Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Ik heb een Skoda van bijna 3 jaar oud, kleine motor met turbo. Die moet ook pas om de 2 jaar binnen voor oliewissel volgens boordcomputer. Ik doe maar een 7000 km per jaar dus ging er ook vanuit dat dit dus een goede zaak is voor mijn portemonnee aangezien ik dan minder op onderhoud moest gaan.
Toen ik vorig jaar voor een oliewissel ging vroeg ik dus ook terug om long life-olie. Een medewerker vond dat precies een slecht idee maar zijn baas zei dat geen probleem was en men het zo zou doen. Na deze onderhoudsbeurt zag ik dat volgens de boordcomputer de volgende oliewissel pas 2 jaar later is, maar ik een jaar later wel terug binnen moest voor controle en nazicht.
Ik vraag me nu ook af of ik dan niet beter gewoon jaarlijks de olie laat wisselen aangezien ze anders wel iets anders vinden om aan te rekenen en het bij veel korte afstanden misschien sowieso aan te raden is. Ik heb ook gratis pechverhelping bij Skoda zolang ik er op garage ga voor onderhoud. Dus tussentijds onderhoud of controle overslaan, lijkt me ook niet de beste optie.
Toen ik vorig jaar voor een oliewissel ging vroeg ik dus ook terug om long life-olie. Een medewerker vond dat precies een slecht idee maar zijn baas zei dat geen probleem was en men het zo zou doen. Na deze onderhoudsbeurt zag ik dat volgens de boordcomputer de volgende oliewissel pas 2 jaar later is, maar ik een jaar later wel terug binnen moest voor controle en nazicht.
Ik vraag me nu ook af of ik dan niet beter gewoon jaarlijks de olie laat wisselen aangezien ze anders wel iets anders vinden om aan te rekenen en het bij veel korte afstanden misschien sowieso aan te raden is. Ik heb ook gratis pechverhelping bij Skoda zolang ik er op garage ga voor onderhoud. Dus tussentijds onderhoud of controle overslaan, lijkt me ook niet de beste optie.
-
odbc
Er komen mooie auto's op de markt allemaal euro 4 die lage emissiezone niet meer binnen mogen.
Als ik naar Antwerpen wil neem ik de trein
Auto onderhoud doe ik al jaren zelf , volgende toch terug met distributieketting .
Moet zeggen de fiat diesel blok die in mijn Alfa 159 zit draait als een traktor na start maar eens die warm is draait als een uurwerkje .
Onderdelen zijn niet duur en veel te verkrijgen .
Motor werd gebruik in verschillende merken Opel Saab enz. gewoon omdat die goed was en nog is.
Heb turbo een update gegeven , plaatje met 3 gaatjes van elk 7 mm tussen EGR klep gestoken.
Zonder gaatjes geeft die foutmelding opluchtmassameter . Blok kan gemakkelijk 400 k km aan. 1 nadeel dubbel massavliegwiel is wel kostelijk in onderdeel.
Heb die 10 jaar en nog geen echte kosten gehad.
Weet dat het massavliegwiel een hekel punt is van deze motor, komt door veel te rijden onder koppel en daar kan dit onderdeel slecht tegen.
Dus rij altijd 2000 of hogere toeren.
Als ik naar Antwerpen wil neem ik de trein
Auto onderhoud doe ik al jaren zelf , volgende toch terug met distributieketting .
Moet zeggen de fiat diesel blok die in mijn Alfa 159 zit draait als een traktor na start maar eens die warm is draait als een uurwerkje .
Onderdelen zijn niet duur en veel te verkrijgen .
Motor werd gebruik in verschillende merken Opel Saab enz. gewoon omdat die goed was en nog is.
Heb turbo een update gegeven , plaatje met 3 gaatjes van elk 7 mm tussen EGR klep gestoken.
Zonder gaatjes geeft die foutmelding opluchtmassameter . Blok kan gemakkelijk 400 k km aan. 1 nadeel dubbel massavliegwiel is wel kostelijk in onderdeel.
Heb die 10 jaar en nog geen echte kosten gehad.
Weet dat het massavliegwiel een hekel punt is van deze motor, komt door veel te rijden onder koppel en daar kan dit onderdeel slecht tegen.
Dus rij altijd 2000 of hogere toeren.
Als je veel kleine afstanden aflegt ( onder de 10 Km ) is het toch raadzaam elk jaar een olie wisseling te doen, omdat er altijd wat brandstof in de olie terecht komt, en de olie daardoor verdunt en geen optimale smering meer heeft.haelewyn schreef: ↑6 november 2019, 16:51 Er zijn ook weer kenners die zeggen dat je met moderne technologie als kleine motoren met turbo en directe injectie weer vaker een oliewissel nodig hebt.
Sommige modellen lijden ook volgens rapporten nogal onder de lage algemene aanbevelingen.
Een 7 serie diesel... ik zou het niet durven zeggen wat die nodig heeft.![]()
Met een 2500 diesel van jaren geleden zou ik gezegd hebben dat die niet leed onder minder dan jaarlijks onderhoud bij minder dan 10.000 per jaar.
Onderhoud : op de mijne raden ze 1 keer per 2 jaar oliewissel aan. Het andere jaar (moet elk jaar binnen) doen ze een nazicht en vervangen ze de interieurfilter.
Eerst wilden ze het ook niet vaker doen maar de klant die geld wil uitgeven is koning. Of zij doen het voor mij, of ik doe het zelf.. De eerste jaren wil ik de olie jaarlijks wisselen.
Misschien doe ik het daarna om de 15.000 km.
Ik heb verlengde garantie op de auto en ik wil alles perfect houden. Daarna doe ik die misschien toch weer weg..
Olie heeft een reinigende werking. Op mijn auto met benzinemotor was de olie zwart na 1 jaar maar ik had geen ander gevoel inzake rijden na de oliewissel. Dat had ik vroeger vaak wel, dus was het misschien nog niet echt noodzakelijk.
Een motor heb ik nog nooit versleten maar toch heb ik het idee dat deze motor meer afziet dan die van de auto's waar ik vroeger mee reed.
-
odbc
Moderne synthetische olie gaat 2 jaar mee of 30k km. Al de rest is geldklopperij.
Banden Landsail type 388 gaan 45 k km mee en kosten 52 euro stuk ,leg ze er zelf op.
Komen in Deense test er beter uit dan een gekend merk en kan dit na 3 setjes bevestigen .
Setje distributie riemen rollagers 185 euro zelf gelegd
4 remschijven en blokken 165 euro zelf gestoken.
Alles online besteld.
Ga preventief toch een dubbel massa vliegwiel zoeken. Die komen in uitverkoop door euro 3 en 4
Ik weet het werkuren in garage kan soms deftig snijden en niet iedereen kan aan zijn auto werken.
Toch is dit fiat blokje een goed motortje. Wel de 1900 diesel 8v met 115 pk of 120pk
Banden Landsail type 388 gaan 45 k km mee en kosten 52 euro stuk ,leg ze er zelf op.
Komen in Deense test er beter uit dan een gekend merk en kan dit na 3 setjes bevestigen .
Setje distributie riemen rollagers 185 euro zelf gelegd
4 remschijven en blokken 165 euro zelf gestoken.
Alles online besteld.
Ga preventief toch een dubbel massa vliegwiel zoeken. Die komen in uitverkoop door euro 3 en 4
Ik weet het werkuren in garage kan soms deftig snijden en niet iedereen kan aan zijn auto werken.
Toch is dit fiat blokje een goed motortje. Wel de 1900 diesel 8v met 115 pk of 120pk