Black Rock World gold fund.
TIP
Re: Black Rock World gold fund.
Het blijft me verbazen waarom iedereen hier zo wild loopt van goud, terwijl je op de aandelenmarkten zélf een mooi rendement kan boeken...
De zeer brede U.S. mid-cap SPDR S&P 500 ETF ('SPY') heeft de laatste 10 jaar bijna 8% p/j geboekt. Waarom gaat een mens dan mee in een experimenteel avontuur als goud, waarover amper iemand controle heeft ?
Ik beschouw goud nog steeds als een zeer emotioneel instrument. Het kan net zoals potgrond in waarde stijgen of dalen, maar toch vertrouwen er dagelijks mensen hun fortuinen aan toe. Zonder enige zekerheid op winst, terwijl je dit in de markten wél enigszins kan aanvoelen.
Vreemd
Carl
De zeer brede U.S. mid-cap SPDR S&P 500 ETF ('SPY') heeft de laatste 10 jaar bijna 8% p/j geboekt. Waarom gaat een mens dan mee in een experimenteel avontuur als goud, waarover amper iemand controle heeft ?
Ik beschouw goud nog steeds als een zeer emotioneel instrument. Het kan net zoals potgrond in waarde stijgen of dalen, maar toch vertrouwen er dagelijks mensen hun fortuinen aan toe. Zonder enige zekerheid op winst, terwijl je dit in de markten wél enigszins kan aanvoelen.
Vreemd
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
laat ons zeggen dat goud ons door de eeuwen heen altijd gefascineerd heeft 
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Het is eerder omgekeerd. Pas sinds 1976 is de dollar officieel volledig losgekoppeld van goud. We zitten sindsdien met z'n allen in het experimenteel avontuur dat fiat geld wordt genoemd. Uit het verleden weten we hoe dit telkens weer is afgelopen...Boompie schreef:Het blijft me verbazen waarom iedereen hier zo wild loopt van goud, terwijl je op de aandelenmarkten zélf een mooi rendement kan boeken...
Het is eigenlijk goud dat de vaste waarde is en het fiat geld dat het experimentele avontuur is
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Zo is het.
En in het verleden zijn we tot ons eigen scha en schande weer moeten terugkeren naar een goud- of zilverstandaard.
Want we hebben steeds de neiging om het systeem te manipuleren.
En in het verleden zijn we tot ons eigen scha en schande weer moeten terugkeren naar een goud- of zilverstandaard.
Want we hebben steeds de neiging om het systeem te manipuleren.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Stofke schreef:Hier momenteel ook 16% verlies, geen paniek, rustig beetje bijkopen raad ik aan, vanaf half december gaat deze terug omhoog, juist even gekeken in mijn glazen bol
zoals ik zei
Ook al daalt de waarde van ons geld met 99%, dan nog zullen aandelen een veel betere bescherming bieden dan goud. Dat is de voorbije eeuw wel bewezen. "Civilized people don't buy gold," aldus Charlie Munger.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 6 januari 2015, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Toen zaten aandelen nog een deel 'buiten het systeem' en konden ze vrij eenvoudig fysiek worden overgedragen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
ik denk dat ge nu wel al winst maakt, hij blijft mooi stijgen, bij mij begin november 16% verlies, momenteel 4.9% winst, nog wat stijgen en hij mag van de hand.Darusof schreef:mijn "gemiddelde" aankoopprijs is ongeveer 21€, (elke maand wat aangekocht via automatisch investeren...) gewoon verder doen? ooit zal het toch wel eens stijgen zeker? ... maar als je ziet dat goud vandaag weer ruim -2% in de min staat...al mijn ander fondsen staan in de plus. nu verkopen zou dom zijn zeker? gaat dan over een paar duizend euro verlies...
En Yaris, hoeveel heb jij al afgesnoept van je verlies ?
Tja, ik sta nu op +11% winst - op 1 jaar, lang niet slecht... maar als ik mijn verkooporder geef, duurt het een paar dagen eer ze effectief verkopen (Delta lloyd) en voor je het weet is er weer 5% af. Wie had gedacht dat dit het fonds is waar ik "virtueel" het meeste winst mee aan het maken ben... begin november stond ik nog op 15% verlies... nu 2 maanden later... huidige waarde is niet geen 23..
Als je kijkt naar de HUI-index, staat die nog steeds bijzonder laag. dus volgens mij kan er nog wel wat bij...
Maar een deel verkopen en wat winst nemen is uiteraard niet fout.
Als je kijkt naar de HUI-index, staat die nog steeds bijzonder laag. dus volgens mij kan er nog wel wat bij...
Maar een deel verkopen en wat winst nemen is uiteraard niet fout.
Ik sta nu op een verlies van 23%. Dat betekent dat de koers nog maar met 30% moet stijgen en dan sta ik eindelijk terug break-even. 

of tis dat ge de laatste maanden beetje bijgekocht had hé ;-)
Nee hoor, nooit meer. Ik heb meerdere keren bijgekocht maar daarna daalde de koers verder waardoor mijn verlies nog groter werd. Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. Yaris spijtig genoeg wel, maar ook geen vijf keer.
Ik ben toch blij dat ik bij verlies geregeld wat bijgekocht heb, ik hoop op nog wat stijging om dan te verkopen, maar denk niet dat ik hem daarna opnieuw in de portefeuille neem 
Ook ik dacht hier vlug even wat winst mee te behalen.
Ik denk dat dit een typische beginner valkuil is.
Ik heb dit fonds uiteindelijk in een paar verkooptransacties buitengekieperd, met verlies.
Nooit meer gold/mining of te tropische landfondsen.
Seen that, been there, done that ... Lost money.
Ik denk dat dit een typische beginner valkuil is.
Ik heb dit fonds uiteindelijk in een paar verkooptransacties buitengekieperd, met verlies.
Nooit meer gold/mining of te tropische landfondsen.
Seen that, been there, done that ... Lost money.
tipje, hou in het oog => BlackRock Global Funds - World Gold Fund A2RF USD (EUR) LU0171305526 risico factor 7 => speel met centjes die je kan missen en volg de jojo verkoop en koop, je voelt je werkelijk in Las Vegas