Beleggingsplan
TIP
Beleggingsplan
Beste,
Ben een leek in beleggen, maar ik zou er toch graag eens aan beginnen.
Ik heb reeds met een beleggingsadviseur gepraat van Axa.
Die adviseerde me enkele fondsen (robotica ed), small caps,... wat zij dan uitpluizen, zodat ik me daar niet perse in hoef te verdiepen. Elke maand bvb 300 euro/maand, 5jaar lang.
Nadeel is, 2%instapkosten...
Welke beleggingsplannen kunnen jullie me adviseren? Misschien zijn er wel betere zonder instapkosten?
Ik wil het wel wat uit handen geven.
Bedankt alvast
Ben een leek in beleggen, maar ik zou er toch graag eens aan beginnen.
Die adviseerde me enkele fondsen (robotica ed), small caps,... wat zij dan uitpluizen, zodat ik me daar niet perse in hoef te verdiepen. Elke maand bvb 300 euro/maand, 5jaar lang.
Welke beleggingsplannen kunnen jullie me adviseren? Misschien zijn er wel betere zonder instapkosten?
Ik wil het wel wat uit handen geven.
Bedankt alvast
Re: Beleggingsplan
Als je wilt beleggen maar je wil je er niet echt in verdiepen begin dan eens met het draadje bogleheads te lezen. Komt er op neer dat je met 3 ETF's (een ETF moet je zien als een index die samengeperst is tot 1 aandeel) een goede verdeling kunt bekomen over de beursgenoteerde bedrijven over de hele wereld. Wil je het makkelijker dan kan je voor de circa 1600 grootste bedrijven ter wereld kiezen (IWDA). Wil je het zo low cost mogelijk dan moet je een rekening openen bij DeGiro want daar kan je IWDA zonder transactiekosten aankopen. Staat tegenover dat je die rekening dan wel aan moet geven bij vadertje staat.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En dan nog een jaarlijkse kost van 1,5-2%.Delete schreef: ↑10 juni 2019, 16:38 Ben een leek in beleggen, maar ik zou er toch graag eens aan beginnen.
Met helemaal geen zekerheid dat ze het beter doen dan het 'gemiddelde'.
Je kan veel zelf doen, met garantie van het 'gemiddelde' - voor kosten .. en de kosten van het zelf te doen zijn veel lager dan het beleggingsplan.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hallo Delete,
Als je je eerste stapjes op de beurs zet, doe je dat best gespreid over meerdere fondsen, en voor langere tijd. Zo leer je omgaan met stijgingen en dalingen, en wat de impact is : winst/verlies, maar ook minder/meer kopen voor hetzelfde bedrag.
Zelf kan ik je Keyplan aanraden. Er loopt zelfs nu een actie om klant te worden bij Keytrade, en dan krijgen we beiden 50 euro. Indien interesse, stuur me zeker een persoonlijk bericht.
Je kan hier kiezen uit 3 voorgedefinieerde plannen, maar de resultaten zijn pover. De 7 fondsen die ik heb, doen het stukken beter : +20%. Indien interesse, laat maar weten, dan stuur ik je die gegevens ook.
Keyplan is volledige geautomatiseerd. Je moet alleen zorgen dat het bedrag op de 1e van de maand op je zichtrekening staat, en vanaf dan loopt alles automatisch.
De fondsen zelf hebben wel een beheerskost, maar die zit al in de koers verrekend. Voor de rest moet je bij Keytrade en Keyplan geen kosten betalen, zolang je je plan minstens 5 jaar aanhoudt.
En doet er zich een moeilijke periode voor, en wil je het bedrag verminderen of je plan pauzeren (een periode niet kopen), dat is allemaal mogelijk. Het is een heel flexibel systeem.
Veel succes !
Als je je eerste stapjes op de beurs zet, doe je dat best gespreid over meerdere fondsen, en voor langere tijd. Zo leer je omgaan met stijgingen en dalingen, en wat de impact is : winst/verlies, maar ook minder/meer kopen voor hetzelfde bedrag.
Zelf kan ik je Keyplan aanraden. Er loopt zelfs nu een actie om klant te worden bij Keytrade, en dan krijgen we beiden 50 euro. Indien interesse, stuur me zeker een persoonlijk bericht.
Je kan hier kiezen uit 3 voorgedefinieerde plannen, maar de resultaten zijn pover. De 7 fondsen die ik heb, doen het stukken beter : +20%. Indien interesse, laat maar weten, dan stuur ik je die gegevens ook.
Keyplan is volledige geautomatiseerd. Je moet alleen zorgen dat het bedrag op de 1e van de maand op je zichtrekening staat, en vanaf dan loopt alles automatisch.
De fondsen zelf hebben wel een beheerskost, maar die zit al in de koers verrekend. Voor de rest moet je bij Keytrade en Keyplan geen kosten betalen, zolang je je plan minstens 5 jaar aanhoudt.
En doet er zich een moeilijke periode voor, en wil je het bedrag verminderen of je plan pauzeren (een periode niet kopen), dat is allemaal mogelijk. Het is een heel flexibel systeem.
Veel succes !
Waarom niet het mixer fonds 
Dat vind ik altijd gevaarlijk.
Wat Jan87 zegt is gouden raad. Hou het bij ETF's en blijf ver weg van de fondsen die de banken aanbieden als je je er niet in wil verdiepen. Denk dat je The Bogleheads' Guide to Investing zo online wel ergens kan vinden. Dan heb je toch al een idee van hoe het in elkaar steekt. En natuurlijk de draadjes hier en elders. Je zult er toch een minimum aan tijd en energie moeten insteken, daar kun je niet omheen en je zult je die moeite ook niet beklagen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
jantubaman
- Full Member

- Contacteer:
Je kan ook bijvoorbeeld bij MeDirect 100€ per maand in een fonds beleggen. Eens je dan 3000€ hebt belegd, kan je het verkopen en de respectievelijke ETF kopen.daarna kan je terug beleggen 100€/maand en kan je het proces herhalen. Een beetje spreiden tussen actieve fondsen en ETF kan geen kwaad. IMOB7H4long schreef: ↑10 juni 2019, 18:15En dan nog een jaarlijkse kost van 1,5-2%.Delete schreef: ↑10 juni 2019, 16:38 Ben een leek in beleggen, maar ik zou er toch graag eens aan beginnen.
Met helemaal geen zekerheid dat ze het beter doen dan het 'gemiddelde'.
Je kan veel zelf doen, met garantie van het 'gemiddelde' - voor kosten .. en de kosten van het zelf te doen zijn veel lager dan het beleggingsplan.
Eerste regel bij beleggen: betaal geen instapkosten.
Tweede regel: hou je jaarlijkse beheerskost zo laag mogelijk.
En dus, bij afleiding: blijf weg van grootbanken en anderen die U instapkosten willen aanrekenen voor het zogenaamde "advies".
Sluit me aan bij het advies hierboven over ETF's, zeker als je geen stockpicking wil doen.
Zelf kan ik het niet laten om individuele aandelen te kopen, maar ik beweer zeker niet dat ik beter doe dan de ETFs.
Tweede regel: hou je jaarlijkse beheerskost zo laag mogelijk.
En dus, bij afleiding: blijf weg van grootbanken en anderen die U instapkosten willen aanrekenen voor het zogenaamde "advies".
Sluit me aan bij het advies hierboven over ETF's, zeker als je geen stockpicking wil doen.
Zelf kan ik het niet laten om individuele aandelen te kopen, maar ik beweer zeker niet dat ik beter doe dan de ETFs.
Koop dit koop dat dat leest men hier , 't zijn toch andermans centjes.
Wat hier niet te lezen is het heden een goed moment om zijn centjes in de beurs steken.
Bij de verkopers van eender wat niet zo belangrijk of het heden een goed instap moment is.
Wat hier niet te lezen is het heden een goed moment om zijn centjes in de beurs steken.
Bij de verkopers van eender wat niet zo belangrijk of het heden een goed instap moment is.
Estate Guru believer.
Dat betekent dat je best alles in je wollen sok steekt ? geen instapkosten en geen beheerskost en ook nog geen taks?
of is er nog een Nulde regel, maximaliseer je verwacht rendement rekening houdend met risico dat ke wenst te lopen ?
Niemand weet wat een 'goed instapmoment' is.
Daarom stelt iedereen hier en de brave man bij Axa voor om gespreid in te stappen. Dat is de enige eenvoudige manier om het probleem van een goed instapmoment kiezen te omzeilen.
Idem hier.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ooit van dollar cost averaging gehoord? Dat lijkt mij een goede strategie omdat de markt bokkensprongen maakt waar geen logica in zit, of door zoveel factoren beïnvloed wordt dat een normaal mens nooit al die data kan verzamelen.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Eerste is onzin, de "mot" genaamd inflatie vreet elk jaar een groter stuk van je sok weg.
Tweede: idd, alleen zijn de meeste mensen zo risicoavers dat het moeilijk is om rendement te halen.
De veiligste belegging vandaag moeten duitse staatsobligaties zijn, en die brengen dus niks op, ook daar vreet de inflatie je kapitaal langzaam op.
De grote vraag is waarom mensen zo risicoavers zijn.
Als je tijd hebt, en wat meer geld, dan kan je gerust wat risico lopen.
Stel dat ik 30 ben (I wish), en ik heb een eerste woning gekocht, en kom mooi rond met mijn inkomen.
Dan kan ik gerust vol in aandelen beleggen (na het opzij houden van een buffer), vermits mijn beleggingshorizon zeer lang is.
Voor degene die op pensioen gaat en elke maand bv 1000€ uit een kapitaal van pakweg 1.000.000 wil halen, die moet ook niet direct naar de laagste risicoklasse. Zelfs bij een beurscrash heeft die niet direct alle geld nodig, en kan een crisis gerust wat uit zitten.
Maar wat je niet wil is dat er 3 tussenpersonen elk vast 1,5% - 2% per jaar van je kapitaal aflikken voor je een beetje rendement haalt. Dat moet je tegengaan!
Bedankt allen voor de info.
Nu weet ik weer waarom ik nog niet de sprong heb gewaagd om te beleggen.
Om zeker geen geld te verliezen, zou ik in feite zelf tijd moeten investeren en me erin verdiepen.
Feit is dat de beurs, aandelen, obligaties en weet ik wat allemaal me echt niet boeit, dus dat ga ik niet doen...
Nog een beetje verder zoeken lijkt me
Nu weet ik weer waarom ik nog niet de sprong heb gewaagd om te beleggen.
Om zeker geen geld te verliezen, zou ik in feite zelf tijd moeten investeren en me erin verdiepen.
Feit is dat de beurs, aandelen, obligaties en weet ik wat allemaal me echt niet boeit, dus dat ga ik niet doen...
Nog een beetje verder zoeken lijkt me