Besparen met regenwater
Re: Besparen met regenwater
De watermeter staat binnen in het huis en is eigendom van de watermaatschappij; mits ze je verwittigen zal je ze toegang niet kunnen verbieden en kunnen ze de tellerstand ten allen tijde controleren. Maak je maar geen zorgen bij vermoeden staan ze bij je met een machtiging/politie; ze weten goed genoeg hoe zoiets aan te pakken; je zal niet de eerste zijn.
@leemans-broertje: De 10m slaat op het opzuigen ZONDER hulpmiddelen; een handpomp heeft inwendig een klep en moet je bij eerste indienstname eerst zelf water in schudden en tegelijkertijd pompen alvorens ze 'trok'; éénmaal zover zorgt de klep dat de zuigleiding vol blijft en is de benodigde zuigkracht veel kleiner; als je stopt met pompen houdt de klep de zuigleidig vol met water zodat je niet meer hoeft op te vullen. Soms kan er onderaan de zuigslang een voetklep (zelfde principe) zitten die er voor zorgt dat de zuigslang na het pompen vol met water blijft; zo zijn er vele manieren om een pomp toch te laten werken bij een vloeistofniveau lager dan 10m. De pomp van 'spruitekop' is een pomp die je tot op de bodem of toch in het water laat zakken dus je zuigleiding =0; de pomp dient enkel voldoende persdruk op te bouwen. (is een soort van dompelpomp)
@jw1: +1
@leemans-broertje: De 10m slaat op het opzuigen ZONDER hulpmiddelen; een handpomp heeft inwendig een klep en moet je bij eerste indienstname eerst zelf water in schudden en tegelijkertijd pompen alvorens ze 'trok'; éénmaal zover zorgt de klep dat de zuigleiding vol blijft en is de benodigde zuigkracht veel kleiner; als je stopt met pompen houdt de klep de zuigleidig vol met water zodat je niet meer hoeft op te vullen. Soms kan er onderaan de zuigslang een voetklep (zelfde principe) zitten die er voor zorgt dat de zuigslang na het pompen vol met water blijft; zo zijn er vele manieren om een pomp toch te laten werken bij een vloeistofniveau lager dan 10m. De pomp van 'spruitekop' is een pomp die je tot op de bodem of toch in het water laat zakken dus je zuigleiding =0; de pomp dient enkel voldoende persdruk op te bouwen. (is een soort van dompelpomp)
@jw1: +1
De Jef van de AWW gaat gewoon de afsluiter buiten aan je woning dichtdraaien....Uajwjm schreef:reteiP schreef:Als je verbruik nu zodanig laag is, zullen ze je tellerstand wel komen controleren.
Hopelijk vinden ze dan geen vaste verbinding tussen je regenwaternet en het drinkwaternet.
Zelfs met terugslagkleppen is dit niet toegestaan.
De potentiële boete zou wel eens veel van uw besparingen teniet kunnen doen...
Denk je dat er zomaar iemand bij mij mag binnenkomen : "hallo, ik ben de jef van de aww, en ik kom efkes in uw huis zoeken of je regenwater op onze leiding hebt aangesloten...."
In de bievenbus zal je een briefje vinden wie je op "den bueau" moet opbellen' (let op dit is geen fantasie, maar werkelijkheid).
De grens van -10m opzuigen geldt alleen indien er lucht in de aanzuigleiding zit. Je kan immers met een vacuumpomp geen grotere onderdruk maken dan -1bar=10m diep.
Maar een buis vol water kan zuigen tot véél dieper. Daarom dat je de meeste aanzuigpompen moet 'opgieten'
Een hydrofoorpomp kan onbeperkt diep water opzuigen, mits ze voldoende sterk is uiteraard.
Maar een buis vol water kan zuigen tot véél dieper. Daarom dat je de meeste aanzuigpompen moet 'opgieten'
Een hydrofoorpomp kan onbeperkt diep water opzuigen, mits ze voldoende sterk is uiteraard.
Pomp met klep: is een atmosferische pomp en zuighoogte (statische hoogte + leidingsverlies) is steeds beperkt tot atmosferische druk op het vrije wateroppervlak (ongeveer 10m waterkolom).DeMarga schreef: @leemans-broertje: De 10m slaat op het opzuigen ZONDER hulpmiddelen; een handpomp heeft inwendig een klep en moet je bij eerste indienstname eerst zelf water in schudden en tegelijkertijd pompen alvorens ze 'trok'; éénmaal zover zorgt de klep dat de zuigleiding vol blijft en is de benodigde zuigkracht veel kleiner; als je stopt met pompen houdt de klep de zuigleidig vol met water zodat je niet meer hoeft op te vullen. Soms kan er onderaan de zuigslang een voetklep (zelfde principe) zitten die er voor zorgt dat de zuigslang na het pompen vol met water blijft; zo zijn er vele manieren om een pomp toch te laten werken bij een vloeistofniveau lager dan 10m. De pomp van 'spruitekop' is een pomp die je tot op de bodem of toch in het water laat zakken dus je zuigleiding =0; de pomp dient enkel voldoende persdruk op te bouwen. (is een soort van dompelpomp)
Er is een hulpmiddel nl. een diepzuiger die werkt als een venturie (straalpomp) maar daarvoor moet je een aansluiting maken van water onder druk (bv. de waterleiding); ook luchtdruk is mogelijk (mamoetpomp, aquariumpomp), maar dan moet later de lucht van het water gescheiden worden bv. uitstromen in een open tank.
Je kan ook met een emmertjessysteem het water opscheppen uit de put (geen gek idee).
Tegenwoordig worden onderwaterpompen (dompelpompen) gebruikt, gecombineerd in een hydrofoorgroep systeem.
Larie ! (zie mijn post hiervoor)Uajwjm schreef: Maar een buis vol water kan zuigen tot véél dieper. Daarom dat je de meeste aanzuigpompen moet 'opgieten'
De buis moet opnieuw gevuld worden en daar zorgt de luchtdruk voor...
Kan er geen lucht aan het wateroppervlak dan levert de pomp geen druppel water meer, ook al blijft de pomp draaien.
Laatst gewijzigd door aossa op 15 februari 2016, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Denk je dat er zomaar iemand bij mij mag binnenkomen : "hallo, ik ben de jef van de aww, en ik kom efkes in uw huis zoeken of je regenwater op onze leiding hebt aangesloten...."[/quote]
De Jef van de AWW gaat gewoon de afsluiter buiten aan je woning dichtdraaien....
In de bievenbus zal je een briefje vinden wie je op "den bueau" moet opbellen' (let op dit is geen fantasie, maar werkelijkheid).[/quote]
Aww mag uiteraard wel mijn meterstand noteren, maar -zelfs al is er bijna geen verbruik- hebben zij nog altijd geen toestemming om mijn huis te onderzoeken, en al evenmin om mijn wateraansluiting af te sluiten. Dat is allemaal pure bangmakerij.(vanwege vorige posters)
De Jef van de AWW gaat gewoon de afsluiter buiten aan je woning dichtdraaien....
In de bievenbus zal je een briefje vinden wie je op "den bueau" moet opbellen' (let op dit is geen fantasie, maar werkelijkheid).[/quote]
Aww mag uiteraard wel mijn meterstand noteren, maar -zelfs al is er bijna geen verbruik- hebben zij nog altijd geen toestemming om mijn huis te onderzoeken, en al evenmin om mijn wateraansluiting af te sluiten. Dat is allemaal pure bangmakerij.(vanwege vorige posters)
Vraag het eens zelf aan de AWW !Uajwjm schreef: Aww mag uiteraard wel mijn meterstand noteren, maar -zelfs al is er bijna geen verbruik- hebben zij nog altijd geen toestemming om mijn huis te onderzoeken, en al evenmin om mijn wateraansluiting af te sluiten. Dat is allemaal pure bangmakerij.(vanwege vorige posters)
Denk je nu echt dat de AWW in je huis moet zijn om het water af te sluiten?
Een kennis van mij heeft haast een volle dagtaak aan open- en dichtdraaien van afsluiters aan woningen.
Indien een schrijnend geval, dan wordt de afsluiter nog klein beetje opengehouden, maar je hebt haast geen druk meer bij aftappen van water. Druppelsgewijs emmertje vullen aan de meter kan dan nog net.
Laatst gewijzigd door aossa op 15 februari 2016, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
plots lager verbruik => wijziging installatie => herkeurd?
Klopt. Met enkel aanzuiging kan je max. 10 m water omhoog pompen. Zelfs als je boven die waterkolom van 10m een perfect vacuüm creëert, zal het water geen cm meer stijgen. De waterkolom zal hoogstens wat stijgen of dalen met de luchtdruk. Zelfde principe van een kwikbarometer.aossa schreef:De buis moet opnieuw gevuld worden en daar zorgt de luchtdruk voor...
Kan er geen lucht aan het wateroppervlak dan levert de pomp geen druppel water meer, ook al blijft de pomp draaien.
Als er onderaan die waterkolom een terugslagklep is, zou je de buis inderdaad kunnen 'opgieten' tot ze vol is, maar je ze geen cm hoger krijgen met je pomp, zelf al is er geen molecule lucht meer in de buis.
Farys biedt nu zelf (betaalbare) legale systemen aan voor bovengronds/ondergronds gebruik van regenwater, indien gewenst met plaatsing (2 471,25 euro (excl. BTW) inclusief transport en levering).
http://www.reni.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door josbos op 15 februari 2016, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
@Uajwjm
Dus als ik het goed heb begrepen kost uw installatie eigenlijk zo'n ~€1100.
Kan jij mij zeggen wat alle onderdelen ervan ongeveer apart hebben gekost?
Nu, met mijn illegale regenwaterinstallatie is alles opgelost.
Denk je dat er zomaar iemand bij mij mag binnenkomen : "hallo, ik ben de jef van de aww, en ik kom efkes in uw huis zoeken of je regenwater op onze leiding hebt aangesloten...."
Ik vind u een hele grappige mens (positief bedoeld).Trouwens, moesten ze mij afsluiten (wat totaal onmogelijk is) dan raken ze mij niet, ik heb immers regenwater genoeg, voor àlles!

Dus als ik het goed heb begrepen kost uw installatie eigenlijk zo'n ~€1100.
Kan jij mij zeggen wat alle onderdelen ervan ongeveer apart hebben gekost?
Josbos, heb je hier (een positieve) ervaring mee? We zijn zelf momenteel ook aan het nadenken om regenwater te recupereren voor de tuin en de toiletten omdat we toch voor een gescheiden afvalwatersysteem moeten gaan.josbos schreef:Farys biedt nu zelf (betaalbare) legale systemen aan voor bovengronds/ondergronds gebruik van regenwater, indien gewenst met plaatsing (2 471,25 euro (excl. BTW) inclusief transport en levering).
Zelf geen ervaring mee, maar daar het een dochter is van Farys, denk ik wel redelijk betrouwbaar.
Hun concept spreekt ons ook wel aan, daar ze ook onderhoud en dergelijke kunnen aanbieden.
Momenteel hebben we zelf bovengrondse opslag, die niet gekoppeld is met het huis.
De pomp die we hebben, dient om druk te zetten om de wagen af te spoelen, karcher aanvullend te voorzien om betegeling buiten te kuisen of tuin te besproeien.
Hun concept spreekt ons ook wel aan, daar ze ook onderhoud en dergelijke kunnen aanbieden.
Momenteel hebben we zelf bovengrondse opslag, die niet gekoppeld is met het huis.
De pomp die we hebben, dient om druk te zetten om de wagen af te spoelen, karcher aanvullend te voorzien om betegeling buiten te kuisen of tuin te besproeien.