beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
spaardertje
- Jr. Member

- Berichten: 51
- Lid geworden op: 21 okt 2008
- Contacteer:
beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
Aangezien beleggingen in AUD of TRY een veel hogere rente geven dan in euro, denk ik erover wat geld in dergelijke obligaties te steken (vb Europese Investeringsbank - TRY - 6,75 % - einddatum 2014).
Het enige wat me tegenhoudt is het wisselkoersrisico.
Hoe staan jullie tegenover beleggingen in deze munten ? Hoe groot schatten jullie het wisselkoersrisico in ?
Het enige wat me tegenhoudt is het wisselkoersrisico.
Hoe staan jullie tegenover beleggingen in deze munten ? Hoe groot schatten jullie het wisselkoersrisico in ?
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
waarom zou men dit nu juist aanbieden ??spaardertje schreef:Aangezien beleggingen in AUD of TRY een veel hogere rente geven dan in euro, denk ik erover wat geld in dergelijke obligaties te steken (vb Europese Investeringsbank - TRY - 6,75 % - einddatum 2014).
Het enige wat me tegenhoudt is het wisselkoersrisico.
Hoe staan jullie tegenover beleggingen in deze munten ? Hoe groot schatten jullie het wisselkoersrisico in ?
men gaat er van uit , dat men minder moet terug betalen op einddatum.
of dat zo gaat zijn ?
in een gespreide portefeuille misschien wel een gokje om te doen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
Beter was natuurlijk dit vorig jaar te kopen: toen heb ik bijv. een obligatie in TRY gekocht met 11% bruto rendement én stond TRY lager gewaardeerd.spaardertje schreef:Aangezien beleggingen in AUD of TRY een veel hogere rente geven dan in euro, denk ik erover wat geld in dergelijke obligaties te steken (vb Europese Investeringsbank - TRY - 6,75 % - einddatum 2014).
Het enige wat me tegenhoudt is het wisselkoersrisico.
Hoe staan jullie tegenover beleggingen in deze munten ? Hoe groot schatten jullie het wisselkoersrisico in ?
Maar lijkt mij toch een goede belegging aangezien beide munten waarschijnlijk in waarde zullen stijgen tov de euro.
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
Dit is de grafiek van de AUD/EUR verhouding van de afgelopen 5 jaar

De AUD staat dus momenteel heel erg hoog, hoger dan het historisch gemiddelde.
Wie beleggingen in AUD heeft, zal mogelijks al door zijn bank zijn aangeraden om winst te nemen op de koers en te verkopen. Nu nog in de AUD instappen is dus een risico op toekomstige dalingen en koersverlies.
Dit is de TRY/EUR grafiek:

Met een land als Turkije is er altijd gevaar op fikse koersschommelingen, alhoewel de TRY zeker niet al te hoog staat momenteel. Maar enkel voor wie dus bereid is om het muntrisico te aanvaarden, want 1 ding is zeker: muntkoersen zijn echt onvoorspelbaar.
De AUD staat dus momenteel heel erg hoog, hoger dan het historisch gemiddelde.
Wie beleggingen in AUD heeft, zal mogelijks al door zijn bank zijn aangeraden om winst te nemen op de koers en te verkopen. Nu nog in de AUD instappen is dus een risico op toekomstige dalingen en koersverlies.
Dit is de TRY/EUR grafiek:
Met een land als Turkije is er altijd gevaar op fikse koersschommelingen, alhoewel de TRY zeker niet al te hoog staat momenteel. Maar enkel voor wie dus bereid is om het muntrisico te aanvaarden, want 1 ding is zeker: muntkoersen zijn echt onvoorspelbaar.
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
Robokat, ik volg uw redeneringen niet.
Muntkoersen zijn juist wel voorspelbaar en houden rekening met de economieën van de desbetreffende landen.
Zowel de Australische als de Turkse economie worden verwacht sterker te presteren dan de Europese.
Ik zou zeggen, we zullen binnen een jaar eens zien of uw redenering met gemiddelden steek houdt...
Muntkoersen zijn juist wel voorspelbaar en houden rekening met de economieën van de desbetreffende landen.
Zowel de Australische als de Turkse economie worden verwacht sterker te presteren dan de Europese.
Ik zou zeggen, we zullen binnen een jaar eens zien of uw redenering met gemiddelden steek houdt...
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
Ik heb in het verleden al verschillende beleggingen gedaan in vreemde munten op aanbevelen van mijn (toenmalige) beleggingsadviseurs: "die munt gaat zus of zo doen, want de economische vooruitzichten ..."
Intussen heb ik door scha en schande geleerd dat de voorspelbaarheid van munten zo goed als onbestaande is, en zeker op korte termijn.
Toen de FED enige tijd geleden aankondigde dat ze dollars gingen bijdrukken, verwachte alle experten dat de dollar van 1,40 naar 1,50 ging gaan. Enkele weken later stond hij aan 1,28. Voor de voorspellingen van 2011 ga je evenveel experten vinden die denken dat de dollar op het einde van het jaar op 1,20 euro staat als op 1,50 euro, als op de huidige koers.
Of het vergelijken tov historische gemiddelden zinvol is ? Beschouw het hooguit als een zekere risico indicator van de grootte van een mogelijk verlies. Niet een indicatie van wat de munt effectief gaat doen en zeker niet op een korte periode van 1 jaar.
Persoonlijk hou ik mijn AUD beleggingen aan, maar ik heb die wel aan veel lagere koersen gekocht en heb dus een flinke buffer voor dalingen. Maar AUD bijkopen doe ik wel niet meer.
Intussen heb ik door scha en schande geleerd dat de voorspelbaarheid van munten zo goed als onbestaande is, en zeker op korte termijn.
Toen de FED enige tijd geleden aankondigde dat ze dollars gingen bijdrukken, verwachte alle experten dat de dollar van 1,40 naar 1,50 ging gaan. Enkele weken later stond hij aan 1,28. Voor de voorspellingen van 2011 ga je evenveel experten vinden die denken dat de dollar op het einde van het jaar op 1,20 euro staat als op 1,50 euro, als op de huidige koers.
Of het vergelijken tov historische gemiddelden zinvol is ? Beschouw het hooguit als een zekere risico indicator van de grootte van een mogelijk verlies. Niet een indicatie van wat de munt effectief gaat doen en zeker niet op een korte periode van 1 jaar.
Persoonlijk hou ik mijn AUD beleggingen aan, maar ik heb die wel aan veel lagere koersen gekocht en heb dus een flinke buffer voor dalingen. Maar AUD bijkopen doe ik wel niet meer.
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
AUD: Historisch gezien staat de AUD hoog en de overeenkomende rente laag. Ik ben dus ook geen voorstander meer om AUD aan te kopen. In tegendeel, ik heb zelfs een deel verkocht van een obligatie die op vervaldag kwam. Ik heb nog wel lopende obligaties in AUD (aankoop aan lagere koers), gespreide aankopen indachtig.
TRY: De koers van de munt staat historisch gezien relatief niet al te hoog. De rente, die moet dienen als buffer voor een dalende muntkoers, is daarentegen relatief laag. Hier zit men dus met een dilemma. Een voorstander van deze munt rekent dus op een muntkoersstijging, hetgeen best mogelijk is.
De redenering van Robokat i.v.m. met muntkoersschommelingen kan ik volledig onderschrijven.
TRY: De koers van de munt staat historisch gezien relatief niet al te hoog. De rente, die moet dienen als buffer voor een dalende muntkoers, is daarentegen relatief laag. Hier zit men dus met een dilemma. Een voorstander van deze munt rekent dus op een muntkoersstijging, hetgeen best mogelijk is.
De redenering van Robokat i.v.m. met muntkoersschommelingen kan ik volledig onderschrijven.
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
Instappen in TRY obligatie (van EIB bv.) stilaan te overwegen ? Eur/try ondertussen gestegen tot 2.55. Ook tips rond zero coupon of normale obligatie graag. Thx
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
En wat met NOK of ZAR? Iemand een visie hieromtrent?
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
Van deze beide munten moet je goed beseffen dat er een 'groot' risico is op daling van de munt, en dat een wisselkoers verlies tot 40 % en meer mogelijk is. Dit is dus geen veilige belegging zoals een spaarboekje, kasbon of termijnrekening in Euro. Beperk dus je inleg in deze munten tot maximum 5 % van je besteedbare vermogen. Je loopt immers het risico een 'groot' gedeelte van je geld te verliezen. Uiteraard kun je ook speculeren op een stijging van de munten, maar gezien de historische hoogte van de AUD is hier de kans op een stijging van de munt uiterst klein, voor Turkije is dit echt gokken, laat je niet verblinden door de hoge intrest op de munt, het wisselrisico is immers groot, en de kans op 'groot' kapitaalverlies loert om de hoek. Kortom: Wil je een gokje wagen, beperk de bedragen tot 5 % van je vermogen.
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
Voor zover ik enig zicht heb groeit en bloeit de Noorse economie nog altijd erg goed. Dus met de huidige wisselkoersen vrees ik dat je dure kronen zult kopen. Zulke munten moet je kopen als de euro hoog staat, dus niet nu.
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
eur/try is al +25% dit jaar, maar waar dat stopt is uiteraard een gok
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
Beleg reeds jaren vastrentende obligaties in AUD en NZD. Om het muntrisico te vermijden herbeleg ik telkens rondom afloopdatum in dezelfde munt. TRY veel te onstabiel om in te beleggen. NOK SEK = te laat = iedereen wil hierin beleggen momenteel ... Voor opvolging wisselkoersen gebruik ik volgende site http://www.wisselkoersen.nl/ 
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
omwille van de diversificatie : belegging in Turkse Lira tot eind 2013 ; volgens de bank zou er binnen de 12 maanden een appreciatie van de Turkse Lira komen. Ben ik hier weer te optimist ??
Re: beleggingen in Australische dollar of Turkse Lira ?
Waarschijnlijk heeft uw bankier een glazen bol, maar ik zou toch zeer voorzichtig zijn.




