Beleggingsverzekering (Tak 23) Belfius Invest Accelerator 07-2026
Beleggingsverzekering (Tak 23) Belfius Invest Accelerator 07-2026
Ik heb een bedrag dat dient belegd te worden (LT). Naast de spreiding in Fondsen (aandelen, obligaties, vastgoed), spaarboekje, ... wil ik ook een deel in een beleggingsverzekering steken. Om niet een laag netto-rendement via een Tak 21 spaarverzekering te bekomen zou ik willen opteren voor een Tak 23 beleggingsverzekering (Beleggingsverzekering (Tak 23) Belfius Invest Accelerator 07-2026): hierbij wordt de iStoxx Europe Demography 50 (Price) Index gevolgd. Er wordt 200% van de stijging van de index tegenover de beginwaarde, begrensd tot maximum 40% uitbetaald. Het netto actuarieel rendement situeert zich bijgevolg op eindvervaldag tussen minimum -0,24% en maximum 4,00% (rekening houdend met de verzekeringstaks van 2%).
Is dit een verstandige investering, rekening houdend met de noodzaak van spreiding? Of kan ik beter op een andere manier een goede spreiding bekomen?
Is dit een verstandige investering, rekening houdend met de noodzaak van spreiding? Of kan ik beter op een andere manier een goede spreiding bekomen?
Re: Beleggingsverzekering (Tak 23) Belfius Invest Accelerator 07-2026
Hallo,
Welkom op het forum.
Kan je ons de link naar het KID document bezorgen.
Omdat dit een verzekeringsproduct is heeft de bank de verplichting die aan jou te bezorgen. Er staat heel veel nuttige info in.
Typisch zijn deze producten opgezeet om vooral de bank veel winst te laten maken:
- wat zijn de instapkosten? 2-3-4%
- wat zijn de instaptaksen? normaal 2 % per jaar. Ik gok erop dat het gemiddeld scenario in het KID document minder is dan deze 2%.
Je bent dus al een 5% kwijt voor je begint.
- de bank houd ook de dividenden voor zich: typisch 2% per jaar.
- ze neemt ook alle winst boven de begrensde waarde.
- ....
het is heel zelden dat zo'n gestruktureerde producten goed zijn voor de belegger.
Welkom op het forum.
Kan je ons de link naar het KID document bezorgen.
Omdat dit een verzekeringsproduct is heeft de bank de verplichting die aan jou te bezorgen. Er staat heel veel nuttige info in.
Typisch zijn deze producten opgezeet om vooral de bank veel winst te laten maken:
- wat zijn de instapkosten? 2-3-4%
- wat zijn de instaptaksen? normaal 2 % per jaar. Ik gok erop dat het gemiddeld scenario in het KID document minder is dan deze 2%.
Je bent dus al een 5% kwijt voor je begint.
- de bank houd ook de dividenden voor zich: typisch 2% per jaar.
- ze neemt ook alle winst boven de begrensde waarde.
- ....
het is heel zelden dat zo'n gestruktureerde producten goed zijn voor de belegger.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Richt u tot alternatieve aanbieders van tak23. Zo beperkt u kosten (instapkosten alsook de kost van spiegel- en andere structuren), hebt u concreet advies en ook de expertise die nodig is voor deze oplossing. Het is meer dan een verpakking, je moet er goed mee omgaan.L8Fish schreef: ↑7 mei 2018, 12:26 Ik heb een bedrag dat dient belegd te worden (LT). Naast de spreiding in Fondsen (aandelen, obligaties, vastgoed), spaarboekje, ... wil ik ook een deel in een beleggingsverzekering steken. Om niet een laag netto-rendement via een Tak 21 spaarverzekering te bekomen zou ik willen opteren voor een Tak 23 beleggingsverzekering (Beleggingsverzekering (Tak 23) Belfius Invest Accelerator 07-2026): hierbij wordt de iStoxx Europe Demography 50 (Price) Index gevolgd. Er wordt 200% van de stijging van de index tegenover de beginwaarde, begrensd tot maximum 40% uitbetaald. Het netto actuarieel rendement situeert zich bijgevolg op eindvervaldag tussen minimum -0,24% en maximum 4,00% (rekening houdend met de verzekeringstaks van 2%).
Alvast bedankt voor de snelle, informatieve reacties.
Een link naar het KID-document kan ik blijkbaar owv spam-restricties van het forum niet meegeven, dit document is wel terug te vinden op de Belfius-website (Home > Producten > Sparen en beleggen > Beleggen > Levensverzekeringen)
Ik ben helaas een leek op dit vlak maar mijn redenering was dat een beleggingsverzekering wel in een gediversifieerde portefeuille thuishoort. Waarbij een Tak 21 spaarverzekering momenteel een te laag netto-rendement heeft en een Tak 23 beleggingsverzekering (zonder kapitaalsgarantie) beter zelf kan belegd worden. Daarom leek bovenstaande beleggingsverzekering (met kapitaalsgarantie) wel een interessante spreidingsoplossing?
Een link naar het KID-document kan ik blijkbaar owv spam-restricties van het forum niet meegeven, dit document is wel terug te vinden op de Belfius-website (Home > Producten > Sparen en beleggen > Beleggen > Levensverzekeringen)
Ik ben helaas een leek op dit vlak maar mijn redenering was dat een beleggingsverzekering wel in een gediversifieerde portefeuille thuishoort. Waarbij een Tak 21 spaarverzekering momenteel een te laag netto-rendement heeft en een Tak 23 beleggingsverzekering (zonder kapitaalsgarantie) beter zelf kan belegd worden. Daarom leek bovenstaande beleggingsverzekering (met kapitaalsgarantie) wel een interessante spreidingsoplossing?
Kan een verstandige keuze zijn indien je een zeer laag risico profiel hebt, je weet op voorhand wat het maximum verlies kan zijn, in dit geval is het verlies beperkt tot de som van alle kosten, 2% verzekeringstaks en wellicht nog instapkosten. Belangrijk bij dit soort producten is dat ze een vaste looptijd hebben, indien je vroeger wenst uit te stappen komen er meestal stevige kosten bij kijken en in dit geval verlies je ook de vrijstelling van roerende voorheffing. Ondanks het lage risico profiel speculeer je met dit product op een hogere koers van Europe Demography 50 Index in juli 2026, de index hoeft "maar" 20% te stijgen opdat jij het maximum rendement haalt. Typisch producten die aan risico averse beleggers wordt aangeboden, of dit een goeie belegging is laat ik in het midden, heb in elk geval al slechtere gestructureerde producten gezien.L8Fish schreef: ↑7 mei 2018, 12:26 Ik heb een bedrag dat dient belegd te worden (LT). Naast de spreiding in Fondsen (aandelen, obligaties, vastgoed), spaarboekje, ... wil ik ook een deel in een beleggingsverzekering steken. Om niet een laag netto-rendement via een Tak 21 spaarverzekering te bekomen zou ik willen opteren voor een Tak 23 beleggingsverzekering (Beleggingsverzekering (Tak 23) Belfius Invest Accelerator 07-2026): hierbij wordt de iStoxx Europe Demography 50 (Price) Index gevolgd. Er wordt 200% van de stijging van de index tegenover de beginwaarde, begrensd tot maximum 40% uitbetaald. Het netto actuarieel rendement situeert zich bijgevolg op eindvervaldag tussen minimum -0,24% en maximum 4,00% (rekening houdend met de verzekeringstaks van 2%).
Finaal heb je dan eigenlijk een zekere indexvolging. Als u een defensiever profiel hebt, neem dan een onafhankelijke beleggingsverzekeraar als partner, en maak een zekere selectie.L8Fish schreef: ↑7 mei 2018, 15:35 Alvast bedankt voor de snelle, informatieve reacties.
Optimaliseer vervolgens door kosten fair te houden, te werken met clean shares, en de premietaks te recupereren.
Uit het KID document.
( de nieuwe KID documenten hebben echt wel goede info)
Als alles goed loopt krijg je na 10 jaar 3.5%, als het minder goed loopt krijg je toch minstens 0,20%...
Vroeger uitstappen heeft serieuze impact, en ik denk dat je daar dan nog taksen op moet betalen.
( de nieuwe KID documenten hebben echt wel goede info)
Code: Selecteer alles
Belegging 10 000 EUR
Prestatiescenario’s 1 jaar 5 jaar 10 jaar (Aanbevolen periode van bezit)
-- Stress scenario
Wat u kan terugkrijgen na kosten € 9.126 € 9.129 € 10.200
Gemiddeld rendement per jaar. -8,74% -1,74% 0,20%
-- Ongunstig scenario
Wat u kan terugkrijgen na kosten € 9.581 € 9.454 € 10.200
Gemiddeld rendement per jaar -4,19% -1,09% 0,20%
-- Gematigd scenario
Wat u kan terugkrijgen na kosten. € 10.007 € 10.767 € 13.500
Gemiddeld rendement per jaar 0,07% 1,53% 3,50%
-- Gunstig scenario
Wat u kan terugkrijgen na kosten € 10.448 € 11.881 € 13.500
Gemiddeld rendement per jaar. 4,48% 3,76% 3,50%
Scenario overlijden
Verzekerde gebeurtenis
Wat uw begunstigden kunnen terugkrijgen na kosten € 10.107 € 10.867 € 13.500
Vroeger uitstappen heeft serieuze impact, en ik denk dat je daar dan nog taksen op moet betalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Laat het zijn, inderdaad