bescherming effecten
TIP
bescherming effecten
Het Beschermingsfonds voor deposito’s en financiële instrumenten, opgericht in 1998, komt tot maximum 20.000 euro per persoon en per instelling tussen als een klant, ingevolge het in gebreke blijven van zijn financiële instelling, niet meer in staat is zijn effecten (aandelen, obligaties, aandelen van ICB’s of andere financiële instrumenten), geplaatst door deze instelling, te recupereren. (bron: https://www.mijnkapitaal.be/obligatie-s ... ntiefonds/)
is het gangbaar om belegging te spreiden over verschillende brokers om deze reden?
zo ja, welke broker zouden jullie erbij nemen voor vooral maandelijkse aankoop (+/-) van ETF's en holdings? Medirect en Degiro heb ik al)
Alvast bedankt
is het gangbaar om belegging te spreiden over verschillende brokers om deze reden?
zo ja, welke broker zouden jullie erbij nemen voor vooral maandelijkse aankoop (+/-) van ETF's en holdings? Medirect en Degiro heb ik al)
Alvast bedankt
-
kierkegaard
- Full Member

- Contacteer:
Re: bescherming effecten
Die kans lijkt me zeer klein te zijn. Zelfs als de broker failliet gaat, blijven de effecten je eigendom en gaan die niet mee in de vereffening. Het enige wat in gevaar kan kopen, is het cash deposito, maar daarvoor geldt een garantie tot 100.000 EUR.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Die 100 K garantie heb je alleen bij een bank, niet bij een pure broker.kierkegaard schreef: ↑13 mei 2022, 15:58 Die kans lijkt me zeer klein te zijn. Zelfs als de broker failliet gaat, blijven de effecten je eigendom en gaan die niet mee in de vereffening. Het enige wat in gevaar kan kopen, is het cash deposito, maar daarvoor geldt een garantie tot 100.000 EUR.
-
kierkegaard
- Full Member

- Contacteer:
De meeste van die brokers vallen gewoon onder de (Europese) bankgaranties voor de cashdeposito's.mver schreef: ↑13 mei 2022, 18:36Die 100 K garantie heb je alleen bij een bank, niet bij een pure broker.kierkegaard schreef: ↑13 mei 2022, 15:58 Die kans lijkt me zeer klein te zijn. Zelfs als de broker failliet gaat, blijven de effecten je eigendom en gaan die niet mee in de vereffening. Het enige wat in gevaar kan kopen, is het cash deposito, maar daarvoor geldt een garantie tot 100.000 EUR.
https://www.home.saxo/legal/protection- ... ient-funds
-
kierkegaard
- Full Member

- Contacteer:
Want het zijn simpelweg ook banken.
Ok bedankt. Ik was dan een beetje te achterdochtig blijkbaar
Enkel bij fraude komen je effecten in gevaar blijkbaar en geldt deze garantie van 20.000 eukierkegaard schreef: ↑13 mei 2022, 15:58 Die kans lijkt me zeer klein te zijn. Zelfs als de broker failliet gaat, blijven de effecten je eigendom en gaan die niet mee in de vereffening. Het enige wat in gevaar kan kopen, is het cash deposito, maar daarvoor geldt een garantie tot 100.000 EUR.