berekening pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
berekening pensioensparen
Hallo,
Misschien domme vraag:
hoe wordt het bedrag berekend waarop je belast wordt op het einde van de rit?
Ik zit bij een pensioenspaarfonds, dus ik betaal 10 % op het einde van de rit, gerekend aan een fictief 4,75% rendement.
Tot zover ben ik mee. Ik wou een excel tabelletje maken om eens te kijken hoeveel ik tot nu toe belast zou worden en wat mijn opbrengst is. Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Maar hoe wordt die 4,75% berekend?
Is dat vanaf moment storting? of wordt dat per jaar bekeken?
bv: je stort 100 euro op 1 mei in jaar x
wordt in de berekening er dan vanuit gegaan dat je eind dat jaar x 4,75 % rendement haalt, of pas op 1 mei in jaar x + 1? of pas eind het jaar x+1 ?
Ik veronderstel het middelste, maar dan wordt excel wel heel lang :-) (en kan het niet meer berekenen aangezien ik niet meer alle stortingsdagen heb).
Misschien domme vraag:
hoe wordt het bedrag berekend waarop je belast wordt op het einde van de rit?
Ik zit bij een pensioenspaarfonds, dus ik betaal 10 % op het einde van de rit, gerekend aan een fictief 4,75% rendement.
Tot zover ben ik mee. Ik wou een excel tabelletje maken om eens te kijken hoeveel ik tot nu toe belast zou worden en wat mijn opbrengst is. Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Maar hoe wordt die 4,75% berekend?
Is dat vanaf moment storting? of wordt dat per jaar bekeken?
bv: je stort 100 euro op 1 mei in jaar x
wordt in de berekening er dan vanuit gegaan dat je eind dat jaar x 4,75 % rendement haalt, of pas op 1 mei in jaar x + 1? of pas eind het jaar x+1 ?
Ik veronderstel het middelste, maar dan wordt excel wel heel lang :-) (en kan het niet meer berekenen aangezien ik niet meer alle stortingsdagen heb).
Re: berekening pensioensparen
Wordt er niet gewoon voor 10% aandelen verkocht?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Topic niet volledig doorgenomen. Maar misschien vind je hier wat meer info:
spreadsheet-simulatie-pensioensparen-t12719.html
spreadsheet-simulatie-pensioensparen-t12719.html
Jammer genoeg is het niet zo simpel 
Ik veronderstel dat de banken per storting moeten gaan berekenen hoeveel die zou opgebracht hebben à 4,75%/jaar.
Alles samentellen en dan hierop 10%
Lijkt me inderdaad niet echt simpel om zomaar even uit te rekenen.
Nu ja, uitrekenbaar of niet, je zal op je 60ste wel zien wat dit zou moeten zijn, betalen moet je toch

Ik veronderstel dat de banken per storting moeten gaan berekenen hoeveel die zou opgebracht hebben à 4,75%/jaar.
Alles samentellen en dan hierop 10%
Lijkt me inderdaad niet echt simpel om zomaar even uit te rekenen.
Nu ja, uitrekenbaar of niet, je zal op je 60ste wel zien wat dit zou moeten zijn, betalen moet je toch

Nee. Bij pensioenspaarfonds gaat men uit van een fictief rendement van 4,75%Lukske schreef:Wordt er niet gewoon voor 10% aandelen verkocht?
Haalt je fonds meer, goed voor u. Dan betaal je in feite minder dan 10%. Haalt je fonds minder, dan betaal je eigenlijk meer dan 10%.
Als de beurzen dan laag staan heb je hem wel aan je rekker want dan ben je heel veel aandelen kwijt.