Beleggingsfonds - Rendement
TIP
Beleggingsfonds - Rendement
Voor alle zekerheid even een vraag in verband met het berekenen van het rendement van een beleggingsfonds. Bij de meeste beleggingsfondsen word het rendement uitgedrukt in een netto jaarrendement. Om een vergelijking te kunnen maken met een klassieke spaarrekening, moet dit omgerekend worden naar een maandelijks rendement. Correct ?
Dit wil dus zeggen, dat als er bijvoorbeeld in 2014 een netto jaarrendement gehaald werd van 10% dit overeen komt met 0,797%, als er 15% als netto jaarrendement gehaald werd dit overeenkomt met 1,171%, enz...
Als bovenstaande helemaal correct is, doet een beleggingsfonds nauwelijks beter dan een klassieke spaarrekening die dan nog het voordeel heeft van geen enkel risico te hebben. Of is mijn redenering ergens verkeerd ?
Dank u
Dit wil dus zeggen, dat als er bijvoorbeeld in 2014 een netto jaarrendement gehaald werd van 10% dit overeen komt met 0,797%, als er 15% als netto jaarrendement gehaald werd dit overeenkomt met 1,171%, enz...
Als bovenstaande helemaal correct is, doet een beleggingsfonds nauwelijks beter dan een klassieke spaarrekening die dan nog het voordeel heeft van geen enkel risico te hebben. Of is mijn redenering ergens verkeerd ?
Dank u
Re: Beleggingsfonds - Rendement
Euh... ik denk dat jij het jaarrendement van een spaarrekening voor maandrement houdt.
Spaarrentes worden altijd op jaarbasis uitgedrukt. Vandaag de dag tussen 0.20% en 2.00%.
Spaarrentes worden altijd op jaarbasis uitgedrukt. Vandaag de dag tussen 0.20% en 2.00%.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Alleen correct als jij een spaarrekening hebt met een jaarrendement van meer dan 10%Cold_ schreef:Om een vergelijking te kunnen maken met een klassieke spaarrekening, moet dit omgerekend worden naar een maandelijks rendement. Correct ?

Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Had al zo mijn twijfels 
Als je dan op de productfiche van een beleggingsfonds een grafiek ziet staan met een netto jaarrendement van 10%, hoe moet je dat dan interpreteren / berekenen om het te kunnen vergelijken met de spaarrente van een klassiek spaarboekje ?

Als je dan op de productfiche van een beleggingsfonds een grafiek ziet staan met een netto jaarrendement van 10%, hoe moet je dat dan interpreteren / berekenen om het te kunnen vergelijken met de spaarrente van een klassiek spaarboekje ?
Heel eenvoudig hoor :
Stel dat je fonds 10% opbracht over het jaar (=winst volgens productfiche, min de eventuele kosten), en je spaarboekje 1%, dan heeft je fonds 10 keer beter gepresteerd dan je spaarrekening.
Min nog eventuele taksen, natuurlijk. Die kan je op beide produkten hebben.
Je moet het echt niet verder zoeken
Carl
Stel dat je fonds 10% opbracht over het jaar (=winst volgens productfiche, min de eventuele kosten), en je spaarboekje 1%, dan heeft je fonds 10 keer beter gepresteerd dan je spaarrekening.
Min nog eventuele taksen, natuurlijk. Die kan je op beide produkten hebben.
Je moet het echt niet verder zoeken

Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Is beetje genuanceerder rond beurstaks en RV enz. Fonds doet inderdaad veeeeel beter dan een boekje, maar met een belangrijk verschil: met een boekje ben je vrijwel zeker dat je op t einde van het jaar 1 à 2 % "winst" hebt. Met een fonds kan het goed zijn dat je 20% verlies hebt. Om het jaar erna 50% winst te maken
Klopt...
Er zijn natuurlijk ook fondsen die iets minder risicovol zijn, en waar die 50% nog nooit gezien is.
Er zijn natuurlijk ook fondsen die iets minder risicovol zijn, en waar die 50% nog nooit gezien is.