Belegger kan deel Franse dividendtaks recupereren
TIP
Re: Belegger kan deel Franse dividendtaks recupereren
dat document bestaat effectief en heeft bepaalde code. Kan er even niet opkomen. Invullen zou omslachtig zijn, en maar jaarlijks geldig per aandeel. Dus veel werk soms, zien of het de moeite is.
jaarlijks geldig per aandeel zien of het de moeite is
Het is te lang geleden om nog te weten of het ingewikkeld was. Het is me toch gelukt zonder hulp. 1 keer ingevuld en telt nog steeds voor verschillende Franse aandelen. Dit zonder te vernieuwen. Ook voor het deel dat ik op naam plaats. Ik ben niet moeten langsgaan bij mijn vrienden van de belastingen.
Ze rekenen kosten bij het innen van dividend van buitenlandse aandelen. Maar doen ze ook als je niet ingaat op het voordeel.
En natuurlijk bieden andere brokers dit aan en soms voordeliger of gratis.
dubbele-belasting-frankrijk-t16119.html
Het is te lang geleden om nog te weten of het ingewikkeld was. Het is me toch gelukt zonder hulp. 1 keer ingevuld en telt nog steeds voor verschillende Franse aandelen. Dit zonder te vernieuwen. Ook voor het deel dat ik op naam plaats. Ik ben niet moeten langsgaan bij mijn vrienden van de belastingen.
Ze rekenen kosten bij het innen van dividend van buitenlandse aandelen. Maar doen ze ook als je niet ingaat op het voordeel.
En natuurlijk bieden andere brokers dit aan en soms voordeliger of gratis.
dubbele-belasting-frankrijk-t16119.html
Laatst gewijzigd door Nakal op 9 september 2017, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
of m.a.w. fiscaal misbruik door de fiscus zelfThomasDM schreef: ↑9 september 2017, 14:37 Dan toch geen goed nieuws... De staat weigert voorlopig het arrest van het Hof van Cassatie toe te passen.
http://www.tijd.be/netto/belastingen/Fi ... en/9930525Maar nu meldt de FOD Financiën dat het zich niet bij het arrest van het Hof van Cassatie neerlegt. 'De Belgische beleggers kunnen voorlopig niets terugvorderen', zegt Francis Adyns, de woordvoerder van de FOD Financiën.
Nochtans is het Hof van Cassatie het hoogste rechtscollege in ons land. 'We hebben het arrest bestudeerd en menen toch dat we nieuwe argumenten kunnen ontwikkelen voor het Hof van Beroep in Antwerpen', zegt Adyns.
https://twitter.com/MausMichel?t=1&cn=Z ... +272699405
Was net deze thread aan het lezen en blijkbaar bestaan er wel wat misverstanden rond dividenden. Een land kan een bepaald % aan roerende voorheffing bepalen, is haar goed recht. Maar in dubbelbelastingverdragen (dbv) spreken landen af welke bronbelasting er op dividend in hun verhouding mag geheven worden. Dit is typisch 10 of 15%. Dit kan dus lager zijn dan het interne recht van dat land zelf. DBV's zijn verdragen en gaan dus altijd voor op nationaal recht. Ik voeg hieronder het betreffende artikel uit het DBV belgie Frankrijk toe. Bronbelasting in Frankrijk van maximaal 18%. Frankrijk kan dus in principe geen 30% vragen. Belgie mag wel zijn RV nog heffen maar daar speelt dan het FBB(forfait buitenlandse belasting) dit kan voor particuliere belegger zonder de aandelen beroepsmatig te worden gebruikt niet worden toegepast Belgisch recht, maar gaat in tegen het DBV. Dus logische beslissing van Cassatie, FBB is van Europese oorsprong dus veel kans maakt de Belgische fiscus niet als dit voor het Hof van Justitie moet komen. Waar het waarschijnlijk wel zal belanden.
Artikel 15
1. Inkomsten en opbrengsten uit aandelen, uit oprichtersaandelen, uit interestaandelen en uit aandelen van commanditaire vennoten in naamloze vennootschappen, vennootschappen bij wijze van geldschieting, coöperatieve vennootschappen, vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid naar Frans recht en personenvennootschappen met beperkte aansprakelijkheid naar Belgisch recht zijn belastbaar in de verdragsluitende staat waarvan de beneficiant verblijfhouder is.
2. Paragraaf 1 is niet van toepassing indien de beneficiant van de inkomsten en opbrengsten een vaste inrichting in de andere verdragsluitende staat bezit en de aandelen of delen, die de inkomsten en opbrengsten hebben voortgebracht, van de activa van deze inrichting deel uitmaken; in dit geval zijn bedoelde inkomsten en opbrengsten slechts in deze andere staat belastbaar.
3. De verdragsluitende staat waar de inkomsten en opbrengsten hun bron hebben, behoudt het recht deze inkomsten en opbrengsten te onderwerpen aan een bij de bron geheven belasting, waarvan het tarief niet meer dan achttien ten honderd van het bedrag der dividenden mag bedragen; in dat geval wordt de aldus geheven belasting, onder de bij artikel 19 bepaalde voorwaarden, verrekend met de in de andere verdragsluitende staat verschuldigde belasting.
De bevoegde autoriteiten van beide staten plegen overleg omtrent de wijze van toepassing van die beperking.
4. De bron van de in paragraaf 1 hierboven bedoelde inkomsten en opbrengsten is gelegen in de verdragsluitende staat waarvan de schuldenaar van deze inkomsten en opbrengsten verblijfhouder is.
5. De kosteloze uitdeling, door een vennootschap, verblijfhouder van een van beide verdragsluitende staten, van aandelen of maatschappelijke delen ter vertegenwoordiging van naar haar maatschappelijk kapitaal overgeschreven reserves wordt in de andere verdragsluitende staat niet beschouwd, ongeacht de modaliteiten van deze verrichting, als aanleiding gevend tot een uitkering door deze vennootschap van dividenden of andere inkomsten van welkdanige aandelen of delen.
6. Ingeval van fusie van vennootschappen die verblijfhouders van slechts één van beide verdragsluitende staten zijn, worden de kosteloze uitdelingen van aandelen of maatschappelijke delen van de opslorpende of nieuwe vennootschap, die verblijfhouder van dezelfde staat is, in de andere verdragsluitende staat niet geacht uitkeringen van inkomsten te zijn.
Artikel 15
1. Inkomsten en opbrengsten uit aandelen, uit oprichtersaandelen, uit interestaandelen en uit aandelen van commanditaire vennoten in naamloze vennootschappen, vennootschappen bij wijze van geldschieting, coöperatieve vennootschappen, vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid naar Frans recht en personenvennootschappen met beperkte aansprakelijkheid naar Belgisch recht zijn belastbaar in de verdragsluitende staat waarvan de beneficiant verblijfhouder is.
2. Paragraaf 1 is niet van toepassing indien de beneficiant van de inkomsten en opbrengsten een vaste inrichting in de andere verdragsluitende staat bezit en de aandelen of delen, die de inkomsten en opbrengsten hebben voortgebracht, van de activa van deze inrichting deel uitmaken; in dit geval zijn bedoelde inkomsten en opbrengsten slechts in deze andere staat belastbaar.
3. De verdragsluitende staat waar de inkomsten en opbrengsten hun bron hebben, behoudt het recht deze inkomsten en opbrengsten te onderwerpen aan een bij de bron geheven belasting, waarvan het tarief niet meer dan achttien ten honderd van het bedrag der dividenden mag bedragen; in dat geval wordt de aldus geheven belasting, onder de bij artikel 19 bepaalde voorwaarden, verrekend met de in de andere verdragsluitende staat verschuldigde belasting.
De bevoegde autoriteiten van beide staten plegen overleg omtrent de wijze van toepassing van die beperking.
4. De bron van de in paragraaf 1 hierboven bedoelde inkomsten en opbrengsten is gelegen in de verdragsluitende staat waarvan de schuldenaar van deze inkomsten en opbrengsten verblijfhouder is.
5. De kosteloze uitdeling, door een vennootschap, verblijfhouder van een van beide verdragsluitende staten, van aandelen of maatschappelijke delen ter vertegenwoordiging van naar haar maatschappelijk kapitaal overgeschreven reserves wordt in de andere verdragsluitende staat niet beschouwd, ongeacht de modaliteiten van deze verrichting, als aanleiding gevend tot een uitkering door deze vennootschap van dividenden of andere inkomsten van welkdanige aandelen of delen.
6. Ingeval van fusie van vennootschappen die verblijfhouders van slechts één van beide verdragsluitende staten zijn, worden de kosteloze uitdelingen van aandelen of maatschappelijke delen van de opslorpende of nieuwe vennootschap, die verblijfhouder van dezelfde staat is, in de andere verdragsluitende staat niet geacht uitkeringen van inkomsten te zijn.
Is iemand van plan de terugvordering te vragen zoals beschreven in De Tijd?
https://www.tijd.be/nieuws/archief/Teru ... ol/9930804
https://www.tijd.be/nieuws/archief/Teru ... ol/9930804
Heeft al iemand een terugvordering gevraagd?
Ik heb deze week mijn bezwaarschrift verstuurd
Ik heb deze week mijn bezwaarschrift verstuurd