Beleggen/sparen zonder (veel) risico op 7-20 maanden
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggen/sparen zonder (veel) risico op 7-20 maanden
Dit zou ook mijn advies zijn, kort lopende staatsobligatie van bv. België. Bijkomend voordeel ten opzichte van termijnrekening: je kan op elk moment verkopen als je het geld plots nodig hebt, zonder heel grote kosten (enkel beetje bid-ask spread).
Obligatie ETF lijkt me sowieso geen goed idee, tenzij je eentje neemt met een duration van hooguit een jaar. Lijkt me beter om dan zelf een (of enkele, van verschillende landen?) staatsobligatie aan te kopen eerlijk gezegd.
Om op zo'n korte termijn te herstellen zouden de rentes moeten terugkeren naar de oude waarden; 0% of lager.EarthNvstr1 schreef: ↑22 december 2022, 12:06De kans is groot dat obligatiefondsen terug deels herstellen de komende maanden.centiem schreef: ↑22 december 2022, 11:38 Bedankt voor de reacties. Mijn eerste idee was ook gewoon 100% cash te blijven (spaarrekening). Maar ik vraag mij af of een obligatie ETF het niet beter doet. Ik ben al bijna 30 jaar een aandelenbelegger, maar ik weet weinig van obligaties. De beurstaksen op zo'n ETF vallen mee. Zou ik daarmee normaal geen spaarrekening kunnen kloppen?
Maar wil je dat risico lopen ?
Heel onwaarschijnlijk.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daar ga ik niet over discussiëren.B7H4long schreef: ↑22 december 2022, 17:34Om op zo'n korte termijn te herstellen zouden de rentes moeten terugkeren naar de oude waarden; 0% of lager.EarthNvstr1 schreef: ↑22 december 2022, 12:06 De kans is groot dat obligatiefondsen terug deels herstellen de komende maanden.
Maar wil je dat risico lopen ?
Heel onwaarschijnlijk.

Ik zou er in ieder geval niet op speculeren in het geval van TS.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zit in exact dezelfde situatie. Huis net verkocht en op zoek naar iets anders. Ik wil indien mogelijk voor sept 2024 een huis kopen in een bepaald dorp omdat mijn zoontje vanaf dan daar naar het middelbaar zal gaan.
Ik denk om
A)50k op een spaarboekje te zetten, zodat ik snel een voorschot kan betalen mocht ik een huis vinden.
B)150k in termijn rek van 3 maand. Aangezien het verlijden van een akte ongeveer 3 maand duurt, zou ik dus tijdig mijn centen beschikbaar hebben. En als ik niets vind, neem ik nog eens een termijn rek voor 3 maand.
C)200k in aandelen en trackers
D)100k als margin voor option trading
Ik denk om
A)50k op een spaarboekje te zetten, zodat ik snel een voorschot kan betalen mocht ik een huis vinden.
B)150k in termijn rek van 3 maand. Aangezien het verlijden van een akte ongeveer 3 maand duurt, zou ik dus tijdig mijn centen beschikbaar hebben. En als ik niets vind, neem ik nog eens een termijn rek voor 3 maand.
C)200k in aandelen en trackers
D)100k als margin voor option trading