Beleggen met zo min mogelijk risico :)
TIP
Re: Beleggen met zo min mogelijk risico :)
Ik denk dat je versteld zou staan hoeveel (zelfs ervaren) beleggers verkocht hebben tijdens de laatste crashes. Het menselijk brein is niet altijd rationeel jammer genoeg.
Dat klopt, een passieve belegger doet brede voorspellingen over de lange termijn over de markt als geheel. Maar hij zal niet nadenken over wat het effect zal zijn van Trump zijn tweets of wanneer hij best aankoopt of verkoopt op de korte termijn (= market timing).dw schreef: ↑23 augustus 2018, 17:39 Inderdaad, de toekomst voorspellen is erg moeilijk - en de fout op je voorspelling neemt exponentieel toe naarmate ze verder in de toekomst ligt. Dat los je niet op door geen voorspellingen te proberen maken, want dan kan je niet beleggen (zelfs de meest passieve belegger maakt bewust of onbewust de voorspelling dat historische prestaties en risico's extrapoleerbaar zijn naar de toekomst, want anders kan men geen assetallocatie bepalen).
Je durft dus zeggen dat 'de toekomst voorspellen moeilijk is', maar ook dat 'aandelen in de toekomst een stuk hoger zullen staan'. Dat is ook gewoon een voorspelling.
Er zijn natuurlijk verschillende gradaties van passief maar het is niet zo dat een passieve belegger totaal geen trades mag doen of aanpassingen aan zijn strategie. Als je nood of vermogen om risico te nemen verandert, is het ook logisch dat je je asset allocatie aanpast.dw schreef: ↑23 augustus 2018, 17:39 En ja, wie zijn assetallocatie dynamisch aanpast is inderdaad verstandig bezig met risico - maar is die nog 'echt' passief?
Aandelenkoersen kunnen crashen zonder failliet van het bedrijf in kwestie, maar inderdaad: die kans is miniem. Zelfs nog een marginaal beetje kleiner dan de kans dat de 26 bedrijven in mijn portefeuille failliet gaan. Desondanks beleg ik enkel met geld dat ik kan missen, omdat ik het werk van ondere Taleb gelezen heb![]()
Taleb, heb er al van gehoord. Is dat niet die kerel die al 8 jaar aan het voorspellen is dat de markt gaat crashen? Ooit zal hij wel eens gelijk krijgen.
Kan zijn. Sinds hij beroemd is, is hij meer bezig met doemberichten en met online vetes uitvechten dan met nieuw academisch werk publiceren.
Dat doet echter niets af van zijn vroeger werk zoals Black Swan. Kort samengevat: klassieke risicomodellen, gebaseerd op normale verdelingen, onderschatten tail risk enorm. Daarmee bedoelt men de kans op catastrofale, compleet onverwachte gebeurtenissen zoals in 2008 of nog een pak erger.
Laat dat geen reden zijn om niet te beleggen, maar wees je er wel van bewust. De oude vuistregel "beleg enkel geld dat je kan missen" is in deze nog steeds waardevol.
Maar dat is nu net hetgene waar ik het moeilijk mee heb: men blijft in dat model aannemen dat elke type asset een karakteristiek profiel (risico-rendementsverhouding) heeft, en dan men dat profiel kan afleiden uit historische data.
Dat is een enorme aanname. En dat is ok, want je kan niet beleggen zonder aannames te doen. Ik vind het persoonlijk echter een aanname die minstens even sterk is als de aanname die ik als actief aandelenbelegger doe (op lange termijn en gemiddeld gezien reflecteert de beurskoers de reële prestaties van een bedrijf).
Zeker geen kritiek op jouw beleggingsfilosofie, integendeel. Mijn enige punt is dat elke beleggingsfilosofie minstens enkele niet-bewijsbare aannames doet. Pas dus op met eerste stenen gooien (iets dat jij niet zozeer doet, maar pakweg ignition soms wel).
Het probleem is dat het moeilijk is om je op deze ergste black swans voor te bereiden. Confiscatie van de Belgische overheid of een totale nucleaire oorlog zou bijvoorbeeld waarschijnlijk een total loss betekenen voor mijn aandelen. Maar hoe bescherm je jezelf daartegen?dw schreef: ↑23 augustus 2018, 21:39Kan zijn. Sinds hij beroemd is, is hij meer bezig met doemberichten en met online vetes uitvechten dan met nieuw academisch werk publiceren.
Dat doet echter niets af van zijn vroeger werk zoals Black Swan. Kort samengevat: klassieke risicomodellen, gebaseerd op normale verdelingen, onderschatten tail risk enorm. Daarmee bedoelt men de kans op catastrofale, compleet onverwachte gebeurtenissen zoals in 2008 of nog een pak erger.
Laat dat geen reden zijn om niet te beleggen, maar wees je er wel van bewust. De oude vuistregel "beleg enkel geld dat je kan missen" is in deze nog steeds waardevol.
ignition schreef: ↑23 augustus 2018, 22:14Of dat de enige Black swans zijn het bovenstaande.dw schreef: ↑23 augustus 2018, 21:39
Het probleem is dat het moeilijk is om je op deze ergste black swans voor te bereiden. Confiscatie van de Belgische overheid of een totale nucleaire oorlog zou bijvoorbeeld waarschijnlijk een total loss betekenen voor mijn aandelen. Maar hoe bescherm je jezelf daartegen?
Bvb 40 j en in een rolstoel belanden , niet meer van de wereld zijn.
Wat dan met uw beleggingen.
Estate Guru believer.
Wat bedoel je hier nu weer mee?
Ik denk niet dat je beleggingen dan je grootste zorg zijn.platin schreef: ↑24 augustus 2018, 09:39Of dat de enige Black swans zijn het bovenstaande.ignition schreef: ↑23 augustus 2018, 22:14
Het probleem is dat het moeilijk is om je op deze ergste black swans voor te bereiden. Confiscatie van de Belgische overheid of een totale nucleaire oorlog zou bijvoorbeeld waarschijnlijk een total loss betekenen voor mijn aandelen. Maar hoe bescherm je jezelf daartegen?
Bvb 40 j en in een rolstoel belanden , niet meer van de wereld zijn.
Wat dan met uw beleggingen.
Zelf denk ik dat de aannames die ik maak(te) in de samenstelling van mijn beleggingsportefeuille beperkt zijn.dw schreef: ↑23 augustus 2018, 21:59 Maar dat is nu net hetgene waar ik het moeilijk mee heb: men blijft in dat model aannemen dat elke type asset een karakteristiek profiel (risico-rendementsverhouding) heeft, en dan men dat profiel kan afleiden uit historische data.
Dat is een enorme aanname. En dat is ok, want je kan niet beleggen zonder aannames te doen. Ik vind het persoonlijk echter een aanname die minstens even sterk is als de aanname die ik als actief aandelenbelegger doe (op lange termijn en gemiddeld gezien reflecteert de beurskoers de reële prestaties van een bedrijf).
Belangrijk voor mij zijn de fundamentele karakteristieken van de asset klassen.
Gebaseerd op deze inherent karakteristieken gebruik ik de aandelen voor de groei en obligaties en cash voor de stabiliteit in mijn portefeuille.Dmv van aandelen koop ik een deel van het kapitaal van een bedrijf en profiteer ik van de prestaties van het bedrijf.
De vrij verhandelbare aandelen waarin ik beleg worden op gereglementeerde beurzen verhandelt.
Met obligaties leen ik geld aan bedrijven dat ik samen met intrest later terug krijg.
Ook hier is er een markt waar obligaties volgens vraag en aanbod kunnen verhandeld worden.
Ik heb ook cash dat ik spaar op rekeningen waar ik overheidsbescherming heb.
In het aandelengedeelte zou ik liefst in de breed mogelijke spreiding beleggen, daar ik geen aanname wil doen, en geen idee heb, wat in de toekomst het "best" zal presteren.
In het stabiele gedeelte is de focus op stabiliteit. Daarom dat ik mijn inleg in lange termijn obligaties, in junk aandelen en ook in bedrijfs-bonds beperk. Mijn voorkeur gaat naar intermediate overheidobligaties.
Omdat wisselkoersverschillen de stabiliteit aantasten beleg ik in Euro Obligaties of in obligaties gehedged naar de Euro.
Cash gebruik ik om ook spreiding te krijgen van mijn vast inkomen naar de kortere looptijd.
Deze respectievelijke verwachte groet en verwachte stabiliteit waren input bij het opstellen van mijn portefeuille.
Zijn er belangrijke aannames die ik hier nog zou moeten vermelden?
ivm Black Swans: Taleb haalde ergens een reeks principes aan voor een black-swan beveiligde wereld.
In zoverre waar ik zelf controle heb, heeft mijn portefeuille een reeks elementen ingebouwd die de hem beter bestand zouden moeten maken in tijden van onverwachte evenementen.
Er zijn vele assetklassen waar ik niet in beleg wegens hun strukturele kenmerken.
- Commodities: in tegenstellen tot de assetklassen hierboven hebben commodities geen inherent rendement. Met commodities hoopt men in de toekomst iemand te vinden die een "nood" heeft en een hogere prijs geeft dan diegene die je zelf betaalde. Ik hou niet van zulke speculatie
- Direct Vastgoed: zie ik eerder als een bijberoep, weinig liquide en moeliijk te spreiden.
- Bitcoins: waaw een nieuue betaalmogelijkheid.... helaas... je kan er niet mee betalen, er is geen onderliggende waarde, en de prijs is zuiver afhankelijk van speculatie.
- kunstwerken, postzegels, munten, bloembollen, klassieke autos, ..... vallen allemaal in de categorie dat men iemend moet vinden die er in de toekomst meer voor wil betalen. Dus nee.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Uiteindelijk is alles zuiver afhankelijk van speculatie.
Zelfs diegene die euro's in een zak steekt of door een bank laat bewaren, speculeert, op de euro.
Ook de manipulaties door de centrale planning zijn afhankelijk van speculatie - namelijk om dat de bestrijden. De bestaansreden van centrale monetaire planning is het bestrijden van speculanten.
Iedere spaarder (van eender wat) is dus eigenlijk "belegger", en het altijd aanwezige risico valt enkel te verkleinen door betere beslissingen te nemen, en rapper te zijn, dan anderen. En dat is de weg van het minste risico.
Zelfs diegene die euro's in een zak steekt of door een bank laat bewaren, speculeert, op de euro.
Ook de manipulaties door de centrale planning zijn afhankelijk van speculatie - namelijk om dat de bestrijden. De bestaansreden van centrale monetaire planning is het bestrijden van speculanten.
Iedere spaarder (van eender wat) is dus eigenlijk "belegger", en het altijd aanwezige risico valt enkel te verkleinen door betere beslissingen te nemen, en rapper te zijn, dan anderen. En dat is de weg van het minste risico.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
-
Incremental
- Full Member

Verwijderd, weer een flater begaan en cijfers verwisseld.
Laatst gewijzigd door Incremental op 26 augustus 2018, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat je weer verwisseld hebt. 
-
Incremental
- Full Member

Wauw, dit begint echt schaamtelijk te worden. Ik ga een nieuwe account moeten aanmaken.
-
anonymous8
Beleggen zonder risico kan nog altijd tussen uw boterham.
Annetje, wat is op dit moment de allocatie van je totale port? Daar moet je eerst naar kijken..annetje schreef: ↑20 augustus 2018, 20:27 Zit sinds een paar dagen met hetzelfde probleem... Een termijnrekening is vervallen.
'k Heb toen naar een Tak21 gekeken, maar dan moet je het geld wel minimaal 8 jaar en 1 dag vastzetten (om interessant te zijn). En dat is nu ook niet de bedoeling. Voorlopig staat het op een spaarboekje geparkeerd...
Het grootste deel zijn momenteel nog spaarcenten en vastrentende producten (incl. termijnrekeningen).
Aandelen en fondsen zijn nog prematuur, maar het is wel de bedoeling om dit in de toekomst verder uit te bouwen.
Aandelen en fondsen zijn nog prematuur, maar het is wel de bedoeling om dit in de toekomst verder uit te bouwen.