Bij overlijden bankrekening laten erven
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Contacteer:
Bij overlijden bankrekening laten erven
Hallo
Ik woon in het buitenland (binnen EU), maar ik heb een Belgische bankrekening waar al mijn spaargeld staat (ben ook zelf Belg). Ik zou willen dat in geval van overlijden mijn vriend (geen Belg, we zijn niet wettelijk samenwonend, wonen wel feitelijk samen) de volmacht van mijn rekening krijgt.
Hoe kan ik dat doen? Ik kan momenteel nu enkel telefonisch/schriftelijk contact opnemen met mijn bank, hoe kan ik dit best aanpakken?
Alle raad welkom.
Bedankt
Ik woon in het buitenland (binnen EU), maar ik heb een Belgische bankrekening waar al mijn spaargeld staat (ben ook zelf Belg). Ik zou willen dat in geval van overlijden mijn vriend (geen Belg, we zijn niet wettelijk samenwonend, wonen wel feitelijk samen) de volmacht van mijn rekening krijgt.
Hoe kan ik dat doen? Ik kan momenteel nu enkel telefonisch/schriftelijk contact opnemen met mijn bank, hoe kan ik dit best aanpakken?
Alle raad welkom.
Bedankt
Re: Bij overlijden bankrekening laten erven
Hem een volmacht op je rekening geven heeft geen zin want na je overlijden wordt je rekening geblokkeerd en kan en mag hij zijn volmacht toch niet gebruiken. Ik denk dat je best een testament maakt waarin je hem als erfgenaam aanduidt. Via de bank kun je niets regelen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Yaris schreef:Hem een volmacht op je rekening geven heeft geen zin want na je overlijden wordt je rekening geblokkeerd en kan en mag hij zijn volmacht toch niet gebruiken. Ik denk dat je best een testament maakt waarin je hem als erfgenaam aanduidt. Via de bank kun je niets regelen.
Ik heb wat gelezen hierover. Maar moet ik persé naar een notaris gaan hiervoor? Ik woon zelfs niet in België.
Zijn er überhaupt nog manieren waarop ik een testament kan opmaken zonder notaris? En indien niet, kan ik een testament maken buiten België dat geldig kan zijn voor die welbepaalde Belgische bankrekening??
Erbovenop zijn "ouders" zogezegd beschermde erfgenamen maar mijn ouders zijn geen Europese burgers en wonen ook hier niet, ik heb er zelfs geen contact meer mee.
Ik wil dat enkel hem dus mijn spaargeld krijgt.
Ik weet dat het veel een complexe vragen zijn maar waar kan ik mee terecht?
Een testament kun je enkel neerleggen bij een notaris bij mijn weten, ook in het buitenland. Je kunt daarin ook specifiëren welke bezittingen aan je vriend toekomen en welke aan iemand anders. Zonder testament gaat alles naar de wettige erfgenamen of naar de staat, als er geen erfgenamen zijn.
Om een geldig testament te maken, is geen tussenkomst van een notaris nodig.
Er zijn wel enkele vormvereisten...
Er zijn wel enkele vormvereisten...
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
...en Yaris, in sommige buitenlanden bestaan er zelfs geen notarissen.
Ooit was "Europa" een mooi project!
Men kan bij een ( belgisch ) notaris een internationaal testament laten opmaken, dat wereldwijd geldig is. Zal dan wel peperduur zijn.
Een testament moet eigenhandig geschreven zijn, gedateerd, en mag geen onwettelijke of onredelijke eisen bevatten. Een notaris kan het eigenhandig bewaren of -tegen kosten- laten registreren in het testamentenregister te Brussel. Elk testament kan eenvoudig herroepen worden door er een nieuw op te maken, of door een clausule 'hierbij herroep ik elk voorafgaandelijk opgemaakt testament'.
Efgenamen kan men in méér of min begunstigen door hen maximum 5% méér of minder toe te kennen dan wat hun wettelijk erfdeel is, zo dus ook een samenwonende partner. Naargelang de verwantschapsgraad zullen de succesierechten afhangen.
Om er zeker van te zijn dat er niets onwettelijks instaat (bijvoorbeeld een bankrekening vererven) en alzo je testament kompleet nietig te maken, is het best om bijstand van een notaris te vragen, die kan er kosten voor aanrekenen.
Efgenamen kan men in méér of min begunstigen door hen maximum 5% méér of minder toe te kennen dan wat hun wettelijk erfdeel is, zo dus ook een samenwonende partner. Naargelang de verwantschapsgraad zullen de succesierechten afhangen.
Om er zeker van te zijn dat er niets onwettelijks instaat (bijvoorbeeld een bankrekening vererven) en alzo je testament kompleet nietig te maken, is het best om bijstand van een notaris te vragen, die kan er kosten voor aanrekenen.