België staat op de 3de plaats van goedkoopste zichtrekeningen!
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
België staat op de 3de plaats van goedkoopste zichtrekeningen!
Dat blijkt uit een onderzoek van de Europese Commissie dat dinsdag verscheen (het volledige rapport zit in bijlage [registratie vereist])
De gemiddelde Belg betaalt 58€ per jaar voor een zichtrekening. Enkel Nederland (46€/jaar) en Bulgarije (27€/jaar) doen beter. Italië is het duurste land (253€/jaar).
PERSBERICHT Europese Commissie
De volledige rangschikking (van duurste naar goedkoopste):
1 Italië
2 Spanje
3 Letland
4 Frankrijk
5 Oostenrijk
6 Finland
7 Tsjechië
8 Slovenië
9 Duitsland
10 Griekenland
11 Slowakije
12 Litouwen
13 Cyprus
14 Roemenië
15 Hongarije
16 Ierland
17 Verenigd Koninkrijk
18 Zweden
19 Polen
20 Luxemburg
21 Estland
22 Denemarken
23 Malta
24 Portugal
25 België
26 Nederland
27 Bulgarije
De gemiddelde Belg betaalt 58€ per jaar voor een zichtrekening. Enkel Nederland (46€/jaar) en Bulgarije (27€/jaar) doen beter. Italië is het duurste land (253€/jaar).
PERSBERICHT Europese Commissie
Consumentenbescherming: Commissieverslag laakt “ondoorzichtige” bankkosten
De wijze waarop banken hun klanten voorlichten en adviseren laat veel te wensen over, zo blijkt uit een vandaag verschenen verslag van de Europese Commissie over financiële diensten voor particulieren. Er zijn onder meer problemen met de verstrekte informatie omdat die veelal moeilijk te begrijpen is, de doorzichtigheid van de bankkosten, de advisering en het overstappen naar een andere bank. Het verslag noemt de prijsstructuren van de betaalrekeningen “zeer ondoorzichtig, waardoor het voor consumenten schier onmogelijk is om de kosten te achterhalen en verschillende aanbiedingen met elkaar te vergelijken”. Bij 66% van de onderzochte banken waren de bankkosten zo onduidelijk, dat de deskundigen bij de opstelling van het verslag aanvullend contact met de bank moesten opnemen om de feitelijke kosten van een betaalrekening in kaart te brengen. Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje doen het slecht op het punt van transparantie en hebben de duurste bankrekeningen. De EU-markt is gefragmenteerd, waardoor consumenten geen profijt hebben van de interne markt van de EU. Slechts 9% van de EU-consumenten bracht in de jaren 2007 en 2008 zijn betaalrekening bij een andere bank onder.
EU-commissaris Meglena Kuneva van Consumentenbescherming zei hierover: “De consumentenbankiers doen hun klanten tekort. Er zijn bewijzen te over dat er fundamentele consumentenbeginselen worden geschonden, waarbij het onder meer gaat om ingewikkelde prijsstructuren, verborgen kosten en onduidelijke en onvolledige informatie. De banken moeten orde op zaken stellen en daarvoor is een cultuuromslag bij de behandeling van klanten nodig. En de autoriteiten van de lidstaten moeten ernst maken met de handhaving van het EU-consumentenrecht.”
Commissaris Charlie McCreevy van Interne markt voegde hieraan toe: “Uit dit marktonderzoek blijkt dat consumenten problemen ondervinden bij de aanschaf van financiële producten en diensten. De Commissie is vastbesloten deze problemen aan te pakken. Dat betekent dat transparantie, dus begrijpelijke en vergelijkbare informatie, zal moeten worden afgedwongen en dat er fundamentele regels voor de omgang met klanten moeten komen. Dit is des te belangrijker omdat de Europese burgers nog steeds geraakt worden door de economische crisis.”
De verslagen
Naar aanleiding van het scorebord van de consumentenmarkt uit 2008 publiceert de Commissie vandaag het werkdocument “Follow up in Retail Financial Services to the Consumer Market Scoreboard” en een onafhankelijke studie naar de bankrekeningkosten van 224 banken die 81% van de EU-markt dekt.
De resultaten
1. Ondoorzichtige bankkosten
* De kostenstructuur van betaalrekeningen is veelal ondoorzichtig . Bijna een derde van de ondervraagde consumenten is niet in staat aanbiedingen voor betaalrekeningen met elkaar te vergelijken.
* De prijsinformatie op internet is onvolledig . In twee op de drie gevallen (66%) moesten de deskundigen bij de opstelling van het verslag over de bankkosten aanvullend contact opnemen met de bank om de kosten in kaart te brengen. En dan nog waren de banken in veel situaties alleen bereid deze informatie mondeling te geven, en weigerden zij een overzicht van de tarieven toe te zenden. Zo’n 10% van de banken gaf nauwelijks of geen prijsinformatie op haar website en 33% gaf onvolledige prijsinformatie in haar tarievenoverzicht.
* In sommige EU-landen betalen consumenten aanzienlijk meer voor hun betaalrekening dan in andere. De prijzen voor een bankrekening met een gemiddeld gebruik lopen uiteen van 27 euro in Bulgarije tot maar liefst 253 euro in Italië. Voor “grootgebruikers” is het verschil nog groter: van 28 euro in Bulgarije tot 831 euro in Italië. Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje doen het slecht op het punt van transparantie en hebben de duurste bankdiensten. In Bulgarije, Nederland, België en Portugal zijn de kosten voor een betaalrekening bescheiden.
* In landen met een ondoorzichtige prijsstructuur zijn consumenten doorgaans meer geld kwijt voor hun bankrekening.
2. Informatie en advies
* Consumenten vinden de informatie die zij krijgen voordat zij een contract sluiten, in veel gevallen moeilijk te begrijpen; “onbegrijpelijke” en “ontoereikende” informatie vormt een groot obstakel voor grensoverschrijdende aanschaf van financiële diensten.
* 79% van de EU-burgers heeft behoefte aan duidelijke en vergelijkbare gestandaardiseerde informatie , zoals bijvoorbeeld met de nieuwe richtlijn consumentenkrediet wordt beoogd.
* Het wordt steeds duidelijker dat consumenten vaak niet goed worden geadviseerd over financiële diensten. Zo blijkt uit Duitse gegevens dat consumenten 50 tot 80% van hun langetermijninvesteringen voortijdig beëindigen, met name omdat de advisering tekortschiet ; hierdoor wordt naar schatting jaarlijks 20 tot 30 miljard euro verlies geleden.
* De verkopers van financiële producten hebben soms onvoldoende productkennis om consumenten goed te kunnen adviseren. Voor bankmedewerkers speelt vaak ook een inherent belangenconflict .
3. Overstappen
In 2007 en 2008 bracht slechts 9% van de consumenten zijn betaalrekening bij een andere bank onder, terwijl 25% van autoverzekeraar veranderde.
En nu?
De nieuwe gegevens zullen als input worden gebruikt bij de lopende werkzaamheden op het gebied van financiële consumentendiensten die de Commissie in maart 2009 heeft aangekondigd in de mededeling “Op weg naar Europees herstel”.
De EU-richtlijn oneerlijke handelspraktijken verbiedt al misleidende en keuzeverstorende praktijken, zoals het verzwijgen van informatie over bankrekeningen of het verstrekken van zodanig moeilijk te begrijpen informatie dat de gemiddelde consument de prijs niet kan achterhalen. De lidstaten zijn verplicht deze wetgeving over financiële diensten te handhaven. Op 1 november 2009 zal een (vrijwillige) gedragscode van het bedrijfsleven van kracht worden om het gemakkelijker te maken van bank te veranderen. De Commissie zal de toepassing van deze gedragscode op de voet volgen.
De volledige rangschikking (van duurste naar goedkoopste):
1 Italië
2 Spanje
3 Letland
4 Frankrijk
5 Oostenrijk
6 Finland
7 Tsjechië
8 Slovenië
9 Duitsland
10 Griekenland
11 Slowakije
12 Litouwen
13 Cyprus
14 Roemenië
15 Hongarije
16 Ierland
17 Verenigd Koninkrijk
18 Zweden
19 Polen
20 Luxemburg
21 Estland
22 Denemarken
23 Malta
24 Portugal
25 België
26 Nederland
27 Bulgarije
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 24 september 2009, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Re: België staat op de 3de plaats van goedkoopste zichtrekeningen!
beter niet te veel ruchtbaarheid aan geven :-)
ze zitten nog verlegen om liquiditeit...straks trekken ze de tarieven op :-)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Denk dat ze dan nog meer klanten gaan verliezen met het omgekeerde effect als gevolg.tZetZefLy schreef: beter niet te veel ruchtbaarheid aan geven :-)
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
€253 per jaar voor een rekening?
Ongelofelijk noem ik dat. Ik betaal nooit geen cent meer voor een rekening.
Zat ik ook te denken. Het zou me niet verwonderen dat deze tarieven binnenkort omhoog gaan nu dit in de media komt. Kunnen ze weer perfect schermen achter het feit dat het elders duurder is.tZetZefLy schreef: beter niet te veel ruchtbaarheid aan geven :-)
Net zoals dat nu met de dieseltaksen zal gaan. In het buitenland is het duurder dus hier moet het maar opslaan. En zo wordt België het duurste land voor alles.
Volgens netto werd het onderzoek gedaan op basis van volgende 6 banken:
- Fortis
- KBC
- CBC
- ING
- Dexia
- de Bank van de Post
Met andere woorden de grootbanken. De goedkoopste alternatieven staan er niet tussen.
- Fortis
- KBC
- CBC
- ING
- Dexia
- de Bank van de Post
Met andere woorden de grootbanken. De goedkoopste alternatieven staan er niet tussen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
De kosten voor zichtrekeningen voor de banken worden hoger. Dit heeft voornamelijk te maken met SEPA implementatie.
Bij Argenta kan je sinds kort nu gratis Europese overschrijvingen doen via PC Banking. Hiervoor heeft Argenta moeten investeren en worden ook hun vaste kosten hoger. Europa legt de banken op dat betalingen in Europa onder de 50.000 € aan dezelfde tarief als binnenlandse betalingen moeten gebeuren.
Bancontact is een zéér performant en goedkope implementatie van een debitkaart voor alle partijen. Omdat bancontact enkel in België kan worden gebruikt voldoet het niet aan de eisen die worden gesteld in het SEPA cards frame work. Kaarten worden sinds een tijd ook uitgerust met Maestro dat wel in het buitenland kan worden gebruikt. Europa legt op dat de kostprijs voor een debitkaart in Europa dezelfde moet zijn als voor binnenlands gebruik. Maestro en alternatieven kosten de banken een pak meer dan bankcontact.
Uiteindelijk is het de consument die deze extra kosten zal dragen.
Bij Argenta kan je sinds kort nu gratis Europese overschrijvingen doen via PC Banking. Hiervoor heeft Argenta moeten investeren en worden ook hun vaste kosten hoger. Europa legt de banken op dat betalingen in Europa onder de 50.000 € aan dezelfde tarief als binnenlandse betalingen moeten gebeuren.
Bancontact is een zéér performant en goedkope implementatie van een debitkaart voor alle partijen. Omdat bancontact enkel in België kan worden gebruikt voldoet het niet aan de eisen die worden gesteld in het SEPA cards frame work. Kaarten worden sinds een tijd ook uitgerust met Maestro dat wel in het buitenland kan worden gebruikt. Europa legt op dat de kostprijs voor een debitkaart in Europa dezelfde moet zijn als voor binnenlands gebruik. Maestro en alternatieven kosten de banken een pak meer dan bankcontact.
Uiteindelijk is het de consument die deze extra kosten zal dragen.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Stier schreef: De kosten voor zichtrekeningen voor de banken worden hoger. Dit heeft voornamelijk te maken met SEPA implementatie.
Je mag hier dan wel de banken met vuur verdedigen, ze houden er nog steeds meer aan over dan wat ze er in steken want anders zouden ze die investeringen niet doen. Als jij of andere mensen meer zouden moeten betalen aan belastingen waar het in principe iedereen ten goede zou komen schreeuw je moord en brand maar zou je aan de andere kant de grootste dievenbende ter wereld beginnen verdedigen, een houding die ik totaal niet begrijp. Wie geeft er nu een moer om het feit dat de banken zwaar moeten investeren, de staat springt toch bij als ze in de put zitten maar zo ver denk jij blijkbaar niet.
-
josy
De zichtrekeningen mogen dan wel bij de goedkoopste zijn in belgie, over welk bedrag gaat dat dan : 30 à 50 euro per jaar?
Dat de belastingen-telecommunicatie enz. bij de allerhoogste zijn, daar rept men niet over, en dat gaat over véél meer geld!
Dat de belastingen-telecommunicatie enz. bij de allerhoogste zijn, daar rept men niet over, en dat gaat over véél meer geld!
Ik verdedig de banken helemaal niet. Het is echter veel te naief gesteld dat kosten die banken verplicht zijn te maken niet zullen worden doorgerekend aan de klant. De staat heeft trouwens nog geen enkele bank bijgesprongen. De staatswaarborgen, kapitaalinjecties en leningen die de overheden de banken hebben gegeven worden door de banken duur betaald.Wook schreef:Stier schreef: De kosten voor zichtrekeningen voor de banken worden hoger. Dit heeft voornamelijk te maken met SEPA implementatie.
Je mag hier dan wel de banken met vuur verdedigen, ze houden er nog steeds meer aan over dan wat ze er in steken want anders zouden ze die investeringen niet doen. Als jij of andere mensen meer zouden moeten betalen aan belastingen waar het in principe iedereen ten goede zou komen schreeuw je moord en brand maar zou je aan de andere kant de grootste dievenbende ter wereld beginnen verdedigen, een houding die ik totaal niet begrijp. Wie geeft er nu een moer om het feit dat de banken zwaar moeten investeren, de staat springt toch bij als ze in de put zitten maar zo ver denk jij blijkbaar niet.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Je zou het anders niet zeggen.Stier schreef:
Ik verdedig de banken helemaal niet.
Als ik moet betalen voor wat een bank met MIJN geld doet, dan vraag ik mij af waroom ik niet de minste vergoeding krijg voor het feit dat ik er elke maand mijn inkomen naartoe breng ?
Ik begrijp totaal niet dat mensen zomaar aanvaarden om te betalen voor een zichtrekening terwijl ze er geen bal vergoeding krijgen voor het geld dat ze altijd maar opnieuw aanbrengen.
We zullen het anders stellen. Als Argenta niet op kosten werd gejaagd door ondermeer verplicht SEPA overschrijvingen te bieden aan al hun klanten tegen hetzelfde tarief als binnenlandse overschrijvingen zou Argenta meer interest kunnen geven op hun zichtrekeningen.Nete schreef:Je zou het anders niet zeggen.Stier schreef:
Ik verdedig de banken helemaal niet.
Als ik moet betalen voor wat een bank met MIJN geld doet, dan vraag ik mij af waroom ik niet de minste vergoeding krijg voor het feit dat ik er elke maand mijn inkomen naartoe breng ?
Ik begrijp totaal niet dat mensen zomaar aanvaarden om te betalen voor een zichtrekening terwijl ze er geen bal vergoeding krijgen voor het geld dat ze altijd maar opnieuw aanbrengen.
Dit geld ook voor andere banken die geen investeringen hadden gepland voor het aanbieden van Europese overschrijving aan al hun clienteel.
Hetzelfde geld voor het SEPA cards framework. Bankcontact is een kost-efficient systeem voor alle partijen ( banken, handelaars, Atos/Banksys en particulieren). Maestro is voor alle partijen duurder, vooral Mastercard gaat een percentje van elke betaling in zijn zak steken. Met Maestro kan men echter wel in de rest van de EU betalen en met Bancontact niet.
Al deze beslissingen zijn gemaakt door democratisch verkozen politiekers die zich echter nogal laten beïnvloeden door lobby's.
Als je de hogere kosten van zichtrekeningen wil aanvallen is het dus nodig dat je de zaak vooral bij de bron aanpakt.
@ Wook: waarom betalen? Omdat je nu eenmaal een betalingsysteem gebruikt (Bankontact, Maestro, Visa, PC Banking, kantoren, ...) dat onderhoud kost. Je betaalt toch niet voor een spaarrekening? Dus het geld dat je ergens zet kost NIKS, het is het gebruik van systemen (zichterekening) dat geld kost. En kleine banken die aan niks meedoen van bankautomaten of opzetten van Maestro, die kunnen gratis werken, maar een normaal bedrijf vraag een vergoeding voor gebruik van diensten. Gratis bestaat niet. Steve Stevaert denkt dat, maar geloof me, op lange termijn bestaat dat nit.
@ Nete: Je krijt momenteel intrest op je SPAARREKENING, en met de deflatie wilt dat zeggen dat je zelfs aan koopkracht wint. Het gebruiken van je ZICHTREKENING levert een bank niks op, want dat kunnen ze niet uitlenen, waarop zou je er dan moeten voor betaaldt worden?
En nee ik werk niet in een bank.
@ Nete: Je krijt momenteel intrest op je SPAARREKENING, en met de deflatie wilt dat zeggen dat je zelfs aan koopkracht wint. Het gebruiken van je ZICHTREKENING levert een bank niks op, want dat kunnen ze niet uitlenen, waarop zou je er dan moeten voor betaaldt worden?
1- Die kleine banken geven ook maestro, ook visa en als ze diensten bij andere banken gebruiken ( bv. een automaat ) dan betalen zij daarvoor een verbruiksvergoeding en toch bieden ze het gratis aan en sommige zoals keytrade betalen je er zelf voor. Dus als je geen idioot bent, kan gratis in dit geval nu eens wel !Misterv schreef: @ Wook: waarom betalen? Omdat je nu eenmaal een betalingsysteem gebruikt (Bankontact, Maestro, Visa, PC Banking, kantoren, ...) dat onderhoud kost. Je betaalt toch niet voor een spaarrekening? Dus het geld dat je ergens zet kost NIKS, het is het gebruik van systemen (zichterekening) dat geld kost. En kleine banken die aan niks meedoen van bankautomaten of opzetten van Maestro, die kunnen gratis werken, maar een normaal bedrijf vraag een vergoeding voor gebruik van diensten. Gratis bestaat niet. Steve Stevaert denkt dat, maar geloof me, op lange termijn bestaat dat nit.
2- Al die bedragen die er op de meeste zichtrekeningen continu als reserve staan, geven een goede buffer om de spaargelden weer voor een langere termijn te kunnen parkeren zodat ze daar weer meer geld voor krijgen, kassa voor de bank dus. Trouwens net als bij het eerste, er zijn wel degelijk banken die een deftige intrest geven op een zichtrekening en waar je bovenal niet moet betalen.
Geld verdienen doe je door te werken.
Lees eens wat ik schrijf: ik hoef geen gratis zichtrekening OP VOORWAARDE dat ik op die zichtrekening dezelfde interest krijg als op een spaarboekje, en dan vanaf de eerste euro.Misterv schreef: @ Wook: waarom betalen? Omdat je nu eenmaal een betalingsysteem gebruikt (Bankontact, Maestro, Visa, PC Banking, kantoren, ...) dat onderhoud kost. Je betaalt toch niet voor een spaarrekening? Dus het geld dat je ergens zet kost NIKS, het is het gebruik van systemen (zichterekening) dat geld kost. En kleine banken die aan niks meedoen van bankautomaten of opzetten van Maestro, die kunnen gratis werken, maar een normaal bedrijf vraag een vergoeding voor gebruik van diensten. Gratis bestaat niet. Steve Stevaert denkt dat, maar geloof me, op lange termijn bestaat dat nit.
Of 0 % rente, maar dan ook geen kosten.
Maar voor alles betalen en niks krijgen.... Voor niks gaat de zon op hé.....
Maar eigenlijk zijn de grootbanken nog véél te goedkoop met hun kosten, want de "kudde" blijft toch hondstrouw.
Laatst gewijzigd door Nete op 27 november 2009, 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.