Beleggen voor 70 jarigen
TIP
Re: Beleggen voor 70 jarigen
Prima!SparSpaar schreef: ↑2 augustus 2019, 20:29 Ben zelf 70+ en voel me dus vrij om hierover mijn eigen mening te uiten.
- stabiel inkomen ? kom ongeveer toe met wettelijk pensioen (weinig behoeften, reizen hoeft niet meer); grote uitgaven zoals nieuwe auto: afnemen van kapitaal
- deskundigheid als belegger ? voel me deskundiger dan ooit, met dank aan Internet, Spaargids en Zeezout (vroeger las ik Budget Week maar heb daar welgeteld 1 goede tip opgedaan). Beleg reeds op de beurs van mijn 19 (eerste aandeel was Brouwerij van Haacht)
- einde voelen naderen ? heb de ervaring opgedaan dat zelfs 80-jarigen daar niet aan denken. Vergeet ook de medische vooruitgang niet. Voel me fitter dan op mijn 18 (ben hele dag in beweging).
Beleggen is te plezant om daar als oude pee mee op te houden. Vraag het maar aan suikernonkel Warren Buffett.
Als 70 jarige hangt het er een beetje van af hoeveel geld je hebt, en hoeveel je elk jaar nodig hebt.
Hoe meer geld je hebt, hoe meer risico en volatiliteit je aan kan.
Als je als 70-jarige nog met 100k zit, en je weet dat je af en toe eens wat geld nodig hebt bv om een auto te kopen, een reisje, dan kan je niet veel risico aan. Als de beurs crasht, en je 100k wordt 50k, dan is gelijk welke auto héél duur, en dat kom je niet te boven.
Als je met 1mio zit, dan mag de beurs al eens gek doen, je zal dat miljoen nooit in één keer nodig hebben. Op een kapitaal van 500k is een auto van 40k nog geen groot probleem, en als je dan nog 1000€ per maand nodig hebt.... no issue.
Je verkoopt dan in een crisis alleen wat je echt nodig hebt, de rest laat je recupereren.