Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
https://www.consumentenbond.nl/binaries ... n_2019.pdf
Mooi artikel en tabel over pannes bij auto's.
Niet alleen het merk maar ook het bouwjaar schijnt erg belangrijk te zijn als je niet te veel geld wil besteden aan reparaties.
Mooi artikel en tabel over pannes bij auto's.
Niet alleen het merk maar ook het bouwjaar schijnt erg belangrijk te zijn als je niet te veel geld wil besteden aan reparaties.
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Interessant artikeltje, waarvoor dank. Al blijkt dit niet (alleen) te maken te hebben met "in panne vallen". Het gaat over kwaliteit in bredere zin. Luxewagens scoren hierop traditioneel slechter: hoe meer snufjes, hoe meer er kan mislopen. De statistiek is ook beperkt. Als ik het goed lees zit er bvb maar 1 model van Audi in de statistiek?
In ieder geval toch wel confronterend hoe clichés toch bij de waarheid aanleunen: Franse en Italiaanse auto's...
Te bedenken dat PSA (Peugeot, Citroen, Opel) een nieuwe reuzengroep gaan vormen met FCA (Fiat, Chrystler, Jeep,...) en dat de opdracht van de nieuwe CEO (huidig topman Peugeot) is om de marges te gaan verbeteren, dan wens ik hun toekomstige klanten heel veel sterkte en een goede takeldienst toe.
In ieder geval toch wel confronterend hoe clichés toch bij de waarheid aanleunen: Franse en Italiaanse auto's...
Te bedenken dat PSA (Peugeot, Citroen, Opel) een nieuwe reuzengroep gaan vormen met FCA (Fiat, Chrystler, Jeep,...) en dat de opdracht van de nieuwe CEO (huidig topman Peugeot) is om de marges te gaan verbeteren, dan wens ik hun toekomstige klanten heel veel sterkte en een goede takeldienst toe.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Volvo doet het wel zeer slecht in die test.
Volgend jaar koop ik ook een nieuwe. Ik dacht aan Dacia Sandero maar ik zie dat de prijs van een Suzuki ook wel mee valt (rond de 10-12000 euro) en denk dat Suzuki iets beter scoort.
Volgend jaar koop ik ook een nieuwe. Ik dacht aan Dacia Sandero maar ik zie dat de prijs van een Suzuki ook wel mee valt (rond de 10-12000 euro) en denk dat Suzuki iets beter scoort.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
- PinkPanther1970
- Full Member

- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Als je onderweg in de verte ergens een wagen ziet met problemen aan de lichten (niet branden, vreemd knipperen, …) kan je bijna met 100% zekerheid zeggen dat het een Franse wagen is.sintorama schreef: ↑6 november 2019, 09:48 Te bedenken dat PSA (Peugeot, Citroen, Opel) een nieuwe reuzengroep gaan vormen met FCA (Fiat, Chrystler, Jeep,...) en dat de opdracht van de nieuwe CEO (huidig topman Peugeot) is om de marges te gaan verbeteren, dan wens ik hun toekomstige klanten heel veel sterkte en een goede takeldienst toe.
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Ik heb vroeger professioneel met Fiat gereden en ik kreeg op die goedkopere auto's ook nog eens flinke kortingen... Geen auto was gelijk aan geen geld want ik was toen zelfstandige.
Ik heb er op den duur 2 gekocht die tegelijk in dienst waren.
Vergeleken met een Toyota was het verschil erg groot. Een Toyota van 10 jaar oud bleek betrouwbaarder te zijn dan een Fiat van 3 jaar oud.
De stukken die je aan die auto's hebt zijn ook niet goedkoop.
Je moet die defecten ook de plaats geven die ze verdienen.
Bv : Mijn laatste Auris was een hybride, ik reed daar totaal niet graag mee. Het was allemaal goed ontworpen maar niet met rijplezier in gedachten. De Auris was minder stevig geassembleerd en de gebruikte materialen waren een stap achteruit tov de Corolla voordien.
Toen ik besliste dat de Auris niet een auto was waar ik wou blijven mee rijden, ging ik proefrijden met Peugeot 308, Renault Megane en Opel Astra. Wel ... Al die auto's reden duidelijk beter dan de Auris.
Net zo met de auto die ik uiteindelijk gekocht heb. Het rijplezier en rijgedrag is ook belangrijk in een auto. Net als de kostprijs. Als ik een auto 10.000 euro meer betaal en die is dan beter bestand tegen de tijd... pfff..
Het duurt lang eer die 10.000 is uitgegeven aan herstellingen.
Al zijn herstellingen nu vaak ineens erg duur vergeleken bij vroeger.
Verwarming die elektronisch gestuurd is, airco, EGR toestanden. Het zijn dure zaken om te herstellen.
Er zitten inderdaad veel modellen niet in de lijst; Geen idee waarom bv een Duster van Dacia ontbreekt terwijl dat toch een populaire auto is.
In de basis gezien zou je denken dat het aan het ontbreken van statistisch genoeg data ligt maar ik betwijfel dat toch.
Het blijft een consumentenonderzoek. Uitgevoerd vanuit het oogpunt van : wie meldt herstellingen. Pannes was wat te sterk uitgedrukf in de titel... maar dat was een 'lokker'.
Ik heb er op den duur 2 gekocht die tegelijk in dienst waren.
Vergeleken met een Toyota was het verschil erg groot. Een Toyota van 10 jaar oud bleek betrouwbaarder te zijn dan een Fiat van 3 jaar oud.
De stukken die je aan die auto's hebt zijn ook niet goedkoop.
Je moet die defecten ook de plaats geven die ze verdienen.
Bv : Mijn laatste Auris was een hybride, ik reed daar totaal niet graag mee. Het was allemaal goed ontworpen maar niet met rijplezier in gedachten. De Auris was minder stevig geassembleerd en de gebruikte materialen waren een stap achteruit tov de Corolla voordien.
Toen ik besliste dat de Auris niet een auto was waar ik wou blijven mee rijden, ging ik proefrijden met Peugeot 308, Renault Megane en Opel Astra. Wel ... Al die auto's reden duidelijk beter dan de Auris.
Net zo met de auto die ik uiteindelijk gekocht heb. Het rijplezier en rijgedrag is ook belangrijk in een auto. Net als de kostprijs. Als ik een auto 10.000 euro meer betaal en die is dan beter bestand tegen de tijd... pfff..
Het duurt lang eer die 10.000 is uitgegeven aan herstellingen.
Al zijn herstellingen nu vaak ineens erg duur vergeleken bij vroeger.
Verwarming die elektronisch gestuurd is, airco, EGR toestanden. Het zijn dure zaken om te herstellen.
Er zitten inderdaad veel modellen niet in de lijst; Geen idee waarom bv een Duster van Dacia ontbreekt terwijl dat toch een populaire auto is.
In de basis gezien zou je denken dat het aan het ontbreken van statistisch genoeg data ligt maar ik betwijfel dat toch.
Het blijft een consumentenonderzoek. Uitgevoerd vanuit het oogpunt van : wie meldt herstellingen. Pannes was wat te sterk uitgedrukf in de titel... maar dat was een 'lokker'.
- PinkPanther1970
- Full Member

- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Maar om bij datzelfde voorbeeld van een Auris te blijven... Een Toyota kost toch geen 10.000€ meer dan vergelijkbare modellen van andere merken?haelewyn schreef: ↑6 november 2019, 10:01 Toen ik besliste dat de Auris niet een auto was waar ik wou blijven mee rijden, ging ik proefrijden met Peugeot 308, Renault Megane en Opel Astra. Wel ... Al die auto's reden duidelijk beter dan de Auris.
Net zo met de auto die ik uiteindelijk gekocht heb. Het rijplezier en rijgedrag is ook belangrijk in een auto. Net als de kostprijs. Als ik een auto 10.000 euro meer betaal en die is dan beter bestand tegen de tijd... pfff..
Het duurt lang eer die 10.000 is uitgegeven aan herstellingen.
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Neen.. Toen ik dat schreef zat ik meer te denken aan een Mercedes 300 D van vroeger .. of een 250 D , bv ten opzichte van een Toyota Corolla ooit.
Als je de prijzen van een nieuwe Corolla vergelijkt met een Europese auto zou je ook moeten vergelijken met hetzelfde uitrustingsniveau. En dan is het verschil toch wel eens 5000 of meer euro's.
Ik vind de hybrides (nieuwprijs) van Toyota echt duur. Ze geven geen grote kortingen daar waar andere merken dat weer wel doen. En dat maakt ook weer een paar duizend euro extra verschil.
De mentaliteit die ik ooit bij Mercedes zag, zie ik nu ook bij Toyota.
Een nek van een meter dik..
Wij hebben de beste auto's. Vind je er iets niet goed aan, dan zal het aan jou liggen.
Zoals een verkoper me eens zei : onze ingenieurs hebben dat allemaal zo ontworpen omdat ze dat zo het beste vonden. Wat kan mij dat schelen ! IK betaal die auto. Het moet niet voor die gasten de beste auto zijn maar voor mij. Dat zijn soms 2 verschillende dingen.
Als je de prijzen van een nieuwe Corolla vergelijkt met een Europese auto zou je ook moeten vergelijken met hetzelfde uitrustingsniveau. En dan is het verschil toch wel eens 5000 of meer euro's.
Ik vind de hybrides (nieuwprijs) van Toyota echt duur. Ze geven geen grote kortingen daar waar andere merken dat weer wel doen. En dat maakt ook weer een paar duizend euro extra verschil.
De mentaliteit die ik ooit bij Mercedes zag, zie ik nu ook bij Toyota.
Een nek van een meter dik..
Wij hebben de beste auto's. Vind je er iets niet goed aan, dan zal het aan jou liggen.
Zoals een verkoper me eens zei : onze ingenieurs hebben dat allemaal zo ontworpen omdat ze dat zo het beste vonden. Wat kan mij dat schelen ! IK betaal die auto. Het moet niet voor die gasten de beste auto zijn maar voor mij. Dat zijn soms 2 verschillende dingen.
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Ik heb een dacia sandero stepway. Nu anderhalfjaar oud. 1 keer een lampje gehad die brandde en in instructieboekje stond dat dit betekent dat je best afspraak maakt met garage. Nuja, het was gewoon het onderhoudslampje. Na 20.000 km naar garage, niet meer, niet minder. Tot nu toe geen problemen mee gehad.
Dacia is Roemeens, maar valt wel onder Renault. maar wel met weinig snufjes, dat scheelt misschien ook al een hap :-). Ik zie dat ze in bovenstaande tabel niet zo heel goed scoren. Toen ik mijn wagen kocht, had ik een tabel waarin Dacia wel vrij hoog stond.
- PinkPanther1970
- Full Member

- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Vroeger (meer dan 20 jaar terug) met Toyota's gereden, waren toen inderdaad topwagens.
Geen idee hoe het nu zit, maar ben aan het twijfelen om een nieuwe te kopen en ga misschien eens rijden met de nieuwe Camry.
Mercedes is ook niet meer wat het geweest is, de A klasse bijvoorbeeld ziet er knap uit, maar is kwalitatief een ramp en vooraan ligt een Renault-motor als je diesel wil.
Geen idee hoe het nu zit, maar ben aan het twijfelen om een nieuwe te kopen en ga misschien eens rijden met de nieuwe Camry.
Mercedes is ook niet meer wat het geweest is, de A klasse bijvoorbeeld ziet er knap uit, maar is kwalitatief een ramp en vooraan ligt een Renault-motor als je diesel wil.
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Mercedes gebruikt ook Renault motoren of omgekeerd als het over benzine gaat.
De nieuwe 1300 TCE bv wordt bij beide merken gebruikt.
Een A klasse is geen Mercedes.. Een B klasse ook niet. Ze dragen de ster, dat is alles.
Onlangs met een 2 serie van BMW gereden... pfffffff. Was me dat een triestige auto zeg.
Ik vond er niets aan. Dan liever een Peugeot, eerlijk gezegd.
Als ik een BMW of Mercedes had zou ik me de rekening van de garage niet kunnen veroorloven.
Ik denk dat Dacia niet slecht is... als je die wat onderhoudt, kom je echt heel ver.
Dit is een voorbeeld van een Dacia die zonder onderhoud zelfs heel ver is gekomen. Laat je niet beinvloeden door de slechte staat van de auto nu. Eender welk merk dat zo weinig onderhoud kreeg zou in slechte staat verkeren.
https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... okje-rond/
In dezelfde reeks zal je nog meer Dacia's vinden.
De onderhoudsprijzen van Dacia zijn vast en niet duur.
https://nl.dacia.be/onderhoud/revisie.html
Je mag dat gerust aankopen zonder veel zorgen om defecten edm.
In mijn eerste post moet je de tabel ook lezen zoals hij opgesteld is. Auto's die gemaakt werden tussen 2000 en 2010 zijn altijd minstens 9 jaar oud en tot 19 jaar.
De defecten bij die auto's zijn meer te vergeven en meer normaal dan bij auto's uit bouwjaren 2015 tot 2018.
Een Camry is een hele goede auto. Daar kan je je alleen met de prijs een buil aan vallen
De nieuwe 1300 TCE bv wordt bij beide merken gebruikt.
Een A klasse is geen Mercedes.. Een B klasse ook niet. Ze dragen de ster, dat is alles.
Onlangs met een 2 serie van BMW gereden... pfffffff. Was me dat een triestige auto zeg.
Ik vond er niets aan. Dan liever een Peugeot, eerlijk gezegd.
Als ik een BMW of Mercedes had zou ik me de rekening van de garage niet kunnen veroorloven.
Ik denk dat Dacia niet slecht is... als je die wat onderhoudt, kom je echt heel ver.
Dit is een voorbeeld van een Dacia die zonder onderhoud zelfs heel ver is gekomen. Laat je niet beinvloeden door de slechte staat van de auto nu. Eender welk merk dat zo weinig onderhoud kreeg zou in slechte staat verkeren.
https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... okje-rond/
In dezelfde reeks zal je nog meer Dacia's vinden.
De onderhoudsprijzen van Dacia zijn vast en niet duur.
https://nl.dacia.be/onderhoud/revisie.html
Je mag dat gerust aankopen zonder veel zorgen om defecten edm.
In mijn eerste post moet je de tabel ook lezen zoals hij opgesteld is. Auto's die gemaakt werden tussen 2000 en 2010 zijn altijd minstens 9 jaar oud en tot 19 jaar.
De defecten bij die auto's zijn meer te vergeven en meer normaal dan bij auto's uit bouwjaren 2015 tot 2018.
Een Camry is een hele goede auto. Daar kan je je alleen met de prijs een buil aan vallen
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Ik lees dat Renault met een elektrische budget auto gaat komen onder hun merk Dacia.
Zou rond de 10-15000 euro gaan kosten. Is dit met batterij inbegrepen of dien je die te huren, dat zal de vraag zijn.
Dacia Sandero zie je veel rijden op de Vlaamse wegen en visueel ziet hij er ook niet slecht uit.
En Lanius, 20.000 km is wel lang wachten. Daar kom ik pas na 6 jaar aan met gemiddeld 3000km/jaar !
Zou rond de 10-15000 euro gaan kosten. Is dit met batterij inbegrepen of dien je die te huren, dat zal de vraag zijn.
Dacia Sandero zie je veel rijden op de Vlaamse wegen en visueel ziet hij er ook niet slecht uit.
En Lanius, 20.000 km is wel lang wachten. Daar kom ik pas na 6 jaar aan met gemiddeld 3000km/jaar !
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
- PinkPanther1970
- Full Member

- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
De 2 serie is inderdaad niet veel soeps, en lelijk.
De rekening van de garage zwijg ik liever over, dat begint ronduit belachelijk te worden... Speelt serieus mee in de overweging elders te gaan shoppen.
Mazda maakt tegenwoordig knappe modellen.
- PinkPanther1970
- Full Member

- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Mazda zal ook wel goed zijn maar de motoren zijn niet echt op Belgische of Europese maat gemaakt.
Ze gaan je veel kosten aan BIV en wegenbelasting..
Er valt uit die hoek wel nog wat te verwachten, nieuwigheden.. Dat zien we in de komende jaren.
Camry : uiterst onverwoestbaar ook.
Een auto die je een miljoen km kan laten rijden met gewoon onderhoud en een minimum aantal herstellingen.
Of die die vandaag gemaakt worden nog even goed zijn : er is kans van wel. In de USA is dit een veel verkocht en zeer goed model, ook voor wat betrouwbaarheid betreft.
Ze gaan je veel kosten aan BIV en wegenbelasting..
Er valt uit die hoek wel nog wat te verwachten, nieuwigheden.. Dat zien we in de komende jaren.
Camry : uiterst onverwoestbaar ook.
Een auto die je een miljoen km kan laten rijden met gewoon onderhoud en een minimum aantal herstellingen.
Of die die vandaag gemaakt worden nog even goed zijn : er is kans van wel. In de USA is dit een veel verkocht en zeer goed model, ook voor wat betrouwbaarheid betreft.
-
anonymous
Re: Besparingstip : koop een auto die niet te vaak in panne valt !
Ik heb al wat auto's versleten dus hieronder mijn ervaringen.
Citroën: Slechtste auto ooit. Nooit van mijn leven koop ik nog een Citroën. Zelfs gratis wil ik er niet in gezien worden.
Audi: een Audi 80 gehad en een Audi Cabrio. Die 80, geen problemen mee gehad, de cabrio was een ander paar mouwen. Veel miserie
Ford: Galaxy. Gemende gevoelens. Heeft 240.000 km gebold maar wel met de nodige problemen.
BMW: Een 520i gehad (E39, zescilinder). Beste auto ooit. Verkocht na 240.000 km. Nooit een defect aan gehad.
Ik heb hier ook nog een 320i cabrio staan maar die heb ik nog maar een paar maand en doet dienst als zondagauto.
Opel: Zafira. Rij ik nu nog mee. Heeft 200.000 km.
Alfa 159: Heb ik cadeau gegeven aan mijn dochter. Heeft 200.000 km. In het begin de nodige miserie gehad maar nu rijdt hij al een tijdje probleemloos. Heeft een fantastisch airco. Nog nooit moeten aankomen en koelt nog steeds als een professionele diepvries.
Citroën: Slechtste auto ooit. Nooit van mijn leven koop ik nog een Citroën. Zelfs gratis wil ik er niet in gezien worden.
Audi: een Audi 80 gehad en een Audi Cabrio. Die 80, geen problemen mee gehad, de cabrio was een ander paar mouwen. Veel miserie
Ford: Galaxy. Gemende gevoelens. Heeft 240.000 km gebold maar wel met de nodige problemen.
BMW: Een 520i gehad (E39, zescilinder). Beste auto ooit. Verkocht na 240.000 km. Nooit een defect aan gehad.
Ik heb hier ook nog een 320i cabrio staan maar die heb ik nog maar een paar maand en doet dienst als zondagauto.
Opel: Zafira. Rij ik nu nog mee. Heeft 200.000 km.
Alfa 159: Heb ik cadeau gegeven aan mijn dochter. Heeft 200.000 km. In het begin de nodige miserie gehad maar nu rijdt hij al een tijdje probleemloos. Heeft een fantastisch airco. Nog nooit moeten aankomen en koelt nog steeds als een professionele diepvries.




