur in België toch hé