Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Dit klopt tot 2030. Meerwaarde regeling is tamelijk duidelijk.BlueB schreef: ↑2 juli 2025, 14:02Wat jij nu zegt, is dat als ik een aandeel verkoop aan een prijs die hoger is dan de prijs op 31/12/25, dit geen meerwaarde is, aangezien ik geen winst maak. Klopt?stockzombie schreef: ↑2 juli 2025, 13:54
Sorry maar dat is dus fout. Check link die ik net gepost heb.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ah zo zie jij dat.stockzombie schreef: ↑2 juli 2025, 14:02 Duidelijk. Maar wat de discussie was: OOK GEEN MINWAARDE. Dus wat jij zei: “die 48eur is minwaarde “ klopt niet. Belangrijke nuancering.
't Gaat weer afhangen van de exacte verwoording in de teksten en de interpretatie daarvan door de fiscus ...
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Voor de eenvoudige huisvader die spaart omdat zijn pensioen niet hoog genoeg zal zijn, klopt dit niet. Hij zal de taks wel betalen.BlueB schreef: ↑2 juli 2025, 13:44 Zeker geen probleem. Ik wil er gewoon op duiden dat deze nieuwe maatregel op het einde van de rit niks gaat opbrengen, zoals elke taks op beleggen. In de eerste plaats doordat iedereen zijn historische verliezen gaat wegwerken, in de tweede plaats door gebruik te maken van andere middelen zoals opties.
De zeer cynische gevolgtrekking: zolang het 250 à 500 miljoen per jaar opbrengt, is het prima. Zolang de brave huisvaders 250 à 500 miljoen afdragen, is alles OK. Dan heeft Conner Rousseau zijn trofee binnen.
Op een BBP van 650 miljard is dat een lachertje. Maar Rousseau, populist zijnde, met populisten als fans, kan dit in een overwinning toveren. Zoals Trump die zijn catastrofale belastingverlagingen voor de rijken die de al enorme staatsschuld nog meer opblazen, in overwinning voor zijn arme kiezers kan omtoveren
Zalig, al die kiezers die voor populisten stemmen
Dit klinkt allemaal heel cynisch, maar ik heb daar geen enkele invloed op. Ik kan alleen maar vaststellen. Als ik zelf mijn voordeel haal daaruit? Mij treft geen enkele schuld, noch juridisch, noch moreel, als mensen voor populisten stemmen. Ze hebben verstand. Als ze het niet gebruiken: niet mijn fout.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 2 juli 2025, 14:18, 3 keer totaal gewijzigd.
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Ik had het zelf ook liever anders gezien hoor.EarthNvstr1 schreef: ↑2 juli 2025, 14:05Ah zo zie jij dat.stockzombie schreef: ↑2 juli 2025, 14:02 Duidelijk. Maar wat de discussie was: OOK GEEN MINWAARDE. Dus wat jij zei: “die 48eur is minwaarde “ klopt niet. Belangrijke nuancering.
't Gaat weer afhangen van de exacte verwoording in de teksten en de interpretatie daarvan door de fiscus ...![]()
https://www.youtube.com/live/Dz3xxT9wyN ... XDBO33065Z
Een dik i.t.m.put kopen voor veel geld om 100 aandelen te verkopen? Gekker moet het toch niet worden.BlueB schreef: ↑2 juli 2025, 13:58Elk aandeel kan toch een rebound hebben? Desnoods koop je een put-optie met een strike hoger dan de koers op 31/12/25. Dat aandeel is dan verkocht met meerwaarde tov de koers van 31/12/25.stockzombie schreef: ↑2 juli 2025, 13:54
Dit was dan ook een rebound kandidaat hé.
Maar stel je verkoopt dit en hebt 10.000 eur verlies op dit aandeel en op een ander 20.000 eur winst. Dan kan je die 10k niet gebruiken om tax weg te strepen.
Dan kun je er beter calls op schrijven iedere maand of 3 maanden en de winst daarvan verrekenen als je eind volgend jaar (of eerder) de aandelen met verlies verkoopt.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ja, ben aan't zien ... de "geest" snap ik ...
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dus:
Je hebt ooit gekocht aan 100 euro
Waarde op 31/12/2025: 50 euro
Je verkoopt in 2026 aan 80 euro
Zogezegde meerwaarde: 30 euro (80 - 50), maar met alternatieve aankoopwaarde: 0 euro meerwaarde (80 - 100 = -20 , maar wordt beperkt tot 0)
Zoiets ?
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Dit klopt zeker. Zolang je maar niet probeert de 20 euro min waarde te gebruiken om je belastbare basis v je verkoopjaar te verlagen.EarthNvstr1 schreef: ↑2 juli 2025, 14:16Dus:
Je hebt ooit gekocht aan 100 euro
Waarde op 31/12/2025: 50 euro
Je verkoopt in 2026 aan 80 euro
Zogezegde meerwaarde: 30 euro (80 - 50), maar met alternatieve aankoopwaarde: 0 euro meerwaarde (80 - 100 = -20 , maar wordt beperkt tot 0)
Zoiets ?
Ik heb het ook bekeken, bedankt voor het posten.
Ik viel al achterover bij het feit dat je blijkbaar de TOB niet als kost mag inbrengen, laat staan dat de Reynderstaks gewoon blijft bestaan.
De vrouw die zegt: "Als de fiscus ziet dat je buitenlandse rekening plots met 20k stijgt, zal een alarmbel afgaan." gaat wel erg kort door de bocht.
1. het gaat om gerealiseerde meerwaarde, mijn portefeuille mag met 1 miljoen stijgen, als ik het niet verkoop, dan is er niets aan de hand.
2. Als ze doelt op cashrekening, kan evengoed instroom van vers geld zijn of verkopen met minwaarde...
Ik viel al achterover bij het feit dat je blijkbaar de TOB niet als kost mag inbrengen, laat staan dat de Reynderstaks gewoon blijft bestaan.
De vrouw die zegt: "Als de fiscus ziet dat je buitenlandse rekening plots met 20k stijgt, zal een alarmbel afgaan." gaat wel erg kort door de bocht.
1. het gaat om gerealiseerde meerwaarde, mijn portefeuille mag met 1 miljoen stijgen, als ik het niet verkoop, dan is er niets aan de hand.
2. Als ze doelt op cashrekening, kan evengoed instroom van vers geld zijn of verkopen met minwaarde...
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
(1) Het is volgens mij nog ingewikkelder:KleineSpaarder schreef: ↑2 juli 2025, 12:00Dat klopt.Sint1 schreef: ↑2 juli 2025, 11:35 Stel je kocht een aandeel in2023 voor 1000euro. Op 31/12/2025 is dit nog 800euro waard. Je verkoopt het bv in 2026, 2027 of later. (1) indien de koers op moment van verkoop 999 euro is moet je kijken naar waarde van 31/12 en maak je 199 euro winst dus meerwaardebelasting van 19.99 want je mag geen minderwaarde berekenen vanaf 2023. (2) indien de koers bij verkoop 1200euro dan maak je 200 winst en geen 400 want nu mag je wel naar 2023 terugkeren, dus 20 euro taks , hetzelfde dus. Klopt dit?
Sint1 heeft een meerwaarde van 199 gerealiseerd (geen minwaarde dus) en kan daarom wél de aankoopdatum als berekening voor die MEERwaarde gebruiken.
Resultaat: de MEERwaarde is 0
Beweren dat men een minwaarde van 1€ gerealiseerd heeft, om die van andere meerwaarden te kunnen aftrekken; zal echter niet zomaar lukken.
Ge hebt zeker gelijk dat het wel zou moeten kunnen en dat een 'andere berekeningsmethode voor minwaarden tov die voor meerwaarden' een juridische toets niet mag overleven.
ALLEEN: ik vrees dat die overgangsmaatregel door de regering dan helemaal geschrapt gaat worden en zijn we slechter af.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 2 juli 2025, 14:48, 2 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
(2) Waarom dan teruggaan naar aankoopdatum
De STANDAARD referentiedatum is 31/12/2025.
De meerwaarde is wel degelijk 400€, absoluut zeker
Teruggaan naar de aankoopdatum is een overgangsmaatregel, die ingeroepen KAN worden voor de berekening van MEERwaarden maar dat is niet verplicht.
De STANDAARD referentiedatum is 31/12/2025.
De meerwaarde is wel degelijk 400€, absoluut zeker
Teruggaan naar de aankoopdatum is een overgangsmaatregel, die ingeroepen KAN worden voor de berekening van MEERwaarden maar dat is niet verplicht.
Man toch, ik heb aandelen gekocht in 1998 (bvb Kinepolis, QfG). Denk je nu echt dat ik die borderellen nog heb en zo ja dat ze nog leesbaar zouden zijn?
Wou mijn PMs aankopen zorgvuldig in kaart brengen en zelfs borderellen uit 2010/2011 waren nog amper leesbaar. Finaal is het gelukt maar er is veel tijd in gekropen kan ik zeggen.
Wou mijn PMs aankopen zorgvuldig in kaart brengen en zelfs borderellen uit 2010/2011 waren nog amper leesbaar. Finaal is het gelukt maar er is veel tijd in gekropen kan ik zeggen.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
De wet zal zo krakkemikkig in elkaar zitten, dat iedereen er zijn eigen interpretatie kan aan geven.BlueB schreef: ↑2 juli 2025, 14:29 De vrouw die zegt: "Als de fiscus ziet dat je buitenlandse rekening plots met 20k stijgt, zal een alarmbel afgaan." gaat wel erg kort door de bocht.
Naast alle "onrechtvaardigheden" die tegen het grondwettelijk principe van correcte belastingen ingaan:
Dat is absoluut niet hoe een wet moet zijn. Vandaar geen schijn van kans dat dit voor de rechtbank standhoudt.
Vandaar, kies voor de opt out. De wet zal vernietigd worden, maar niet met terugwerkende kracht. Laat dan de fiscus jou maar een proces aandoen, dat je toch moet betalen tot het moment van de uitspraak van de rechtbank
Ik zal geen € betalen. Jullie doen wat jullie willen.
De kans bestaat dat de smerige ROVERHEID vraagt waar die stijging vandaan komt, met 5 kilo bewijsstukken.BlueB schreef: ↑2 juli 2025, 14:29 Ik heb het ook bekeken, bedankt voor het posten.
Ik viel al achterover bij het feit dat je blijkbaar de TOB niet als kost mag inbrengen, laat staan dat de Reynderstaks gewoon blijft bestaan.![]()
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Vergeet eventuele stock splits niet te verrekenen hé ...VTEC schreef: ↑2 juli 2025, 14:55 Man toch, ik heb aandelen gekocht in 1998 (bvb Kinepolis, QfG). Denk je nu echt dat ik die borderellen nog heb en zo ja dat ze nog leesbaar zouden zijn?
En of de fiscus zomaar ingescande of gefotografeerde papieren documenten gaat aanvaarden,, is ook nog de vraag.
Het lijkt me ook niet ondenkbaar dat men de periode waarover men terug kan gaan ook nog zou beperken tot bv. 10 jaar of zo.