Berekening dividend
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Berekening dividend
Vraagje ivm dividend van fondsen, met concreet voorbeeld.
Stel ik koop fonds
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F0GBR04ACC" onclick="window.open(this.href);return false;
Deelbewijzen: 6.22
Dividendrendement 5.06
Dividendfrequentie maandelijks
Bvb ik investeer 2000 dollar in dit fonds
Dan krijg ik 101 dollar aan dividend per jaar, of 8.5 per maand?
Of hoe moet je dit zien?
Stel ik koop fonds
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F0GBR04ACC" onclick="window.open(this.href);return false;
Deelbewijzen: 6.22
Dividendrendement 5.06
Dividendfrequentie maandelijks
Bvb ik investeer 2000 dollar in dit fonds
Dan krijg ik 101 dollar aan dividend per jaar, of 8.5 per maand?
Of hoe moet je dit zien?
Re: Berekening dividend
Beginnend belegger, vraag dat aan uw broker. Die kan u direct antwoorden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Oei, zo moeilijk om zo'n dingen zelf te berekenen?
JA, o.a. omdat de definitie van dividenden rendement verschillende betekenissen kan aannemen. Zelfs Morningstar geeft dat toe: Making sense of the many ways to calculate yield
Het is dan ook spijtig dat hun product fiches niet vermelden welke definitie er gehandhaafd wordt.

Het is dan ook spijtig dat hun product fiches niet vermelden welke definitie er gehandhaafd wordt.

Dat direct zal je wel met een korreltje zout moeten nemen.Piper schreef:...vraag dat aan uw broker. Die kan u direct antwoorden.

-
- Full Member
- Contacteer:
Aha ok, verklaart veel.
Maakt het er natuurlijk niet makkelijker op om fondsen met dividend uit te kiezen.
Maakt het er natuurlijk niet makkelijker op om fondsen met dividend uit te kiezen.
Ik heb het fonds niet en kan dus niet uit eerste hand spreken. Maar als de fondsfiche aangeeft dat de frequentie maandelijks is, dan zou er iedere maand een bedrag moeten uitbetaald worden. Zoals hierboven reeds geantwoord, zijn er nu vele definitie van het rendement. Het is evenwel de gewoonte bij dergelijke berekeningen om aan te nemen dat het maandelijks bedrag dat je ontvangt, opnieuw belegd wordt aan dezelfde voorwaarden in het zelfde product. Dit betekent dat men moet rekenen houden met een samengestelde interest en dat het vooropgestelde jaarrendement van 5.06% eigenlijk een 'maandrendement' van 4.95% is.BeginnendBelegger schreef:...Dan krijg ik 101 dollar aan dividend per jaar, of 8.5 per maand?...
Formule: 100 * 12 * ((1 + 0.0506) ^(1/12) - 1)

Dus krijg je in het beste geval maandelijks= 2000 * 0.0495 / 12 = $8.25
Dit vanzelfsprekend bruto - er wordt geen rekening gehouden met de Roerende Voorheffing.
PS: De bruto rendementen houden evenmin rekening met de instapkosten.