Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

'Besparen' op belastingen als bijberoeper

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
Bijberoeper
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Bijberoeper
Verstuur privébericht

'Besparen' op belastingen als bijberoeper

• Citeer

Bericht door Bijberoeper » 19 april 2021, 08:44

Hoi allemaal,

Ik ben dit jaar gestart als bijberoeper om een centje bij te verdienen 8).
Allemaal leuke zaken uiteraard! Nu zag ik wel dat ik hierdoor in de 'hoogste belastingsschijf' terecht zal komen als mijn inkomsten in de bestaande lijn blijven. Van elke euro die je verdient hou je uiteraard iets over en van meer loon zal er steeds meer overblijven maar per 100EUR die ik nu factureer (na kosten) komt er op het einde van de rit na BTW(-21%) en Personenbelasting(-50%) slechts 39.5EUR bij op de rekening...

Over de personenbelasting op mijn inkomsten uit het hoofdberoep zijn er reeds wat topics geschreven en is het advies ook vaak gelijkaardig.
Maar het 'advies' van zogenoemde experten ter zake loopt nogal uiteen. Vandaar dat ik via deze weg graag van jullie wil horen hoe je als bijberoeper toch wat meer over kan houden van je verdiende centen :). Zijn er bepaalde tips en tricks? Ik hoor vaak als advies 'je moet kosten maken' maar hoe doe je dat dan op een slimme manier?

PS. ik heb het niet over illegale praktijken :P maar de 'grens' mag wel afgetoets i.m.o. >:D

elibar
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer elibar
Verstuur privébericht

Re: 'Besparen' op belastingen als bijberoeper

• Citeer

Bericht door elibar » 19 april 2021, 08:52

solidair zijn en je belastingen correct betalen ,we krijgen hier voor veel te terug ook ,gratis onderwijs, goede gezondheidszorg enzovoort.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
movado
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer movado
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door movado » 19 april 2021, 08:59

Vraag vrijstelling van btw aan kleine onderneming.

Enkel als je minder 25.000 omzet hebt....en
als je minder dan 1500 winst hebt vrijstelling van sociale bijdragen?? >:D

Bijberoeper
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Bijberoeper
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Bijberoeper » 19 april 2021, 09:00

elibar schreef: ↑19 april 2021, 08:52 solidair zijn en je belastingen correct betalen ,we krijgen hier voor veel te terug ook ,gratis onderwijs, goede gezondheidszorg enzovoort.
Allemaal goed en wel en dat betaal ik ook op de voltijdse arbeid die ik reeds lever (40u+/week), met plezier is veel gezegd maar ik begrijp zeker wel het nut ervan zoals je aangeeft.

Ik werk wat extra als bijberoeper om voor mezelf en het gezin nog wat extra's te kunnen doen. Jammer genoeg voelt het alsof dit met de huidige 'last' wordt doodgeknepen. Als ik er niet meer als 39% van over ga houden dan kan ik er beter mee stoppen en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Verder denk ik niet dat Coucke/Verhulst/Davignon/... 61% van hun centjes afleveren aan de staat. Vandaar de vraag naar tips en advies.

Roo
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Roo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Roo » 19 april 2021, 09:20

Bijberoeper schreef: ↑19 april 2021, 09:00 Verder denk ik niet dat Coucke/Verhulst/Davignon/... 61% van hun centjes afleveren aan de staat. Vandaar de vraag naar tips en advies.
Hoe meer middelen, hoe minder dat onttrokken moet worden als loon. Maw meer overschot om te herinvesteren.

Vennootschap oprichten (als de omzet -> winst voldoende is) kan oplossing zijn. Maar dan moet je toch al redelijk wat verdienen als bijberoeper. Hoeveel winst voor belasting draai je momenteel uit bijberoep?

In de eerste jaren kan je van 100 naar 68 naar. "Goedkope" vennootschap oprichten (VOF, CommV), vervolgens een aantal jaren winst laten belasten in vennootschapsbelasting (kan aan 20% in de eerste jaren), en vervolgens dividend uitkeren aan 15% (na een jaar of 4).

fropskottel
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer fropskottel
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door fropskottel » 19 april 2021, 09:58

Je vergeet enkele dingen in je berekening. De gemeentebelasting, de sociale bijdragen (boven 1500€) en de forfaitaire provinciebelasting.

Een zelfstandige bijverdienste starten kan je zien als een viertrapsraket:
- wie moreel omkan met informeel/zwart werk start zo (ikzelf doe dit niet!)
- een formeel bijberoep starten en koste wat kost onder de 1500€/jaar blijven. Dit vermijdt zo lang mogelijk sociale bijdragen. Beperkte opstartkost, beperkte lopende kosten, beperkte afsluitkost.
- overstappen naar een eenvoudige vennootschap (comm.v. of VOF). Je vennootschap betaalt 347.5€/jaar sociale bijdragen. Enkelvoudige boekhouding die je misschien zelf kan doen, geen verplichte publicatie van jaarrekeningen, maar ook geen beperkte aansprakelijkheid. Beperkte opstartkost, beperkbare lopende kosten, beperkte afsluitkost.
- eventueel overstappen naar een volwaardige vennootschap (bv). Aanzienlijke opstartkost, hogere lopende kosten, aanzienlijke afsluitkost.

woodpeckerbird
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer woodpeckerbird
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door woodpeckerbird » 19 april 2021, 10:03

Vrijstelling sociale bijdragen onder de 1500 euro winst. Is nieuw voor mij. Moet je dat elk jaar dan aanvragen?

Tycoon
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tycoon » 19 april 2021, 10:09

Bijberoeper schreef: ↑19 april 2021, 08:44 Hoi allemaal,

Ik ben dit jaar gestart als bijberoeper om een centje bij te verdienen 8).
Allemaal leuke zaken uiteraard! Nu zag ik wel dat ik hierdoor in de 'hoogste belastingsschijf' terecht zal komen als mijn inkomsten in de bestaande lijn blijven. Van elke euro die je verdient hou je uiteraard iets over en van meer loon zal er steeds meer overblijven maar per 100EUR die ik nu factureer (na kosten) komt er op het einde van de rit na BTW(-21%) en Personenbelasting(-50%) slechts 39.5EUR bij op de rekening...
De BTW is geen kost voor u maar voor de klant. U dient die niet te betalen wel de klant. De door u betaalde BTW kan je terugvorderen en de door de klant betaalde stort u door aan de fiscus. Dus ze is nog een kost, noch een inkomen.

Indien u een BTW-plichtige zonder recht van aftrek bent verreken door u betaalde BTW in de verkoopprijs exclu BTW (uw omzet) voor de klant.

In uw vb is de totale verkoopprijs inclu btw 100€. Dat betaalt de klant, de omzet bedraagt 82,65€.

De pb is op uw netto belastbaar beroepsinkomen (omzet-kosten en sociale lasten, vapz, enz). Maar stel 0€ kosten zoals in vb, pb staat is 41,33€ en netto inkomen 41,32€ door afronding naar boven bij de pb (41,325 ~41,33).
Dan zoals hierboven nog de gemeentebelasting op die netto belastbare beroepsinkomsten.

zie: https://www.xerius.be/nl-be/zelfstandig ... lfstandige
Laatst gewijzigd door Tycoon op 19 april 2021, 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Tycoon
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tycoon » 19 april 2021, 11:30

woodpeckerbird schreef: ↑19 april 2021, 10:03 Vrijstelling sociale bijdragen onder de 1500 euro winst. Is nieuw voor mij. Moet je dat elk jaar dan aanvragen?
Vrijstelling van sociale bijdragen onder de 1.553,58 EUR is enkel voor zelfstandigen in bijberoep. De RSVZ kent die normaal bij de definitieve afrekening van de sociale bijdragen toe. De vermindering van de voorlopige bijdrage kan je zelf elk kwartaal opnieuw aanvragen of eenmaal per jaar voor alle kwartalen in het 4de kwartaal.

Voor beginnende zelfstandigen in bijberoep enkel mogelijk op aanvraag vanaf het 4de kalanderjaar na opstart, zie https://www.rsvz.be/sites/rsvz.be/files ... n_2021.pdf
De TS kan het dus niet zelf aanvragen, maar zal geen bijdrage betalen en die terugkrijgen bij de definitieve berekening door de RSVZ!

Voor de zelfstandigen in hoofdberoep is dit elk kwartaal/jaar aan te vragen maar daar gelden andere grenzen, , zie https://www.rsvz.be/sites/rsvz.be/files ... n_2021.pdf
Een beginnende zelfstandige in hoofdberoep kan dit vanaf het 5de kwartaal aanvragen! Maar onder de 719,68 EUR bijdrage beginnende zelfstandige of 371,65 EUR bijdrage primostarter kan je niet gaan. Daar heeft het zelf aanvragen niet veel nut, zie https://www.rsvz.be/nl/faq/wat-als-ik-m ... an-betalen en https://www.liantis.be/nl/faq/kan-ik-ee ... -bijdragen

De vrijstelling telt niet mee voor uw pensioen als zelfstandige, dus voor die periodes bouw je geen rechten op.
Wat als ik mijn sociale bijdragen niet kan betalen?
Als je je sociale bijdragen niet kunt betalen, kun je vrijstelling van bijdragen vragen.
De vrijstelling van bijdragen kan geheel of gedeeltelijk worden toegekend.
Je kunt vrijstelling vragen voor de voorlopige bijdragen of voor het bijdragesupplement na een regularisatie van het beroepsinkomen.
Periodes waarvoor je vrijstelling van bijdragen krijgt, tellen niet mee voor je pensioen.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 19 april 2021, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

movado
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer movado
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door movado » 19 april 2021, 11:39

woodpeckerbird schreef: ↑19 april 2021, 10:03 Vrijstelling sociale bijdragen onder de 1500 euro winst. Is nieuw voor mij. Moet je dat elk jaar dan aanvragen?
Neen, wel direct aan ACERTA meedelen als je erboven gaat...
het gaat om 1539 euro en als uw netto-beroepsinkomsten lager zijn moet u bij ACERTA niks doen

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 19 april 2021, 12:15

De pb is op uw winst (omzet-kosten en sociale lasten, vapz, enz). Maar stel 0€ kosten zoals in vb, pb staat is 41,33€ en netto inkomen 41,32€ door afronding naar boven bij de pb (41,325 ~41,33).
Dan zoals hierboven nog de gemeentebelasting op die winst.
Minder belastingen betalen door:
- als je minder werkt, heb je minder inkomsten, en betaal je minder :-)
- meer kosten te maken
- naar bijkomend pensioen te werken VAPZ, IPT en gelijke

Via een vennootschap kan je voltijdse loon "scheiden" van je bijberoep. Je winst van je bijberoep kan je dan op verschillende manieren nemen als verloning als zaakvoerder, dividend als eigenaar, ...
Laatst gewijzigd door B7H4long op 19 april 2021, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

mouche
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer mouche
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mouche » 19 april 2021, 12:28

Nee, via je belastingaangifte wordt het sociaal secretariaat blijkbaar automatisch op de hoogte gehouden en krijg je van hen jaarlijks een bevestiging of je al dan niet van de vrijstelling blijft genieten.

mouche
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer mouche
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mouche » 19 april 2021, 13:32

Bijberoeper schreef: ↑19 april 2021, 08:44 Ik ben dit jaar gestart als bijberoeper om een centje bij te verdienen 8).

Over de personenbelasting op mijn inkomsten uit het hoofdberoep zijn er reeds wat topics geschreven en is het advies ook vaak gelijkaardig.
Maar het 'advies' van zogenoemde experten ter zake loopt nogal uiteen. Vandaar dat ik via deze weg graag van jullie wil horen hoe je als bijberoeper toch wat meer over kan houden van je verdiende centen :). Zijn er bepaalde tips en tricks? Ik hoor vaak als advies 'je moet kosten maken' maar hoe doe je dat dan op een slimme manier?
Wat betreft de kosten, dat hangt van het soort bijberoep af. Die moeten daar direct mee gerelateerd zijn. Je vraagt best een statuut aan als zelfstandige in bijberoep. Dan heb je meer mogelijkheden.
Dat kan door directe kosten. maar ook afschrijvingen van bvb apparatuur of meubilair in verhouding tot privé gebruikt. Indien je een bureel nodig hebt als ruimte, kan oppervlaktegewijs ook hier in verhouding tot je woning bepaalde kosten worden afgetrokken. Het hangt echt af van je activiteit...

Tycoon
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tycoon » 19 april 2021, 14:06

Idd als hij een forfaitair belastingplichtige is zal extra kosten maken niets uithalen. Het belastbaar inkomen wordt dan door de fiscus geraamd obv aankopen grondstoffen. Zie
https://www.bvaccountants.be/index.php/ ... e-sectoren
en ook
https://www.fiducial.be/nl/News/Coronav ... plichtigen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy