Belg spaart 20 procent van zijn inkomen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Hij en zij beiden kine (samen 85.000 euro/netto jaar) krijgen korting op de kinderopvang, omdat een van beide zelfstandige is.rob schreef: @ Luc B.
Wat ik stelde is geen kritiek. Als je sommige "voordelen" kunt genieten voortvloeiend uit je specifieke activiteit, des te beter. Je zult er de nadelen immers ook van hebben, zoals je verder in je tekst aangeeft.
Wat ik wel raar vond is dat wij, als 2 loontrekkenden, een 15tal geleden meer dan 1.000.000 BF boven de grens van de studiebeurs zaten en een andere, die letterlijk elke dag golf speelde (en 3 apotheken bezat), wel recht had op een studiebeurs voor zijn dochter. Ergens klopt hier toch iets niet.
Ergens klopt hier toch iets niet.
En zo kan ik nog tientallen voorbeelden aanhalen waarom (sommige) Belgen 20% kunnen sparen.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Gaat het hier dan om cafépraat of bestaat er volgens jou werkelijk een regel waarbij je korting krijgt op kinderopvang indien één van beiden zelfstandige ? En kom nu niet vertellen dat het over puur zwarte inkomsten gaat he, want als kinesist lijkt mij dat redelijk moeilijk vermits iedereen een briefje voor zijn ziekenfonds wil hebben.pol schreef: Hij en zij beiden kine (samen 85.000 euro/netto jaar) krijgen korting op de kinderopvang, omdat een van beide zelfstandige is.Ergens klopt hier toch iets niet.
En zo kan ik nog tientallen voorbeelden aanhalen waarom (sommige) Belgen 20% kunnen sparen.
Enjoy the party, but dance near the door
Gene cafépraat en geen regel. Zelfstandige kine's kunnen dit "regelen" via hun boekhouder en BVBA. Alle aankopen of resto bezoeken brengen ze in. Dus kassa kassa. Ik ken een zelstandige kine die 3 auto's heeft. 1 voor de zoon,1 voor de dochter en 1 voor haar...en wat dacht je....alle auto's op naam bvba.disterminator schreef:Gaat het hier dan om cafépraat of bestaat er volgens jou werkelijk een regel waarbij je korting krijgt op kinderopvang indien één van beiden zelfstandige ? En kom nu niet vertellen dat het over puur zwarte inkomsten gaat he, want als kinesist lijkt mij dat redelijk moeilijk vermits iedereen een briefje voor zijn ziekenfonds wil hebben.pol schreef: Hij en zij beiden kine (samen 85.000 euro/netto jaar) krijgen korting op de kinderopvang, omdat een van beide zelfstandige is.Ergens klopt hier toch iets niet.
Een mogelijke oplossing is eens een keer in resultatenrekening en balans van zo een bvba kijken. Kan via internet gewoon via de nationale bank geraadpleegd worden.
Van horen zeggen heeft de fiscus niet direct inzage in die dubbels van de ereloonnotas van dokters , kinesisiten enz.
medisch beroepsgeheim, orde van geneesheren enz.
Dat strookje onderaan is enkel een betalingsbewijs, maar dat dubbel zou de fiscus in princiepe niet onder ogen krijgen.
Van horen zeggen heeft de fiscus niet direct inzage in die dubbels van de ereloonnotas van dokters , kinesisiten enz.
medisch beroepsgeheim, orde van geneesheren enz.
Dat strookje onderaan is enkel een betalingsbewijs, maar dat dubbel zou de fiscus in princiepe niet onder ogen krijgen.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Aha, nu kan ik weer volgen: ze verdienen dus zelf geen 85k netto per jaar, maar de vennootschap misschien wel. En vermits die vennootschap geen kinderen heeft, is het mysterie opgelost.pol schreef:Gene cafépraat en geen regel. Zelfstandige kine's kunnen dit "regelen" via hun boekhouder en BVBA. Alle aankopen of resto bezoeken brengen ze in. Dus kassa kassa. Ik ken een zelstandige kine die 3 auto's heeft. 1 voor de zoon,1 voor de dochter en 1 voor haar...en wat dacht je....alle auto's op naam bvba.disterminator schreef:
Gaat het hier dan om cafépraat of bestaat er volgens jou werkelijk een regel waarbij je korting krijgt op kinderopvang indien één van beiden zelfstandige ? En kom nu niet vertellen dat het over puur zwarte inkomsten gaat he, want als kinesist lijkt mij dat redelijk moeilijk vermits iedereen een briefje voor zijn ziekenfonds wil hebben.
Enjoy the party, but dance near the door
Het is niet omdat de auto's staan ingeschreven op een bvba dat er geen belastingen worden op betaald.pol schreef:Gene cafépraat en geen regel. Zelfstandige kine's kunnen dit "regelen" via hun boekhouder en BVBA. Alle aankopen of resto bezoeken brengen ze in. Dus kassa kassa. Ik ken een zelstandige kine die 3 auto's heeft. 1 voor de zoon,1 voor de dochter en 1 voor haar...en wat dacht je....alle auto's op naam bvba.disterminator schreef:
Gaat het hier dan om cafépraat of bestaat er volgens jou werkelijk een regel waarbij je korting krijgt op kinderopvang indien één van beiden zelfstandige ? En kom nu niet vertellen dat het over puur zwarte inkomsten gaat he, want als kinesist lijkt mij dat redelijk moeilijk vermits iedereen een briefje voor zijn ziekenfonds wil hebben.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Ok, ik geef het op: zelfstandigen kunnen ook geen 20% sparen 

Beste Pol,
Ik had ook 3 auto's EN een motor op de BVBA... totdat ik controle had...
Voor elke wagen buiten je echte bedrijfswagen wordt toch een voordeel in natura bij je privé gelapt.... voila....
Ik had ook 3 auto's EN een motor op de BVBA... totdat ik controle had...
Voor elke wagen buiten je echte bedrijfswagen wordt toch een voordeel in natura bij je privé gelapt.... voila....
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik ken zo'n gezin waarbij zowel de man als de vrouw in de zaak werkten, samen met 2 werknemers. Ze kochten wel met de regelmaat van de klok 'n huis hier bij ons in de wijk dat ze steeds lieten opknappen en verhuurden. Hun 2 kinderen kregen 'n studiebeurs, en na hun studies en voor hun legerdienst werden ze nog snel gedomicilieerd op het adres van 'n woning dat ze aan het verbouwen waren, zo kregen ze nog eens als alleenstaande 'n verhoogde soldij. 'n Gewone milicien (eind v/d jaren '80) die ten laste was van z'n ouders kreeg zo'n 115 BEF/dag, zij kregen 'n goeie 22.000 BEF/maand dacht ik. Ik denk dat ze nu gemakkelijk 15 à 20 huizen hier hebben.
Het voordeel van zelfstandig zijn is (en was vroeger -de periode vóór het internet- zéker het geval) dat ze door het contact met hun boekhouder beter op de hoogte waren van premies en achterdeurtjes dan de gewone werkmens.
Het voordeel van zelfstandig zijn is (en was vroeger -de periode vóór het internet- zéker het geval) dat ze door het contact met hun boekhouder beter op de hoogte waren van premies en achterdeurtjes dan de gewone werkmens.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!