Beste defensieve beleggingen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Beste defensieve beleggingen
Dat lijkt me een verkeerde voorstelling/veronderstelling.costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 14:08 Op spaargids zijn we allemaal op zoek naar de beleggingen die het meest renderen.
Edit: 2de stukje terug weggehaald (geen zin in zinloze discussies)
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
EarthNvstr1 schreef: ↑29 juni 2021, 17:55Je vraagstelling is niet echt handig costaadeje...costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 15:05 Stel: je stapt nu de bank binnen en je komt uit bij een defensief beleggingsprofiel. Welke producten horen voor jullie hierin? Een zo klein mogelijk verlies gepaard met een klein rendement van ongeveer 1% op jaarbasis.
Ok, je hebt een "defensief" beleggingsprofiel, maar daarnaast zijn er nog tal van andere factoren die meespelen.
Een "zo klein mogelijk verlies gepaard met een klein rendement van ongeveer 1% op jaarbasis".
- als je rendement hebt, heb je per definitie geen verlies
- gemiddeld 1% op jaarbasis ? over hoeveel jaar ?
- absoluut of reëel ?
1procent reeel rendement per jaar over periode van 10 jaar.
Gedurende die 10 jaar kan ik leven met klein tussentijds verlies van maximaal 5 procent.
1% reeel rendement ( dus ongeveer 3% nominaal) is aan de hoge kant.costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 19:00 1procent reeel rendement per jaar over periode van 10 jaar.
Gedurende die 10 jaar kan ik leven met klein tussentijds verlies van maximaal 5 procent.
Dit is niet mogelijk zonder een groter risico te nemen dan wat jij wil nemen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dan doe je er goed aan niet op het voorstel van de bank in te gaan, zij gaan u immers voorstellen om een heel groot deel van je spaarcenten in zeer defensieve fondsen te steken, wellicht gestructureerde producten met een (gedeeltelijke) kapitaal bescherming. Dergelijke fondsen maken de bank rijk en jij gaat enkel een paar kruimels krijgen als er een of andere doelstelling gehaald wordt. Je betaalt veel kosten, meestal een instapkost en beheerskosten op een grote som.costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 15:05 Stel: je stapt nu de bank binnen en je komt uit bij een defensief beleggingsprofiel. Welke producten horen voor jullie hierin? Een zo klein mogelijk verlies gepaard met een klein rendement van ongeveer 1% op jaarbasis.
Met een defensief profiel kun je beter met een klein stuk van je spaargeld een hoger risico nemen, bv door een aandelen ETF of een goed aandelen fonds te kopen. Voordeel is dat de kosten een pak lager zullen liggen en dat door het groot spaar gedeelte het mogelijks verlies toch beperkt blijft.
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Kies je het best voor spaarverzekering de komende 10 jaar of zoek je beter naar een defensieve mix van obligatiefondsen gecombineerd met geld op spaarrekening? Bestaat er een defensieve met weinig schommelingen? Graag jullie mening
Dit lijkt de enige mogelijkheid, wel beseffend dat het verlies het laatste jaar kan komen en dat je na 10 jaar dus op verlies kan staan. Dus zeker te overwegen als je einddatum niet vastligt en met een paar jaar kan uitgesteld worden.vortex schreef: ↑29 juni 2021, 19:05 Met een defensief profiel kun je beter met een klein stuk van je spaargeld een hoger risico nemen, bv door een aandelen ETF of een goed aandelen fonds te kopen. Voordeel is dat de kosten een pak lager zullen liggen en dat door het groot spaar gedeelte het mogelijks verlies toch beperkt blijft.
- 90% op een spaarboekje geeft je een kapitaal garantie op die 90%.
- 10% in breed gespreide aandelen; hiervan kan je mogelijk een verdubbeling verwachten op 10 jaar, maar voor hetzelfde "geld" crashen de aandelen het laatste jaar en sta je hiermee op een verlies van 50% (van die 10%). Op zo'n moment komt het erop aan om vast te houden aan je plan.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 29 juni 2021, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Een defensieve belegger belegt n.m.i. in laag risico beleggingen met laag potentiële winst/verlies en lage volatiliteit (bewegingen).costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 14:08 Maar wat zijn volgens jullie de beste defensieve beleggingen momenteel of bestaan die gewoonweg niet meer?
Ook (of misschien zelfs eerder) voor een defensieve belegger is spreiding belangrijk.
Je zou bv. een verdeling kunnen maken tussen:
- spaarverzekering tot max fiscaal voordeel
- "veilige" spaarrekeningen met zo hoog mogelijke rente (Santander, Medirect, ...)
- Belgische P2P-lending met verzekering
- port van belgische cooperaties
- port van "veilige" obligatiefondsen short/medium term eurozone (of wereld EUR hedged) mixed gov/corp investment grade
- port van "defensieve" aandelenfondsen
(voor die 2 laatste kan je kijken naar SRRI bv.)
Edit: uiteindelijk rendement is koffiedik kijken
Edit: beleg enkel in wat je begrijpt of minstens denkt voldoende te begrijpen
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 29 juni 2021, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Welke obligatiefondsen stel je dan voor? Zijn die niet verlieslatend tegenwoordig?
Welke defensieve aandelenfondsen had je voor ogen?
Zou een gemengd fonds dan geen beter alternatief zijn met meer aandelen dan obligaties in port?
Zou een gemengd fonds dan geen beter alternatief zijn met meer aandelen dan obligaties in port?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Zo ver rijkt mijn alwetendheid nietcostaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 20:34 Welke obligatiefondsen stel je dan voor? Zijn die niet verlieslatend tegenwoordig?
Als je zelf niet wil/kan balanceren tussen fondsen, dan *kan* een gemengd of flexibel fonds inderdaad ook.costaadeje schreef: ↑29 juni 2021, 20:34 Zou een gemengd fonds dan geen beter alternatief zijn met meer aandelen dan obligaties in port?
Ik heb ook nog wat toegevoegd aan mijn vorige post:
"Edit: beleg enkel in wat je begrijpt of minstens denkt voldoende te begrijpen"
Is het geen goede moment om wat goudfondsen in te slaan ? Vb BlackRock Global Funds - World Gold Fund A2

Zelf geen ecocheques dus als te veel hou me aanbevolen.
Estate Guru believer.
Ik ben heel content met de gemengde etf van v.eck-conservative,weinig volaliteit, gemiddeld 4% rendement bruto,lage kostenstructuur,wel Nederlands,dus 2 maal roer. voorheffing en jammer genoeg uitkerend dus.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Bedoel je NL0009272764 ?
https://www.vanecketfs.nl/ugc/file/kiid ... ts_etf.pdf
Ziet er mii zo direct niet slecht uit.
SRRI 4 is wel al niet meer zo heel defensief