Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Benzine of diesel?

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
188 berichten
  • Pagina 2 van 13
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 13
  • Volgende
anonymous

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door anonymous » 5 januari 2017, 18:17

Geef mij maar lpg. 3.5 euro voor 100 km.
Omhoog

Gebruikersavatar
Spruitekop
VIP member
VIP member
Berichten: 5977
Lid geworden op: 07 apr 2008
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door Spruitekop » 5 januari 2017, 18:50

Kevva schreef:Die simulatie klopt niet, voor een standaard (gezins)wagen zou het omslagpunt op 14.000km liggen. In de praktijk zul je toch wat meer kilometer moeten rijden hoor, wil je 'winst' maken aan een diesel.
Dat is het grote misverstand dat men de consument met al die simulaties wil laten geloven.
Het liefst zouden ze communiceren dat je meer dan 100.000 km/j moet rijden om er voordeel uit te halen om voordeel te hebben, maar dat slikt natuurlijk niemand. En tal van zaken zijn gewoon uit de lucht gegrepen.

Onlangs bij Audi langs geweest, de nieuwe A5 Sportback was binnen, mooie wagen.
instapmodel diesel 39.990€, instapmodel benzine: 46.800€. (De prijzen zijn inderdaad correct, ik heb ze niet omgedraaid)
Tja, er moeten blijkbaar ook diverse maatregelen genomen worden om de uitstoot van de benzinemotoren te verlagen. Daar zit nu blijkbaar ook een roetfilter onder.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Omhoog

Aldyno
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jan 2017

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door Aldyno » 5 januari 2017, 19:13

volgens mij is benzine voordeliger naast de supergoedkope diesel in vergelijking met Zweden.
Omhoog

Gebruikersavatar
Spruitekop
VIP member
VIP member
Berichten: 5977
Lid geworden op: 07 apr 2008
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door Spruitekop » 5 januari 2017, 19:28

Wat heeft Zweden in dit verhaal te doen? Misschien kun je d'er meteen ook de alcoholprijzen in Zweden er bij sleuren. ::)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Omhoog

spicyalan
Full Member
Full Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 jul 2008
Contacteer:
Contacteer spicyalan
Verstuur privébericht

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door spicyalan » 6 januari 2017, 12:10

Spruitekop schreef: Onlangs bij Audi langs geweest, de nieuwe A5 Sportback was binnen, mooie wagen.
instapmodel diesel 39.990€, instapmodel benzine: 46.800€.
Klopt, identiek hetzelfde bij de Renault Talisman. In dit segment zijn er diesels verkrijgbaar voor de leasingmarkt, terwijl de benzine in de hogere segmenten verkocht worden (vb geen manuele versnellingsbak beschikbaar).
Nog straffer: met dezelfde automaat en zelfde uitrusting zit het verschil van jouw A5 op 46800 t.o.v. 44290 in het voordeel van de diesel (wel meer pk op de benzine, maar minder koppelvermogen).

In het lagere segment zie je het omgekeerde: spotgoedkope benzine en duurdere diesels. Vb de dacia Lodgy.
Goedkoopste uitrusting met oude 1.6 motor = €9900, geen diesel. Neem je de ambiance uitrusting en een zuinigere en moderne benzine motor, dan zit je aan 13000 t.o.v. 13300 voor de diesel (slechts €300 in het nadeel van de diesel).

In de praktijk (maar dan eerder subjectief) denk ik dat het omslagpunt van de Citroen Berlingo (die ik berekend had op +- 40.000km) eerder te hebben bereikt door een lager dan geanticipeerd verbruik.
Ook is er een bijkomende meevaller dat normaal onderhoud (olie, filters) veel goedkoper blijken te zijn dan voor een benzine Mazda 2. Dit laatste heeft meer te maken met merk&garage, maar het illustreert wel dat onderhoudskosten meer afhangen van merk/garage dan van diesel vs benzine.
Omhoog

dw
VIP member
VIP member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 25 mar 2016
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door dw » 6 januari 2017, 13:22

Spruitekop schreef:Tja, er moeten blijkbaar ook diverse maatregelen genomen worden om de uitstoot van de benzinemotoren te verlagen. Daar zit nu blijkbaar ook een roetfilter onder.
Ja, om het aantal stofdeeltjes van een benzine te beperken (de massa was al verwaarloosbaar klein). Merk op dat zelfs zonder filter benzine beduidend beter presteert dan huidige diesels.

De EU heeft de normen voor benzine nog wat strenger gemaakt, en dat is maar goed ook. De roetfilters bij benzinewagens zijn immers goedkoper, effectiever en eenvoudiger dan die van diesels (en ze zorgen voor minder drukval, dus het effect op het verbruik is ook veel kleiner). Kortom, er is geen reden om de roetfilter niet te plaatsen. Zelfs met die roetfilter is de emissiecontrole van een benzine nog altijd vele malen simpeler dan die van een diesel, en het verschil in emissies is gigantisch.

Een kleine stadswagen op diesel stoot meer schadelijke stoffen dan een bus of vrachtwagen op diesel (https://www.theguardian.com/environment ... data-shows ). Diezelfde stadswagen op benzine haalt vlot alle Europese normen, ook in de echte wereld.

Dieselwagens zijn in de EU kunstmatig goedkoop. Ze moeten immers aan veel minder strenge normen voldoen dan benzinewagens. Laat dieselwagens ook in de echte wereld aan de Euro 6-norm voldoen en een dieselwagen wordt onbetaalbaar. Benzinewagens zouden eigenlijk enkel een roetfiltertje moeten plaatsen en ze voldoen al ruimschoots aan Euro 6.
Omhoog

spicyalan
Full Member
Full Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 jul 2008
Contacteer:
Contacteer spicyalan
Verstuur privébericht

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door spicyalan » 6 januari 2017, 14:03

dw schreef:
Dieselwagens zijn in de EU kunstmatig goedkoop. Ze moeten immers aan veel minder strenge normen voldoen dan benzinewagens. Laat dieselwagens ook in de echte wereld aan de Euro 6-norm voldoen en een dieselwagen wordt onbetaalbaar. Benzinewagens zouden eigenlijk enkel een roetfiltertje moeten plaatsen en ze voldoen al ruimschoots aan Euro 6.
Dieselwagen en benzinewagen moeten aan gelijkaardige normen (Euro 6) voldoen. Beide mogen respectievelijk maar 0.6 en 0.8 aan NOx uitstoten, en roet is gelijk op 0.005 PM. Een turbo benzine motor stoot 3x-14x zoveel roet uit dan toegestaan volgens de normen, en moet bijgevolg ook aan de roetfilter.
http://www.vmx.be/meer-fijn-stof-bij-be ... ij-diesels
Laat dieselwagens ook in de echte wereld aan de Euro 6-norm voldoen en een dieselwagen wordt onbetaalbaar
Dat er vals gespeeld wordt door de fabrikanten is door de gaten in het systeem (minder Co2 => meer NOx). De testen en controles bij vrachtwagens en bussen tonen dan weer aan dat je wel aan de "praktische" normen kan voldoen tegen een betaalbare prijs (vb adBlue, uit de vrachtwagenindustrie is tegenwoordig al standaard is op kwaliteitsdieselwagens in 2017).
De Volkswagengate is net gekomen door helemaal buiten die regels te spelen en te willen voldoen aan de nog strengere US normen zonder een adBlue systeem en dit door de software selectief aan te passen. Het enige verschil is dat bij de VW Gate de uitstoot werd aangepast in functie van de test (en niet zomaar door meting van de uitstoot buiten de testcondities).

Dat vals spelen zal ook gebeuren bij testen van benzinewagens en hybrides, want voor deze auto's gelden dezelfde eisen en gaten in het systeem, maar ja, dat is weer niet politiek correct
Vb: Bij de bepaling van waardes (oa co2, verbruik) mag een hybride voertuig beginnen met volle batterijen en eindigen met een lege (dus de energie&vervuiling om de batterij vol te laden wordt niet meegeteld).
Omhoog

dw
VIP member
VIP member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 25 mar 2016
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door dw » 6 januari 2017, 15:10

spicyalan schreef:Dieselwagen en benzinewagen moeten aan gelijkaardige normen (Euro 6) voldoen. Beide mogen respectievelijk maar 0.6 en 0.8 aan NOx uitstoten, en roet is gelijk op 0.005 PM. Een turbo benzine motor stoot 3x-14x zoveel roet uit dan toegestaan volgens de normen, en moet bijgevolg ook aan de roetfilter.
http://www.vmx.be/meer-fijn-stof-bij-be ... ij-diesels
Euro 6 is gelijkaardig voor benzine en diesel, maar in de praktijk voldoen benzines bij benadering aan de norm en diesel in de verste verte niet. Dat is al jarenlang aangetoond door bedrijven, universiteiten en consumentenorganisaties (o.a. Emissions Analytics en ADAC). Je link is behoorlijk misleidend (of op zijn minst onwetenschappelijk) omdat ze geen onderscheid maakt tussen massa- en deeltjesgewogen partikeldistributies, en geen informatie geeft omtrent methodologie. Nu goed, dat doen populaire autosites eigenlijk nooit. Gebruik eens Google Scholar in plaats van Google en je bekomt heel andere resultaten.

Bussen en vrachtwagens worden op de weg getest, in reële omstandigheden. Personenwagens nog altijd niet, en het is duidelijk waarom: kleinere, goedkopere dieselwagens zouden de facto verdwijnen als de Euro 6 norm ook in het echt gehaald moet worden (de goed werkende systemen die je in bussen vindt zijn enkel realistisch voor grote, dure personenwagens door hun volume, prijs en gewicht). En laat compacte, betaalbare dieselwagens nu net een segment zijn waar Europese merken erg sterk in staan.
Omhoog

spicyalan
Full Member
Full Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 jul 2008
Contacteer:
Contacteer spicyalan
Verstuur privébericht

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door spicyalan » 6 januari 2017, 15:58

dw schreef: Bussen en vrachtwagens worden op de weg getest, in reële omstandigheden. Personenwagens nog altijd niet, en het is duidelijk waarom: kleinere, goedkopere dieselwagens zouden de facto verdwijnen als de Euro 6 norm ook in het echt gehaald moet worden (de goed werkende systemen die je in bussen vindt zijn enkel realistisch voor grote, dure personenwagens door hun volume, prijs en gewicht). En laat compacte, betaalbare dieselwagens nu net een segment zijn waar Europese merken erg sterk in staan.
Deze testen (RDE) gaan er ook doorkomen in 2017. Dit is ook de reden waarom de meeste constructeurs in 2017 adBlue systemen toevoegen, net zoals in die bussen & vrachtwagens. Blijkbaar is de bijkomende kost toch nog beperkt, vermits deze wagens niet in prijs verhogen. Daarnaast zijn er een aantal kleinere dieselmotoren (zoals de renault 1.5) die eveneens aan de normen in reële omstandigheden kunnen voldoen met enkel een aanpassing aan de bestaande EGR systemen.

http://www.aecc.eu/wp-content/uploads/2 ... et-RDE.pdf
The vehicle investigations show that a vehicle representative of current Euro 6 hardware is
capable of achieving very low NOX emissions in real world driving conditions with limitations... (en dit gaat over dieselwagens uit 2015).
Omhoog

dw
VIP member
VIP member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 25 mar 2016
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door dw » 6 januari 2017, 17:19

De wegtest die er komt is een enorme verbetering, dat is een feit. Het blijft echter een mildere cyclus dan pakweg de Amerikaanse (waarom nemen we die niet gewoon over?) en de tolerantiefactor is bijzonder hoog (al gaat die wel gaandeweg verscherpt worden).

Als je vandaag de dag een diesel koopt, weet je dat wat je koopt een ramp is voor de menselijke gezondheid. In de ADAC-tests, bijvoorbeeld, kwamen enkel diesels van BMW en Toyota zelfs maar in de buurt van de normen (en Toyota deed het dan weer relatief slecht bij Emissions Analytics). Er zit verbetering aan te komen, maar dat duurt nog wel enkele jaren.

Wie nu onmiddellijk een wagen moet kopen, zou eigenlijk nooit een diesel mogen kiezen - tenzij hij/zij ergens in de westhoek woont en nooit met de wagen in een stad komt misschien.
Omhoog

Gebruikersavatar
vortex
VIP member
VIP member
Berichten: 3915
Lid geworden op: 08 dec 2013
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door vortex » 6 januari 2017, 18:04

spicyalan schreef:
Spruitekop schreef: Onlangs bij Audi langs geweest, de nieuwe A5 Sportback was binnen, mooie wagen.
instapmodel diesel 39.990€, instapmodel benzine: 46.800€.
Klopt, identiek hetzelfde bij de Renault Talisman. In dit segment zijn er diesels verkrijgbaar voor de leasingmarkt, terwijl de benzine in de hogere segmenten verkocht worden (vb geen manuele versnellingsbak beschikbaar).
Nog straffer: met dezelfde automaat en zelfde uitrusting zit het verschil van jouw A5 op 46800 t.o.v. 44290 in het voordeel van de diesel (wel meer pk op de benzine, maar minder koppelvermogen).

In het lagere segment zie je het omgekeerde: spotgoedkope benzine en duurdere diesels. Vb de dacia Lodgy.
Goedkoopste uitrusting met oude 1.6 motor = €9900, geen diesel. Neem je de ambiance uitrusting en een zuinigere en moderne benzine motor, dan zit je aan 13000 t.o.v. 13300 voor de diesel (slechts €300 in het nadeel van de diesel).
Die trend zal zich nog wel een tijdje doorzetten, nu de vraag naar dieselmotoren afneemt zullen fabrikanten een grotere marge op benzine modellen nemen en wat minder op diesel. Ze zullen immers hun productie capaciteit en innovatie van benzinemotoren moeten opvoeren terwijl er voor dieselmotoren een overcapaciteit zal ontstaan.
Omhoog

spicyalan
Full Member
Full Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 jul 2008
Contacteer:
Contacteer spicyalan
Verstuur privébericht

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door spicyalan » 6 januari 2017, 18:40

dw schreef:
Als je vandaag de dag een diesel koopt, weet je dat wat je koopt een ramp is voor de menselijke gezondheid. .
En toch... Het valt op dat fabrikanten sinds dit jaar roetfilters op benzinewagens beginnen te monteren, terwijl de euro 6 norm al veel langer geldig is. Men erkent hierdoor ergens dat de real-life testen ook op benzines impact gaat hebben.

Bij benzine stinkt het putteke even hard, enkel wordt dit niet uitgesmeerd in de media.


Maar goed, we kunnen over milieu discussieren, maar dit is vooral een spaarforum dus de centjes tellen ook mee. Hierin is diesel nu eenmaal kampioen opnieuw tegen de "bias" van de media in.
Omhoog

dw
VIP member
VIP member
Berichten: 1294
Lid geworden op: 25 mar 2016
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door dw » 6 januari 2017, 20:25

spicyalan schreef:En toch... Het valt op dat fabrikanten sinds dit jaar roetfilters op benzinewagens beginnen te monteren, terwijl de euro 6 norm al veel langer geldig is. Men erkent hierdoor ergens dat de real-life testen ook op benzines impact gaat hebben.

Bij benzine stinkt het putteke even hard, enkel wordt dit niet uitgesmeerd in de media.

Maar goed, we kunnen over milieu discussieren, maar dit is vooral een spaarforum dus de centjes tellen ook mee. Hierin is diesel nu eenmaal kampioen opnieuw tegen de "bias" van de media in.
De roetfilters komen er omdat de Euro-6 norm vanaf volgend jaar verstrengt voor benzine. De norm voor aantal partikels gaat van 10^12 naar 10^11 (de norm voor de massa van die partikels blijft gelijk). Om aan de Euro 6 norm zoals ze nu is te voldoen is die roetfilter niet nodig.

Over het algemeen kan je stellen dat diesel en benzine beide zeer goed scoren voor CO, onverbrande koolwaterstoffen en fijnstofmassa. Op fijn stof scoren ze beide afschuwelijk slecht volgens Euro 6 (in de praktijk doet benzine het wel beter). Voor NOx is het simpel: dat is helemaal geen issue bij benzine, maar zelfs met de huidige AdBlue-systemen nog steeds problematisch voor diesel.

Wat de media al dan niet uitsmeren is mijn zaak niet, die volg ik niet voor technische kwesties. Daar heb je peer-reviewed academische journals voor.

Dat laatste is helaas waar. De fiscaliteit voor wagens in België houdt nog altijd geen rekening met de maatschappelijke kost van dieselrijders. Je betaalt waanzinnig hoge accijnzen op tabak omdat je de gezondsheidszorg op kosten jaagt. Bij diesel zijn de accijnzen nog altijd te laag om de maatschappelijke kosten te dekken. Verhoog ze, en gebruik de opbrengst om aardgas en elektriciteit te promoten.

Het probleem dat de overheid heeft is dat ze een evenwicht moet zoeken: ze zou maar wat graag diesel voor personenwagens ontmoedigen via accijnzen, maar dan treft ze de transportsector ook. En de wegbelasting is in België veel te laag om aankoopgedrag te sturen. In pakweg Denemarken is de belasting op inverkeersstelling meer dan 50 % van de aankoopprijs van de wagen voor vervuilende voertuigen. Dat mag hier ook eens.
Omhoog

spicyalan
Full Member
Full Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 01 jul 2008
Contacteer:
Contacteer spicyalan
Verstuur privébericht

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door spicyalan » 6 januari 2017, 20:57

dw schreef: De roetfilters komen er omdat de Euro-6 norm vanaf volgend jaar verstrengt voor benzine. De norm voor aantal partikels gaat van 10^12 naar 10^11 (de norm voor de massa van die partikels blijft gelijk). Om aan de Euro 6 norm zoals ze nu is te voldoen is die roetfilter niet nodig.


En vanaf de euro 6c norm (sept 2017) wordt de test uitgevoerd in een WLTC-RDE cyclus. In deze tests is eveneens gebleken door de adac dat er benzinemotoren zijn die 5x de norm uitstoten.
Dat laatste is helaas waar. De fiscaliteit voor wagens in België houdt nog altijd geen rekening met de maatschappelijke kost van dieselrijders
.

Als je het toch hebt over een maatschappelijke kost, verbiedt dan evengoed benzinewagens (of beter nog, alle wagens). Het verschil in maatschappelijk kost tussen een diesel en benzinewagen is oneindig klein dan het verschil tussen auto en fiets.
Omhoog

Gebruikersavatar
haelewyn
VIP member
VIP member
Berichten: 5063
Lid geworden op: 13 mei 2015
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

Re: Benzine of diesel?

  • Citeer

Bericht door haelewyn » 6 januari 2017, 21:08

spicyalan schreef:Bij de bepaling van waardes (oa co2, verbruik) mag een hybride voertuig beginnen met volle batterijen en eindigen met een lege (dus de energie&vervuiling om de batterij vol te laden wordt niet meegeteld).
Je moet daar echt eens over lezen en je informeren.
De batterij van een hybridewagen wordt geladen met energie die bij een andere auto gewoon verloren gaat.
Remmen, vertragen, de motor die draait en waarvan een deel energie in de batterij gaat, etcetera. . Klassiek gegeven is dat bij een andere auto de alternator alleen al veel meer elektriciteit produceert dan in de batterij wordt opgeslagen of dan kan worden verbruikt.
Dat is nu net anders bij een hybride... die slaat de energie op en doet er iets mee (zonder alternator maar efficienter).
Geen enkel verhaal is perfect maar je slaat de bal mis.
Omhoog

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

188 berichten
  • Pagina 2 van 13
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 13
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy