Beste ETF (tracker) voor Belgische passieve belegger
TIP
Re: Beste ETF (tracker) voor Belgische passieve belegger
Uit de lijst van Boglehead investment principes zijn de volgende van belang:EarthNvstr1 schreef: ↑1 februari 2021, 20:30 Dus naar een "AM AC" ETF is blijkbaar zeer weinig vraag.
Hoe rijmen we dat dan met de Bogleheads methode ?
7 Keep costs low
9 Invest with simplicity
Het SPDR MSCI ACWI UCITS ETF USD (Acc) fonds dat jij heeft een jaarlijkse kost van 0,40%
Het vergelijkbaar fonds VWCE van Vanguard heeft maar een kost van 0,22%
De combinatie van IWDA en EMIM heeft een kost van 0,20% en 0,18%
Dus er is weinig reden om voor SPDR® MSCI ACWI UCITS ETF te gaan, er zijn betere goedkopere alternatieven.
Als SPDR de beheerskosten van het fonds zou halveren zou het een waardig alternatief worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, dat begrijp ik.
Maar dan blijft mijn vraag:
Waarom wordt er dan geen "AM AC" ETF aangeboden met redelijke TER door meerdere ETF aanbieders ?
Maar dan blijft mijn vraag:
Waarom wordt er dan geen "AM AC" ETF aangeboden met redelijke TER door meerdere ETF aanbieders ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En voor zover ik kan zien presteert Vanguard niet beter dan SPDR ongeacht de verschillende TER.
Inderdaad. De resultaten uit het verleden (er is "maar" 7 jaar gegevens) zijn zeer gelijkaardig.EarthNvstr1 schreef: ↑1 februari 2021, 21:05 En voor zover ik kan zien presteert Vanguard niet beter dan SPDR ongeacht de verschillende TER.
Maar zoals geweten is: "Resultaten uit het verleden zijn geen indicatie voor de toekomst"
Kosten zijn de beste voorspeller voor het toekomstig resultaat van gelijkaardige fondsen.
Ik zou geen beslissingen nemen gebaseerd op resultaten uit het verleden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De beheerskosten dekken de "vaste" kosten die de fondsleverancier maakt + hun winst.
Onder het mom heldere communicatie: waarvoor staan de afkortingen AC, AM, LC, MC, DM, SC, EM?
Sommige ervan ken ik, maar dat is misschien niet voor alle lezers het geval.
Sommige ervan ken ik, maar dat is misschien niet voor alle lezers het geval.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
XM = Market
D = Developed
E = Emerging
A = All
XC = Capitalisation
L = Large
M = Medium (or Mid)
S = Small
A = All
Toegegeven ... AM en AC heb ik misschien zelf verzonnen, omdat ik dat handiger vind dan DM+EM en LC+MC+SC ;-)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 2 februari 2021, 00:54, 3 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja ok, maar hoe is dat een antwoord op mijn vraag ?
Is de TER hoger omdat de size kleiner is bv.?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 1 februari 2021, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Jij, en iedereen, wenst lagere kosten, ofwel moeten hun vaste kosten dus naar omlaag, ofwel hun winst :-)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik wens niet persé lagere kosten, ik wens vooral meer winst voor gelijk risico, of gelijke winst voor minder risico.
De vraag is echter: waarom bieden de meeste aanbieders geen "AM AC" ETF aan (of anders gesteld: waarom is bijna niemand geïnteresseerd in een "AM AC" ETF, nochthans wat aangeraden wordt volgens de Bogleheads methode die velen willen volgen)
Of om het simplistisch te stellen: waarom biedt bijna niemand een "Bogleheads AM AC" ETF aan met een TER van ~0,30% ?
Vanguard Total World Stock ETF (VT) is een etf die dicht bij komt. 8700 aandelen, geen Frontier Market s, mist een deel small caps en kleiner.
Maar voldoet niet aan de Europese regelgeving, en kan dus niet in Europa verkocht worden.
Maar voldoet niet aan de Europese regelgeving, en kan dus niet in Europa verkocht worden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok, laat mij de vraag dan verfijnen ;-)
Waarom bieden de meeste aanbieders van ETFs geen "AM AC" ETF aan die aan de Europese regelgeving voldoet ?
Waarom bieden de meeste aanbieders van ETFs geen "AM AC" ETF aan die aan de Europese regelgeving voldoet ?
De ETF die het dichtste in de buurt komt is volgens mij VWCE van Vanguard met een TER van 0,22%.
Alleen zijn daar weer 2 nadelen aan verbonden:
1) Je hebt geen small caps in het FTSE spectrum. Je zou de MSCI World Small Cap kunnen gebruiken maar dan mix je weer de indexfamilies. Verder heb je dan ook geen emerging small caps maar die maken maar 1% van de markt uit en zou je dus links kunnen laten liggen.
2) Als je een of andere tilt zou willen aanbrengen ben je ook zeer beperkt in je keuze in de FTSE familie. Zeker nu Vanguard hun Europese factor ETFs afsluit.
In de US is er de Vanguard Total World (all world, all caps) maar een Europees alternatief is er niet echt.
Alleen zijn daar weer 2 nadelen aan verbonden:
1) Je hebt geen small caps in het FTSE spectrum. Je zou de MSCI World Small Cap kunnen gebruiken maar dan mix je weer de indexfamilies. Verder heb je dan ook geen emerging small caps maar die maken maar 1% van de markt uit en zou je dus links kunnen laten liggen.
2) Als je een of andere tilt zou willen aanbrengen ben je ook zeer beperkt in je keuze in de FTSE familie. Zeker nu Vanguard hun Europese factor ETFs afsluit.
In de US is er de Vanguard Total World (all world, all caps) maar een Europees alternatief is er niet echt.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Laat mij de vraag anders stellen...
Aangezien velen zweren bij Bogleheads zou je denken dat er veel vraag is naar 1 ETF die juist dat (AM AC) aanbiedt.
Bv.:
De size is klein omdat er weinig vraag naar is. De TER is mogelijks iets hoger omdat de size klein is.
De vraag is dus: waarom is er weinig vraag naar een ETF die beantwoordt aan een nood (AM AC) die velen hebben ?
Aangezien velen zweren bij Bogleheads zou je denken dat er veel vraag is naar 1 ETF die juist dat (AM AC) aanbiedt.
Bv.:
Code: Selecteer alles
ISIN Name Ticker Class Region Type TER SIZEm€ #COMP 1Y 3Y
IE00B3YLTY66 SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF USD (Acc) SPYI Equity World AM AC 0,40 242 1479 6,42 26,75
De vraag is dus: waarom is er weinig vraag naar een ETF die beantwoordt aan een nood (AM AC) die velen hebben ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 1 februari 2021, 23:09, 2 keer totaal gewijzigd.