Belgische beurs
TIP
Belgische beurs
Dag,
Ik ben van plan om voor een beperkt bedrag aandelen volkswagen en ING te kopen. (ifv lange termijn)
Ik zag dat deze ook beschikbaar zijn op de Belgische beurs wat natuurlijk een voordeel is aangaande de roerende voorheffing.
Is het enige verschil tussen aankoop van de aandelen op de duitse/nederlandse beurs versus de belgische beurs de roerende voorheffing ? Of moet ik ook met andere nadelen rekening houden bij de aankoop op de belgische beurs ? Bvb lage volumes per dag waardoor het moeilijker verkopen is of ...
Alvast bedankt om deze newbie verder te helpen !
Grts,
Gunther
Ik ben van plan om voor een beperkt bedrag aandelen volkswagen en ING te kopen. (ifv lange termijn)
Ik zag dat deze ook beschikbaar zijn op de Belgische beurs wat natuurlijk een voordeel is aangaande de roerende voorheffing.
Is het enige verschil tussen aankoop van de aandelen op de duitse/nederlandse beurs versus de belgische beurs de roerende voorheffing ? Of moet ik ook met andere nadelen rekening houden bij de aankoop op de belgische beurs ? Bvb lage volumes per dag waardoor het moeilijker verkopen is of ...
Alvast bedankt om deze newbie verder te helpen !
Grts,
Gunther
Re: Belgische beurs
Het is niet omdat deze aandelen op de Belgische beurs noteren dat deze vrij zijn van R.V. of bronbelasting.
Bij ing betaalt men 15% bronbelasting (geen gedeeltelijke recup.mogelijk) + de Belg. R.V.
Bij VW 26,37 %(?) bronbelasting Het bedrag boven 15% kan men terugvorderen maar dan is dat bedrag mee onderworpen aan de Belg. R.V. .
Bij ing betaalt men 15% bronbelasting (geen gedeeltelijke recup.mogelijk) + de Belg. R.V.
Bij VW 26,37 %(?) bronbelasting Het bedrag boven 15% kan men terugvorderen maar dan is dat bedrag mee onderworpen aan de Belg. R.V. .
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Mijn inziens ... als ik als Belg bvb Volkswagen koop op de BE beurs betaal ik enkel 30% RV ipv de dubbele RV van 26.?% in Duitsland en vervolgens nog eens de 30% in België.
Belangrijkste is natuurlijk dat de onderliggende waarde (het aandeel) identiek is en dat er geen andere neven effecten zijn.
Zie ik iets over het hoofd ?
Grts,
Gunther
Belangrijkste is natuurlijk dat de onderliggende waarde (het aandeel) identiek is en dat er geen andere neven effecten zijn.
Zie ik iets over het hoofd ?
Grts,
Gunther
Je kan dat wel dromen of hopen, maar als je een aandeel in Duitsland koopt, betaal je dubbele RV.
Ben eens gaan kijken waar men VW vindt op Euronext Brussel maar vind dit nergens, of is het een certificaat !
Bedoel je: ''Als je een Duits aandeel koopt, betaal je dubbele RV?''
Bij mijn broker kan ik ING en VW ook niet vinden op de Belgische beurs, dus ik kan het niet uitproberen.
Siemens AG wel bijvoorbeeld (ticker SIA). Ik was van mening dat op dit divident geen Duitse bronbelasting zou ingehouden worden maar ik ben dus verkeerd?
Wat dan bijvoorbeeld met Airbus op de beurs van Frankfurt?
Als Belg koop je dan een aandeel dat zijn hoofdzetel heeft in Frankrijk heeft, gedomicilieerd is in Nederland, op een Duitse beurs. Wat gebeurd er dan met het divident?
Laatst gewijzigd door vidar op 27 april 2020, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Airbus is een nederlands bedrijf (zie isin) .
Dus de bronheffing zal naar Nederland gaan. En dan de Belgische RV als Belgische belegger.
Dus de bronheffing zal naar Nederland gaan. En dan de Belgische RV als Belgische belegger.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt voor de snelle reactie.
Bij sommige brokers kan je kiezen om automatisch het dividend te herbeleggen. Kan dit een manier zijn om dubbele RV te voorkomen?
Bij sommige brokers kan je kiezen om automatisch het dividend te herbeleggen. Kan dit een manier zijn om dubbele RV te voorkomen?
Enige manier die ik ken om Belgische RV te vermijden is te beleggen in een kapitaliserend fonds.
Om de bronheffing te vermijden word algemeen aangenomen dat Ierse fondsen (isin IExxxxxx) de beste belastingverdragen hebben (bvb 15% voor US dividenden, daar waar bvb voor Lux fondsen 30% word afgehouden)
Om de bronheffing te vermijden word algemeen aangenomen dat Ierse fondsen (isin IExxxxxx) de beste belastingverdragen hebben (bvb 15% voor US dividenden, daar waar bvb voor Lux fondsen 30% word afgehouden)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.