Bepaling meerwaarde bij inkoop meerdere koersen
TIP
Bepaling meerwaarde bij inkoop meerdere koersen
Stel je koopt vandaag 100 aandelen aan 100 euro per aandeel. Morgen koop je opnieuw 100 aandelen aan 50 euro per aandeel (van hetzelfde aandeel/fonds/ETF/...).
Na een tijd verkoop je 100 aandelen.
Bereken je de meerwaarde in de VennB dan door ze te "mixen" en te zeggen dat de aanschaffingswaarde 75 euro per aandeel was, of werkt het met een soort FIFO of LIFO systeem waar er geacht wordt dat bv de laatste gekochte eerst verkocht worden, en dus de meerwaarde vanaf bv 50 euro per aandeel?
Na een tijd verkoop je 100 aandelen.
Bereken je de meerwaarde in de VennB dan door ze te "mixen" en te zeggen dat de aanschaffingswaarde 75 euro per aandeel was, of werkt het met een soort FIFO of LIFO systeem waar er geacht wordt dat bv de laatste gekochte eerst verkocht worden, en dus de meerwaarde vanaf bv 50 euro per aandeel?
Re: Bepaling meerwaarde bij inkoop meerdere koersen
Het werkt blijkbaar via FIFO.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat wist ik niet. Ik dacht dat dit berekend werd tov gemiddelde aankoopprijs. Mag ik vragen waar je je info gevonden hebt? Thnx.
Boekhouder, maar als iemand een andere opinie heeft met bron, hoor ik het graag.
Natuurlijk is dat ook maar enkel relevant voor zover je niet alles verkoopt. Als je toch alles verkoopt, is het nog steeds meerwaarde over de gemiddele waarde als ik juist redeneer.
Natuurlijk is dat ook maar enkel relevant voor zover je niet alles verkoopt. Als je toch alles verkoopt, is het nog steeds meerwaarde over de gemiddele waarde als ik juist redeneer.
Je redeneert juist.
Maar, als je een kwaaie controleur hebt, gaat die LIFO toepassen. Dit zelfs op basis van de wet, maar ik weet jammer genoeg niet meer waar ik dat gelezen heb. Wat op dit moment minder uitmaakt. Vroeger waren meerwaarden op aandelen in je vennootschap die je langer dan een jaar aanhield vrijgesteld.
Maar, als je een kwaaie controleur hebt, gaat die LIFO toepassen. Dit zelfs op basis van de wet, maar ik weet jammer genoeg niet meer waar ik dat gelezen heb. Wat op dit moment minder uitmaakt. Vroeger waren meerwaarden op aandelen in je vennootschap die je langer dan een jaar aanhield vrijgesteld.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Hoe langer ik daar over nadenk hoe absurder het lijkt dat meerwaarden wel belastbaar zijn, maar minwaarden niet aftrekbaar... Ik heb eens wat berekeningen gemaakt, en dat maakt eigenlijk dat het verlieseffect extra versterkt is bij verlies. Wie verzint zoiets?
een staat in ontbinding die geld nodig heeft
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ben ik juist als ik denk dat het steeds FIFO is tenzij bij speculatie (<6maand), LIFO?
“Bovendien zijn enkel die meerwaarden bedoeld die gerealiseerd worden binnen de 6 maanden. Let wel, bij het beoordelen van die periode van 6 maanden, zal de LIFO-methode worden toegepast: de aandelen die laatst werden aangekocht, worden geacht het eerst te zijn verkocht.”
Is wel uit 2015.
Daarnaast de “50%-regel” voor financiële venn. wordt bepaald op einde boekjaar? (Dus in december deel verkopen om aan lagere venn belasting te voldoen)
“Bovendien zijn enkel die meerwaarden bedoeld die gerealiseerd worden binnen de 6 maanden. Let wel, bij het beoordelen van die periode van 6 maanden, zal de LIFO-methode worden toegepast: de aandelen die laatst werden aangekocht, worden geacht het eerst te zijn verkocht.”
Is wel uit 2015.
Daarnaast de “50%-regel” voor financiële venn. wordt bepaald op einde boekjaar? (Dus in december deel verkopen om aan lagere venn belasting te voldoen)
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Of vergis ik me en is dit enkel en alleen om de periode van 6 maand te bepalen?stockzombie schreef: ↑17 maart 2020, 07:36 Ben ik juist als ik denk dat het steeds FIFO is tenzij bij speculatie (<6maand), LIFO?
Is wel uit 2015.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Even mijn vragen terug naar boven brengen. Ik zit momenteel in mijn vennootschap met meer dan 50% van het eigen vermogen belegd in aandelen.
1)Volstaat het om op het einde van mijn boekjaar (31/12) te zakken onder die 50% om te kunnen voldoen aan het verlaagde vennootschapsbelastingstarief?
2)Om de meerwaarde om mijn trades te bepalen wordt FIFO toegepast? En deze warden dan belast aan de vennootschapsbelasting (20%). Minwaarde niet fiscaal aftrekbaar?
Kloppen mijn redeneringen?
VB:
BUY 1.000 SOLB aan 80 feb
BUY 1.000 SOLB aan 55 maa
SELL 1.000 SOLB aan 75 maa
> geen meerwaardebelasting?
1)Volstaat het om op het einde van mijn boekjaar (31/12) te zakken onder die 50% om te kunnen voldoen aan het verlaagde vennootschapsbelastingstarief?
2)Om de meerwaarde om mijn trades te bepalen wordt FIFO toegepast? En deze warden dan belast aan de vennootschapsbelasting (20%). Minwaarde niet fiscaal aftrekbaar?
VB:
stockzombie schreef: ↑29 maart 2020, 11:35 1)Volstaat het om op het einde van mijn boekjaar (31/12) te zakken onder die 50% om te kunnen voldoen aan het verlaagde vennootschapsbelastingstarief?
Ja, en dit aan aanschaffingswaarde, wat een slok op de borrel kan schelen soms.
Ja, tenzij je een kwaaie inspecteur hebt zoals ik boven al schreef, dan is het LIFO.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Dikke merci.GreenDean schreef: ↑29 maart 2020, 12:39stockzombie schreef: ↑29 maart 2020, 11:35 1)Volstaat het om op het einde van mijn boekjaar (31/12) te zakken onder die 50% om te kunnen voldoen aan het verlaagde vennootschapsbelastingstarief?
Ja, en dit aan aanschaffingswaarde, wat een slok op de borrel kan schelen soms.
Ja, tenzij je een kwaaie inspecteur hebt zoals ik boven al schreef, dan is het LIFO.
Ben curieus: heb je uiteindelijk gelijk gekregen ivm FIFO vf LIFO bij die controle?
Het is me terug te binnen gevallen. Mysteries of life. LIFO werd toegepast om de meerwaarde voor de, intussen afgevoerde, speculatietaks te bepalen. Voor een controleur bij wie links of rechts wat blijft hangen maar niet goed de verschillende belastingen uit mekaar kan houden (hier moet ik ze verdedigen: wie kan dat wel?) is het rap gezegd bij een venn.b. controle van LIFO te moeten toepassen.stockzombie schreef: ↑29 maart 2020, 17:50 Ben curieus: heb je uiteindelijk gelijk gekregen ivm FIFO vf LIFO bij die controle?
Als jij consequent FIFO toepast en boekt, heeft hij volgens mij geen poot om op te staan. De vraag is alleen of de kost om voor een rechter gelijk te krijgen te verantwoorden is. Als het om een paar honderd euro gaat, ga je die waarschijnlijk, weliswaar onterecht, gewoon ophoesten.
Ik heb deze discussie nooit gehad. Ik heb nooit een aandeel verkocht dat ik minder dan een jaar in bezit had. Ik heb pas alles verkocht toen de LEI ingevoerd werd en de meerwaardevrijstelling voor aandelen langer dan een jaar in bezit afgeschaft werd, en dit in het jaar dat ik daar nog recht op had.
Voor het voorbeeld dat jij eerder gaf kan dit wel een verschil maken, dus consequent altijd dezelfde methode toepassen. Geen enkele redelijke controleur gaat zich dan voor wat centen belachelijk maken. Ik heb me wel laten vertellen dat er behoorlijk wat onredelijken tussen lopen.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
En ook geen geen meerwaardebelasting om de laatste 1.000 SOLB dat ik bv aan 100 zou verkopen binnen 2 jaar?stockzombie schreef: ↑29 maart 2020, 11:35 Even mijn vragen terug naar boven brengen. Ik zit momenteel in mijn vennootschap met meer dan 50% van het eigen vermogen belegd in aandelen.
VB:
Waarom zou die er niet zijn? Binnen Vennb is er steeds meerwaardebelasting (buiten DBI etc).stockzombie schreef: ↑15 mei 2020, 13:20 En ook geen geen meerwaardebelasting om de laatste 1.000 SOLB dat ik bv aan 100 zou verkopen binnen 2 jaar?