beleggen of niet?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
beleggen of niet?
Deze week mijn spaarrentes ontvangen en weeral tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk een beperkte opbrengst geeft.
Ik vraag me nu af of ik niet beter een beetje geld ga beleggen? Dit in de wetenschap dat ik weinig tot niets van deze materie ken en dat ik niet de mogelijkheden heb om er alle dagen actief mee bezig te zijn. Ik zie het dan ook helemaal niet zitten om zelf naar de beste beleggingen te zoeken.
Na een dagje lezen denk ik dat een beleggingsfonds het beste is voor mij maar dit afgaande van mijn zeer beperkte kennis.
gegevens:
. neutraal tot defensief profiel
. Ik kan maandelijks een bedrag spenderen van 250€ + eventueel een beginkapitaal inbrengen.
. klant bij keytrade/ DB / Rabobank / Record / argenta met pensioensparen en dit oiv deze site
.
Ik verwacht van zo een belegging gewoon een ( iets )betere opbrengst als bij een spaarrekening zonder me te veel in de materie te moeten verdiepen. Zeker nu nog niet.
Waar zouden jullie aanraden om zo een fondsen aan te kopen rekening houdend met eventuele onkosten. En nog belangrijker is de vraag welke fondsen? Zijn keytrade of DB mogelijkheden? Of eerder binckbank? Ik heb een informatiepakket aangevraagd maar pffffffffffffffffffffff. geen leuke materie om te lezen.
Of zeggen jullie hou het maar bij een gewone spaarrekening.
of een ander alternatief?
alle reacties welkom maar liefst opbouwende kritiek. Soms komen hier reacties dat je schrik krijgt om iets te posten. Wat voor sommigen evident lijkt is voor anderen een onbekend terrein.
Alvast bedankt!
mvg,
Dave
Dave
Ik vraag me nu af of ik niet beter een beetje geld ga beleggen? Dit in de wetenschap dat ik weinig tot niets van deze materie ken en dat ik niet de mogelijkheden heb om er alle dagen actief mee bezig te zijn. Ik zie het dan ook helemaal niet zitten om zelf naar de beste beleggingen te zoeken.
Na een dagje lezen denk ik dat een beleggingsfonds het beste is voor mij maar dit afgaande van mijn zeer beperkte kennis.
gegevens:
. Ik kan maandelijks een bedrag spenderen van 250€ + eventueel een beginkapitaal inbrengen.
. klant bij keytrade/ DB / Rabobank / Record / argenta met pensioensparen en dit oiv deze site
.
Ik verwacht van zo een belegging gewoon een ( iets )betere opbrengst als bij een spaarrekening zonder me te veel in de materie te moeten verdiepen. Zeker nu nog niet.
Waar zouden jullie aanraden om zo een fondsen aan te kopen rekening houdend met eventuele onkosten. En nog belangrijker is de vraag welke fondsen? Zijn keytrade of DB mogelijkheden? Of eerder binckbank? Ik heb een informatiepakket aangevraagd maar pffffffffffffffffffffff. geen leuke materie om te lezen.
Of zeggen jullie hou het maar bij een gewone spaarrekening.
of een ander alternatief?
alle reacties welkom maar liefst opbouwende kritiek. Soms komen hier reacties dat je schrik krijgt om iets te posten. Wat voor sommigen evident lijkt is voor anderen een onbekend terrein.
Alvast bedankt!
mvg,
Dave
Dave
Re: beleggen of niet?
Misschien beleggen in Carmignac Patrimone.
Is redelijk veilige belegging.
Ik denk dat je via DB maandelijks kan beleggen zonder kosten.
Is redelijk veilige belegging.
Ik denk dat je via DB maandelijks kan beleggen zonder kosten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Nieuwe obligatie-uitgifte van argenta
Korf van 4 beleggingsthema's
Carmignac commodities
EDRAMInfrasphère
BNP Paribas Global Water
Paribas Grey Gold
Instapkosten 2% jaarlijkse maximale commissie aan verdeler 1,5%
http://www.argenta.be/nl/beleggen/Oblig ... informatie
Korf van 4 beleggingsthema's
Carmignac commodities
EDRAMInfrasphère
BNP Paribas Global Water
Paribas Grey Gold
Instapkosten 2% jaarlijkse maximale commissie aan verdeler 1,5%
http://www.argenta.be/nl/beleggen/Oblig ... informatie
Hoe lang kan je het geld missen?
Fund Savings Plan van Keytrade is ook een optie veronder stel ik,
gezien je maar iets meer wenst te verkrijgen en je een neutraal tot defensief profiel hebt, waarom niet richting obligaties en termijnrekeningen kijken?
Fund Savings Plan van Keytrade is ook een optie veronder stel ik,
gezien je maar iets meer wenst te verkrijgen en je een neutraal tot defensief profiel hebt, waarom niet richting obligaties en termijnrekeningen kijken?
Als je je niet te veel wil bezighouden, kan je best kiezen voor een kwalitatief wereldwijd beleggingsfonds. Dergelijk fonds zal zelf bepalen waar de beste opportuniteiten liggen, zodat je zelf geen enkele keuze moet maken in wat je precies wil beleggen. Een goede fondsbeheerder van een wereldwijd fonds heeft immers meer verstand van beleggen dan de doorsnee sterveling. Een wereldwijd fonds is ook per definitie goed gespreid.dave1976 schreef: gegevens:
.
Ik verwacht van zo een belegging gewoon een ( iets )betere opbrengst als bij een spaarrekening zonder me te veel in de materie te moeten verdiepen.
Gezien je aangeeft dat je defensief/neutraal wil gaan, kan je best kiezen voor een mixfonds. Dit bevat zowel aandelen als obligaties, wat voor een stabiliserend effect zorgt.
Ten slotte, kan je best via geprogrammeerd beleggen iedere maand een vast bedrag beleggen. Hiermee spreid je opnieuw het risico dat met beleggen gepaard gaat, want éénmalig een groot bedrag beleggen kan altijd op een verkeerd moment gebeuren.
Je zoekt dus een wereldwijd mixfonds met een hoge kwaliteitsrating, Carmignac Patrimoine is daar een voorbeeld van. Je zal er nooit gigantische rendementen mee halen, maar het fonds is in het verleden nog nooit heel sterk gedaald, wat dus voor een globaal mooi rendement zorgt.
Geprogrammeerd beleggen kan o.a. via DB en Keytrade.
Deze maand loopt er nog een promo bij DB waarbij je een premie krijgt van 100 euro indien je een geprogrammeerde belegging op maandbasis opent. Mooi meegenomen.
Ik zou kiezen voor het fonds Robeco van Robeco of Carmignac Patrimoine. Zijn gevestigde waarden. Ze groeien niet met 30% per jaar, maar het verhaaltje van de schildpad en de haas in gedachten.robokat schreef:Als je je niet te veel wil bezighouden, kan je best kiezen voor een kwalitatief wereldwijd beleggingsfonds. Dergelijk fonds zal zelf bepalen waar de beste opportuniteiten liggen, zodat je zelf geen enkele keuze moet maken in wat je precies wil beleggen. Een goede fondsbeheerder van een wereldwijd fonds heeft immers meer verstand van beleggen dan de doorsnee sterveling. Een wereldwijd fonds is ook per definitie goed gespreid.dave1976 schreef: gegevens:
.
Ik verwacht van zo een belegging gewoon een ( iets )betere opbrengst als bij een spaarrekening zonder me te veel in de materie te moeten verdiepen.
Gezien je aangeeft dat je defensief/neutraal wil gaan, kan je best kiezen voor een mixfonds. Dit bevat zowel aandelen als obligaties, wat voor een stabiliserend effect zorgt.
Ten slotte, kan je best via geprogrammeerd beleggen iedere maand een vast bedrag beleggen. Hiermee spreid je opnieuw het risico dat met beleggen gepaard gaat, want éénmalig een groot bedrag beleggen kan altijd op een verkeerd moment gebeuren.
Je zoekt dus een wereldwijd mixfonds met een hoge kwaliteitsrating, Carmignac Patrimoine is daar een voorbeeld van. Je zal er nooit gigantische rendementen mee halen, maar het fonds is in het verleden nog nooit heel sterk gedaald, wat dus voor een globaal mooi rendement zorgt.
Deze maand loopt er nog een promo bij DB waarbij je een premie krijgt van 100 euro indien je een geprogrammeerde belegging op maandbasis opent. Mooi meegenomen.
Ik zat tot verleden jaar in EXACT dezelfde situatie. Ik heb vele jaren getwijfeld en gewacht en heb verleden jaar uiteindelijk de stap gezet. Ik ben eerst bij KBC langsgeweest waar ze mij uiteindelijk wat beleggingen verkocht hebben. Later ben ik op deze website terecht gekomen en heb ik vervolgens een afspraak gemaakt in een kantoor van Deutsch Bank en mijn verhaal gedaan. Daar heb ik uiteindelijk ook een aantal dingen gekocht en mijn voorlopige conclusies zijn deze:
- ik had nooit bij KBC beleggingen mogen kopen. Te hoge kosten en te lage rendementen.
- ik had veel eerder bij DB moeten binnenstappen.
Deutsche Bank biedt heel goede fonden aan zoals Carmignac Patrimoine met 0% instapkosten indien je gespreid instapt. De mogelijkheid om geprogrammeerd te beleggen (eveneens aan 0% instapkosten) vind ik voor mij ideaal. Ik doe het momenteel voor slechts 100 EUR per maand. Het is een ideale manier om met beleggen te beginnen. Ik maak mij uiteraard niet de illusie dat ik met een dergelijke formule ooit rijk ga worden. Maar het is beter dan alles gewoon op een spaarrekening te zetten waar het langzaam wegsmelt onder invloed van de muntontwaarding, en ik moet mijn nachtrust niet laten wanneer de beurzen het wat minder goed doen.
- ik had nooit bij KBC beleggingen mogen kopen. Te hoge kosten en te lage rendementen.
- ik had veel eerder bij DB moeten binnenstappen.
Deutsche Bank biedt heel goede fonden aan zoals Carmignac Patrimoine met 0% instapkosten indien je gespreid instapt. De mogelijkheid om geprogrammeerd te beleggen (eveneens aan 0% instapkosten) vind ik voor mij ideaal. Ik doe het momenteel voor slechts 100 EUR per maand. Het is een ideale manier om met beleggen te beginnen. Ik maak mij uiteraard niet de illusie dat ik met een dergelijke formule ooit rijk ga worden. Maar het is beter dan alles gewoon op een spaarrekening te zetten waar het langzaam wegsmelt onder invloed van de muntontwaarding, en ik moet mijn nachtrust niet laten wanneer de beurzen het wat minder goed doen.
Pieterjan schreef:Ik zou kiezen voor het fonds Robeco van Robeco of Carmignac Patrimoine. Zijn gevestigde waarden. Ze groeien niet met 30% per jaar, maar het verhaaltje van de schildpad en de haas in gedachten.robokat schreef:
Als je je niet te veel wil bezighouden, kan je best kiezen voor een kwalitatief wereldwijd beleggingsfonds. Dergelijk fonds zal zelf bepalen waar de beste opportuniteiten liggen, zodat je zelf geen enkele keuze moet maken in wat je precies wil beleggen. Een goede fondsbeheerder van een wereldwijd fonds heeft immers meer verstand van beleggen dan de doorsnee sterveling. Een wereldwijd fonds is ook per definitie goed gespreid.
Robeco fonds zou ik niet aanraden (vergane glorie). Zeer matig presterend fonds met log beheer. Deed het slechter dan het marktgemiddelde.
gezien uw eerder defensieve profiel toch ook eens kijken naar tak21 spaarverzekeringen?
dat zit zowel op gebied van verwachte rendement als risico tussen spaarboekje en gemengde fondsen
vergelijking aanbiedingen te vinden op deze site: verzekeringen->tak21->klassiek sparen
dat zit zowel op gebied van verwachte rendement als risico tussen spaarboekje en gemengde fondsen
vergelijking aanbiedingen te vinden op deze site: verzekeringen->tak21->klassiek sparen
Ik zou eigenlijk niet beleggen in 2011. Eerst afwachten wat de schuldencrisis gaat doen. Zal deze overwaaien naar Spanje en België? Is nogal van belang als je in aandelen wilt investeren en/of obligaties. Mijns inziens is het quasi in een zekerheid dat ons land zal geïnfecteerd worden, ik schat de kans in op 60% dat het IMF zal langskomen. Niet de beste omgeving om te beleggen. Binnen de 3 maand zou er duidelijkheid bestaan over wat er gebeurt, ik zou dus nog 3 maandjes wachten 
Maar de wereld is toch veel groter dan Spanje en België?Pieterjan schreef:Zal deze overwaaien naar Spanje en België? Is nogal van belang als je in aandelen wilt investeren en/of obligaties.
De manager van een goed wereldwijd aandelenfonds zal dit ook beseffen en zit nu zeker niet in Spanje en België.
Toch fijn dat we deze beslissingen niet zelf hoeven te nemen :-)
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
sintorama schreef:Deutsche Bank biedt heel goede fonden aan zoals Carmignac Patrimoine met 0% instapkosten indien je gespreid instapt. De mogelijkheid om geprogrammeerd te beleggen (eveneens aan 0% instapkosten) vind ik voor mij ideaal. Ik doe het momenteel voor slechts 100 EUR per maand.
Het leukste aan dat geprogrammeerd beleggen (Deutsche Bank) en Keytrade Fund Savings Plan (Keytrade) is dat je dan eens goed kan zien hoe bv BNP Fortis zijn klanten uitzuigt. Bij dat geprogrammeerd beleggen en dat Fund Savings Plan kan je immers ook fondsen aankopen van BNP Fortis tegen 0% instapkosten (!!) terwijl je als je ze via BNP zou aankopen zowaar 3% of 2% instapkosten zou moeten betalen!!
Alsof dat je bv in de Colruyt het huisproduct van Delhaize goedkoper zou kunnen aankopen dan moest je het in de Delhaize zelf aankopen. Ik vind dit eigenlijk schokkend.
Ook bij Binck kan je 2 BNP fondsen aankopen tegen 0% instapkosten, terwijl je bij BNP zelf wel kosten zou moeten betalen??
BNP laat zijn eigen klanten dus meer afdokken voor een huisfonds dat je dus eigenlijk goedkoper bij een concurrerende bank kan kopen??
Ik weet wel dat er hier weinig BNP klanten zitten, maar eigenlijk zouden die allemaal eens een brief moeten sturen naar BNP.
Ik ben zelf klant oa klant bij BNP (Oa omwille van hypotheek) en moet dus vaststellen dat ik goedkoper een BNP Fonds kan aankopen bij Deutsche Bank of Keytrade dan bij BNP zelf/
Stel u voor dat de colruyt morgen potten choco van huismerk delhaize verkoopt tegen 1 euro/pot terwijl je in delhaize zelf 1,20 euro voor diezelfde pot zou betalen.
HILARISCH
Laatst gewijzigd door Frisse Freddy op 9 januari 2011, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Als Spanje en België geïnfecteerd worden is dat andere koek dat Griekenland en Ierland. Ik denk dat de wereldwijde beurzen dat zeer slecht zullen verteren. Alles blijft te onstabiel naar mijn goesting. Spanje is een grote economie, België is een middelgrote economie (18de ter wereld nog altijd) en is geen perifeer land meer. De worm is zich aan het uitbreiden naar de kernlanden.JosTM schreef:Maar de wereld is toch veel groter dan Spanje en België?Pieterjan schreef:Zal deze overwaaien naar Spanje en België? Is nogal van belang als je in aandelen wilt investeren en/of obligaties.
De manager van een goed wereldwijd aandelenfonds zal dit ook beseffen en zit nu zeker niet in Spanje en België.
Toch fijn dat we deze beslissingen niet zelf hoeven te nemen :-)
Voor mij even geen aandelen meer. Degene die ik heb, ben ik aan het verkopen. Ik zal er wel later terug instappen.
Iedereen alvast bedankt voor hun info.
Ik heb gekozen voor Keytrade fund savings plan. En dit slechts voor maandelijks 25€. 100% Carmignac patrimoine.
Ik ga het aanzien als een start en ondertussen wat aan zelfstudie doen. Een basiskennis over beleggen is toch wel vereist is nu gebleken. Zeker als je uw geld niet wilt laten beleggen door de bank. Nadien kan ik nog vanalles wijzigen (bijdrage, periodiciteit,fondsen,...) dankzij dit fund savings plan. In mijn ogen het grote voordeel, zeker voor mij.
Mocht het mislukken met deze eerste belegging, dan zal het niet zo een zware financiële kater zijn. Mocht het na verloop van tijd allemaal positief evalueren, kan ik eens wat meer gaan proberen.
Op het moment ben ik al zeer blij dat de drempelvrees overwonnen is.
greetz,
Dave
@Sintorama: bedankt voor je nuttige informatie in pb
Ik heb gekozen voor Keytrade fund savings plan. En dit slechts voor maandelijks 25€. 100% Carmignac patrimoine.
Ik ga het aanzien als een start en ondertussen wat aan zelfstudie doen. Een basiskennis over beleggen is toch wel vereist is nu gebleken. Zeker als je uw geld niet wilt laten beleggen door de bank. Nadien kan ik nog vanalles wijzigen (bijdrage, periodiciteit,fondsen,...) dankzij dit fund savings plan. In mijn ogen het grote voordeel, zeker voor mij.
Mocht het mislukken met deze eerste belegging, dan zal het niet zo een zware financiële kater zijn. Mocht het na verloop van tijd allemaal positief evalueren, kan ik eens wat meer gaan proberen.
Op het moment ben ik al zeer blij dat de drempelvrees overwonnen is.
greetz,
Dave
@Sintorama: bedankt voor je nuttige informatie in pb