Benzine of diesel?
Benzine of diesel?
Vandaag was er nog een artikel in De Standaard dat er sinds 1998 het minste aantal diesels verkocht zijn in België.
Ik heb nog niet geprobeerd om de berekening voor mijzelf te maken, maar is het écht zo dat benzines goedkoper zijn dan diesels?
Ik lijst alvast de financiële voordelen en nadelen van diesel op ten opzichte van benzine.
Voordelen diesel ten opzichte van benzine:
- Diesel heeft een hogere energiewaarde: met 1 liter diesel kan je een grotere afstand afleggen dan met 1 liter benzine
- Tot op heden is diesel nog steeds goedkoper dan benzine. De recente verhoging van de prijs van Super95 (+E10) heeft hier geen goed aan gedaan
Nadelen diesel ten opzichte van benzine:
- duurder in aankoop
- hogere verkeersbelasting
Heeft iemand al eens geprobeerd om de berekening te maken wat financieel het voordeligst is?
Ik heb nog niet geprobeerd om de berekening voor mijzelf te maken, maar is het écht zo dat benzines goedkoper zijn dan diesels?
Ik lijst alvast de financiële voordelen en nadelen van diesel op ten opzichte van benzine.
Voordelen diesel ten opzichte van benzine:
- Diesel heeft een hogere energiewaarde: met 1 liter diesel kan je een grotere afstand afleggen dan met 1 liter benzine
- Tot op heden is diesel nog steeds goedkoper dan benzine. De recente verhoging van de prijs van Super95 (+E10) heeft hier geen goed aan gedaan
Nadelen diesel ten opzichte van benzine:
- duurder in aankoop
- hogere verkeersbelasting
Heeft iemand al eens geprobeerd om de berekening te maken wat financieel het voordeligst is?
Re: Benzine of diesel?
Hangt volledig af van je profiel: korte versus lange afstanden, stadsverkeer versus autosnelwegen. Een dieselmotor heeft in stadsverkeer bijvoorbeeld 20 minuten nodig om op bedrijfstemperatuur te komen. Als je vooral dat soort korte ritten doet is dat op termijn slecht voor je motor en zal je dat waarschijnlijk cash betalen in onderhoud en herstellingen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Benzine of diesel?
Die discussie is hier al meerdere keren gevoerd.
De berekening om het goedkoopst af te zijn wordt steeds gemaakt vanuit het standpunt dat je een kapitalist bent en slechts 4 jaar met uw wagen gaat rijden. Dat zijn uiteraard de duurste jaren, de kantelprijs zat vroeger (en waarschijnlijk nu niet anders gezien het prijsverschil diesel/benzine er nog steeds is) rond de 15.000 km/j. En zeg nu eerlijk, wie verkoopt nu zijn diesel met minder dan 60.000 km op de teller?
De berekening om het goedkoopst af te zijn wordt steeds gemaakt vanuit het standpunt dat je een kapitalist bent en slechts 4 jaar met uw wagen gaat rijden. Dat zijn uiteraard de duurste jaren, de kantelprijs zat vroeger (en waarschijnlijk nu niet anders gezien het prijsverschil diesel/benzine er nog steeds is) rond de 15.000 km/j. En zeg nu eerlijk, wie verkoopt nu zijn diesel met minder dan 60.000 km op de teller?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Benzine of diesel?
Naar mijn gevoel is benzine voor de meeste Europeanen het goedkoopste. Als jij 20.000km op een jaar doet en vooral lange ritten zal diesel voor jou het goedkoopste zijn.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Benzine of diesel?
Hoeveel kilometers doe je op een jaar? Diesel is ook extra kwetsbaar indien je veel korte ritten doet en de prijs van de brandstof gaat gelijk worden met benzine.
-
- Newbie
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 04 jan 2015
- Contacteer:
Re: Benzine of diesel?
Wat volgens mij ook meespeelt in de trend naar lagere verkoop van dieselwagens is dat men diesels overal begint te weren (lage emissie zones en dergelijke, denk aan het stad). Financieel kan je dit als volgt benaderen: Indien je een wagen koopt om hem 'op' te rijden, kan je rekening houden dat je je diesel binnen pakweg 10 jaar gaat wegdoen omdat hij niet meer overal de baan op mag, terwijl je met een benzine langer zou kunnen doorgaan. Indien je van plan bent je wagen binnen een paar jaar terug te verkopen, kan je, om dezelfde reden, rekening houden met een herverkoopwaarde die lager is dan wat we nu gewoon zijn voor diesels.
Re: Benzine of diesel?
Ik zou willen toevoegen : kijk uit wat je doet !
Ik heb een hybride Toyota gekocht en had hiervoor een diesel.
Ik reed verdomd een pak liever met die diesel omdat de hybride 'drive by wire' is. Je geeft gas en de computer beslist alles.
Je geeft bv gas aan een stoplicht (vergissing - oeps !!) : je krijgt niet de 'vroem vroem' van gewoonlijk maar een luide biep en de waarschuwing 'NO GEAR SELECTED'.
Je wil inhalen op de autosnelweg en de computer bepaalt dat jij het pedaal snel en diep intrapte en laat de motor huilen aan 4500 toeren... euuhhh... dat wou ik dus niet.
Vandaar : ik hou niet van 'drive by wire' systemen.
Verder : deze zuinigste benzine kan nog altijd niet tippen aan de oude diesel van 10 jaar oud qua verbruik en kosten.
Ook dus niet qua rijplezier maar dat is niet meer dan mijn mening.
Ik heb nu dus iets meer verbruik (nominaal zowel als in kostprijs) al kan dat in de zomer wel nog minder worden.
Aan de andere kant is deze auto een break en heeft hij +130 pk - de oude had er 90. Hij schijnt ook veel gezonder voor de medemens zijn longen en dat is wel ok (vooral als iedereen daarvoor zou zorgen en niet alleen een klein deel van de autokopers).
De hetze tegen diesel .. het gaat zoveel kosten als benzine .. Ik hoor het al jaren maar ik zie er niets van.
Is dit een Nostradamusvoorspelling of welke waarde hechten we hier best aan ?
Omslagpunt : de tien jaar oude diesel was volledig afgeschreven. Ik reed gratis..
Nu ben ik de huidige dure auto aan het afschrijven en die gaat altijd dubbel zoveel kosten als de diesel aan afschrijving.
30.000 euro afschrijven op tien jaar wordt nooit een 'happy ending'.
Ik heb een hybride Toyota gekocht en had hiervoor een diesel.
Ik reed verdomd een pak liever met die diesel omdat de hybride 'drive by wire' is. Je geeft gas en de computer beslist alles.
Je geeft bv gas aan een stoplicht (vergissing - oeps !!) : je krijgt niet de 'vroem vroem' van gewoonlijk maar een luide biep en de waarschuwing 'NO GEAR SELECTED'.
Je wil inhalen op de autosnelweg en de computer bepaalt dat jij het pedaal snel en diep intrapte en laat de motor huilen aan 4500 toeren... euuhhh... dat wou ik dus niet.
Vandaar : ik hou niet van 'drive by wire' systemen.
Verder : deze zuinigste benzine kan nog altijd niet tippen aan de oude diesel van 10 jaar oud qua verbruik en kosten.
Ook dus niet qua rijplezier maar dat is niet meer dan mijn mening.
Ik heb nu dus iets meer verbruik (nominaal zowel als in kostprijs) al kan dat in de zomer wel nog minder worden.
Aan de andere kant is deze auto een break en heeft hij +130 pk - de oude had er 90. Hij schijnt ook veel gezonder voor de medemens zijn longen en dat is wel ok (vooral als iedereen daarvoor zou zorgen en niet alleen een klein deel van de autokopers).
De hetze tegen diesel .. het gaat zoveel kosten als benzine .. Ik hoor het al jaren maar ik zie er niets van.
Is dit een Nostradamusvoorspelling of welke waarde hechten we hier best aan ?
Omslagpunt : de tien jaar oude diesel was volledig afgeschreven. Ik reed gratis..
Nu ben ik de huidige dure auto aan het afschrijven en die gaat altijd dubbel zoveel kosten als de diesel aan afschrijving.
30.000 euro afschrijven op tien jaar wordt nooit een 'happy ending'.
Re: Benzine of diesel?
drive by wire is al jaren gemeengoed, ook bij diesels hoor...
Als ik op cruise control 120 rijdt in de Ardennen en het gaat bergop geeft de motorcomputer zelf gas bij, de stand van het gaspedaal verandert niet; idem bij bergaf wanneer de motorcomputer beslist dat minder brandstof inspuiten volstaat om de gekozen snelheid aan te houden.
Waar jij naar verwijst is de wat "vreemde" werking van Toyota zijn cvt versnellingsbak op hybride modellen...
Als ik op cruise control 120 rijdt in de Ardennen en het gaat bergop geeft de motorcomputer zelf gas bij, de stand van het gaspedaal verandert niet; idem bij bergaf wanneer de motorcomputer beslist dat minder brandstof inspuiten volstaat om de gekozen snelheid aan te houden.
Waar jij naar verwijst is de wat "vreemde" werking van Toyota zijn cvt versnellingsbak op hybride modellen...
Re: Benzine of diesel?
Dat was onderdeel van een vorig regeerakkoord, om tegen 2018 geleidelijk aan de prijzen gelijk te trekken.haelewyn schreef: De hetze tegen diesel .. het gaat zoveel kosten als benzine .. Ik hoor het al jaren maar ik zie er niets van.
Is dit een Nostradamusvoorspelling of welke waarde hechten we hier best aan ?
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... 2018.dhtml
Re: Benzine of diesel?
@Vtec : ik weet dat ook andere auto's 'drive by wire' gebruiken. Elektronisch gaspedaal hangt vaak (altijd ?) samen met dergelijke motorsoftware. Alleen dat stukje al geeft me de kriebels. Het voelt ongewoon aan.
Het is inderdaad zo dat het ontbreken van een versnellingsbak daar nog een schepje bovenop doet. Er is zelfs geen cvt in die auto dus maar ik weet wat je bedoelt - Hier staat het nog eens uitgelegd :
http://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm
Als je nu in één bepaalde versnelling versnelt in dat voorbeeld op autostrade optrekken voelt dat klassiek aan, zoals je altijd gereden hebt. Als je een oneindig aantal mogelijke 'versnellingen' hebt bij de hybrides van Toyota is dat een rare bedoening.
@Thomas : ik herinner me inderdaad dat de regering het daar over had. Thx voor het artikel..
Alleen is daar tot nu toe weinig of niets van in huis gekomen door andere omstandigheden zoals bv onlangs de invoering van de E10 benzine die nu ineens duurder is dan de klassieke 95 octaan van een week voordien.
Mijn moraal in het verhaal was : laat je niet altijd leiden door wat anderen afkeuren, door wat de staat aanbeveelt (cfr de eco diesels) of wat de staat aanraadt (met zijn allen naar benzine - waar is mijn winst nu ?), etc.
Eerder : kijk verder dan je neus lang is en vind de beste oplossing voor jou. Niet voor de gemiddelde Vlaming.
En als het enigzins kan : maak een proefrit van 2 maanden met een auto voor je hem koopt.
Over de toekomst : als we die konden voorspellen waren er komende zaterdag erg veel lottowinnaars. Niets is zeker in dit land of in dit leven.
Het is inderdaad zo dat het ontbreken van een versnellingsbak daar nog een schepje bovenop doet. Er is zelfs geen cvt in die auto dus maar ik weet wat je bedoelt - Hier staat het nog eens uitgelegd :
http://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm
Als je nu in één bepaalde versnelling versnelt in dat voorbeeld op autostrade optrekken voelt dat klassiek aan, zoals je altijd gereden hebt. Als je een oneindig aantal mogelijke 'versnellingen' hebt bij de hybrides van Toyota is dat een rare bedoening.
@Thomas : ik herinner me inderdaad dat de regering het daar over had. Thx voor het artikel..
Alleen is daar tot nu toe weinig of niets van in huis gekomen door andere omstandigheden zoals bv onlangs de invoering van de E10 benzine die nu ineens duurder is dan de klassieke 95 octaan van een week voordien.
Mijn moraal in het verhaal was : laat je niet altijd leiden door wat anderen afkeuren, door wat de staat aanbeveelt (cfr de eco diesels) of wat de staat aanraadt (met zijn allen naar benzine - waar is mijn winst nu ?), etc.
Eerder : kijk verder dan je neus lang is en vind de beste oplossing voor jou. Niet voor de gemiddelde Vlaming.
En als het enigzins kan : maak een proefrit van 2 maanden met een auto voor je hem koopt.
Over de toekomst : als we die konden voorspellen waren er komende zaterdag erg veel lottowinnaars. Niets is zeker in dit land of in dit leven.
Re: Benzine of diesel?
Welke auto je koopt is voor een groot stuk ook een emotionele beslissing.
Ik zweer bij benzine.
En ik krijg de kriebels van wat haelewyn illustreert met zijn automatische Toyota hybride.
Ik zweer bij benzine.
En ik krijg de kriebels van wat haelewyn illustreert met zijn automatische Toyota hybride.
Re: Benzine of diesel?
kleine auto: benzine; zware hoge auto: diesel.
Re: Benzine of diesel?
Vele van die simulaties zijn sterk politiek gekleurd. Het spijtige is dat veel mensen zich hier aan laten vangen.
Het omslagpunt om diesel te nemen is veel sneller dan de media doet uitschijnen door allerhande redenen.
- Een dieselwagen is niet zoveel duurder dan benzine. Volgens simulaties gaat men soms uit van +3000€ verschil, terwijl bij veel merken het verschil <1000€ bedraagt. Vb. Een berlingo diesel is slechts €800 duurder dan dan de goedkoopste benzineversie. Bij sommige modellen is zelfs de dieselversie een stuk goedkoper omdat men een uitrusting voorziet voor de leasingmarkt (vb Renault Talisman).
- Simulaties gaan uit van 4 jaar gebruik. Hierdoor gaat het aankoopbedrag en inschrijving zwaarder doorwegen. Veel mensen houden hun wagen gewoon 10 jaar (of meer) aan. Voor een persoonlijke wagen zie ik niet in waarom ik die elke 4 jaar moet vervangen als die nog perfect rijdt.
- Duurder onderhoud bij diesels is ook niet altijd correct. De grootste schuldige is dan de roetfilter, maar die zijn de laatste jaren fel verbetert ivm regeneratie (zelfs voor korte ritten), maar ook moderne benzinemotoren gebruiken nu roetfilters
- Milieu... moderne benzinemotoren met directe inspuiting en turbo maken ook roet, zodat ze ook aan de roetfilter moeten. Co2 uitstoot is beter bij diesel. Geen duidelijke winnaar hier.
- Omdat een dieselmotor meer koppel heeft op de lage toeren is er meer PK beschikbaar binnen het normale (zuinig) toerenbereik. Een 130pk diesel heeft vaak meer bruikbare pk's dan een 150pk benzine (en dit heeft ook een positief impact op de verzekeringskost).
Persoonlijk heb ik uitgerekend dat bij mijn vrouw haar berlingo diesel winst begint te maken vanaf 40.000 kilometers, ongeacht hoeveel kilometers per jaar.
Bij de electrische wagen is er een gelijkaardige "bias".
Stel:
- Electriciteit kost bijvoorbeeld €0,20/kwh (kan sterk verschillen)
- De wagen verbruikt 20kwh/100km (en dit is nog zeer optimistisch bij normaal rijden, zie diverse fora)
-> kost €4 electriciteit/100km.
Neem nu een diesel die 4,5l verbruikt (ik neem eveneens de optimistische waarde omdat ik dat bij electriciteit ook neem, en dit is trouwens perfect haalbaar in een Volvo V40): totaal €4,95/100km.
Opeens is het verschil toch wat klein om de bijkomende aankoopkost te kunnen financieren.
Ook ziet het er naar uit dat electriciteit sterker gaat stijgen dan de diesel....
Je zou wel winst kunnen maken als je zelf electriciteit produceert, maar ook dit gaat tijdelijk zijn (na de rode diesel, de rode electriciteit, waarschijnlijk het idee om rekeningrijden erdoor te krijgen)
Het omslagpunt om diesel te nemen is veel sneller dan de media doet uitschijnen door allerhande redenen.
- Een dieselwagen is niet zoveel duurder dan benzine. Volgens simulaties gaat men soms uit van +3000€ verschil, terwijl bij veel merken het verschil <1000€ bedraagt. Vb. Een berlingo diesel is slechts €800 duurder dan dan de goedkoopste benzineversie. Bij sommige modellen is zelfs de dieselversie een stuk goedkoper omdat men een uitrusting voorziet voor de leasingmarkt (vb Renault Talisman).
- Simulaties gaan uit van 4 jaar gebruik. Hierdoor gaat het aankoopbedrag en inschrijving zwaarder doorwegen. Veel mensen houden hun wagen gewoon 10 jaar (of meer) aan. Voor een persoonlijke wagen zie ik niet in waarom ik die elke 4 jaar moet vervangen als die nog perfect rijdt.
- Duurder onderhoud bij diesels is ook niet altijd correct. De grootste schuldige is dan de roetfilter, maar die zijn de laatste jaren fel verbetert ivm regeneratie (zelfs voor korte ritten), maar ook moderne benzinemotoren gebruiken nu roetfilters
- Milieu... moderne benzinemotoren met directe inspuiting en turbo maken ook roet, zodat ze ook aan de roetfilter moeten. Co2 uitstoot is beter bij diesel. Geen duidelijke winnaar hier.
- Omdat een dieselmotor meer koppel heeft op de lage toeren is er meer PK beschikbaar binnen het normale (zuinig) toerenbereik. Een 130pk diesel heeft vaak meer bruikbare pk's dan een 150pk benzine (en dit heeft ook een positief impact op de verzekeringskost).
Persoonlijk heb ik uitgerekend dat bij mijn vrouw haar berlingo diesel winst begint te maken vanaf 40.000 kilometers, ongeacht hoeveel kilometers per jaar.
Bij de electrische wagen is er een gelijkaardige "bias".
Stel:
- Electriciteit kost bijvoorbeeld €0,20/kwh (kan sterk verschillen)
- De wagen verbruikt 20kwh/100km (en dit is nog zeer optimistisch bij normaal rijden, zie diverse fora)
-> kost €4 electriciteit/100km.
Neem nu een diesel die 4,5l verbruikt (ik neem eveneens de optimistische waarde omdat ik dat bij electriciteit ook neem, en dit is trouwens perfect haalbaar in een Volvo V40): totaal €4,95/100km.
Opeens is het verschil toch wat klein om de bijkomende aankoopkost te kunnen financieren.
Ook ziet het er naar uit dat electriciteit sterker gaat stijgen dan de diesel....
Je zou wel winst kunnen maken als je zelf electriciteit produceert, maar ook dit gaat tijdelijk zijn (na de rode diesel, de rode electriciteit, waarschijnlijk het idee om rekeningrijden erdoor te krijgen)
Re: Benzine of diesel?
Die simulatie klopt niet, voor een standaard (gezins)wagen zou het omslagpunt op 14.000km liggen. In de praktijk zul je toch wat meer kilometer moeten rijden hoor, wil je 'winst' maken aan een diesel.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk