Bespaar je echt door Airco wagen uit te zetten?
Bespaar je echt door Airco wagen uit te zetten?
Had vorige week eens de test gedaan op een rit van 98 kilometer enkel op de snelweg.
Heen zonder Airco was verbruik 5.9
Terug met Airco aan was verbruik 5.9
Dus het zelfde, of is dit extra verbruik zo minimaal dat het niet meetbaar is?
Heen zonder Airco was verbruik 5.9
Terug met Airco aan was verbruik 5.9
Dus het zelfde, of is dit extra verbruik zo minimaal dat het niet meetbaar is?
Re: Bespaar je echt door Airco wagen uit te zetten?
't Verbruik hangt van de wagen af. Ik kan mijn verbruik appart opvragen en de airco gebruikt zo een 0,4l per 100km. Voor sommige wagens ligt dit een stuk hoger. Alles wat electriciteit verbruikt moet ergens energie vandaan halen, van je brandstof dus. Je GSM opladen in je wagen komt ook ergens vandaan: je brandstof...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Gsm opladen : de alternator levert theoretisch gezien meer dan wat gebruikt wordt voor het opladen van de batterij.
Ik denk niet dat daar een meerverbruik zou worden vastgesteld, zeker niet voor zoiets kleins.
Misschien zal je bij meerdere grote verbruikers merken dat je auto op meer toeren gaat draaien om de nodige stroom te kunnen leveren..
Bij airco is het meer het mechanische gedeelte dat voor meerverbruik zorgt.
De aircopomp wordt ingeschakeld en neemt een deeltje van het vermogen van de motor weg. Extra wrijving is gelijk aan meer verbruik bij dezelfde snelheid.
Als je op de weg naar huis mee wind hebt gehad en op de weg naar het werk tegenwind kan dat al compenseren. Als je minder snel hebt gereden omdat er bv drukker verkeer was, als de weg naar huis wat bergop gaat en de andere kant op dus wat meer bergaf..
Als je op weg naar het werk je raampje een beetje opent heb je ook meerverbruik.
Zelf heb ik ook de indruk dat het meerverbruik minder tot uiting komt op autosnelweg maar meer op kleine ritten. Misschien omdat er dan meer koelvermogen geleverd wordt bij een automatische verwarming / koeling. Op een zeker moment is de gewenste temperatuur bereikt en moet de airco minder hard werken.
Ik denk niet dat daar een meerverbruik zou worden vastgesteld, zeker niet voor zoiets kleins.
Misschien zal je bij meerdere grote verbruikers merken dat je auto op meer toeren gaat draaien om de nodige stroom te kunnen leveren..
Bij airco is het meer het mechanische gedeelte dat voor meerverbruik zorgt.
De aircopomp wordt ingeschakeld en neemt een deeltje van het vermogen van de motor weg. Extra wrijving is gelijk aan meer verbruik bij dezelfde snelheid.
Als je op de weg naar huis mee wind hebt gehad en op de weg naar het werk tegenwind kan dat al compenseren. Als je minder snel hebt gereden omdat er bv drukker verkeer was, als de weg naar huis wat bergop gaat en de andere kant op dus wat meer bergaf..
Als je op weg naar het werk je raampje een beetje opent heb je ook meerverbruik.
Zelf heb ik ook de indruk dat het meerverbruik minder tot uiting komt op autosnelweg maar meer op kleine ritten. Misschien omdat er dan meer koelvermogen geleverd wordt bij een automatische verwarming / koeling. Op een zeker moment is de gewenste temperatuur bereikt en moet de airco minder hard werken.
Is dat wat je boordpc aangeeft?
Die van mij is niet betrouwbaar. Geeft altijd een ietsjes hoger verbruik dan het werkelijke. Schat het op 0,2 a 0,3 liter per 100km.
Zou het kunnen dat die maar één schatting doorgeven en voor airco gewoon weg geen rekening houden?
Ben geen autotechnicus, maar ik zou denken als je rijdt is er een teveel aan stroom en die kan maar gedeeltelijk in de accu opgeslagen worden?
Dus ga ik toch de eerder overschot eerst opgebruiken?
Ik had met de eerste accu niks dan problemen, geregeld plat in de winter.
Dan heb ik zo een voltmeter in de 12 volt ingeplugd en kon ik zien hoeveel volt er nog rest.
Nu zit er een nieuwe accu in al ruim 1 jaar en het voltage is steeds over de 14v soms zelfs over de 15v.
Dus zou ik denken toch reststroom zat!?
Voor alle duidelijkheid, ga niet zitten zweten in de auto om te besparen op brandstof.
Dus ga ik toch de eerder overschot eerst opgebruiken?
Ik had met de eerste accu niks dan problemen, geregeld plat in de winter.
Dan heb ik zo een voltmeter in de 12 volt ingeplugd en kon ik zien hoeveel volt er nog rest.
Nu zit er een nieuwe accu in al ruim 1 jaar en het voltage is steeds over de 14v soms zelfs over de 15v.
Dus zou ik denken toch reststroom zat!?
Voor alle duidelijkheid, ga niet zitten zweten in de auto om te besparen op brandstof.
Ja gegevens van BoordPcvoodoo schreef: ↑20 april 2019, 11:05Is dat wat je boordpc aangeeft?
Die van mij is niet betrouwbaar. Geeft altijd een ietsjes hoger verbruik dan het werkelijke. Schat het op 0,2 a 0,3 liter per 100km.
Zou het kunnen dat die maar één schatting doorgeven en voor airco gewoon weg geen rekening houden?
Er was tegenwind op de terugrit.haelewyn schreef: ↑20 april 2019, 10:59
Nee rij nooit met een raampje open.
Rij altijd dezelfde snelheid gehouden aan de plaatselijke snelheidsbeperkingen.
Was op een zondagochtend er was bijna niets van verkeer.
Ik rij altijd met de snelheidsbegrenzer op, dus die is altijd zelfde op de zelfde plaats.
Naar huis was eerder bergop, 8 meter om juist te zijn.
Terugrit was later op de dag, warmer (vandaar de airco?), dus werkte je motor efficiënter?
Zowiezo moeilijk twee verschillende ritten in verschillende omstandigheden te vergelijken.
Zowiezo moeilijk twee verschillende ritten in verschillende omstandigheden te vergelijken.
Er zat 20 minuten tussen heen en terugrit.
Heen 8:31 aankomst 9:30
Terug 9:50 aankomst 10:53
Ik rij normaal altijd met airco aan.
Had die uit gezet op de heenrit, wilde het eens weten.
Buitentemperatuur geen erg op gehad!
Dus koude start heen, warme start terug.
Hangt er van af wat voor airco je hebt, handmatig, half automatisch of volledige klimaat regeling, verder is er ook nog een verschil in aandrijving van de compressor, bv permanent, uitschakelbare magneetkoppeling, variabel toerental of variabel debiet. En dan is er nog de verschil temperatuur binnen / buiten en de zon instraling, een airco moet veel harder werken bij volle zon, traag rijden of stil staan bij 35°C buiten temperatuur. Dus om op je vraag te antwoorden; ja, een airco zal voor extra verbruik zorgen, hoeveel meer dat is, hangt van veel factoren af, voor een redelijk moderne automatische klimaat regeling mag je op 0,2 tot 0,4l extra rekenen. BTW, je airco uitzetten en vervolgens met open ramen rijden gaat geen brandstof besparen, open ramen veroorzaken immers ook extra verbruik door een slechtere aerodynamica.
In mljn moderne Euro6 wagen is een koude start en een redelijk koude rit een immens verschil met een warme start.
Ik haal hier op korte afstanden makkelijk een dubbel verbruik met koude motor vergeleken met een warme motor.
Dat is al een heel ander extra verbruik dat mij verteld was, namelijk 1 liter.
Interessante link Haelewyn, gebruikte de airco dus in feite verkeerd, ga vanaf nu de auto stand gebruiken.