Berekening intrest termijnrekening langer dan 1 jaar
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Berekening intrest termijnrekening langer dan 1 jaar
Wat je zegt klop niet, kapitalisatievoet is meestal veel lager, maar bij sommige grootbanken wel nog dezelfde kapitalisatievoet als je er om vraagt. Dat kasbons met dezelfde kapitalisatievoet nu niet veel verkocht worden is omdat grootbanken deze eerder onder de toonbank wegmoffelen dan er reclame voor maken. En Dexia moet je al lang niet meer als markleider gaan noemen. Kijk ook maar eens op Spaargids : Fintro, BNP Paribas, Record,.... hebben allemaal betere voorwaarden.Joeri_V schreef:Inderdaad, vroeger werd er vaak bij kasbons gesproken van zowel een intrest als kapitalisatievoet. Zo kreeg je dan bvb. op je aanvankelijk ingelegde kapitaal een intrestvoet van jaarlijks 5%, maar op de gekapitaliseerde intrest gold slechts een rentevoet van jaarlijks 4,75%. Voorbeeld: 1000 EUR aan 5% is na jaar 1 (bruto) 1050 EUR. Na jaar 2 krijg je er nog eens 50 EUR bij + 50EUR*4,75% (=2,375EUR).Yaris schreef:Ik heb ook slechte ervaringen met kapitalisatie van interesten. Heel lang geleden, toen ik pas begon te beleggen, heb ik eens belegd in een kasbon van de KBC met kapitalisatie. Maar achteraf bleek dat de interesten gekapitaliseerd werden tegen een lagere rentevoet dan het kapitaal van de kasbon.
Denk dat dat intrestvoet en kapitalisatievoet nu wel bij de meeste (grote) banken hetzelfde is, omdat het toch niet meer veel gekocht wordt als product en men geen hoge intresten moet uitkeren (bvb. 4% op 10 jaar bij 'marktleider' Dexia).
Wat DHB hier eigenlijk doet is de toepassing van een kapitalisatievoet van 0% (of een belachelijk klein percentage zoals 0,05%)
Welke banken zijn het?
Dus als je de rekenmodule gebruikt van termijnsparen, of kasbons, is die dan juist om te berekenen, met die kapitalisatie?
bv deze
BNP Paribas Fortis Kapitalisatiebon 4,25% 3,61% 10 jaar € 250
Bruto rente 4,25%
Netto rente 3,61%
Termijn 10 jaar
Minimum inleg: €250
Kapitalisatie Ja
greetz
jempi25
Dus als je de rekenmodule gebruikt van termijnsparen, of kasbons, is die dan juist om te berekenen, met die kapitalisatie?
bv deze
Bruto rente 4,25%
Netto rente 3,61%
Termijn 10 jaar
Kapitalisatie Ja
greetz
jempi25
-
- Newbie
- Contacteer:
Die kasbon van € 250 zou na tien jaar € 379,05 euro waard zijn als men de normale kapitalisatie aan dezelfde rentevoet toepast.jempi25 schreef:Welke banken zijn het?
bv deze
Bruto rente 4,25%
Netto rente 3,61%
Termijn 10 jaar
Kapitalisatie Ja
greetz
jempi25
Als men daar de inleg van 250 euro aftrekt geeft dat 129,05 euro rente min 15 % RV = 109,69 euro netto rente. Zo moet dat berekend worden.
Klopt
(379,50/250,00)^(1/10)- 1 = 4,25 %
(379,50/250,00)^(1/10)- 1 = 4,25 %
Wat geeft het volgende:
inleg 10.000 €
bruto 3.50%
netto 2.98%
5 jaar
met kapitalitatie
mvg
inleg 10.000 €
bruto 3.50%
netto 2.98%
5 jaar
met kapitalitatie
mvg
Met intrestvoet = kapitalisatievoet geeft dit 11595,33 EUR netto op eindvervaldag
Bedankt voor het snelle antwoord.Joeri_V schreef:Met intrestvoet = kapitalisatievoet geeft dit 11595,33 EUR netto op eindvervaldag
Leentje schreef:Wat geeft het volgende:
inleg 10.000 €
bruto 3.50%
netto 2.98%
5 jaar
met kapitalitatie
mvg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dit kreeg ik als antwoord. Mag dit want dan zouden ze beter jaarlijks uitkeren. Nu ben je de kapitalisatie kwijt. Kan ik hier ergens iets tegen doen?
Bij DHB bank heeft u twee soorten termijnrekeningen : op termijn (niet gekapitaliseerd – interesten uitbetaald op het einde van de termijn of rit en dus géén samengestelde interest) en termijnrekeningen met jaarlijkse uitbetalingen van de interesten op een rekening bij DHB bank of externe rekening.
Met kapitalisatie bestaat niet bij DHB bank
In de hoop u voldoende geïnformeerd te hebben, groet ik u.
Bij DHB bank heeft u twee soorten termijnrekeningen : op termijn (niet gekapitaliseerd – interesten uitbetaald op het einde van de termijn of rit en dus géén samengestelde interest) en termijnrekeningen met jaarlijkse uitbetalingen van de interesten op een rekening bij DHB bank of externe rekening.
keppe schreef:Dit kreeg ik als antwoord. Mag dit want dan zouden ze beter jaarlijks uitkeren. Nu ben je de kapitalisatie kwijt. Kan ik hier ergens iets tegen doen?
Dit systeem past DHB al toe sinds ze hier termijnrekeningen aanbieden, en blijkbaar komt de wetgever niet tussen. Of dat dit wettelijk toegelaten is weet ik niet met zekerheid, in ieder geval is de spaarder op voorhand geïnformeerd, wat het belangrijkste is.
Op 5 jaar biedt DHB momenteel aan:
Betaling alle intrest op eindvervaldag: 3,85% -> ze betalen 5x3,85% uit op eindvervaldag. Dit komt neer op een "actuarieel rendement" van 3,5838% (bruto)
Betaling intrest elk jaar: 3,75% , dus een stuk hoger dan de intrest hierboven.
Intrestbetaling per jaar is dus het interessantste, zeker als men in de toekomst stijgende rentes verwacht (en eventueel stijgende roerende voorheffing door de regering).
Dit systeem is al altijd zo geweest bij DHB.
Bij Credit Europe echter heeft men de 2 volwaardige systemen:
1) jaarlijkse uitbetaling;
2) uitbetaling op de eindvervaldag met de echte rente-kapitalisatie die volledig wiskundig juist berekend wordt.
Beste groeten
Dus als ik het goed begrijp valt er hier niets aan te doen en vraag ik in de toekomst jaarlijkse uitbetaling. Jammer had er eentje van 2 jaar en nog eentje van 3 jaar en al die tijd zijn ze met mijn gekapîtaliseerde intrest weg. Goed nu weet ik het voor de toekomst. Blijkbaar schieten er niet veel banken over waar het interessanter is om te opteren voor gekapitaliseerde intrest.
Toch wel.
[b]Tijdelijk[/b] in aanbieding bij BNP/FINTRO :
Kasbon op 5 jaar met of zonder kapitalisatie :
opbrengst volgens "calculator" spaargids voor inleg 10.000 EUR :
1.841,55 met kapitalisatie
1.700,00 zonder kapitalisatie
[b]Tijdelijk[/b] in aanbieding bij BNP/FINTRO :
Kasbon op 5 jaar met of zonder kapitalisatie :
opbrengst volgens "calculator" spaargids voor inleg 10.000 EUR :
1.841,55 met kapitalisatie
1.700,00 zonder kapitalisatie