Beleggingsresultaten
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggingsresultaten
robokat schreef:
- zeer defensief: 3,25% tot 5,50%
- defensief: 3,50% tot 6,75%
- dynamisch: 3,75% tot 7,50%
- zeer dynamisch: 4% tot 8%.
Zijn dit netto percentages, of moet de inflatie hier nog afgetrokken worden?
Re: Beleggingsresultaten
Ik zit juist te denken aan een uitspraak van mijn moeder (ergens in de late jaren 90) die stelde dat als men een netto opbrengst heeft van 5 % , men tevreden mag zijn. Maar om nu alles in Ecopower te steken?
Los van inflatie, is dus een kasbon van 5% netto in haar ogen ook een goede belegging.
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 
Re: Beleggingsresultaten
Bedankt voor de feedback, dit is inderdaad 'the grand total'. In the beginning, there was only cash.robin hannelore schreef:70 % Carmignac P is voor mij veel te veel. Je nieuwe ontwerp op vlak van fondsen vind ik een stuk beter.
Het enige wat voor mij niet duidelijk is of je al je geld in fondsen belegd of je enkel nu spreekt over de afdeling fondsen? Ikzelf ben momenteel ook nog volop mijn portefeuille aan het uitdokteren maar momenteel tracht ik een evenwicht te vinden tussen defensief en agressief. En aandelenfondsen vallen in principe automatisch onder agressief, zelfs CP. Mijn beleggingshorizon is momenteel 2040 inzake fondsen.
Mijn situatie is momenteel 50 % cash, 30 % fondsen en dan nog 20 % Tak 21 en Ecopower. Ecopower valt onder de afdeling defensief. Maar momenteel nog volop alles aan het uitzoeken. Vandaar ook de grote hoeveelheid cash.
Begin vorig jaar had ik ook nog het merendeel in cash, ruwweg 75%, er gebeurde niet veel mee en ik zocht ook de gulden middenweg (tussen die combinatie cash met hoog risico fondsen). Op zoek naar een veilige haven met meer groei dan een spaarrekening of termijnrekening, heb ik dan structureel cash in Patrimoine geïnvesteerd (daarmee dat het nu zo vol steekt met CP). Mettertijd is mijn visie en doelstelling veranderd: Vroeger (tot vorig jaar) spaarde ik vooral geld op spaarrekeningen voor een huis te kopen, zoals elke modale Belg (maar dan eindig je ook als modale Belg). Intussen streef ik naar een portfolio dat op termijn voldoende critical mass haalt om van te leven terwijl het verder aangroeit. The end justifies the means.
Re: Beleggingsresultaten
@ Phase: juist nog een spontane bedenking van mijzelf, gezien we min of meer tot dezelfde leefstijdscategorie behoren. (denk ik toch). Als je belegt op een termijn van 30 jaar, kan je eventueel wel een groot overwicht steken in fonden, dit is te verantwoorden. Of indien je weet dat je dit geld normaal nooit nodig hebt, maar je mag 1 ding nooit vergeten en dat is de maand " september 2008". Ik spreek niet zozeer in functie van je geld zelf maar in functie van je nachtrust. Ik geloof geen (robo)kat dat je als de beurs crasht zoals toen, dat je dit mentaal niet raakt. Mijn vader toen meegemaakt en ik weet genoeg!
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 
Re: Beleggingsresultaten
Precies, je bent jong en je wil wat, and time is on your side. Als je toch risico wil nemen lijkt er mij geen beter moment dan wanneer je jong bent, om dit dan geleidelijk aan af te bouwen naarmate je ouder wordt (b.v.b. volgens de regel 100 - leeftijd = percentage dat je verantwoord in aandelen(fondsen) kan investeren). Trouwens, precies die kostbare nachtrust is de reden dat ik enkel in beleggingsfondsen zit, wegens de inherente spreiding die ze bieden en het feit dat je in principe rechtstreeks eigenaar bent van de onderliggende waarden waarin het fonds belegt. Het zal zeker even vies doen bij de volgende downer, maar ik probeer mijn denkwijze af te stemmen op de realiteit, en momenten van dalingen te bekijken als opportuniteiten om aan spotprijzen bij te kopen i.p.v. virtueel verlies. Voorlopig enkel nog maar een testritje Kaupthing+AGDL moeten ervaren, daar dacht ik echt dat alles weg was, dus ik heb zo iets van, de kans dat 1 van deze fondsen er helemaal onderuit zou gaan (buiten HiQ misschien) acht ik klein, en verlies is niets dat je niet kunt compenseren, with the right tools / alternatives. 
Re: Beleggingsresultaten
Interessante logica: als ik dus een portefeuile creeër met alle beleggingen op lange termijn (min 5 jaar) is de standaard 70/30. Ik zal het onthouden! Phase
Voor geld minder dan 5 jaar heb ik momenteel de indruk dat de beste belegging een hoogrendementsspaarboekje bij DB en Rabobank is. Ik heb echt geen flauw benul van andere, deftige alternatieven. De meeste obligaties bieden op die termijn weinig echt meer aan, zeker indien je enig risico schuwt.
Voor geld minder dan 5 jaar heb ik momenteel de indruk dat de beste belegging een hoogrendementsspaarboekje bij DB en Rabobank is. Ik heb echt geen flauw benul van andere, deftige alternatieven. De meeste obligaties bieden op die termijn weinig echt meer aan, zeker indien je enig risico schuwt.
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 
Re: Beleggingsresultaten
Inderdaad Robin als de beurs crasht dan heb ik ook slapeloze nachten .... maar als ze goed gaat .... het ik dat ookrobin hannelore schreef:@ Phase: juist nog een spontane bedenking van mijzelf, gezien we min of meer tot dezelfde leefstijdscategorie behoren. (denk ik toch). Als je belegt op een termijn van 30 jaar, kan je eventueel wel een groot overwicht steken in fonden, dit is te verantwoorden. Of indien je weet dat je dit geld normaal nooit nodig hebt, maar je mag 1 ding nooit vergeten en dat is de maand " september 2008". Ik spreek niet zozeer in functie van je geld zelf maar in functie van je nachtrust. Ik geloof geen (robo)kat dat je als de beurs crasht zoals toen, dat je dit mentaal niet raakt. Mijn vader toen meegemaakt en ik weet genoeg!
Re: Beleggingsresultaten
insider schreef: Inderdaad Robin als de beurs crasht dan heb ik ook slapeloze nachten .... maar als ze goed gaat .... het ik dat ook
+1
Re: Beleggingsresultaten
Ik heb écht geen slapeloze nachten gehad in 2008/9, ik zat toen met een maximum verlies van 22 a 23% en dacht steeds dat het wel goed zou komen, gewoon in de markt blijven en wachten (ik ben 53 en heb al wat crisissen zien passeren)... hoe dom kan je (nog) zijn! Ik had veel geld kunnen verdienen: gewoon uit de markt stappen, de boel laten zakken en daarna terug instappen (ergens op het "nulpunt" - we doen niet aan market timing niwaarinsider schreef:Inderdaad Robin als de beurs crasht dan heb ik ook slapeloze nachten .... maar als ze goed gaat .... het ik dat ookrobin hannelore schreef:@ Phase: juist nog een spontane bedenking van mijzelf, gezien we min of meer tot dezelfde leefstijdscategorie behoren. (denk ik toch). Als je belegt op een termijn van 30 jaar, kan je eventueel wel een groot overwicht steken in fonden, dit is te verantwoorden. Of indien je weet dat je dit geld normaal nooit nodig hebt, maar je mag 1 ding nooit vergeten en dat is de maand " september 2008". Ik spreek niet zozeer in functie van je geld zelf maar in functie van je nachtrust. Ik geloof geen (robo)kat dat je als de beurs crasht zoals toen, dat je dit mentaal niet raakt. Mijn vader toen meegemaakt en ik weet genoeg!
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Beleggingsresultaten
70% in Carmignac P is inderdaad veel te veel. Resultaten uit het verleden zijn geen garantie...robin hannelore schreef:70 % Carmignac P is voor mij veel te veel. Je nieuwe ontwerp op vlak van fondsen vind ik een stuk beter.
...
Mijn situatie is momenteel 50 % cash, 30 % fondsen en dan nog 20 % Tak 21 en Ecopower. Ecopower valt onder de afdeling defensief. Maar momenteel nog volop alles aan het uitzoeken. Vandaar ook de grote hoeveelheid cash.
"50% cash", dat is nog meer dan mijn 43% momenteel. Ik blijf momenteel even aan de kant staan vanwege stijgen rente, einde QE2 en herpositionering van mijn portfolio.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Beleggingsresultaten
Update 2010-2011.
Ik sluit het jaar een 14-tal dagen vroeger af wegens later geen tijd:
viewtopic.php?f=5&t=10524&p=87464#p87464" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus netto: 2,89% sjaars
Brutto: iets meer dan 7%
Ik sluit het jaar een 14-tal dagen vroeger af wegens later geen tijd:
viewtopic.php?f=5&t=10524&p=87464#p87464" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus netto: 2,89% sjaars
Brutto: iets meer dan 7%
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Beleggingsresultaten
Ik sluit dit jaar één week vroeger af:
2006-2007 + 3.69% netto (groei 6,69%)
2007-2008 - 2.71% netto (groei 5,94)
2008-2009 - 4.43% netto (groei 3,36%)
2009-2010 + 13,97% netto (groei 33,31%)
2010-2011 + 4,95% netto (groei = 43,38%)
2011-2012 + 2,98% netto (groei = 53,61% sinds september 2006)
Huidige allocatie:
14% aandelen
7% commodities & vastgoed
8% goud & zilver
22% bonds
6% hedge funds
13% tak 21 en pensioensparen
30% cash
Netto niet vet, maar ik kan nog net de inflatie bijhouden.
Ik wens iedereen veel succes!
2006-2007 + 3.69% netto (groei 6,69%)
2007-2008 - 2.71% netto (groei 5,94)
2008-2009 - 4.43% netto (groei 3,36%)
2009-2010 + 13,97% netto (groei 33,31%)
2010-2011 + 4,95% netto (groei = 43,38%)
2011-2012 + 2,98% netto (groei = 53,61% sinds september 2006)
Huidige allocatie:
14% aandelen
7% commodities & vastgoed
8% goud & zilver
22% bonds
6% hedge funds
13% tak 21 en pensioensparen
30% cash
Netto niet vet, maar ik kan nog net de inflatie bijhouden.
Ik wens iedereen veel succes!
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Beleggingsresultaten
inflatie bijhouden is goed hé spaarplan, da's tenslotte toch de doelstelling meen ik. Met het gespaarde kapitaal uw koopkracht proberen te behouden.
Re: Beleggingsresultaten
Een mens wil altijd meer maar ik vrees dat mijn dadendrang in de weg staat: http://www.marketwatch.com/lazyportfoli ... -portfolio" onclick="window.open(this.href);return false; 
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Beleggingsresultaten
Ik sluit dit jaar weer af:
2006-2007 + 3.69% netto (groei 6,69%)
2007-2008 - 2.71% netto (groei 5,94)
2008-2009 - 4.43% netto (groei 3,36%)
2009-2010 + 13,97% netto (groei 33,31%)
2010-2011 + 4,95% netto (groei = 43,38%)
2011-2012 + 2,98% netto (groei = 53,61%)
2012-2013 -1,1% netto (groei = 56,89% sinds september 2006)
Huidige allocatie ongeveer (weinig verandering sinds 2012):
16% aandelen
7% commodities & vastgoed
7% goud & zilver
18% bonds
7% hedge funds
14% tak 21 en pensioensparen
31% cash
2012-2013 = Netto een verlies.
Ik wens iedereen veel succes!
2006-2007 + 3.69% netto (groei 6,69%)
2007-2008 - 2.71% netto (groei 5,94)
2008-2009 - 4.43% netto (groei 3,36%)
2009-2010 + 13,97% netto (groei 33,31%)
2010-2011 + 4,95% netto (groei = 43,38%)
2011-2012 + 2,98% netto (groei = 53,61%)
2012-2013 -1,1% netto (groei = 56,89% sinds september 2006)
Huidige allocatie ongeveer (weinig verandering sinds 2012):
16% aandelen
7% commodities & vastgoed
7% goud & zilver
18% bonds
7% hedge funds
14% tak 21 en pensioensparen
31% cash
2012-2013 = Netto een verlies.
Ik wens iedereen veel succes!
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.

