Bitcoin in totaal verlies gemaakt aangeven?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Bitcoin in totaal verlies gemaakt aangeven?
Hallo,
2 korte vragen over btc.
Als ik 1000 EUR spendeer aan Bitcoin, en dit na enkele maanden verkoop met verlies. dan moet ik toch niets aangeven?
Op mijn bankrekening is dan te zien dat ik 1000 EUR stort op coinbase en dat er paar maanden later 800 EUR terug wordt gestort.
Als ik mijn transacties goed noteer, de winsten en verliezen bij elkaar optel en ik kom negatief uit. dan hoef ik toch niets aan te geven. het was een geen goed jaar voor mij.
2 korte vragen over btc.
Als ik 1000 EUR spendeer aan Bitcoin, en dit na enkele maanden verkoop met verlies. dan moet ik toch niets aangeven?
Op mijn bankrekening is dan te zien dat ik 1000 EUR stort op coinbase en dat er paar maanden later 800 EUR terug wordt gestort.
Als ik mijn transacties goed noteer, de winsten en verliezen bij elkaar optel en ik kom negatief uit. dan hoef ik toch niets aan te geven. het was een geen goed jaar voor mij.
Re: Bitcoin in totaal verlies gemaakt aangeven?
Nee niet aangeven
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Je ziet het anders dan de fiscus.
Als je winst maakt op een speculatieve transactie, dan wordt die transactie belast. Als je verlies maakt is dat niet aftrekbaar.
Stel je volgende situatie voor:
- vandaag koop je voor 1000€ van je favoriete cryptomunt.
- morgen stijgt je crypto-belegging met 30%. Je verkoopt de helft. Je hebt 650€ en de helft van je cryptomunt.
- overmorgen zakt je crypto-belegging 20% onder je aankoopprijs. Je ziet het niet meer zitten en verkoopt.
Bruto hou je dan 1050€ over: 650€+ 400€.
Netto hou je dan 1000€ over: 650€+ 400€ - 33% meerwaardebelasting op 150€.
Mogelijk moet je op de meerwaardebelasting ook nog gemeentelijke opcentiemen betalen. Dat weet ik niet zeker.
Als je winst maakt op een speculatieve transactie, dan wordt die transactie belast. Als je verlies maakt is dat niet aftrekbaar.
- morgen stijgt je crypto-belegging met 30%. Je verkoopt de helft. Je hebt 650€ en de helft van je cryptomunt.
- overmorgen zakt je crypto-belegging 20% onder je aankoopprijs. Je ziet het niet meer zitten en verkoopt.
Mogelijk moet je op de meerwaardebelasting ook nog gemeentelijke opcentiemen betalen. Dat weet ik niet zeker.
Dat laatste antwoord klopt hier ja. Maar als het over 1000 euro gaat zou ik er niet van wakker liggen
Je bedoelt 33% op 50EUR hoop ik?
In dat geval ben ik mee.
Hoe hou je best de transacties bij?
Ik neem aan dat je het moet kunnen bewijzen.
In dat geval ben ik mee.
Hoe hou je best de transacties bij?
Ik neem aan dat je het moet kunnen bewijzen.
fropskottel schreef: ↑7 maart 2022, 14:49 Je ziet het anders dan de fiscus.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Ok ik ben mee, 650 - 500 = 150
Als je toch uw meerwaarden gaan aangeven hoop ik dat je uw buitenlandse rekening ook gemeld hebt.
nee het gaat om belachelijk weinig geld, maar ik wou kijken om meer te investeren, wat de gevolgen hiervan zijn.
Als ge dat correct wilt doen qua belastingen moet ge ofwel heel weinig trades doen met beperkt deel van uw vermogen (onbelast) ofwel echt zelfstandige worden. In elk ander geval scheurt ge er uw broek aan.
In welk vak of welke rubriek moet je de geamaakte winst vermelden...?
Besten,
Als je in België woont dien je eerst een ruling aan te vragen bij de FOD vooraleer je nog maar iets op uw belasting brief invult. Ik dacht ook belasting op mijn winsten te moeten betalen maar uiteindelijk kost het mij 0,0 euro en word mijn investering niet als speculatief beschouwd. Er is hier ergens een topicje waar ik dit meer uitgebreid heb beschreven.
Groeten
Als je in België woont dien je eerst een ruling aan te vragen bij de FOD vooraleer je nog maar iets op uw belasting brief invult. Ik dacht ook belasting op mijn winsten te moeten betalen maar uiteindelijk kost het mij 0,0 euro en word mijn investering niet als speculatief beschouwd. Er is hier ergens een topicje waar ik dit meer uitgebreid heb beschreven.
Groeten
Zelfs wanneer je onder diverse inkomsten valt moet je niet wanhopen: eerste jaar eventueel winst aangeven maar indien het hele fiscale jaar een totaal verlies kan je dit verlies de volgende 5 jaar wel inbrengen op uw eventuele winsten:
https://home.kpmg/be/nl/home/insights/2 ... sting.html
"Als de fiscus van mening is dat uw inkomen uit cryptomunten louter het gevolg is van speculatie - d.w.z. dat de persoon in kwestie bijvoorbeeld een groot financieel risico neemt met de bedoeling een grote winst op te strijken - zal ze het inkomen (de meerwaarde) willen belasten als divers inkomen en onderwerpen aan een afzonderlijk tarief van 33%, excl. de gemeentelijke opcentiemen.[5] In dat geval kunnen de werkelijke kosten en lasten die werden gedaan of gedragen om de inkomsten te verkrijgen of te behouden (o.i. ook minderwaarden) wel in mindering worden gebracht van de belastbare basis.[6] Bovendien, als de verrichtingen zoals bedoeld in art. 90, 1° in een bepaald inkomstenjaar globaal genomen een negatief saldo vertonen, door een of meerdere gerealiseerde minderwaarden (i.e. een verlies), dan is het in principe mogelijk om dat verlies af te trekken van de (crypto)meerwaarden die tijdens de volgende vijf belastbare tijdperken werden gerealiseerd en belastbaar zijn als diverse inkomsten (bedoeld in art. 90, 1° WIB92).[7]
Ik handel zelf wel niet in bitcoin....
https://home.kpmg/be/nl/home/insights/2 ... sting.html
"Als de fiscus van mening is dat uw inkomen uit cryptomunten louter het gevolg is van speculatie - d.w.z. dat de persoon in kwestie bijvoorbeeld een groot financieel risico neemt met de bedoeling een grote winst op te strijken - zal ze het inkomen (de meerwaarde) willen belasten als divers inkomen en onderwerpen aan een afzonderlijk tarief van 33%, excl. de gemeentelijke opcentiemen.[5] In dat geval kunnen de werkelijke kosten en lasten die werden gedaan of gedragen om de inkomsten te verkrijgen of te behouden (o.i. ook minderwaarden) wel in mindering worden gebracht van de belastbare basis.[6] Bovendien, als de verrichtingen zoals bedoeld in art. 90, 1° in een bepaald inkomstenjaar globaal genomen een negatief saldo vertonen, door een of meerdere gerealiseerde minderwaarden (i.e. een verlies), dan is het in principe mogelijk om dat verlies af te trekken van de (crypto)meerwaarden die tijdens de volgende vijf belastbare tijdperken werden gerealiseerd en belastbaar zijn als diverse inkomsten (bedoeld in art. 90, 1° WIB92).[7]
Ik handel zelf wel niet in bitcoin....
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Dus zoals ik het begrijp: stel dat je in het eerste jaar een echte kluns bent en je wint 1000€ maar je verliest er ook 10.000, dien je het eerste jaar 33% te betalen op je winst. I
Indien je het volgend jaar dan 10.000€ wint moet je hier niets op betalen.
Dit gezegd zijnde: als speculant in België denk ik eerder dat je nooit rijker kan worden dan breakeven niveau, met geluk...
Dit gezegd zijnde: als speculant in België denk ik eerder dat je nooit rijker kan worden dan breakeven niveau, met geluk...
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Dan lijkt de berekening toch ites anders te zijn:Indalo schreef: ↑8 maart 2022, 18:03 Dus zoals ik het begrijp: stel dat je in het eerste jaar een echte kluns bent en je wint 1000€ maar je verliest er ook 10.000, dien je het eerste jaar 33% te betalen op je winst. I
Dit gezegd zijnde: als speculant in België denk ik eerder dat je nooit rijker kan worden dan breakeven niveau, met geluk...![]()
Het eerste jaar heb je netto op alle verkoop transacties een verlies van 9000 Euro - > niets te betalen.
Het tweede jaar heb je netto op alle verkoop een winst van 10000 Euro, ja mag hier het verlies van vorig jaar aftrekken - > dus een belastbaar inkomen van 1000 Euro aan te geven - > 330 euro belastingen ( + ev gemeentebelasting).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.