Besparingen op pensioenen
Re: Besparingen op pensioenen
Er zitten een aantal cruciale - of liever: asociale - fouten in uw redenering.
Ik zal de vraag voor u beantwoorden: dat is ze niet.
U vertelt hier een anekdote, dat is nooit bewijs.
Gaat u het nog steeds zo tof vinden als de andere besparingen gaat uitvinden waar de andere zelf geen last van heeft maar uzelf de pineut bent?
Ik vraag het me af. Ik heb een vermoeden van niet.
Proficiat: u kent een aantal mensen. Mooi zo. Velen van hen (dus blijkbaar niet allemaal, voelt u het probleem komen?) kunnen sparen. Op welke manier is uw kennissenkring een correcte afspiegeling van België?Petrawilbin schreef:In onze kennissenkring horen wij eigenlijk nergens klagen over de hoogte van het pensioen, in tegendeel, er zijn er velen die van hun pensioenuitkering nog de helft kunnen sparen of in beleggingen steken.
Ik zal de vraag voor u beantwoorden: dat is ze niet.
U vertelt hier een anekdote, dat is nooit bewijs.
Ja, omdat Griekenland hét succesverhaal is, zeker? Tof ook dat u geen sociale correcties voorziet in dat overslaan. Maar ja: daar had u waarschijnlijk niet aan gedacht, omdat iedereen (of toch velen) in uw kennissenkring zo'n vet pensioen hebben dat ze kunnen sparen.Petrawilbin schreef:Waarom overweegt de regering niet eens een keer om de uitkeringen 1 maand over te slaan, zoals in Griekenland? Dat zou serieus wat uitsparen, en zeker als men het op regelmatige basis doet, meerdere keren per jaar.
Het probleem met uitspraken van het type een ander betaalt is dat die achteraf férm in je gat kunnen bijten. Vergeet niet dat u - voor iemand anders - de andere bent.Petrawilbin schreef:Wijzelf zijn nog niet op pensioen maar we zijn wel voorstander van zo een maatregel, die treft ons toch niet.
Gaat u het nog steeds zo tof vinden als de andere besparingen gaat uitvinden waar de andere zelf geen last van heeft maar uzelf de pineut bent?
Ik vraag het me af. Ik heb een vermoeden van niet.
Dus wie gans zijn leven met 2 gaat werken, braaf zijn huisje afbetaalt en wat reserve opbouwt is eraan voor de moeite. Rare redenering, gezien dat gezin wél bijgedragen heeft aan de pensioenen van de vorige generatie.Petrawilbin schreef:Eigenlijk zou men de hoogte van het pensioen moeten koppelen aan je rijkdom. Een eigen huis en nog 100.000 euro spaargeld?
Pensioen/2.
Brut uitgedrukt, het gaat maar over het principe.
Snapt u eigenlijk hoe het werkt?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Daar ben ik mee akkoord. Maar geen enkele regering gaat dat willen doen. Dat is eigenlijk toegeven dat het beleid van de laatste decennia totaal verkeerd was. De vakbonden steken de boel in de fik als dat gebeurt.Petrawilbin schreef:Als morgen het geld écht op is, zal men wel moéten beginnen snijden in sociale uitkeringen, in àllemaal!
Daarom blijven we begroting na begroting dansen rond het probleem. En daarom worden die begrotingen steeds moeilijker.
De échte shit moet nog komen.
Alle pensioenen zouden gelijk moeten zijn. Waarom krijgt een topbankier meer pensioen dan een straatveger? Dat mensen tijdens hun actief leven verschillend werk doen en verschillend betaald worden, akkoord, maar wanneer ze op pensioen zijn doen ze allemaal niets meer. Waarom krijgen ze dan nog een verschillend inkomen?
Wat een idee, uw redenering is vast: die gepensioneerden zullen toch niet in opstand komen, wat gaan ze doen, staken?
Uw vriendenkring zijn vooral welvarende mensen die allemaal over een eigen woning beschikken lijkt mij.
En geen 80 jarige alleenstaande vrouwtjes die 1800 euro moeten neertellen voor hun rusthuis.
Uw vriendenkring zijn vooral welvarende mensen die allemaal over een eigen woning beschikken lijkt mij.
En geen 80 jarige alleenstaande vrouwtjes die 1800 euro moeten neertellen voor hun rusthuis.
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Hiermee ben ik akkoord.Yaris schreef:Alle pensioenen zouden gelijk moeten zijn. Waarom krijgt een topbankier meer pensioen dan een straatveger? Dat mensen tijdens hun actief leven verschillend werk doen en verschillend betaald worden, akkoord, maar wanneer ze op pensioen zijn doen ze allemaal niets meer. Waarom krijgen ze dan nog een verschillend inkomen?
Basisinkomen voor gepensioneerden. Iedereen gelijk.
Het extra pensioen moet gedurende actieve carrière opgebouwd worden.
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Petrawilbin schreef:Wees maar zeker, er zal geen enkele besparing gevonden worden, waarvan iedereen zegt, waaw! Het is eigen aan de mens om zichzelf te sparen en de ander te treffen. Dat is in de politiek ook zo. Er moét iéts gebeuren.
Is het dan beter dat ik zou zeggen : schaf het kindergeld af, want dat wordt ook gespaard om op reis te gaan?
Er is niks voor niks een gezegde "een kind kost een huis"
Snijden in de ambtenarenpensioenen is slechts een kwestie van tijd. Eigenlijk moet er maar 1 ding gebeuren: de langetermijnrente normaliseert. Dan krijg je al snel een Griekenlandscenario in België.
Met permissie maar ik vind niet dat een pensioen moet dienen om 24/24, 7/7, 365/365 iemands leven mee te betalen, zelfs niet van iemand in een rusthuis. Ik vind er niets verkeerd aan dat je op zijn minst een deeltje daarvan zelf betaald en dus moet bijeengespaard hebben. Een gelijk pensioen voor iedereen vind ik een goed idee van Yaris ... het verschil moet je maken tijdens je actieve jaren zo niet moet je genoegen nemen met de basisuitkering. Die basisuitkering zou gewoon moeten toelaten om eenvoudig in een huisje te leven, al de rest is luxe en moet de onderdaan zelf voor zorgen/werken/sparen ... fair systeem.Warren schreef: Uw vriendenkring zijn vooral welvarende mensen die allemaal over een eigen woning beschikken lijkt mij.
Ik had hier al een berichtje getypt maar het is blijkbaar niet goed doorgekomen.
Wat ik wilde zeggen: ik werk als zelfstandige en een deel van mijn klanten zijn gepensioneerden. Als er dus vanuit bepaalde hoeken dreigementen komen om te besparen in de pensioenen dan kan dit rechtstreeks invloed hebben op mijn inkomen.
Als zelfstandige besef ik dit en tracht ik te voorkomen dat ik in de problemen kom door zoveel mogelijk te diversifiëren maar mogelijk beseffen sommige mensen die 'simpele rekensommetjes' staan te verkondigen niet dat ze mogelijk zelf rechtstreeks of onrechtstreeks met hun inkomen afhankelijk zijn van gepensioneerden.
En hetzelfde geldt voor ambtenaren, kmo's, grote bedrijven,... Ik heb zelf bijvoorbeeld nog meegemaakt dat ik een werk moest doen voor een vzw. Ze hadden een subsidiedossier geschreven voor europese subsidies en van dat geld werd mijn werk betaald. Alles is met elkaar verweven en we zitten met z'n allen op een grote geldcarroussel.
Onze maatschappij is als een grote mikado: als je ergens begint aan te roeren dan kan dit ergens anders grote onverwachte gevolgen hebben.
Wat ik wilde zeggen: ik werk als zelfstandige en een deel van mijn klanten zijn gepensioneerden. Als er dus vanuit bepaalde hoeken dreigementen komen om te besparen in de pensioenen dan kan dit rechtstreeks invloed hebben op mijn inkomen.
Als zelfstandige besef ik dit en tracht ik te voorkomen dat ik in de problemen kom door zoveel mogelijk te diversifiëren maar mogelijk beseffen sommige mensen die 'simpele rekensommetjes' staan te verkondigen niet dat ze mogelijk zelf rechtstreeks of onrechtstreeks met hun inkomen afhankelijk zijn van gepensioneerden.
En hetzelfde geldt voor ambtenaren, kmo's, grote bedrijven,... Ik heb zelf bijvoorbeeld nog meegemaakt dat ik een werk moest doen voor een vzw. Ze hadden een subsidiedossier geschreven voor europese subsidies en van dat geld werd mijn werk betaald. Alles is met elkaar verweven en we zitten met z'n allen op een grote geldcarroussel.
Onze maatschappij is als een grote mikado: als je ergens begint aan te roeren dan kan dit ergens anders grote onverwachte gevolgen hebben.
Dat gaat uiteraard nooit gebeuren want dan leggen de bonden het werk gewoon stil.jens_dev schreef:Snijden in de ambtenarenpensioenen is slechts een kwestie van tijd.
Re: RE: Re: Besparingen op pensioenen
Yup. Hebben ze in GR ook gedaan. Toch even.Inmaken schreef:Dat gaat uiteraard nooit gebeuren want dan leggen de bonden het werk gewoon stil.jens_dev schreef:Snijden in de ambtenarenpensioenen is slechts een kwestie van tijd.
Inderdaad. Gepensioneerden geven geld uit. Ze hebben immers tijd en (meestal) geld. Ze gaan al eens meer op restaurant dan andere mensen, ze gaan al eens meer op reis. Ze gaan naar de markt, enz, enz. Als je die mensen allemaal een basispensioen geeft waarmee net rondkomen zullen veel zelfstandigen daar de gevolgen van dragen. Als ik zie wat mijn gepensioneerde schoonouders allemaal uitgeven, amai.Woz schreef:Onze maatschappij is als een grote mikado: als je ergens begint aan te roeren dan kan dit ergens anders grote onverwachte gevolgen hebben.
Ik heb het voorheen al gezegd. Iedereen zou eigenlijk voor een groot stuk voor zijn eigen pensioen moeten zorgen van in het begin dat hij werkt. Dat is toch het eerlijkste ? Als je veel hebt gewerkt en veel hebt bijgedragen dan heb je een hoog pensioen. Ben je heel je leven een klaploper geweest. Jammer maar dan krijg je geen of slechts een klein minimumpensioen.