bescherming spaartegoeden & hypothekaire lening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
deblemrc
bescherming spaartegoeden & hypothekaire lening
Ik heb het volgende "probleem":
ik heb bij één bank (KBC met name, maar dat doet er niet toe, denk ik) een spaarrekening waar zo'n 210.000 Euro op staat. Verder heb ik bij diezelfde bank een hypothekaire lening lopen waar ik nog zo'n 145.000 Euro op moet afbetalen.
In het geval van een faillissement van mijn bank, moet ik de 145.000 Euro lening verder afbetalen, en krijg ik maar 100.000 Euro van mijn 210.000 Euro op mijn spaarrekening, of wordt eerst de 145.000 Euro lening in mindering gebracht van de 210.000, en krijg ik dus netto van het beschermingsfonds 65.000 Euro?
Alvast bedankt om mij mijn nachtrust terug te bezorgen.
Marc
ik heb bij één bank (KBC met name, maar dat doet er niet toe, denk ik) een spaarrekening waar zo'n 210.000 Euro op staat. Verder heb ik bij diezelfde bank een hypothekaire lening lopen waar ik nog zo'n 145.000 Euro op moet afbetalen.
In het geval van een faillissement van mijn bank, moet ik de 145.000 Euro lening verder afbetalen, en krijg ik maar 100.000 Euro van mijn 210.000 Euro op mijn spaarrekening, of wordt eerst de 145.000 Euro lening in mindering gebracht van de 210.000, en krijg ik dus netto van het beschermingsfonds 65.000 Euro?
Alvast bedankt om mij mijn nachtrust terug te bezorgen.
Marc
Re: bescherming spaartegoeden & hypothekaire lening
Die lening blijf je verschuldigd en je krijgt max. 100.000€ van het beschermingsfonds. Er wordt dus geen compensatie gedaan.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
deblemrc
Bedankt voor de reactie.
Weet je of er in het faillissement door de curator aan compensatie wordt gedaan? Na aftrok van de 100.000 Euro van het beschermingsfonds heb ik dus nog 110.000 Euro over aan tegoed op mijn spaarrekening: kan ik dat binnen het faillissement in mindering brengen van mijn lening?
Marc
Weet je of er in het faillissement door de curator aan compensatie wordt gedaan? Na aftrok van de 100.000 Euro van het beschermingsfonds heb ik dus nog 110.000 Euro over aan tegoed op mijn spaarrekening: kan ik dat binnen het faillissement in mindering brengen van mijn lening?
Marc
Ik ben niet zeker, maar ik vermoed dan wel. Misschien dat iemand anders hier met meer zekerheid op kan antwoorden.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Nee.marc17 schreef: Bedankt voor de reactie.
Marc
Ze gaan KBC echter niet failliet laten gaan.
Indien er effectief een faillissement komt kan de curator de activa ( waaronder je lening) verder verkopen. Je moet dan je lening verder afbetalen aan diegene die de hypotecaire portefeuillle van de curator heeft gekocht uit het faillissement. In afwachting blijf je verplicht je lening af te betalen aan KBC dat verder draait onder curatele. In theorie kan een curator van een bank de leningen eenzijdig opzeggen. Dit heeft tot gevolgd dat je binnen de 3 maanden het volledige resterende saldo moet terugbetalen. Indien je hier in gebreke blijft kan men overgaan tot de verkoop van je huis.
Op geen enkele wijze verziet het garantiefonds een compensatie voor leningen die je hebt afgesloten bij de bank.
Maak je echter geen zorgen. Als KBC op de fles gaat zal CEO Bergen KBC wel zelf liquideren en dit niet aan de overheid of de rechtbank overlaten. Als men zelf liquideert ( eigenlijk is het woord dan herstructurering) gaat men alles in stukskes verkopen maar op zo'n manier dat de boel blijft draaien.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]