betalen met bankcheque
betalen met bankcheque
Notaris zegt dat ik het saldo bij aankoop appartement moet betalen per overschrijving, en dat bankcheque niet meer mag, Nieuwe regels van de federatie van notarissen. in verband met antiwitwaswet enz. enz.
Doch in de compromis staat "saldo te betalen per overschrijving of per bankcheque "
Ik ben eerder van het princiepe " gelijk oversteken " en wil betalen met bankcheque.
Dit is volgens mij nog altijd een geldig betaalmiddel en volledig traceerbaar..
Is er iemand die onlangs nog dergelijke aankoop betaald heeft met een bankcheque
Doch in de compromis staat "saldo te betalen per overschrijving of per bankcheque "
Ik ben eerder van het princiepe " gelijk oversteken " en wil betalen met bankcheque.
Dit is volgens mij nog altijd een geldig betaalmiddel en volledig traceerbaar..
Is er iemand die onlangs nog dergelijke aankoop betaald heeft met een bankcheque

Re: betalen met bankcheque
gewoon betalen op de rekening van jouw notaris, die stort dan wel door als de notariële akte getekend is 

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
De laatste factuur dient betaald te worden tegen de oplevering, hetzij per overschrijving hetzij met een bankcheque. Ik zal ook met bankcheque werken. Ik wil de werken toch eerst zien voor ik ze aanvaard.
Onlangs ook bij de notaris geweest en voor mijn aankoop stond er ook uitdrukkelijk op de begeleidende brief dat betaling met cheque niet meer werd toegelaten.
Ik heb toen nog aan jou gedacht, Ludo..
Mij was het om het even. Ik heb ruim op voorhand betaald met overschrijving.
-
- Newbie
- Contacteer:
Je had de werken misschien informeel gezien vlak voor de officiële oplevering?haelewyn schreef: ↑9 juli 2020, 08:42 Onlangs ook bij de notaris geweest en voor mijn aankoop stond er ook uitdrukkelijk op de begeleidende brief dat betaling met cheque niet meer werd toegelaten.
Een groot bedrag per overschrijving betalen voor aankoop van een woning of grond is altijd een beetje stressy, best wel 2 keer kijken dat je alles juist hebt ingevuld. Misschien zelfs het 4 eyes principe toepassen
Het voelt ook raar omdat je de akte nog niet hebt ondertekend.
De laatste keer hebben we ook met overschrijving betaald - een cheque was niet meer aan de orde. Ik ben dan zo bezorgd dat ik screenshotjes en een uittreksel klaar had bij de notaris, just in case haha. Niet dat dat er nog toe doet want als je aan de tafel zit,ben je vrijwel zeker dat alles in orde is.
Ik denk dat je best met overschrijving betaald Ludo, om van al de zever vanaf te zijn.

De laatste keer hebben we ook met overschrijving betaald - een cheque was niet meer aan de orde. Ik ben dan zo bezorgd dat ik screenshotjes en een uittreksel klaar had bij de notaris, just in case haha. Niet dat dat er nog toe doet want als je aan de tafel zit,ben je vrijwel zeker dat alles in orde is.
Ik denk dat je best met overschrijving betaald Ludo, om van al de zever vanaf te zijn.
Dat is het juist, Ik wil niet op voorhand betalen per overschrijving.
Dan verlies je elke macht en controle als er iets niet in orde is.
Ben van het princiepe " gelijk oversteken "
Ik wil een uurtje voor ik naar de notaris ga het appartement bezichtigen, als alles is zoals afgesproken mogen ze mijne bankcheque hebben, is het niet in orde dan trap ik het daar af met mijne cheque, en dan moet de verkoper maar eerst alles in orde brengen, en nieuwe afspraak maken om de akte te tekenen.
Als je dan al per overschrijving hebt betaald, heeft het geen zin om het af te trappen..
Dan verlies je elke macht en controle als er iets niet in orde is.
Ben van het princiepe " gelijk oversteken "
Ik wil een uurtje voor ik naar de notaris ga het appartement bezichtigen, als alles is zoals afgesproken mogen ze mijne bankcheque hebben, is het niet in orde dan trap ik het daar af met mijne cheque, en dan moet de verkoper maar eerst alles in orde brengen, en nieuwe afspraak maken om de akte te tekenen.
Als je dan al per overschrijving hebt betaald, heeft het geen zin om het af te trappen..
je hebt gelijk hoor, je zegt daar zoiets.
Je kan nog altijd het appartement gaan bezoeken een uurtje op voorhand.
Als blijkt dat het niet in orde is, kan je dan contact opnemen met jouw notaris om de verkoop tijdelijk niet te laten doorgaan?
Het geld is nog steeds niet bij de verkoper dan - maar ja dan is het wel weer miserie en gedoe. Het is altijd iets.
Je kan nog altijd het appartement gaan bezoeken een uurtje op voorhand.
Als blijkt dat het niet in orde is, kan je dan contact opnemen met jouw notaris om de verkoop tijdelijk niet te laten doorgaan?
Het geld is nog steeds niet bij de verkoper dan - maar ja dan is het wel weer miserie en gedoe. Het is altijd iets.
Ik kende het goed van binnen en van buiten en het was niet nieuw.Mooiuitzicht schreef: ↑9 juli 2020, 08:47
Je had de werken misschien informeel gezien vlak voor de officiële oplevering?
Zijn de voorstanders van enkel giraal geld zich de slaap al uit de ogen aan het wrijven? Of is de cent nog altijd niet gevallen?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Enerzijds spaart de notaris je de kosten van de bankcheque, 5 à 6 € uit, maar anderzijds moet je de limiet van je overschrijvingen verhogen en er voor zorgen dat het geen instantoverschrijving wordt.
Die laatste kan je niet herroepen als het mis gaat, dus best met een memodatum werken. Je zal afhankelijk van de limiet wel een tijdje bezig zijn. Door covi-19 zal de bakcheque nog rapper uitsterven en de notaris kan zo onmiddellijk m.bt. de antiwitwaswetgeving het rekeningnummer in de akte vermelden.
Die laatste kan je niet herroepen als het mis gaat, dus best met een memodatum werken. Je zal afhankelijk van de limiet wel een tijdje bezig zijn. Door covi-19 zal de bakcheque nog rapper uitsterven en de notaris kan zo onmiddellijk m.bt. de antiwitwaswetgeving het rekeningnummer in de akte vermelden.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
^Tav je tweede alinea: in elke akte en compromis die ik de laatste zes maand zag (toegegeven, je kan ze op twee handen tellen) stonden alle rekeningnummers expliciet vermeld.
- Tekenen van de akte gebeurt normaal gezien bij de notaris van de koper.
Dan kan je in jouw geval evengoed laten weten dat het tekenen van de akte niet doorgaat tot de verkoper alles in orde gebracht heeft. Het principe van "gelijk oversteken" wordt gegarandeerd door uw notaris.
De koop is al veel eerder gesloten, wat nu moet gebeuren is het uitvoeren van de eerde aangegane verbintenissen van beide partijen. Veel ruimte om het af te trappen is er niet meer. Maar zoals James(ken) verder terecht schrijft: het gaat om veel geld en dan is 't altijd spannend.
- Je hebt een eigen notaris genomen. Ik kan mij niet voorstellen dat dat niet het geval is bij jou, Ludo.ludo schreef: ↑9 juli 2020, 08:57 Ik wil een uurtje voor ik naar de notaris ga het appartement bezichtigen, als alles is zoals afgesproken mogen ze mijne bankcheque hebben, is het niet in orde dan trap ik het daar af met mijne cheque, en dan moet de verkoper maar eerst alles in orde brengen, en nieuwe afspraak maken om de akte te tekenen.
- Tekenen van de akte gebeurt normaal gezien bij de notaris van de koper.
Dan kan je in jouw geval evengoed laten weten dat het tekenen van de akte niet doorgaat tot de verkoper alles in orde gebracht heeft. Het principe van "gelijk oversteken" wordt gegarandeerd door uw notaris.
De koop is al veel eerder gesloten, wat nu moet gebeuren is het uitvoeren van de eerde aangegane verbintenissen van beide partijen. Veel ruimte om het af te trappen is er niet meer. Maar zoals James(ken) verder terecht schrijft: het gaat om veel geld en dan is 't altijd spannend.
Enkel de " waarborg " voorschot betaal ik via overschrijving. Staat ook bij op welke rekening.
Voor het saldo staat er per overschrijving of cheque.
Heb kontakt opgenomen met de secretaris federatie van notarissen.
Die zegt het volgende:
Bankcheque is nog steeds een geldig betaalmiddel en je kan ermee betalen bij de notaris , die moet dat aanvaarden.
Wel kan hij vragen/eisen dit 2 dagen op voorhand op zijn kantoor te brengen,zodat hij dit op zijn rekening kan zetten,
iets in verband met de valuta, want hij moet dezelfde dag van de akte de verkoper betalen.. en dan moet mijn geld via bankcheque op de rekening van de notaris staan omdat de notaris dit niet voorschiet.
Indien iets niet in orde is met het appartement wordt er in geval van, een deel geld ingehouden door de notaris.
Dit was het antwoord van de secretaris van de Federatie Van Notarissen.
Voor het saldo staat er per overschrijving of cheque.
Heb kontakt opgenomen met de secretaris federatie van notarissen.
Die zegt het volgende:
Bankcheque is nog steeds een geldig betaalmiddel en je kan ermee betalen bij de notaris , die moet dat aanvaarden.
Wel kan hij vragen/eisen dit 2 dagen op voorhand op zijn kantoor te brengen,zodat hij dit op zijn rekening kan zetten,
iets in verband met de valuta, want hij moet dezelfde dag van de akte de verkoper betalen.. en dan moet mijn geld via bankcheque op de rekening van de notaris staan omdat de notaris dit niet voorschiet.
Indien iets niet in orde is met het appartement wordt er in geval van, een deel geld ingehouden door de notaris.
Dit was het antwoord van de secretaris van de Federatie Van Notarissen.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Bon, dan betaal je weliswaar met een cheque - wat ik respecteer - maar je bent evenzeer de controle over je geld kwijt als bij een overschrijving. En die laatste lijn hierboven is wat ik al eerder aanhaalde: je eigen notaris kan op de rem gaan staan.
Een algemene opmerking: als je als koper denkt dat er een risico is dat je verkoper het goed niet in de juiste staat oplevert, documenteer de staat dan in de compromis en laat eventueel opnemen welke schadevergoeding de verkoper moet betalen mocht de akte vertraging oplopen door zijn schuld.
In elk geval: succes met je aankoop, Ludo. Het valt me op dat veel Spaargidsers recent opnieuw de vastgoedmarkt opgaan.
Een algemene opmerking: als je als koper denkt dat er een risico is dat je verkoper het goed niet in de juiste staat oplevert, documenteer de staat dan in de compromis en laat eventueel opnemen welke schadevergoeding de verkoper moet betalen mocht de akte vertraging oplopen door zijn schuld.
In elk geval: succes met je aankoop, Ludo. Het valt me op dat veel Spaargidsers recent opnieuw de vastgoedmarkt opgaan.
Nog een weetje:
Als je koopt via een vastgoedmakelaar wordt de compromis niet meer door de notaris gedaan maar op het vastgoedkantoor.
Koop je zonder makelaar ( uit de hand) dan kan het nog wel dat de compromis bij de notaris wordt gedaan.
@Oudere Jongere : je bent inderdaad zo de controle kwijt, moet je weten dat op de notaris rekeng waarschijnlijk wel ettelijke 100.000 den euros staan van clienten,
Als je koopt via een vastgoedmakelaar wordt de compromis niet meer door de notaris gedaan maar op het vastgoedkantoor.
Koop je zonder makelaar ( uit de hand) dan kan het nog wel dat de compromis bij de notaris wordt gedaan.
@Oudere Jongere : je bent inderdaad zo de controle kwijt, moet je weten dat op de notaris rekeng waarschijnlijk wel ettelijke 100.000 den euros staan van clienten,