Berekening koers ETC bij index in contango
TIP
Berekening koers ETC bij index in contango
Ik ben een berekening aan het doen om te kijken wat concreet de invloed van negatieve roll yield op de index-evolutie kan zijn, maar heb twijfels over mijn berekening.
Wat vinden jullie hiervan?
Huidige koers ETC: 1,80
Huidige waarde achterliggend futures contract: 18,00
Verwachte waarde oud contract bij roll: 15,00
Verwachte waarde nieuw contract bij roll: 21,00
Verwachte waarde nieuw contract bij verkoop: 30,00
Gezocht: koers ETC bij verkoop
Gezocht: koers ETC bij verkoop
Code: Selecteer alles
(15,00 / 21,00) * 30,00 * (1,80/18,00) = 2,14 ( ? )
Re: Berekening koers ETC bij index in contango
Zolang de spread tussen opeenvolgende termijnen zo groot is, ga je een grote kans op verlies hebben met dergelijke producten. Dit gaat de eerstkomende maanden niet beter worden, in tegendeel, niemand wil nog de futures voor eerstvolgende maanden in bezit hebben. Zelf USO de grootste ETC heeft een enorm verlies genomen en zijn roll over strategie compleet gewijzigd en koopt nu tot 1 jaar verder. Voor brent ziet het er allemaal wat minder dramatisch uit maar crashende WTI trekt ook hier de prijzen omlaag.tdma schreef: ↑28 april 2020, 22:56 Ik ben een berekening aan het doen om te kijken wat concreet de invloed van negatieve roll yield op de index-evolutie kan zijn, maar heb twijfels over mijn berekening.
Op het moment van doorrollen zijn de onderliggende futures 16% in waarde gezakt, koers ETC is dan 1,5
Bij doorrollen naar 21 gaat er nog eens 29% af, koers is dan 1,07
Dit is een koersstijging van 42%, ETC gaat dan naar 1,53
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Volgens mijn berekeningen is het dan vele male voordeliger om verlies te nemen en na de roll het lagere bedrag opnieuw te investeren. Het lijkt mij wat contra-intuïtief, misschien heeft aftrek van die minwaarden in VennB er ook iets mee te maken.
Wat zegt de berekening op basis van de huidige koers ETC / futures / roll?
Mijn CRUDP situatie: huidige koers 2,0 en aankoop 2,7 dus -25%
Mijn CRUDP situatie: huidige koers 2,0 en aankoop 2,7 dus -25%
Holding / ETF / KeyPlan
Er is niet zoiets als "een berekening", maar met het antwoord van vortex hierboven kan je gemakkelijk zelf de kost uitrekenen.
Ik zit dan ook nog in een aparte situatie daar ik rekening moet houden met vennootschapsbelasting.
Maar kort gezegd, ik mikte op een prijs van $30 voor het september contract, en het resultaat is als we op dit moment zouden doorrollen komt het mij dubbel zo duur uit te rollen, ipv te verkopen en opnieuw te kopen eens roll voorbij is.