Beste Effectenrekening voor een vennootschap zonder LEI
TIP
Beste Effectenrekening voor een vennootschap zonder LEI
Beste allen,
ik zou graag een online effectenrekening openen voor mijn vennootschap waar ik een deel van mijn reserves beleg in distributiefondsen. Ik ben niet van plan hier aandelen te kopen, aangezien ik dat liever met mijn privégeld doe (geen meerwaardebelasting) en zou dus ook liever niet een LEI nummer aanvragen (100€ kosten per jaar)
Wat is de beste optie? Brokers zoals Binck of Lynx vragen een LEI nummer. MeDirect doet enkel particuliere klanten en mijn bank (VDK) of andere reguliere banken rekenen hoge bewaarkosten en hebben een minder flexibel online systeem voor aan/verkoop. Enige suggestie?
ik zou graag een online effectenrekening openen voor mijn vennootschap waar ik een deel van mijn reserves beleg in distributiefondsen. Ik ben niet van plan hier aandelen te kopen, aangezien ik dat liever met mijn privégeld doe (geen meerwaardebelasting) en zou dus ook liever niet een LEI nummer aanvragen (100€ kosten per jaar)
Wat is de beste optie? Brokers zoals Binck of Lynx vragen een LEI nummer. MeDirect doet enkel particuliere klanten en mijn bank (VDK) of andere reguliere banken rekenen hoge bewaarkosten en hebben een minder flexibel online systeem voor aan/verkoop. Enige suggestie?
Re: Beste Effectenrekening voor een vennootschap zonder LEI
Ik denk dat je eraan bent voor de moeite. Iedere effectenrekening gekoppeld aan een vennootschap moet van een LEI nummer voorzien zijn. 1 LEI nummer dus, op naam van de vennootschap, voor alle effectenrekeningen, ook al zijn het er 100. Zonder LEI kan je niet traden met je vennootschap, ook al wil je 'enkel maar' distributiefondsen kopen. Als je er toch 1 aanvraagt, wat ondertussen een simpele formaliteit is, goed nagaan of het sop de kool wel waard is en nooit het risico uit het oog verliezen. Het risico zijnde dat je je LEI ieder jaar moet vernieuwen en als je broker je vernieuwde LEI niet heeft voor de vervaldatum je rekening geblokkeerd wordt.
Een risico dat ik niet heb willen nemen, als om een of andere techniciteit/futiliteit de vernieuwing geweigerd wordt kan het je heel veel geld en koppijn kosten. Ik heb de aandelenportefeuille in mijn vennootschap dus van de hand gedaan, weliswaar met wat pijn in het hart (wat niet zou mogen, we proberen meesterbeleggers te zijn zonder emoties). Ik heb wel een LEI aangevraagd en reeds vernieuwd, maar doe niet meer aan waardebeleggen (in de vennootschap) en 'gok' wat met opties op koersverschillen. De opbrengst hiervan dekt meer dan ruimschoots de kosten van de LEI, maar het blijft de zoveelste diefstal op klaarlichte dag, om nog maar te zwijgen van de volledige beknotting van vrijheid.
Een risico dat ik niet heb willen nemen, als om een of andere techniciteit/futiliteit de vernieuwing geweigerd wordt kan het je heel veel geld en koppijn kosten. Ik heb de aandelenportefeuille in mijn vennootschap dus van de hand gedaan, weliswaar met wat pijn in het hart (wat niet zou mogen, we proberen meesterbeleggers te zijn zonder emoties). Ik heb wel een LEI aangevraagd en reeds vernieuwd, maar doe niet meer aan waardebeleggen (in de vennootschap) en 'gok' wat met opties op koersverschillen. De opbrengst hiervan dekt meer dan ruimschoots de kosten van de LEI, maar het blijft de zoveelste diefstal op klaarlichte dag, om nog maar te zwijgen van de volledige beknotting van vrijheid.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Is dit iets waar je automatisch aan herinnerd wordt door de tussenliggende partij? Anders moet ik even een herinnering zetten voor deze zomerGreenDean schreef: ↑14 januari 2020, 20:39Als je er toch 1 aanvraagt, wat ondertussen een simpele formaliteit is, goed nagaan of het sop de kool wel waard is en nooit het risico uit het oog verliezen. Het risico zijnde dat je je LEI ieder jaar moet vernieuwen en als je broker je vernieuwde LEI niet heeft voor de vervaldatum je rekening geblokkeerd wordt.

Ik werd ruim op voorhand herinnerd, met de rekening erbij. Dus onmiddellijk betaald, ook ruim op tijd vernieuwing gekregen en doorgestuurd naar broker. Ging heel vlot, geen koppijn van gehad, mag ook wel voor zo'n betalende, overbodige, nutteloze luxe. Bij mij gaat het via mijn sociaal secretariaat, weet niet of alle 'dienstverleners' zo georganiseerd werken.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ik ken alvast ook minstens één partij (discretionair beheer via fondsen) waarbij een LEI niet noodzakelijk is voor vennootschappen. Hangt er dus van af met wie (en vooral: hoe) je met een partij in zee wil gaan.
Het verbaast me dat u een prijs noemt van 100€ per jaar voor een LEI code. Dan betaalt u daar echt te veel voor en is er iemand die daar extra goed aan verdient.
Ik vertel u graag meer over goedkopere alternatieven.
Ook lees ik vaak vrij negatief over een LEI en dat het alleen maar geld kost en feitelijk niets oplevert.
Echter, de LEI biedt ook kansen aan ondernemingen en het hebben van een LEI zegt ook iets over uw betrouwbaarheid als zakelijke partner. Het is een unieke code waarmee uw onderneming waar ook ter wereld kan worden geïdentificeerd.
Sinds mijn onderneming een LEI heeft gebruik ik het altijd standaard in contracten en zeker internationaal gezien is dat voor mijn relaties erg prettig.
Het is een kleine investering (nog geen 5€ per maand) waar ik heel veel plezier van heb.
Ik vertel u graag meer over goedkopere alternatieven.
Ook lees ik vaak vrij negatief over een LEI en dat het alleen maar geld kost en feitelijk niets oplevert.
Echter, de LEI biedt ook kansen aan ondernemingen en het hebben van een LEI zegt ook iets over uw betrouwbaarheid als zakelijke partner. Het is een unieke code waarmee uw onderneming waar ook ter wereld kan worden geïdentificeerd.
Sinds mijn onderneming een LEI heeft gebruik ik het altijd standaard in contracten en zeker internationaal gezien is dat voor mijn relaties erg prettig.
Het is een kleine investering (nog geen 5€ per maand) waar ik heel veel plezier van heb.
mr_t_ schreef: ↑14 januari 2020, 17:33 Beste allen,
Blij dat je hier wat aan marketing van uw eigen service of als reseller/affiliate komt doen. Wat een zever. Het zegt letterlijk dat u 50 tot 100 EUR per jaar kan neertellen. Dat kan iedereen.
Ik verstuur regelmatig internationaal facturen en niemand heeft er mij ooit achter gevraagd. Men schat mij zeker en vast niet in als een meer solide handelspartner daardoor.
Het is gewoon nog maar eens een administratieve verplichting die erbij komt voor vennootschappen (ok, een kost die gedragen moet worden in bepaalde situaties, "so be it") maar dat is het dan ook.
-
- Newbie
- Contacteer:
Heb je al eens gezien naar een DBI fonds? Dat is in mijn ogen de meest interessante manier om geld dat 'vastzit' in een vennootschap te laten renderen. Je wordt niet belast op meerwaarden of dividenden die uitgekeerd worden door het fonds, aangezien je dan dubbel belast zou worden wanneer je het uitkeert naar je privé.
Ik kan de link niet posten, maar op mijnkapitaal staat ook een post over DBI fondsen.
Banken gericht op vennootschappen zoals Bank van Breda bieden deze vaak aan. Ik heb de term LEI nummer nog nooit horen vallen hierbij, dus vermoed dat je dat ook niet nodig hebt voor een DBI fonds (maar zou het niet met 100% zekerheid kunnen zeggen).
Ik kan de link niet posten, maar op mijnkapitaal staat ook een post over DBI fondsen.
Banken gericht op vennootschappen zoals Bank van Breda bieden deze vaak aan. Ik heb de term LEI nummer nog nooit horen vallen hierbij, dus vermoed dat je dat ook niet nodig hebt voor een DBI fonds (maar zou het niet met 100% zekerheid kunnen zeggen).
-
- Newbie
- Contacteer:
Gisteren even geïnformeerd bij de bank, blijkbaar heb je voor een DBI fonds via je vennootschap toch ook een LEI nummer nodig.
Zij rekenen als kost ook €100/jaar, waardoor het sop de kool niet waard is in mijn ogen.. Dat betekent dat je met je DBI fonds via je vennootschap al een winst van €100/jaar moet hebben om break even te zijn. Dan kan je in mijn ogen beter overdragen naar je privé en vanuit je privé beleggen.
Zij rekenen als kost ook €100/jaar, waardoor het sop de kool niet waard is in mijn ogen.. Dat betekent dat je met je DBI fonds via je vennootschap al een winst van €100/jaar moet hebben om break even te zijn. Dan kan je in mijn ogen beter overdragen naar je privé en vanuit je privé beleggen.
Aangezien ik met dezelfde problemen zit: beleggingsrekening op bedrijf/LEI/jaarlijkse belasting op meerwaarde/dure DBI fondsen, vroeg ik me af hoe je de beleggingen zou overdragen naar je privé. Als je de aandelen verkoopt en het geld op je privé rekening stort ben je nogmaals belast. Of, indien je bij dezelfde bank een privé- en beleggingsrekening heb, kun je dan je bank de aandelen laten overplaatsen naar je privé, en betaal je met je privé zichtrekening de waarde van de aandelen op die datum aan de bedrijfs-zichtrekening?Tonysteiner schreef: ↑20 februari 2020, 09:07 Gisteren even geïnformeerd bij de bank, blijkbaar heb je voor een DBI fonds via je vennootschap toch ook een LEI nummer nodig.
BULL-SHIT! Of op z'n vloms: STIEREN-STRONT! Gewoon GELD-KLOPPERIJ en PESTERIJ, punt.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Dat is een mogelijkheid, maar dan zit de cash nog steeds in je vennootschap. Op de gerealiseerde meerwaarde betaal je vennootschapsbelasting, de gerealiseerde minwaarde gaat in de verworpen uitgaven.
Toch gemakkelijk als je maar wetten uit je duim hoeft te zuigen die altijd in je voordeel spelen. En de 'slimmeriken/fraudeurs' die de Brepols-doctrine toepassen slaan we om de oren met 'anti-misbruiksbepalingen' die we interpreteren zoals het ons het beste uitkomt. Dat is de poppenkast die ons de afgrond in bestuurd.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik reactiveer even dit draadje.
Zijn er hier mensen met ervaring met een TAK6? Het zou een alternatief zijn voor de DBI-bevek, eigenlijk een beetje de TAK23-variant. Lees: een verzekeringskleedje en meer kosten. Maar er zou bv. geen LEI-nummer nodig zijn, want het is een verzekeringsproduct.
Ik copy/paste even van de Ondernemingsdatabank:
DBI-bevek. Wie belegt binnen zijn vennootschap, doet dit vaak via de populaire DBI-beveks. Deze fondsen zijn fiscaal interessant voor vennootschappen omdat de meerwaarde en de inkomsten vrijgesteld zijn van belastingen. DBI-beveks beleggen hun volledige portefeuille echter in aandelen, zodat ze minder geschikt zijn voor ondernemers en vrije beroepers die wat minder risico willen nemen met het geld van hun vennootschap.
Alternatief. Een nieuw alternatief dat opduikt, is het zgn. kapitalisatiecontract ‘Tak 6’ naar Luxemburgs recht. Deze beleggingsverzekering Tak 6 is bedoeld voor wie meer op maat wil werken, want u kunt (samen met uw bemiddelaar) kiezen uit een breed gamma van fondsen. U kunt dus zelf uw risico bepalen en kiezen uit aandelenfondsen, obligatiefondsen, gemengde fondsen, enz.
Fiscaal. Het nadeel in vergelijking met de DBI-bevek is dat de meerwaarde belast wordt. Daartegenover staat echter dat de minwaarde aftrekbaar is. Verder betaalt u geen verzekeringstaks. De instapkosten bedragen ongeveer 2%, maar dat is eenmalig en daarover kunt u onderhandelen. De jaarlijkse beheerskosten van zo een Tak 6 liggen doorgaans wel rond de 2% of zelfs nog iets hoger en daarover kunt u niet onderhandelen.
Zijn er hier mensen met ervaring met een TAK6? Het zou een alternatief zijn voor de DBI-bevek, eigenlijk een beetje de TAK23-variant. Lees: een verzekeringskleedje en meer kosten. Maar er zou bv. geen LEI-nummer nodig zijn, want het is een verzekeringsproduct.
Ik copy/paste even van de Ondernemingsdatabank:
DBI-bevek. Wie belegt binnen zijn vennootschap, doet dit vaak via de populaire DBI-beveks. Deze fondsen zijn fiscaal interessant voor vennootschappen omdat de meerwaarde en de inkomsten vrijgesteld zijn van belastingen. DBI-beveks beleggen hun volledige portefeuille echter in aandelen, zodat ze minder geschikt zijn voor ondernemers en vrije beroepers die wat minder risico willen nemen met het geld van hun vennootschap.
Alternatief. Een nieuw alternatief dat opduikt, is het zgn. kapitalisatiecontract ‘Tak 6’ naar Luxemburgs recht. Deze beleggingsverzekering Tak 6 is bedoeld voor wie meer op maat wil werken, want u kunt (samen met uw bemiddelaar) kiezen uit een breed gamma van fondsen. U kunt dus zelf uw risico bepalen en kiezen uit aandelenfondsen, obligatiefondsen, gemengde fondsen, enz.
Fiscaal. Het nadeel in vergelijking met de DBI-bevek is dat de meerwaarde belast wordt. Daartegenover staat echter dat de minwaarde aftrekbaar is. Verder betaalt u geen verzekeringstaks. De instapkosten bedragen ongeveer 2%, maar dat is eenmalig en daarover kunt u onderhandelen. De jaarlijkse beheerskosten van zo een Tak 6 liggen doorgaans wel rond de 2% of zelfs nog iets hoger en daarover kunt u niet onderhandelen.
Heeft er iemand ooit al een LEI-code aangevraagd via https://nl.leicode.be/ ?
Lijkt me goedkoper dan via andere service providers. Maar is die site legit?
Lijkt me goedkoper dan via andere service providers. Maar is die site legit?