Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Beleggen voor 70 jarigen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
Wimble
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Wimble
Verstuur privébericht

Beleggen voor 70 jarigen

• Citeer

Bericht door Wimble » 21 juli 2019, 08:10

Mijn vader is rond de 70 en heeft een mooi kapitaal opgebouwd, eigen woning + enkele honderd duizenden euro. De voorbije jaren deed hij een aantal successie-gerichte schenkingen, zijn kinderen hebben niets te kort.

Zijn hele leven heeft hij belegd bij een grootbank en dat heeft hem veel geld en rendement gekost. Ik kon hem een 2-tal jaar geleden overtuigen om een stukje in het mixerfonds te stoppen … dat is nu ook een dode kat. Verder kon ik hem ook overtuigen om niet meer in te gaan op de herbeleggingsvoorstellen van de grootbank, om de open fondsen (zoals privileged portfolio e.d.) te laten lopen en de fondsen met einddatum tot de einddatum te laten lopen.

Recent kreeg hij een kostenoverzicht (MIFID II) waarop blijkt dat hij in 2018 net geen 20.000euro kosten betaalde.

Ikzelf ben eind de 30 en een believer in het Boglehead-principe. Een groot deel van mijn roerend vermogen zit dan ook IWDA, EMIM, ZPRS, CSPX,…

Ik zou mijn vader ook graag in die richting duwen maar twijfel gezien zijn leeftijd …

Hoe denken jullie over het Boglehead-principe/beleggen bij 70 plussers?

evita
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer evita
Verstuur privébericht

Re: Beleggen voor 70 jarigen

• Citeer

Bericht door evita » 21 juli 2019, 09:38

Wimble schreef: ↑21 juli 2019, 08:10 Mijn vader is rond de 70 en heeft een mooi kapitaal opgebouwd, eigen woning + enkele honderd duizenden euro. De voorbije jaren deed hij een aantal successie-gerichte schenkingen, zijn kinderen hebben niets te kort.

Zijn hele leven heeft hij belegd bij een grootbank en dat heeft hem veel geld en rendement gekost. Ik kon hem een 2-tal jaar geleden overtuigen om een stukje in het mixerfonds te stoppen … dat is nu ook een dode kat. Verder kon ik hem ook overtuigen om niet meer in te gaan op de herbeleggingsvoorstellen van de grootbank, om de open fondsen (zoals privileged portfolio e.d.) te laten lopen en de fondsen met einddatum tot de einddatum te laten lopen.

Recent kreeg hij een kostenoverzicht (MIFID II) waarop blijkt dat hij in 2018 net geen 20.000euro kosten betaalde.

Ikzelf ben eind de 30 en een believer in het Boglehead-principe. Een groot deel van mijn roerend vermogen zit dan ook IWDA, EMIM, ZPRS, CSPX,…

Ik zou mijn vader ook graag in die richting duwen maar twijfel gezien zijn leeftijd …

Wimble, u kan de evolutie van de Mixer verder volgen op MijnPortefeuille.be

https://mijnportefeuille.be/2019/07/19/ ... 019-07-16/

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 21 juli 2019, 09:46

De bogleheads principes voor belegginge zijn geldig ongeacht je leeftijd.

Een paar hints:
- noodfonds
- wat is het doel van de beleggingen?
- geld voor minder dan lange termijn niet in aandelen.
- bepaal je asset allocation voor je beleggingen voor lange termijn volgens de noodzakelijkheid, wens en mogelijkheid om risico te nemen.
- beleg breed gediversifieerd
- vermijd kosten en belastingen
- doe geen markt-timing
- gebruik indexfondsen
- blijf trouw aan je gekozen strategie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

GreenDean
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door GreenDean » 21 juli 2019, 12:08

Als hobby, go for it.
Als kapitaalgroei, forget it zou ik zeggen.
Beter een projectie maken, in functie van zijn pensioentje, wat hij nog wil doen en zijn geld gestaag opleven als hij toch al geschonken heeft wat hij wil schenken. Hij kan er nu nog van genieten waarschijnlijk, wordt hij 90 of 100 gaat hij waarschijnlijk ergens rustig willen zitten, dus dat beetje opzij houden om bij te passen aan zijn pensioen. Hou rekening met successierechten met grote sommen in beleggingen, het zou kunnen dat men een deel moet verkopen op een zeer slecht moment om de successie te kunnen betalen. Wat die successie dan extra duur en pijnlijk zou maken.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 21 juli 2019, 13:05

evita schreef: ↑21 juli 2019, 09:38 Wimble, u kan de evolutie van de Mixer verder volgen op MijnPortefeuille.be

Niet echt mogelijk om daar de evolutie van de mixer te vinden. Ze hebben een klassieke truk van de financiële industrie uitgehaald: ze "vergeten de 5 slechte jaren" en kiezen als nieuwe begin een punt waar alle beleggingen goed zullen lijken.

Het is wel goed dat ze hun tracker mixer hebben aangepast naar de tracker die hetzelfde neerwaartse evolutie hadden dan de mixer. Opwaarts zie je tijdens de eerste maanden van dit jaar reeds de winst die je met de lage kosten indexfondsen haalt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

VTEC
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer VTEC
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door VTEC » 21 juli 2019, 13:14

Ik zou ook het “Permanent Portfolio” beleggen van Harry Brown eens bekijken. Met de (banken)crisis van 2008 heb ik handenvol geld verloren en sindsdien beleg ik volgens de filosofie van deze methode. En dat heb ik me al 11 jaar nog niet beklaagd.

Rinzwind
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rinzwind
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rinzwind » 21 juli 2019, 15:08

Wimble schreef: ↑21 juli 2019, 08:10 Ik zou mijn vader ook graag in die richting duwen maar twijfel gezien zijn leeftijd …
Waar twijfel je precies over? Is het gewoon de vraag of het voor een 70-plusser nog wel aangewezen is om in aandelen te beleggen? Daar kan een blik op het Vanguard Target Retirement Income Fund misschien een antwoord op geven:
The Target Retirement Income Fund is designed for investors already in retirement. The fund seeks to provide current income and some capital appreciation by investing in 5 Vanguard index funds. The fund holds approximately 30% of assets in stocks and 70% in bonds. This is also the allocation that all Target Retirement Funds are expected to assume within seven years after their designated retirement dates. Investors in this fund should be willing to accept modest movement in share price and be able to tolerate the market risk that comes from the volatility of the stock and bond markets.
Dus volgens Vanguard is het alvast wel aangewezen voor een 70-plusser om nog 30% in aandelenindexfondsen aan te houden. Zoals vermeld is dat ook de eindverdeling die hun Target Retirement Funds aanhouden. Die houden een verdeling aan van 90% aandelen en 10% obligaties tot 25 jaar voor pensionering, waarna dit geleidelijk wordt aangepast naar 30% aandelen en 70% obligaties vanaf 7 jaar na pensionering. Voor het Vanguard Target Retirement 2015 Fund is dat momenteel (30 juni) bijvoorbeeld nog 38,48% aandelen en 61,48% obligaties.

Wimble
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Wimble
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Wimble » 21 juli 2019, 15:14

Rinzwind schreef: ↑21 juli 2019, 15:08
Wimble schreef: ↑21 juli 2019, 08:10 Ik zou mijn vader ook graag in die richting duwen maar twijfel gezien zijn leeftijd …
Waar twijfel je precies over? Is het gewoon de vraag of het voor een 70-plusser nog wel aangewezen is om in aandelen te beleggen? Daar kan een blik op het Vanguard Target Retirement Income Fund misschien een antwoord op geven:
The Target Retirement Income Fund is designed for investors already in retirement. The fund seeks to provide current income and some capital appreciation by investing in 5 Vanguard index funds. The fund holds approximately 30% of assets in stocks and 70% in bonds. This is also the allocation that all Target Retirement Funds are expected to assume within seven years after their designated retirement dates. Investors in this fund should be willing to accept modest movement in share price and be able to tolerate the market risk that comes from the volatility of the stock and bond markets.
Dus volgens Vanguard is het alvast wel aangewezen voor een 70-plusser om nog 30% in aandelenindexfondsen aan te houden. Zoals vermeld is dat ook de eindverdeling die hun Target Retirement Funds aanhouden. Die houden een verdeling aan van 90% aandelen en 10% obligaties tot 25 jaar voor pensionering, waarna dit geleidelijk wordt aangepast naar 30% aandelen en 70% obligaties vanaf 7 jaar na pensionering. Voor het Vanguard Target Retirement 2015 Fund is dat momenteel (30 juni) bijvoorbeeld nog 38,48% aandelen en 61,48% obligaties.
Nja, maar voor obligaties lijkt het mij momenteel al zeker niet de moment ...

evita
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer evita
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door evita » 21 juli 2019, 16:07

B7H4long schreef: ↑21 juli 2019, 13:05
evita schreef: ↑21 juli 2019, 09:38 Wimble, u kan de evolutie van de Mixer verder volgen op MijnPortefeuille.be

Niet echt mogelijk om daar de evolutie van de mixer te vinden. Ze hebben een klassieke truk van de financiële industrie uitgehaald: ze "vergeten de 5 slechte jaren" en kiezen als nieuwe begin een punt waar alle beleggingen goed zullen lijken.

Het is wel goed dat ze hun tracker mixer hebben aangepast naar de tracker die hetzelfde neerwaartse evolutie hadden dan de mixer. Opwaarts zie je tijdens de eerste maanden van dit jaar reeds de winst die je met de lage kosten indexfondsen haalt.
Niks klassieke truk, ik ben er 100% van overtuigd dar ze omwille van welbepaalde juridische redenen verplicht terug zijn moeten vertrekken van 01/01/2019!

Rinzwind
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rinzwind
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rinzwind » 21 juli 2019, 17:09

Wimble schreef: ↑21 juli 2019, 15:14 Nja, maar voor obligaties lijkt het mij momenteel al zeker niet de moment ...
Ja, maar voor het aandelengedeelte kan je je vader misschien al wel in de richting van 30% in aandelenindexfondsen leiden?

Een vraag die ik daar zelf wel nog bij heb is of het voor een gepensioneerde misschien aangewezen is om in het aandelengedeelte de euro-zone wat meer te laten doorwegen of niet. Bij het Vanguard fonds is het aandelengedeelte van 30% verder verdeeld als 18% in de Amerikaanse thuismarkt (Vanguard Total Stock Market Index Fund), en 12% daarbuiten (Vanguard Total International Stock Index Fund). Op zich lijkt dat gewoon overeen te stemmen met het gewicht van de VS in de wereld: momenteel zit slechts ongeveer 10% van IWDA in de euro-zone, de VS komt op zo'n 62% (en 18% is 60% van 30%). Maar misschien moeten we er toch rekening mee houden dat voor een Belgische gepensioneerde het minder interessant is om nog 90% van 't aandelengedeelte in aandelen in andere munten dan de euro te hebben zitten?

Rinzwind
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rinzwind
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rinzwind » 1 augustus 2019, 23:12

Rinzwind schreef: ↑21 juli 2019, 17:09 Maar misschien moeten we er toch rekening mee houden dat voor een Belgische gepensioneerde het minder interessant is om nog 90% van 't aandelengedeelte in aandelen in andere munten dan de euro te hebben zitten?
Ik zou graag bovenstaande vraag nog eens terug onder de aandacht brengen: moeten we er rekening mee houden dat voor Amerikanen beleggen in de wereldmarkt nog altijd 60% in de thuismarkt betekent? Terwijl dat voor Europeanen met als thuismarkt de eurozone maar 10% is? Is het aangewezen om in de aandelenportefeuille van de wat oudere belegger de eurozone wat meer te laten doorwegen? Of om bijvoorbeeld IWDA te vervangen door IWDE (IE00B441G979), de euro-hedged variant?

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 2 augustus 2019, 17:33

De portefeuille moet steeds overeenkomen met het risico dat de belegger moet,kan en wil nemen.

Hedging verminderd de volatiliteit van de wisselkoersen. Voor obligaties kan dit belangrijk zijn omdat zowel de volatiliteit als het rendement van obligatiefondsen aan de lage kant is.

1. Voor aandelenfondsen is de inherente volatiliteit vele malen hoger dan de muntvolatiliet.
Aandelen zijn dikwijls heel internationaal.
2. Aandelenkoersen houden hier mee rekening. Op de dag van de Brexit stemming ging de GBP met een 10% naar beneden. De koersen van de top UK aandelen ging omhaag zo'n 7%.
3. Koopkrachtpariteit
(kkp) "purchasing power parity" (PPP) is een andere reden waarom hedging misschien niet nuttig is.

Bekijk de evolutie van iwde en iwda en beslis of het verschil in rendement opweegt tegen de nadelen.

Een ander manier om stabiliteit in je portefeuille te brengen is het % aandelen omlaag brengen en je % stabiele beleggingen verhogen.

Belca2
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Belca2
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Belca2 » 2 augustus 2019, 19:12

Ik zal dan maar de knuppel in het hoenderhok gooien: voor de meeste 70-jarigen komt het er op aan een stabiel inkomen te generen, eerder dan groei na te streven. Dat gebeurt het handigst door aandelen van bedrijven te kiezen die een bewezen verleden hebben van dividend betalingen (en liefst verhogingen). En dan komt men automatisch bij de (zoete) dividend aristocraten.
Er is niets mis van zelfs als 70-jarige tot 100% in dit soort van aandelen belegd te zijn. Zelfs bij een beurs crash, zal de eventuele daling van het dividend nooit zo erg zijn als de daling van de koers.
Je moet idd RV (soms dubbele) betalen, maar zolang de netto opbrengst je behoeften dekt is daar niks mis mee, want je streeft geen kapitaal aangroei na.
Dit is geen pleidooi om systematisch voor de hoogste dividenden te gaan: als het rendement te hoog is (bv. > 6%) is daar meestal een reden voor. Spreiding blijft belangrijk maar niet noodzakelijk in 1000 of zo aandelen (15 à 20 is meer dan genoeg). En bovenal: weet wat je koopt.

SparSpaar
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door SparSpaar » 2 augustus 2019, 20:29

Ben zelf 70+ en voel me dus vrij om hierover mijn eigen mening te uiten.

- stabiel inkomen ? kom ongeveer toe met wettelijk pensioen (weinig behoeften, reizen hoeft niet meer); grote uitgaven zoals nieuwe auto: afnemen van kapitaal
- deskundigheid als belegger ? voel me deskundiger dan ooit, met dank aan Internet, Spaargids en Zeezout (vroeger las ik Budget Week maar heb daar welgeteld 1 goede tip opgedaan). Beleg reeds op de beurs van mijn 19 (eerste aandeel was Brouwerij van Haacht)
- einde voelen naderen ? heb de ervaring opgedaan dat zelfs 80-jarigen daar niet aan denken. Vergeet ook de medische vooruitgang niet. Voel me fitter dan op mijn 18 (ben hele dag in beweging).

Beleggen is te plezant om daar als oude pee mee op te houden. Vraag het maar aan suikernonkel Warren Buffett.

ignition
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ignition
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ignition » 2 augustus 2019, 22:37

Rinzwind schreef: ↑1 augustus 2019, 23:12
Rinzwind schreef: ↑21 juli 2019, 17:09 Maar misschien moeten we er toch rekening mee houden dat voor een Belgische gepensioneerde het minder interessant is om nog 90% van 't aandelengedeelte in aandelen in andere munten dan de euro te hebben zitten?
Ik zou graag bovenstaande vraag nog eens terug onder de aandacht brengen: moeten we er rekening mee houden dat voor Amerikanen beleggen in de wereldmarkt nog altijd 60% in de thuismarkt betekent? Terwijl dat voor Europeanen met als thuismarkt de eurozone maar 10% is? Is het aangewezen om in de aandelenportefeuille van de wat oudere belegger de eurozone wat meer te laten doorwegen? Of om bijvoorbeeld IWDA te vervangen door IWDE (IE00B441G979), de euro-hedged variant?
Ik vind het zelf een moeilijke. Ik zou denken als een groot deel van je vermogen in cash zit of euro obligaties of obligaties gehedged naar de euro (bv 40%+ of meer) dat het niet zoveel zin heeft om Europa te overwegen of IWDE te kopen. Exposure aan andere currencies kan ook helpen bij inflatie van de euro bv.

Als je maar een klein gedeelte euro-vastrentend hebt, heeft het misschien wel zin om eurozone wat te overwegen of een deeltje van IWDA te vervangen door IWDE om currency swings wat te verminderen. Als de euro sterker wordt tegenover de dollar is dat vervelend voor IWDA en dan is het wel leuk om wat IWDE te hebben misschien in die jaren. (de laatste 5 jaar is dat enkel in 2017 het geval geweest door de sterker wordende dollar in de andere jaren).

Alleen IWDE is wel duurder (0,55 vs 0,2% TER) en de korte termijn rente in de VS is ook een stuk hoger dan in EU (wat ook weer een extra kost is van ongeveer 2% geloof ik aan de huidige rentevoeten). Als de interestvoeten in EU hoger staan dan in VS zou het weer voordeliger zijn om te hedgen.

Eurozone overwegen, ik weet niet. Ik heb zelf niet zo'n positief gevoel bij de eurozone dus ik hou het maar op market cape weight.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

16 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy