Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Of m.a.w. bij uitspraken als deze "stel ik mij veel meer vragen":EarthNvstr1 schreef: ↑2 juli 2025, 19:14En wellicht heeft hij gelijk, mits enige nuance.
Waar ik wel in mee ga is dat de 1% "rijksten" relatief minder getroffen zullen worden dan de wat minder "rijken" en dan de "middenklasse".
Maar dat is n.m.i. niets nieuw met deze meerwaardebelasting ... daar ligt een andere uitdaging aan de basis.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/29 ... u-vooruit/"Vooruit-voorzitter Rousseau: "Treft vooral 1 procent rijksten, niet de middenklasse"
Alvast niet met deze meerwaardebelasting.EarthNvstr1 schreef: ↑2 juli 2025, 17:35En ik denk dat iedereen dat ook wel ergens weet, niet ?Moneyking schreef: ↑2 juli 2025, 17:10 Vennootschappen worden nogal geactiveerd hoor. Genoeg artsen die met hun B.V. beleggen.
De winst keren ze niet uit, ze kopen er een luxejacht (PR) of luxewagen van tegen een gunstig VAA.
Daar zit het grootkapitaal: de sterkste schouders. Niet bij particulieren met een effectenrekening van een paar 100k.
Maar hoe lossen we dat probleem op ?
En wie kan/gaat vervolgens zijn invloed gebruiken om het ook effectief te bewerkstelligen ?
Vennootschappen die grote participaties (>=10% of 2,5 miljoen euro) verkopen zijn vrijgesteld, dat is een Europese richtlijn in lijn met het vrij verkeer van kapitaal. Het moet dus Europees gebeuren. Alle lidstaten leggen de schuld bij Europa, maar tegelijk pleiten ze niet om het daar aan te pakken.

Als we de sterkste schouders echt willen treffen moeten we kijken naar de vennootschappen - grote kuis houden in alle gunstregimes en kortingen die daar bestaan:
- bedrijfsvoorheffing volledig doorstorten (grote bedrijven)
- hogere VAA op luxewagens
- hogere minimum bezoldiging bedrijfsleider
Dat zijn maatregelen die de rijksten echt treffen zonder dat de concurrentiekracht in het gedrang komt.
Grote bedrijven tref je fiscaal. Voor KMO's neem je alleen maatregen die hun groei niet in de weg staan - een auto van 150k heb je niet nodig om te groeien (VAA omhoog), van een bedrijfsleider mogen we verwachten dat hij zich een deftig loon uitkeert (hogere pb en RSZ),etc
Het is nu aan cd&v en vooruit - het sociale gelaat van deze regering om daar werk van te maken. Maar of ze dat gaan doen,....
Winst van beleggingen in een BV wordt belast aan 20 of 25%.Moneyking schreef: ↑2 juli 2025, 17:10Vennootschappen worden nogal geactiveerd hoor. Genoeg artsen die met hun B.V. beleggen.
De winst keren ze niet uit, ze kopen er een luxejacht (PR) of luxewagen van tegen een gunstig VAA.
Daar zit het grootkapitaal: de sterkste schouders. Niet bij particulieren met een effectenrekening van een paar 100k.
en ja al de voordelen die niet belast worden als salaris (salariswagen, nettovergoedigen, .... ) daar is nog duidelijk marge voor een spreiding van de belastingen, zowel werknemers als zelfstandigen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bwa ...
CD&V zou ik eerder beschouwen als "het midden(stands)gelaat".
Vooruit daar zou je inderaad van verwachten dat ze het "sociale gelaat" zouden zijn, maar ik zie daar dus eigenlijk niets van, eerder integendeel.
Eigenlijk zoals de Open VLD maar dan omgekeerd ... van Open VLD zou je verwachten dat ze het "liberaal gelaat" zouden zijn, maar ik zie dat helemaal niet.
Maar ik had toch even hoop:
Jammer dat het zo kortstondig was.

Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 2 juli 2025, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Juist daar zit de onrechtvaardigheid, wijsneus

Een werknemer moet eerst 50-70% marginaal tarief betalen alvorens hij kan beginnen met beleggen.
Een vennootschap moet 0% marginaal tarief betalen om te beleggen: 20 tot 25% VenB op winst - maar die kan ze met privéaankopen (jacht, auto,...) aan een gunstig VAA privé maken (de VenB neutraliseren). De RV + VAA samen zijn gewoon veel lager dan het marginaal tarief waardoor bedrijfsleiders kiezen om te beleggen met hun vennootschap.
Laatst gewijzigd door Moneyking op 2 juli 2025, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Er stond een lachend gezichtje bij. Humor mag toch nog? Was echt niet slecht bedoeld.EarthNvstr1 schreef: ↑2 juli 2025, 20:50Ach waarom toch ... mijn hoop nog meer weg ... en de rest van de post wil ik al niet meer lezen ...
-
- Newbie
- Contacteer:
If you can’t beat them, join themMoneyking schreef: ↑2 juli 2025, 20:25Juist daar zit de onrechtvaardigheid, wijsneus
Een werknemer moet eerst 50-70% marginaal tarief betalen alvorens hij kan beginnen met beleggen.
Een vennootschap moet 0% marginaal tarief betalen om te beleggen: 20 tot 25% VenB op winst - maar die kan ze met privéaankopen (jacht, auto,...) aan een gunstig VAA privé maken (de VenB neutraliseren).
Waarom dringen boekhouders aan op beleggen met een vennootschap denk je?

In dictatorships we are more fortunate then you in the west, in one respect: we believe NOTHING about what we read in newspapers, and NOTHING about what we see on television, because - unlike you - we KNOW it's all propaganda and lies. Charter77.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Graag je input: viewtopic.php?t=33615&view=unread#unreadCostaccountant schreef: ↑2 juli 2025, 20:55 If you can’t beat them, join themRicht dat eigen vennootschapje op. En doe dat niet in België.
Waarom?. Voor geen geld van de wereld wil ik rijk zijnCostaccountant schreef: ↑2 juli 2025, 20:55
If you can’t beat them, join themRicht dat eigen vennootschapje op. En doe dat niet in België.

Rijk zijn hoeft niet , gewoon genoeg hebben om je zin te doen volstaat.
Wie weet trekken de brokers enz. wel weg uit België.
Al dat extra werk dat ze "gratis" voor de ROVERHEID gaan moeten doen.
Al dat extra werk dat ze "gratis" voor de ROVERHEID gaan moeten doen.
Dat gratis werk zal de klant wel betalen, bv opstellen fiscaal attest €100. Best dat ze gelijk hun klantendienst afschaffen en vervangen door een chatbot, anders gaan ze een extra peloton helpdesk medewerkers nodig hebben

- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
De gezamenlijke kostprijs van die dienstverlening zou wel eens hoger kunnen uitvallen dan de opbrengst van de meerwaardebelasting …

Maar Conner heeft dan toch zijn speeltje gekregen

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Gelukkig zit ik al bij een buitenlandse broker. Die zullen niet eerst afhouden waarna ik mijn eigen onterecht afgehouden centen pas na een jaar zal terugkrijgen